Rijkstrainee 2019 tips & tricks
maandag 28 januari 2019 om 21:58
Hoi allemaal,
Ik zag dat er voor een aantal jaar (2015 & 2017) een topic was over het Rijkstraineeship. Ik ben van plan om mij dit jaar hiervoor aan te melden, open vanaf 29 maart 2019.
Zijn hier mensen die dit zelfde plan hebben, misschien kunnen wij elkaar tips geven over bijvoorbeeld oefen materiaal etc.
Dan nog een vraag, zijn hier gebruikers die het Traineeship hebben doorlopen, of nu doorlopen? Hebben jullie nog tips en dergelijke?
Alvast bedankt
[EDIT]: Ik vraag mij ook af in hoeverre je je kan inschrijven voor twee traineeships. Mijn nummer 1 keuze is toch echt wel het Rijkstraineeship echter, maar nu lijkt het Inkoop traineeship mij ook erg interessant. Ik vraag mij af in hoeverre dit je belemmer indien je jezelf er voor twee aanmeld... iemand een idee?
Ik zag dat er voor een aantal jaar (2015 & 2017) een topic was over het Rijkstraineeship. Ik ben van plan om mij dit jaar hiervoor aan te melden, open vanaf 29 maart 2019.
Zijn hier mensen die dit zelfde plan hebben, misschien kunnen wij elkaar tips geven over bijvoorbeeld oefen materiaal etc.
Dan nog een vraag, zijn hier gebruikers die het Traineeship hebben doorlopen, of nu doorlopen? Hebben jullie nog tips en dergelijke?
Alvast bedankt
[EDIT]: Ik vraag mij ook af in hoeverre je je kan inschrijven voor twee traineeships. Mijn nummer 1 keuze is toch echt wel het Rijkstraineeship echter, maar nu lijkt het Inkoop traineeship mij ook erg interessant. Ik vraag mij af in hoeverre dit je belemmer indien je jezelf er voor twee aanmeld... iemand een idee?
anoniem_382101 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 22:34
Reden: extra vraag
Reden: extra vraag
25.52% gewijzigd
dinsdag 23 april 2019 om 10:45
Sorry, late reactie! Vrijdag heb ik een uur na de mail over de eerste selectiebeslissing de uitnodiging ontvangen om de capaciteitentest op locatie te maken, daar baalde ik toch van want dan had ik alleen daarvoor naar NL en terug gemoeten en minstens twee dagen van mijn stage moeten missen. Ik heb zojuist Leeuwendaal gebeld (kon niet eerder wegens Pasen) en mijn situatie uitgelegd. De vrouw aan de telefoon was heel vriendelijk en vertelde dat de steekproef echt een steekproef is en daarom geen rekening houdt met waar mensen vandaan moeten komen. Ze begreep echter dat het voor mij wel erg lastig zou worden en bood meteen de optie dat ik, mocht ik voor de volgende ronde worden uitgenodigd, rond het interview (of de speeddate) dan alsnog de test op locatie maak.
Nu dus net als de rest afwachten tot half mei en mocht het gegund zijn, dan ga ik tegen die tijd wel weer oefenen voor de test!
Nu dus net als de rest afwachten tot half mei en mocht het gegund zijn, dan ga ik tegen die tijd wel weer oefenen voor de test!
dinsdag 23 april 2019 om 19:20
YMT-07, wat vervelend zeg! Maar fijn dat ze meedenken en he de mogelijkheid krijgt om de test te later te mogen maken! Zou anders zonde zijn van je stage.
AltijdVrolijk, bij mij staat OCW met stip op een. Sterker nog: mocht blijken dat ik aan een ander ministerie ben gekoppeld, betwijfel ik of ik verder ga met de procedure. Zowel sociale zaken als volksgezondheid spreken me ook wel aan, maar bij alle andere ministeries wil ik niet werken. Ik weet al welke kant mijn werkzaamheden dan op zouden gaan en daar heb ik geen trek in.
Jij?
AltijdVrolijk, bij mij staat OCW met stip op een. Sterker nog: mocht blijken dat ik aan een ander ministerie ben gekoppeld, betwijfel ik of ik verder ga met de procedure. Zowel sociale zaken als volksgezondheid spreken me ook wel aan, maar bij alle andere ministeries wil ik niet werken. Ik weet al welke kant mijn werkzaamheden dan op zouden gaan en daar heb ik geen trek in.
Jij?
woensdag 24 april 2019 om 06:50
Neee niet stoppen dan! Je kunt bellen met Leeuwendaal en kijken of ze je alsnog kunnen indelen bij OCW. Ik weet van verschillende huidige trainees dat dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ze alsnog op hun 1e keus ministerie terecht zijn gekomen. Het is zeker het proberen waard want je hebt dikke kans dat het dus alsnog lukt.plek schreef: ↑23-04-2019 19:20
Jij?
vrijdag 26 april 2019 om 15:06
Je klikt op toewijzingsfase, dan op de tweede categorie in het menu links (toewijzing) en dan staan er bij mij vier blokjes met als tweede toewijzing. Die was nog op slot toen ik de mail kreeg overigens, dus misschien dat dat bij jou ook nog het geval is.
vrijdag 26 april 2019 om 15:09
maandag 29 april 2019 om 13:18
Wat fijn dat het kon hap-snap, had je het ministerie waar je eerst bij ingedeeld was wel bij je voorkeursministeries gezet of was je bij een random ministerie ingedeeld?
maandag 29 april 2019 om 13:19
Ik kom dit topic nu ook tegen, wat handig om hier te kunnen sparren. Ik doe ook mee dit jaar en ben ingedeeld bij OCW. Dit ministerie had ik met mijn studieachtergrond niet verwacht. Ik was dan ook verbaasd maar ben er alsnog heel blij mee (had het natuurlijk niet voor niets als voorkeursministerie opgegeven)!
Wel een beetje bang dat ik misschien niet door ben naar de volgende ronde aangezien zowel mijn motivatie als mijn maatschappelijke betrokkenheid beter aansluiten bij een ander ministerie, maar hoop dat ze daar doorheen kunnen kijken. Eigenlijk vind ik het namelijk heel leuk om juist iets te gaan doen wat niet voor de hand liggend is!
Hopelijk krijgen we allemaal goed nieuws de 17e!
Wel een beetje bang dat ik misschien niet door ben naar de volgende ronde aangezien zowel mijn motivatie als mijn maatschappelijke betrokkenheid beter aansluiten bij een ander ministerie, maar hoop dat ze daar doorheen kunnen kijken. Eigenlijk vind ik het namelijk heel leuk om juist iets te gaan doen wat niet voor de hand liggend is!
Hopelijk krijgen we allemaal goed nieuws de 17e!
maandag 29 april 2019 om 14:40
Nee het was niet helemaal random en misschien ook wel mijn eigen stomme schuld. Mijn studies en huidige werk sluiten maar bij een ministerie goed aan, al zeg ik het zelf.Panopticon schreef: ↑29-04-2019 13:18Wat fijn dat het kon hap-snap, had je het ministerie waar je eerst bij ingedeeld was wel bij je voorkeursministeries gezet of was je bij een random ministerie ingedeeld?
Ik las in een ander document dat ze amper mensen met mijn studie-achtergrond in het programma hebben dus het leek me beter om dan toch maar te ruilen.
Pantopticon ik las dat ze je later alsnog kunnen doorschuiven of ruilen met een ander ministerie. Maar als je toch nog wilt ruilen, kun je een poging wagen.
maandag 29 april 2019 om 15:04
Hahaha, klinkt heel herkenbaar allemaal. Wel fijn dat ze zo flexibel zijn, ik heb ook getwijfeld om te bellen om dezelfde redenen als die jij nu noemt, voelde echt als een dilemma. Maar het is inderdaad wat jij zegt, uiteindelijk gaat het om een bepaald denk niveau en leer je het grootste deel van wat er van je verwacht wordt pas tijdens de werkzaamheden, dus wat dat betreft maakt je opleidingsachtergrond denk ik niet heel veel uit zolang je affiniteit hebt met het ministerie! Misschien kan een blik vanuit een andere achtergrond zelfs wel voor verfrissing zorgen.
Ik denk dat ik het maar laat zoals het nu is want ik vind dat waar OCW zich mee bezig houdt heel interessant, ondanks dat ik er inhoudelijk niet veel vanaf weet. Als zij dat laatste als een negatief aspect zien dan zullen ze mij vast nog even doorverwijzen naar het ministerie dat daar wel bij aansluit! En anders zie ik het als een leuke uitdaging om een andere richting in te slaan!
Ik denk dat ik het maar laat zoals het nu is want ik vind dat waar OCW zich mee bezig houdt heel interessant, ondanks dat ik er inhoudelijk niet veel vanaf weet. Als zij dat laatste als een negatief aspect zien dan zullen ze mij vast nog even doorverwijzen naar het ministerie dat daar wel bij aansluit! En anders zie ik het als een leuke uitdaging om een andere richting in te slaan!
woensdag 1 mei 2019 om 15:57
"Als je geselecteerd wordt voor de laatste selectieronde, hoor je ook definitief welk ministerie jou geselecteerd heeft. Doorgaans is dit het ministerie waaraan je toegewezen bent. Het is echter mogelijk dat dit ministerie jou niet geselecteerd heeft en dat jouw dossier alsnog is voorgedragen aan een ander ministerie dat jou wil selecteren. Let wel, deze kans is echter klein."