Werk & Studie alle pijlers

Rijkstrainee 2019 tips & tricks

28-01-2019 21:58 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zag dat er voor een aantal jaar (2015 & 2017) een topic was over het Rijkstraineeship. Ik ben van plan om mij dit jaar hiervoor aan te melden, open vanaf 29 maart 2019.

Zijn hier mensen die dit zelfde plan hebben, misschien kunnen wij elkaar tips geven over bijvoorbeeld oefen materiaal etc.

Dan nog een vraag, zijn hier gebruikers die het Traineeship hebben doorlopen, of nu doorlopen? Hebben jullie nog tips en dergelijke?

Alvast bedankt

[EDIT]: Ik vraag mij ook af in hoeverre je je kan inschrijven voor twee traineeships. Mijn nummer 1 keuze is toch echt wel het Rijkstraineeship echter, maar nu lijkt het Inkoop traineeship mij ook erg interessant. Ik vraag mij af in hoeverre dit je belemmer indien je jezelf er voor twee aanmeld... iemand een idee?
anoniem_382101 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 22:34
Reden: extra vraag
25.52% gewijzigd
Gefeliciteerd allemaal. Zijn er al mensen die een mail hebben gekregen met de mededeling dat zij de toets nogmaals moeten afleggen?
Zijn er mensen die een tweede mail hebben ontvangen?
Nee ik heb geen mail gehad over de steekproef!
Sorry, late reactie! Vrijdag heb ik een uur na de mail over de eerste selectiebeslissing de uitnodiging ontvangen om de capaciteitentest op locatie te maken, daar baalde ik toch van want dan had ik alleen daarvoor naar NL en terug gemoeten en minstens twee dagen van mijn stage moeten missen. Ik heb zojuist Leeuwendaal gebeld (kon niet eerder wegens Pasen) en mijn situatie uitgelegd. De vrouw aan de telefoon was heel vriendelijk en vertelde dat de steekproef echt een steekproef is en daarom geen rekening houdt met waar mensen vandaan moeten komen. Ze begreep echter dat het voor mij wel erg lastig zou worden en bood meteen de optie dat ik, mocht ik voor de volgende ronde worden uitgenodigd, rond het interview (of de speeddate) dan alsnog de test op locatie maak.

Nu dus net als de rest afwachten tot half mei en mocht het gegund zijn, dan ga ik tegen die tijd wel weer oefenen voor de test!
@YMT-07 dat is wel echt balen zeg en ook heel vervelend dat jij de 'ongelukkige' bent. Maar daarnaast is het wel fijn dat je iets hebt kunnen regelen met ze. Ik ben benieuwd aan welk ministerie wij worden gekoppeld? Wat is jullie voorkeur?
YMT-07, wat vervelend zeg! Maar fijn dat ze meedenken en he de mogelijkheid krijgt om de test te later te mogen maken! Zou anders zonde zijn van je stage.

AltijdVrolijk, bij mij staat OCW met stip op een. Sterker nog: mocht blijken dat ik aan een ander ministerie ben gekoppeld, betwijfel ik of ik verder ga met de procedure. Zowel sociale zaken als volksgezondheid spreken me ook wel aan, maar bij alle andere ministeries wil ik niet werken. Ik weet al welke kant mijn werkzaamheden dan op zouden gaan en daar heb ik geen trek in.

Jij?
plek schreef:
23-04-2019 19:20

AltijdVrolijk, bij mij staat OCW met stip op een. Sterker nog: mocht blijken dat ik aan een ander ministerie ben gekoppeld, betwijfel ik of ik verder ga met de procedure. Zowel sociale zaken als volksgezondheid spreken me ook wel aan, maar bij alle andere ministeries wil ik niet werken. Ik weet al welke kant mijn werkzaamheden dan op zouden gaan en daar heb ik geen trek in.

Jij?
Neee niet stoppen dan! Je kunt bellen met Leeuwendaal en kijken of ze je alsnog kunnen indelen bij OCW. Ik weet van verschillende huidige trainees dat dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ze alsnog op hun 1e keus ministerie terecht zijn gekomen. Het is zeker het proberen waard want je hebt dikke kans dat het dus alsnog lukt.
Ik zou eigenlijk met elk ministerie wel blij zijn behalve SZW. Ik denk niet dat ik daar echt tot m'n recht zou komen. Ben erg benieuwd of de match nu ook al eerder komt dan de uiterlijke deadline, net als de eerste selectiebeslissing
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar het ministerie van BZK, zo lang het maar geen EZK, Landbouw of Financiën is. Wel ben ik benieuwd hoe veel mensen uiteindelijk op gesprek mogen komen, jammer dat het nog zo lang duurt allemaal..
Per beschikbare traineeplek mogen 3 mensen op gesprek komen, dus ergens tussen de 350-400 mensen komen op gesprek, daarna valt dus nog best een groot deel af
Ik ben toegewezen aan OCW :D

Waar zijn jullie aan gekoppeld? En zijn jullie blij met dat ministerie?
Fijn dat je happy bent @plek! Ik heb de mail ontvangen maar kan geen stukje 'Toewijzing' vinden, heb maar gemaild of het wel klopt. Waar staat het bij jullie in het online dossier?
YMT-07 schreef:
26-04-2019 14:45
Fijn dat je happy bent @plek! Ik heb de mail ontvangen maar kan geen stukje 'Toewijzing' vinden, heb maar gemaild of het wel klopt. Waar staat het bij jullie in het online dossier?
Je klikt op toewijzingsfase, dan op de tweede categorie in het menu links (toewijzing) en dan staan er bij mij vier blokjes met als tweede toewijzing. Die was nog op slot toen ik de mail kreeg overigens, dus misschien dat dat bij jou ook nog het geval is.
Ah dankjewel! Dan ga ik zo toch erachteraan bellen, want bij mij staat nog steeds alleen de aanmeldingsfase bij de programma's op dit moment.

Update: Er was inderdaad iets misgegaan, maar nu doet hij het ook bij mij, ben toegewezen aan VWS! Had niet anders verwacht en gewild, perfect dus :-D
Ze hebben mij na een mailtje alsnog kunnen toewijzen aan het ministerie van mijn eerste keus.
Vind het nu toch wel spannend worden!
Hap-snap schreef:
29-04-2019 11:00
Ze hebben mij na een mailtje alsnog kunnen toewijzen aan het ministerie van mijn eerste keus.
Vind het nu toch wel spannend worden!
Wat fijn dat het kon hap-snap, had je het ministerie waar je eerst bij ingedeeld was wel bij je voorkeursministeries gezet of was je bij een random ministerie ingedeeld?
Ik kom dit topic nu ook tegen, wat handig om hier te kunnen sparren. Ik doe ook mee dit jaar en ben ingedeeld bij OCW. Dit ministerie had ik met mijn studieachtergrond niet verwacht. Ik was dan ook verbaasd maar ben er alsnog heel blij mee (had het natuurlijk niet voor niets als voorkeursministerie opgegeven)!

Wel een beetje bang dat ik misschien niet door ben naar de volgende ronde aangezien zowel mijn motivatie als mijn maatschappelijke betrokkenheid beter aansluiten bij een ander ministerie, maar hoop dat ze daar doorheen kunnen kijken. Eigenlijk vind ik het namelijk heel leuk om juist iets te gaan doen wat niet voor de hand liggend is!

Hopelijk krijgen we allemaal goed nieuws de 17e!
Panopticon schreef:
29-04-2019 13:18
Wat fijn dat het kon hap-snap, had je het ministerie waar je eerst bij ingedeeld was wel bij je voorkeursministeries gezet of was je bij een random ministerie ingedeeld?
Nee het was niet helemaal random en misschien ook wel mijn eigen stomme schuld. Mijn studies en huidige werk sluiten maar bij een ministerie goed aan, al zeg ik het zelf. ;) Dat stond dan ook op nummer 1. Drie andere ministeries leken me ook wel interessant, ook al heb ik daar eigenlijk amper kennis van dus die had ik bij "redelijk" gezet geloof ik. Uiteindelijk leer je het meeste toch in de praktijk denk ik en gaat het er meer om of je een bepaald niveau hebt wat ze zoeken en kunt bieden wat zij van je verwachten.
Ik las in een ander document dat ze amper mensen met mijn studie-achtergrond in het programma hebben dus het leek me beter om dan toch maar te ruilen.

Pantopticon ik las dat ze je later alsnog kunnen doorschuiven of ruilen met een ander ministerie. Maar als je toch nog wilt ruilen, kun je een poging wagen. :)
Ik vrees vooral voor de ronde hierna. Ik ben geen held in interviews, dan komen toch de onzekerheid en zenuwen om de hoek kijken. Niet elke sollicitatiecommissie kan daar doorheen prikken.
Hahaha, klinkt heel herkenbaar allemaal. Wel fijn dat ze zo flexibel zijn, ik heb ook getwijfeld om te bellen om dezelfde redenen als die jij nu noemt, voelde echt als een dilemma. Maar het is inderdaad wat jij zegt, uiteindelijk gaat het om een bepaald denk niveau en leer je het grootste deel van wat er van je verwacht wordt pas tijdens de werkzaamheden, dus wat dat betreft maakt je opleidingsachtergrond denk ik niet heel veel uit zolang je affiniteit hebt met het ministerie! Misschien kan een blik vanuit een andere achtergrond zelfs wel voor verfrissing zorgen.

Ik denk dat ik het maar laat zoals het nu is want ik vind dat waar OCW zich mee bezig houdt heel interessant, ondanks dat ik er inhoudelijk niet veel vanaf weet. Als zij dat laatste als een negatief aspect zien dan zullen ze mij vast nog even doorverwijzen naar het ministerie dat daar wel bij aansluit! En anders zie ik het als een leuke uitdaging om een andere richting in te slaan!
Als je niet hebt gebeld dat je het er niet mee eens bent, dan kan de toewijzing die je hebt gekregen nu niet zomaar meer veranderen toch?
MPWal schreef:
01-05-2019 14:49
Als je niet hebt gebeld dat je het er niet mee eens bent, dan kan de toewijzing die je hebt gekregen nu niet zomaar meer veranderen toch?
"Als je geselecteerd wordt voor de laatste selectieronde, hoor je ook definitief welk ministerie jou geselecteerd heeft. Doorgaans is dit het ministerie waaraan je toegewezen bent. Het is echter mogelijk dat dit ministerie jou niet geselecteerd heeft en dat jouw dossier alsnog is voorgedragen aan een ander ministerie dat jou wil selecteren. Let wel, deze kans is echter klein."
Ik doe dit jaar ook mee en lees graag mee! Ik word voorgedragen bij OCW en tel de dagen af tot 17 mei. Als jullie op gesprek mogen komen, weten jullie dan al via welke weg jullie je gaan voorbereiden erop?
Ik begin nu ook echt benieuwd te worden naar de uitslag :)
Ik denk dat we misschien nog meer info krijgen per mail over het gesprek als blijkt dat je nog een ronde door bent? Dus ik ga me daar denk ik pas op concentreren als ik iets positiefs hoor over de uitslag
Heeft iemand al een mail mogen ontvangen? Spannend! Ik ben toegewezen aan BZK en de gesprekken zijn al eind mei, dus lijkt me dat ik zeer snel reactie krijg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven