Werk & Studie alle pijlers

Rijkstraineeship 2020

22-03-2020 11:04 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien hier de afgelopen jaren ook topics over waren, zijn er dit jaar misschien ook mensen die zich gaan aanmelden voor het Rijkstraineeship? In dit topic kunnen we ervaringen en tips uitwisselen tijdens de procedure.
Alle reacties Link kopieren
Ordem schreef:
01-05-2020 23:04
Ik heb het gesprek aankomende maandag dus er komt spoedig een ervaring aan :) Zal vertellen hoe het was bij SZW. Met welk ministerie heb jij het gesprek?
Heel veel succes vandaag! Ben heel benieuwd hoe het gegaan is :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allen! Het gesprek viel me mee. Zeker na het lezen van de verhalen van afgelopen jaren had ik verwacht dat ze aan de andere kant van de lijn wat strenger over zouden komen, maar dat viel me eigenlijk wel mee. Het is dus ook gewoon een leuk gesprek met aardige mensen, of in ieder geval voor SZW.

Er was bij mij ook echt wel wat tijd voor vragen vanuit mijn kant dus het kan handig zijn je daar goed op voor te bereiden. Voor mij is het nu afwachten, succes iedereen!

@Roosje, heb je het gesprek deze week? :)
Alle reacties Link kopieren
@123pannenkoek er zijn 2 plekken bij BZ heb ik vernomen. En de ratio is idd 1/3. Dus 6 mensen op gesprek.

@Ordem wat voor vragen heb je gesteld?

Ik zelf heb volgende week pas mn gesprek
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je geen punten krijgt als je wel door bent, ik ben wel benieuwd naar hoeveel punten ik overal op heb gekregen, haha..
Alle reacties Link kopieren
Ordem schreef:
04-05-2020 14:51
Bedankt allen! Het gesprek viel me mee. Zeker na het lezen van de verhalen van afgelopen jaren had ik verwacht dat ze aan de andere kant van de lijn wat strenger over zouden komen, maar dat viel me eigenlijk wel mee. Het is dus ook gewoon een leuk gesprek met aardige mensen, of in ieder geval voor SZW.

Er was bij mij ook echt wel wat tijd voor vragen vanuit mijn kant dus het kan handig zijn je daar goed op voor te bereiden. Voor mij is het nu afwachten, succes iedereen!

@Roosje, heb je het gesprek deze week? :)
Aah heel erg fijn dat het meeviel! Stelt mij ook wel een beetje gerust. Aankomende woensdag heb ik mijn gesprek, dus zal eens goed over wat vragen nadenken. Bij ons zijn er ongeveer 7 plekken, dus iets meer kans dat we collega's worden! :) Ik ben nu nog vooral bezig met het uitwerken van voorbeelden bij de competenties. Wil het liefste overal op voorbereid zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken. Hopelijk zijn m'n improvisatie skills ook op orde. :D
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal! Ik heb even een account aangemaakt zodat ik even kon reageren. Ik heb maandag mijn gesprek gehad met SZW. Heb ook al een verslag binnen met punten en zo, ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan :)
Alle reacties Link kopieren
@Homi Welkom! En, hoe was het verslag? Is het meer een algemene feedback of iets van een cijfer? Hoop dat die van mij ook snel online komt.

Ik heb net mijn gesprek gehad en het ging geloof ik wel goed, het waren hele aardige mensen inderdaad! Merkte wel dat ik veel aan het praten was en er was ook eigenlijk geen tijd meer over voor het stellen van vragen. Kreeg veel vragen over dezelfde competenties, dus ik was blij dat ik meerdere voorbeelden had voorbereid!

Heel veel succes iedereen die nog op gesprek moet! :)
Alle reacties Link kopieren
@roosjeisnietboosje dank je! Het verslag laat bepaalde scores zien op meerdere aspecten (zoals motivatie, zelfontwikkeling etc) en daarnaast hebben ze een samenvatting gegeven van jou als persoon met wat tips.

Ja, ik had dezelfde ervaring. Aardige mensen, veel competenties uitgevraagd en achteraf nog wel een paar vragen kunnen stellen, maar we gingen er rap doorheen!

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de uitslag. Voor iedereen die nog een gesprek heeft veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Werden er bij jullie 3 competenties uitgevraagd of meerdere?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werd er voornamelijk op 3 competenties uitgevraagd. Welke dit zijn gaven ze aan in de uitnodiging. Er werd daarnaast wel nog in het gesprek doorgevraagd op andere dingen hoor, maar de basis is 3.

Mijn verslag was ook vrij snel binnen. Ik heb 3/4 voor de competenties, 4/4 voor motivatie en 4/5 voor geschiktheid. Ik had natuurlijk hoger gehoopt omdat hogere scores ook iets meer zekerheid zouden bieden maar helaas. Ik hoop dat het zo genoeg is! :)

Hoe vonden jullie de scores?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werden er ook 3 uitgevraagd, maar daarbij werden wel meerdere voorbeelden verwacht.

Heb ook eindelijk mijn verslag binnen (zat een weekend tussen). Ook 3/4 voor de competenties en 4/5 voor geschiktheid, dus ik ben heel erg benieuwd of het genoeg is. We horen het vanzelf!

Laten jullie het weten als jullie iets gehoord hebben? :)
Alle reacties Link kopieren
roosjeisnietboosje schreef:
11-05-2020 09:58
Bij mij werden er ook 3 uitgevraagd, maar daarbij werden wel meerdere voorbeelden verwacht.

Heb ook eindelijk mijn verslag binnen (zat een weekend tussen). Ook 3/4 voor de competenties en 4/5 voor geschiktheid, dus ik ben heel erg benieuwd of het genoeg is. We horen het vanzelf!

Laten jullie het weten als jullie iets gehoord hebben? :)
Ah, lijkt me spannend dat je nog wel even op het verslag hebt moeten wachten! Ze zullen ook wel veel gesprekken die dag hebben gehad. Ben benieuwd hoeveel ze er voor vrijdag nog hebben.

Mooie scores! Ik had dus zelf gehoopt dat een van mijn competenties wel hoger werd beoordeeld, ook omdat ik denk dat ik op stressbestendigheid misschien wel 4/4 had kunnen scoren. Dus toen ik alleen 3/4'tjes zag vond ik het wel even jammer. Maar ondertussen vind ik het wel weer prima beoordelingen. Ik kan me ook wel vinden in de tekst die ze erbij schreven.

@Roosje, hadden ze bij jou het interview ook een beetje goed samengevat? Nog een verrassend verbeterpunt? (Mijne was een bijna letterlijke herhaling van het punt dat ik zelf heb aangedragen; niet heel verrassend dus).
Alle reacties Link kopieren
Jaa echt heel spannend en dan hoop je maar dat er overal de maximale score wordt gegeven, maar dat was helaas niet zo. Als ik dan op het forum van vorig jaar kijk en zie dat er toen best wat mensen waren met een volle score, word ik toch best onzeker. Zeker omdat je er dan toch veel energie en moeite in hebt gestoken, zou het vervelender zijn om nu af te vallen.

Ja de tekst die ze geschreven hadden was ook wel positief en herkenbaar, dus daar ben ik wel blij mee! Ik vind alleen dat ik mijn motivatie misschien beter had kunnen verwoorden, die vonden ze te abstract. Dat was letterlijk de eerste vraag die ze stelden en kon toen nog niet echt lekker uit m'n woorden komen door de zenuwen, dus dat is wel echt heel erg zonde. Mijn verbeterpunt was dan ook iets meer rust pakken voor ik een vraag beantwoord. Inzicht in eigen talent was mijn enige 'uitstekend', maar gelukkig wel iets :)

Hoop eigenlijk dat ze het ons gewoon vrijdag laten weten, maar het zal wel volgende week worden denk ik.. Volgens mij hadden mijn beoordelaars er nog twee na mij en ik was de eerste van die dag. Dus misschien drie per dag? Geen idee. Het zijn er waarschijnlijk 21 in totaal voor SZW, met 7 plekken te vergeven. Ik vind het echt heel spannenddd, hopelijk is de onwetendheid snel voorbij! :)
Alle reacties Link kopieren
roosjeisnietboosje schreef:
11-05-2020 19:38
Jaa echt heel spannend en dan hoop je maar dat er overal de maximale score wordt gegeven, maar dat was helaas niet zo. Als ik dan op het forum van vorig jaar kijk en zie dat er toen best wat mensen waren met een volle score, word ik toch best onzeker. Zeker omdat je er dan toch veel energie en moeite in hebt gestoken, zou het vervelender zijn om nu af te vallen.

Ja de tekst die ze geschreven hadden was ook wel positief en herkenbaar, dus daar ben ik wel blij mee! Ik vind alleen dat ik mijn motivatie misschien beter had kunnen verwoorden, die vonden ze te abstract. Dat was letterlijk de eerste vraag die ze stelden en kon toen nog niet echt lekker uit m'n woorden komen door de zenuwen, dus dat is wel echt heel erg zonde. Mijn verbeterpunt was dan ook iets meer rust pakken voor ik een vraag beantwoord. Inzicht in eigen talent was mijn enige 'uitstekend', maar gelukkig wel iets :)

Hoop eigenlijk dat ze het ons gewoon vrijdag laten weten, maar het zal wel volgende week worden denk ik.. Volgens mij hadden mijn beoordelaars er nog twee na mij en ik was de eerste van die dag. Dus misschien drie per dag? Geen idee. Het zijn er waarschijnlijk 21 in totaal voor SZW, met 7 plekken te vergeven. Ik vind het echt heel spannenddd, hopelijk is de onwetendheid snel voorbij! :)
Zag inderdaad dat er vorig jaar wel maximaal gegeven is. Ik houd me er nu maar aan vast dat je geen idee van de aantallen en vergelijkbaarheid weet om hier ook maar iets over te kunnen zeggen. We gaan het zien! :)

Bij mij was motivatie ook de eerste en gingen ze er behoorlijk op door. Dat is zo in het begin toch wel even lastig....
Vrijdag dan maar; we komen er wel.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hetzelfde inderdaad, gelijk begonnen met de motivatie vraag. Was super zenuwachtig en heb die ook niet kunnen verwoorden zoals ik wilde. Ook maar 3/4 punten voor gekregen. Voor de competenties ook, met uitzondering van stressbestendigheid, daar heb ik 4/4 voor. En qua geschiktheid heb ik de volle 5 punten.
We zullen het zien, ik hoop wel vrijdag al!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gesolliciteerd, ben ingedeeld bij OCW.
Zijn er meer mensen die bij OCW solliciteren?

Het gesprek ging goed en was gezellig.
Net mijn testscores binnen en nu is het afwachten!
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, zelf studeer ik nog dus voor mij zal het nog even duren voordat ik mij aanmeld bij het Rijkstraineeship. Echter is mijn CV nog niet denderend en daar wil ik nu hard aan gaan werken. Wat hebben jullie zoal op je CV staan? Is een bestuursfunctie bijvoorbeeld heel relevant of is vrijwilligerswerk dan weer beter? Ik hoor graag jullie mening hierover. :)
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
14-05-2020 11:42
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, zelf studeer ik nog dus voor mij zal het nog even duren voordat ik mij aanmeld bij het Rijkstraineeship. Echter is mijn CV nog niet denderend en daar wil ik nu hard aan gaan werken. Wat hebben jullie zoal op je CV staan? Is een bestuursfunctie bijvoorbeeld heel relevant of is vrijwilligerswerk dan weer beter? Ik hoor graag jullie mening hierover. :)
Volgens mij maakt het tegenwoordig niet uit wat je precies doet maar wel hoe je het doet. Waarmee ik bedoel dat het helpt als je een verhaal hebt in plaats van snippers ervaring in een bestuurtje hier, een bijbaan daar. Hoe ik het heb gedaan is dat ik de dingen heb gedaan die ik leuk vond om te doen en er voor zorgde dat de ervaringen die ik opdeed passen in mijn verhaal.

Om een voorbeeld te geven:
Ik heb maatschappelijk werk gedaan in wijken met sociale problemen. Mijn studie bevindt zich op het vlak van bestuurskunde/sociale problematiek. En ik loop nu ergens stage waar ik dat weer kan toepassen. >>>>> Logisch verhaal om nu bij SZW te solliciteren.

Een bestuursjaar zie ik daarmee vooral als nuttig op het moment dat je daar iets kunt vinden dat aansluit op jouw verhaal. Maar als je al ervaring hebt met samenwerken met studenten, iets in de universiteit of organiseren van evenementen voor studenten, dan kun je misschien beter een ervaring opzoeken die wel je bij je interesses aansluiten maar een duidelijk nieuwe ervaring toevoegen. Zo zou je ook activiteiten kunnen organiseren voor scholieren of voor buurtbewoners.

En dan nog specifiek de afweging bestuur versus vrijwilligerswerk: in een bestuur zitten kost vaak veel tijd die door veel mensen als waardevol wordt gezien. Het voegt vast ook echt wel iets toe. Maar je moet wel bedenken dat je in die tijd ook andere (en meer verschillende) dingen had kunnen doen. Ik zou dus kiezen voor relevant vrijwilligerswerk + bijvoorbeeld een commissie in de studievereniging of een persoonlijk project. Maar, nogmaals, dat is ook omdat dat bij mij beter paste in mijn 'verhaal'. Je moet hier zelf dus vooral even over nadenken en niet iets doen puur omdat je denkt dat zij naar een specifiek soort ervaring zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee met dit onderwerp, maar toch een account aangemaakt omdat het wel fijn is om ervaringen te delen tijdens dit spannende proces ;)

Wat leuk om te lezen dat er ook een aantal bij SZW zijn ingedeeld - net als ik. Ook ik heb mijn gesprek vorige week gehad. Naar mijns inziens ging het oké (al had ik super weinig tijd voor vragen) en was het ook best gezellig, maar met die 3/5 geschiktheid ben ik iets minder tevreden. Ik ben ook wel benieuwd hoe die score precies is opgebouwd. Overigens had ik juist bij motivatie 4/4 en de rest wat lager, met 3/4 als overall op de gespreksonderwerpen.

Ik heb met Leeuwendaal contact gehad voor toelichting op mijn rapportage en in dit gesprek zeiden ze ook dat we waarschijnlijk pas vanaf maandag worden gebeld vanwege de werkdruk etc! Stiekem hoop je toch dat het vandaag is... We gaan het zien! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels gebeld en mag aan de slag als Rijkstrainee! :) Erg opgelucht dat het gelukt is.
Ordem schreef:
15-05-2020 16:24
Ik ben inmiddels gebeld en mag aan de slag als Rijkstrainee! :) Erg opgelucht dat het gelukt is.
Gefeliciteerd! Dat is heel leuk nieuws :) Kreeg je verder nog iets te horen?

Ik heb volgende week mijn gesprek. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Yuppa schreef:
15-05-2020 16:31
Gefeliciteerd! Dat is heel leuk nieuws :) Kreeg je verder nog iets te horen?

Ik heb volgende week mijn gesprek. Ik ben benieuwd!
Dankjewel en succes Yuppa! We weten nu in ieder geval dat je met 3/4 voor competenties en 4/5 voor geschiktheid niet meteen afgeschreven bent. En dat gesprekken vaak beginnen met vragen rondom de motivatie.

Niet heel veel meer informatie en heb ook niet echt iets gevraagd. Nu natuurlijk wel allerlei dingen die ik nog had willen weten of zeggen. Aankomende week krijg ik als het goed is een mail met meer informatie over wat er nu moet gaan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Ordem!

Helaas, ik ben het niet geworden. Heel erg balen, want het heeft dus niet veel gescheeld.. Misschien heb ik in de vorige ronde net iets minder punten gehaald of zo. Maargoed, het is ook their loss zeggen we dan maar! Ga eerst mijn scriptie afmaken en dan weer op zoek naar iets nieuws.

Heel veel succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ah wat stom Roosje :( Hoopte dat het voor jou ook net genoeg zou zijn! Zeiden ze bij jou nog iets over waar ze het uiteindelijk dan op baseren?

Bedankt en succes met je scriptie! Je vindt vast wat leuks en wie weet komen we elkaar nog tegen bij iets rondom SZW.
Alle reacties Link kopieren
Ze vertelde dat het puur een ranking was van het aantal behaalde punten (eerste en selectieronde) en dat ik ergens in het midden was beland, dus niet genoeg om om bij de top 7 te komen.

Bedankt! Wie weet :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven