Werk & Studie alle pijlers

Rolverwarring functie.

16-11-2025 13:24 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal, wie kan mij adviseren?

Ik werk sinds enkele maanden als projectmedewerker (hbo-niveau).
Mijn functieprofiel is duidelijk: ik ondersteun projecten door structuur, projectadministratie, planning, notuleren, CRM, en het organiseren van bijeenkomsten. Dit is een gedeelte van het functieprofiel:

Als projectmedewerker ben jij de spil in de organisatie. Jij zorgt dat projecten, overleggen en bijeenkomsten goed voorbereid, soepel uitgevoerd en netjes afgerond worden. Je denkt mee, stelt scherpe vragen en houdt het overzicht.
Je werkzaamheden zijn afwisselend en bestaan onder meer uit:
• Het opzetten van een systeem voor projectadministratie en projectplanning
• Structuur aanbrengen in processen en documenten
• Organiseren van bijeenkomsten (klein en groot, tot ±100 personen)
• Ondersteunen bij vergaderingen, agendabeheer en planning
• Input ophalen en verwerken ten behoeve van rapportages en verantwoordingen
• Administratieve taken, CRM-beheer en voorraadbeheer
• Ondersteunen bij specifieke projecten voor het primair- en het voortgezet onderwijs

Wat breng jij mee?
• Hbo-denk- en werkniveau
• Snel kunnen schakelen en prioriteiten kunnen stellen
• Een scherp oog voor structuur, planning en details
• Overzicht kunnen houden in de ondersteuning van meerdere projecten tegelijkertijd
• Analytisch vermogen: je filtert hoofd- en bijzaken moeiteloos
• Een proactieve werkhouding
• Assertiviteit: je durft vragen te stellen en je mening te geven
• Ervaring met projectondersteuning
• Uitstekende ICT-vaardigheden
• Klantgericht en je beschikt over sterke sociale en communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk

Mijn voorgangers waren projectassistenten (mbo-niveau) en deden vanuit loyaliteit en weinig werkervaring veel uitvoerend werk en losse klusjes voor projectleiders en andere collega’s. Die informele werkwijze is nooit gecorrigeerd, waardoor nu het beeld is ontstaan dat dit “bij de rol hoort” en voor verwarring zorgt bij collega’s. Ook merk je duidelijk binnen de afdeling het verschil in hiërarchie, mijn functie is een soort afvoerputje voor niet duidelijk belegde klusjes.

In de praktijk krijg ik nu structureel taken die niet in mijn functieprofiel passen, zoals:
– uitvoerend werk bij trainingen die door projectleiders worden gegeven (materialen klaarzetten)
- boodschappen doen (bv snacks kopen voor trainingen die gegeven worden door projectleiders. Omdat er geen procedure is qua budget wordt er verwacht dat ik alles voorschiet en later declareer. Mijn voorgangers schoten soms aankopen voor van honderden euro’s.
– communicatiewerk (stickers, drukwerk, etiketten)
– inhoudsverwerking van trainingen (post-its uitwerken)
– afspraken plannen voor projectleiders en bezoek ophalen
– facilitair werk (werkplekinventarisatie en optimalisering)
– teamzorgtaken (kaartjes, attenties)
– taken iov van een interim communicatieadviseur

Hierdoor ontstaat een mismatch tussen mijn formele hbo-functieprofiel en wat mijn leidinggevende, collega’s en projectleiders gewend zijn van mijn voorgangers.

Mijn leidinggevende benoemt het als “teamtaken” of “zo doen we dat hier”, terwijl de taken feitelijk behoren tot andere rollen (communicatie, facilitair, projectleiding, HR).

Mijn vragen zijn:
1. Hoe maak ik deze rolverwarring bespreekbaar zonder dat het wordt gezien als ‘werkweigering’ of ‘niet collegiaal’ of als moeilijk doen?
2. Wat is de verantwoordelijkheid van een leidinggevende in het corrigeren van historisch gegroeide taakverdeling uit een lager functieniveau?
3. Hoe leg ik uit dat (vrijwillige) taken van voorgangers geen officiële functie-inhoud vormen?
4. Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen “cultuur/gewoonte” en mijn formele functieprofiel?

Alle adviezen of ervaringen zijn welkom — ik wil dit professioneel en constructief bespreken.
mentosje wijzigde dit bericht op 16-11-2025 13:25
Reden: Taalfout
0.83% gewijzigd
Kan het zijn dat de mbo’ers die deze functie in het verleden deden te veel bleven hangen in ‘klusjes doen’ en ze juist iemand zochten die het grotere geheel wel overzag en die klusjes gestructureerder aan kan pakken?
Dat ze daarom een hbo’er hebben aangenomen? Omdat die mbo’ers een dag bezig waren met die post-its en het dan enkel een transcriptie was, terwijl jij tegelijk groepeert, waardeert en niet zeurt over onleesbare handschriften?
Och ja dit is erg lastig. Ik heb ook eens gewerkt waarbij een collega vroeg of ik even de batterijen van de klok op zijn kantoor wilde vervangen. Ik viel nog net niet van mijn stoel, ik had nog 2 andere collega’s in dezelfde functie als ik en die deden dat wel allemaal… ik heb het uiteindelijk wel allemaal gedaan maar ik was er ook niet blij mee, maar kon niks beginnen omdat collega’s het allemaal maar normaal vonden.

Ik denk eigenlijk dat als je de strijd aan gaat je het toch niet gaat winnen. Zeker niet als je de enige bent in je functie.
Jij baseert jouw input nu op jouw visie van hoe het hoort en op basis van een functieomschrijving die nooit alle taken kan bevatten.

Ik vind veel van de taken die jij benoemt wel bij die functie horen. Ik vraag me dan ook af welke taken die jij benoemt behoren bij facilitair of hr want die zie ik er niet tussen staan eerlijk gezegd.

Je werk er nog niet zo lang begrijp ik, zou het kunnen zijn dat jij gewoon niet goed hebt doorgevraagd bij je sollicitatiegesprek? Want de taken die jij benoemt horen binnen dit bedrijf dus wel bij jouw functie. Dat jij dat niet vind mag en kan maar een bedrijf gaat niet zijn werkwijze aanpassen omdat er een nieuwe medewerker is die bepaald heeft dat taken niet bij deze functie horen. Zo werkt het niet in de wereld.

Overigens; hoe weet jij zo precies welk niveau jouw voorgangers hadden? Voor mij zit er niet zo heel veel verschil tussen de titel project assistent of project medewerker… en daarbij what’s in a name?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ladadieladieda schreef:
16-11-2025 14:44
Kan het zijn dat de mbo’ers die deze functie in het verleden deden te veel bleven hangen in ‘klusjes doen’ en ze juist iemand zochten die het grotere geheel wel overzag en die klusjes gestructureerder aan kan pakken?
Dat ze daarom een hbo’er hebben aangenomen? Omdat die mbo’ers een dag bezig waren met die post-its en het dan enkel een transcriptie was, terwijl jij tegelijk groepeert, waardeert en niet zeurt over onleesbare handschriften?
Zelf heb ik de indruk dat de wederzijdse verwachtingen niet matchte. :nope: Nu ik het zelf heb meegemaakt ben ik zelf van mening dat qua werkzaamheden zowel een projectassistent of projectmedewerker de lading niet dekt. Ik denk dat binnen mijn organisatie behoefte is aan een projectcoördinator.
Nogevendit schreef:
16-11-2025 14:39
De "hier ben ik te duur voor" houding. Moet hier speciaal iemand voor worden aangenomen dan? En dat kost geen geld?
Als hbo'er zijnde kun je toch ook wel bedenken dat je die boodschappen even meeneemt als je zelf boodschappen gaat doen, of in de ochtend op weg naar je werk ofzo?
Als je dat niet wil kun je voor de organisatie toch ook online bestellen?
TO geeft geen info over de grootte van het bedrijf maar ik ging er in mijn reactie niet vanuit dat ze bij een superklein familiebedrijf werkt en er niemand met een andere functie is die dit zou kunnen doen. Als dat wel het geval is en er moet speciaal iemand voor aangenomen worden of iedereen is hbo’er, ja dan kan TO het idd doen dan….maar dan zou ik me als manager nog eens achter mn oren krabben over welke functies je hebt rondlopen en wat die mensen kosten.
biol schreef:
16-11-2025 14:52
Jij baseert jouw input nu op jouw visie van hoe het hoort en op basis van een functieomschrijving die nooit alle taken kan bevatten.

Ik vind veel van de taken die jij benoemt wel bij die functie horen. Ik vraag me dan ook af welke taken die jij benoemt behoren bij facilitair of hr want die zie ik er niet tussen staan eerlijk gezegd.

Je werk er nog niet zo lang begrijp ik, zou het kunnen zijn dat jij gewoon niet goed hebt doorgevraagd bij je sollicitatiegesprek? Want de taken die jij benoemt horen binnen dit bedrijf dus wel bij jouw functie. Dat jij dat niet vind mag en kan maar een bedrijf gaat niet zijn werkwijze aanpassen omdat er een nieuwe medewerker is die bepaald heeft dat taken niet bij deze functie horen. Zo werkt het niet in de wereld.

Overigens; hoe weet jij zo precies welk niveau jouw voorgangers hadden? Voor mij zit er niet zo heel veel verschil tussen de titel project assistent of project medewerker… en daarbij what’s in a name?
Nee, de taken die ik benoem zijn absoluut niet benoemd bij mijn sollicitatiegesprek. Alleen de taken die benoemd zijn in het functieprofiel. Die waren duidelijk. En ik weet helemaal niet welk niveau mijn voorgangers hadden. Hoe kom je tot die conclusie? Ik weet alleen dat ze andere, lager ingeschaalde functie hadden die een (nog meer) uitvoerend karakter hadden. Ik zeg ook nergens dat ik maar vind dat het bedrijf hun werkwijze maar moet aanpassen.
De activiteiten die je noemt waarvan je denkt dat ze niet bij jouw functie horen, horen er m.i. wel bij. Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat je ze daadwerkelijk zelf moet uitvoeren. Je kunt het ook uitbesteden of delegeren (dat is toch ook onderdeel van een functie op HBO niveau). Jouw (interne) klanten willen 1 aanspreekpunt die ervoor zorgt dat alles soepel loopt.

Als ik een voorbeeld uit mijn eigen werk er bij pak: als er iemand is aangenomen voor mijn team dan moet ik zorgen dat die persoon kan beginnen. Maar ik ga niet zelf laptops kopen, en inlogaccounts en toegangsbadges maken. Maar als het er niet is komt men wel bij mij.
appletje wijzigde dit bericht op 16-11-2025 15:01
34.64% gewijzigd
Alle werkzaamheden die je noemt vind ik gewoon aansluiten bij de functie-omschrijving: agendabeheer = afspraken plannen, materialen klaarzetten = ondersteunen en voorbereiden van sessies, etc. Boodschappen halen (of bestellen) hoort er ook nog wel bij, maar grote of structurele bedragen moet je zelf natuurlijk niet hoeven voorschieten. Op dat ene punt (en misschien die lief & leed-kaartjes) zou ik een concreet ander voorstel doen.

Vind dit wel een beetje zeuren hoor TO. Ik werk met WO+ opgeleide collega's, de meeste gepromoveerd, en bij ons doet iedereen dit soort taken ook, voor zichzelf en voor elkaar. Het niveau van de functie wordt bepaald door de moeilijkste inhoud die je moet leveren, toch? Niet doordat je af en toe ook wat stickers print of koekjes koopt.
Tunamelt schreef:
16-11-2025 15:00
Het niveau van de functie wordt bepaald door de moeilijkste inhoud die je moet leveren, toch? Niet doordat je af en toe ook wat stickers print of koekjes koopt.

Eens, ik heb ook WO-gepromoveerde collega's die brochures invouwen of posters ophangen of bedankjes versturen. Het moet nou eenmaal gedaan worden.
Harba lorifa
Solsol schreef:
16-11-2025 14:21
Ik heb genoeg momenten in mijn leven gekend dat het voorschieten van 10 euro eigenlijk niet lukte, omdat de rekening echt leeg was aan het einde van de maand. En met mij helaas velen.

Ik ook. Ik heb tijden gehad dat ik niet warm kon eten wegens geldgebrek. En dan kun je inderdaad geen 10 euro voorschieten. Maar als het zo krap is dan is álles problematisch, ook je reiskosten en een representatieve blouse. En dan moet je soms het gesprek aangaan met je manager omdat het echt niet kan.

Maar een paar euro (en dan heb ik het inderdaad over 2 of 3 euro), daarvan ga ik er inderdaad vanuit dat de meeste mensen met een hbo-baan dat per maand wel kunnen voorschieten. Misschien is het wenselijk om een andere oplossing te vinden, en dat vind ik zéker bij grotere bedragen, maar an sich vind ik het niet een heel gekke veronderstelling dat iemand het wel kan dragen om een pak suikerklontjes of zo te kopen en voor te schieten.

Ik maak ook dienstreizen op basis van km-vergoeding. Dan schiet ik de benzine ook voor. Dat zou inderdaad problematisch worden als ik nog zo extreem krap zat maar dat is niet waar mijn werkgever op voorhand van uit gaat.
Harba lorifa
Overigens TO: het voorschieten van boodschappen, grote of kleine bedragen dat zou echt anders geregeld kunnen worden. Ik vind het niet oké want zoals hier al eerder gemeld werd: je kan niet in de financiële zaken van iemand kijken. Voor de een is 10 euro slechts 10 euro. Voor de ander is dat het laatste beetje op de rekening.. al dat heel vaak voorkomt zou ik daar ook op aanslaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Naar aanleiding van een opmerking hier, heb ik ook even geloept. Mij valt hierin op dat je al sinds 13 jaar tot heden meerdere issues hebt met werk, je takenpakket, verwachtingen. Mijn tip zou zijn om te kijken naar je eigen rol, of je hierin een patroon ziet en zelf iets zou kunnen veranderen hierin.
Mijn leidinggevende benoemt het als “teamtaken” of “zo doen we dat hier”, terwijl de taken feitelijk behoren tot andere rollen (communicatie, facilitair, projectleiding, HR).

Maar zijn die rollen er ook binnen het bedrijf?
Ik heb ook een hbo-functie, op financieel vlak. Maar ik pak met collega’s ook facilitaire en hr-werkzaamheden op. Want er is geen hr-afdeling en geen facilitaire medewerker.
Zijn er collega's met een lager ingeschaalde functie waarbij volgens jou de taken beter passen? Zijn er communicatiemedewerkers en is er een facilitaire dienst die sommige van de genoemde taken kunnen doen?
Welke van die taken vind jij bij HR passen?

Eens met alle anderen over het voorschieten van de boodschappen, daar zou ik echt een punt van maken. Ze geven maar een pinpas van de zaak mee dan.
Wij hebben als afdeling overigens een betaalpas van de zaak.
Maar ik schiet ook wel eens wat voor, als een collega de betaalpas heeft.
Maar geen grote bedragen. Alle aankopen online gaan gewoon van de zakelijke rekening.
En de overige aankopen zoveel mogelijk met de zakelijke betaalpas.
Mentosje schreef:
16-11-2025 14:57
Nee, de taken die ik benoem zijn absoluut niet benoemd bij mijn sollicitatiegesprek. Alleen de taken die benoemd zijn in het functieprofiel. Die waren duidelijk. En ik weet helemaal niet welk niveau mijn voorgangers hadden. Hoe kom je tot die conclusie? Ik weet alleen dat ze andere, lager ingeschaalde functie hadden die een (nog meer) uitvoerend karakter hadden. Ik zeg ook nergens dat ik maar vind dat het bedrijf hun werkwijze maar moet aanpassen.
Dat benoem je in je eerste bericht.
Honey, you should see me in a crown
- uitvoerend werk bij trainingen die door projectleiders worden gegeven (materialen klaarzetten)
Hoort gewoon bij je functie.
- boodschappen doen (bv snacks kopen voor trainingen die gegeven worden door projectleiders. Omdat er geen procedure is qua budget wordt er verwacht dat ik alles voorschiet en later declareer. Mijn voorgangers schoten soms aankopen voor van honderden euro’s.
Boodschappen doen hoort gewoon bij je takenpakket. Voorschieten hoeft niet. Ga daarover in gesprek met je leidinggevende.

– communicatiewerk (stickers, drukwerk, etiketten)
Als dit onder de projecten valt die je ondersteunt, hoort dit gewoon bij je functie.
– inhoudsverwerking van trainingen (post-its uitwerken)
Hoort gewoon bij je functie
– afspraken plannen voor projectleiders en bezoek ophalen
Hoort gewoon bij je functie
– facilitair werk (werkplekinventarisatie en optimalisering)
Hier zou je eventueel over kunnen overleggen met je leidinggevende
– teamzorgtaken (kaartjes, attenties)
Hier zou je eventueel afspraken over kunnen maken met collega's
– taken iov van een interim communicatieadviseur
Hier zou je eventueel over kunnen overleggen met je leidinggevende.

Je bent projectmedewerker. Kom van je high horse. Je doet nogal denigrerend over mensen met MBO niveau (die vaak prima, door opgedane ervaring, op HBO niveau functioneren).

Ik heb vaak binnen organisaties gewerkt waar de directeur zelf het bezoek ophaalde. Waar beleidsmedewerkers bij roulatie voor de attenties zorgden. Waar iedereen zorgdroeg aan een schone pantry. Waar medewerkers van verschillende projecten elkaar hielpen bij grote postverzendingen.

Ik ben "gewoon" secretaresse geweest, management assistent, hoofd bestuurssecretariaat, office manager, directiesecretaresse en projectondersteuner. Heb leiding gegeven aan verschillende teams. En in vrijwel elke functie heb ik de taken gedaan die jij opnoemt en niet tot jouw takenpakket behoren (volgens jou). Een takenpakket is breder dan wat er in de vacature staat. Dat jij je daar te goed voor voelt omdat je toevallig HBO in je zak hebt, zegt meer iets over jou dan over de organisatie. Ik haalde ook gewoon de boodschappen toen ik nog office manager was.

Je moet de organisatie een beetje aanvoelen. Het heeft ook met collegialiteit te maken. Je strikt aan je takenpakket houden is nogal rigide. Voorschieten hoeft dan weer niet.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Mentosje schreef:
16-11-2025 14:52
Zelf heb ik de indruk dat de wederzijdse verwachtingen niet matchte. :nope: Nu ik het zelf heb meegemaakt ben ik zelf van mening dat qua werkzaamheden zowel een projectassistent of projectmedewerker de lading niet dekt. Ik denk dat binnen mijn organisatie behoefte is aan een projectcoördinator.
‘Coördinator’ is precies zo’n nietszeggende term als medewerker en assistent. Je bent eigenlijk facilitator, iemand die niet inhoudelijk met de materie bezig is maar als ondersteuner zorgt dat een en ander soepel verloopt. Ik heb zelf een functie op wo-niveau maar in feite ben ik net zo goed een secretaresse++. Ik verzin zelf de activiteiten en zorg dat er mensen zijn om die uit te voeren, maar dingen als locatie, spullen en lunch regelen doe ik bij voorkeur zelf (dan eten we tenminste wat lekkers haha).
Het is juist wel grappig. Ik ben ooit mijn carrière begonnen als secretaresse en nu 35 jaar verder ben ik nog steeds degene die dingetjes regelt en plant, maar dan op eigen naam en titel :) In voorkomende gevallen haal ik ook gewoon koffie, maar niet omdat iemand dat van mij vraagt.
Tja, als je een bijeenkomst organiseert moeten de spullen natuurlijk worden klaargezet en gekopieerd en zo en ik kan me indenken dat ze daar geen apart personeel voor in gaan huren.

Nou ben ik maar een lullige wasserijmedewerker dus wat weet ik er nou van, maar ik doe ook zeer regelmatig klusjes waar ik niet voor ben ingehuurd: stofzuigen, de plee schrobben, koffie maken voor de hele misjpoge, omdat we voor die dingen nou eenmaal geen aparte medewerker hebben rondlopen. En om het nog wat erger te maken doe ik ook nog af en toe (eenvoudig) kantoorwerk of stuur het team een beetje aan als de daartoe bestemde dames niet aanwezig zijn, zonder dat daar een loonmatige beloning tegenover staat. Maar ik vind mijn werk (juist door die afwisseling) wel leuk en daar gaat het maar om.

De vraag is dus: vind jij je werk leuk? Zo ja dan zou ik niet zeuren en gewoon die boodschappen gaan doen, zo nee dan zou ik wat anders gaan zoeken want in dat geval vind je later wel weer iets nieuws om ontevreden over te zijn.
Graftak!
Solsol schreef:
16-11-2025 14:56
TO geeft geen info over de grootte van het bedrijf maar ik ging er in mijn reactie niet vanuit dat ze bij een superklein familiebedrijf werkt en er niemand met een andere functie is die dit zou kunnen doen. Als dat wel het geval is en er moet speciaal iemand voor aangenomen worden of iedereen is hbo’er, ja dan kan TO het idd doen dan….maar dan zou ik me als manager nog eens achter mn oren krabben over welke functies je hebt rondlopen en wat die mensen kosten.
Het is een middelgrote organisatie. Er werken rond de 500 mensen. Dus er is een HR afdeling, een secretariaat, een front-office etc. Dus het is geen klein bedrijfje waar het misschien wat logischer is dat je wat extra taken erbij doet. Nou ja, ik ga het volgende week met mijn leidinggevende over hebben met wat onderbouwingen. En dan vragen hoe hij het ziet. :)
Ik zat nog even over mijn taken te denken. Ik werk op postacademisch niveau maar doe ook de vaat als dat uitkomt, print zaken en regel catering voor overleggen. Staat niet in mijn pakket, staat in niemands pakket eigenlijk, maar is vaak een kleine moeite.

Ik vermoed dat wat flexibiliteit en meer een meer egalitaire instelling meer passend zijn.
Bij ons is de projectondersteuner geen hbo. Het is een managementassistent functie gericht op projecten. De ondersteuner doet exact wat jij ook doet.

En de vaatwasser moet bij ons ook door de manager worden uitgepakt als zij de eerste is die binnenkomt. Ik was ook wel eens af met onze rvb. Gewoon handen uit de mouwen ongeacht niveau.
Mentosje schreef:
16-11-2025 16:02
Het is een middelgrote organisatie. Er werken rond de 500 mensen. Dus er is een HR afdeling, een secretariaat, een front-office etc. Dus het is geen klein bedrijfje waar het misschien wat logischer is dat je wat extra taken erbij doet. Nou ja, ik ga het volgende week met mijn leidinggevende over hebben met wat onderbouwingen. En dan vragen hoe hij het ziet. :)

Dus jij moet kaartjes en attenties verzorgen voor 499 collega's? Zo dan...
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Als ik naar de functiebeschrijving kijk, dan zie ik eigenlijk meer een MBO of MBO+ functie.

En alleen m.b.t. het voorschieten heeft TO volgens mij een punt.
Wat betreft de overige klussen: ook al zijn ze niet expliciet benoemd dan vallen ze wel zo'n beetje onder "spin in het web" en "klantgericht".
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Het functieprofiel is natuurlijk een kader, maar de werkplek bepaalt uiteindelijk de details en precieze invulling. In veel functies is het heel normaal dat je naast je hoofdtaken ook neventaken oppakt. Waar ligt voor jou precies het probleem? Voelt het als te veel, of word je onvoldoende uitgedaagd?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven