Werk & Studie alle pijlers

Salarisverhoging aankaarten

02-12-2018 20:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik zoek advies! Ik werk nu 3,5 jaar bij dit bedrijf, waarvan 2,5 jaar in mijn huidige functie. Het afgelopen jaar heb ik er meer taken bijgekregen.

Ik verdien nu 4200 euro bruto. Mijn salaris is in die 2,5 jaar geen euro omhoog gegaan. Omdat wij niet onder een cao werken, gaat het salaris ook niet jaarlijks automatisch omhoog. Dat betekent dat mijn salaris ook niet meegaat met de inflatie, wat dus betekent dat ik nu minder verdien dan toen ik begon!

Aan de ene kant denk ik: ik ben erg tevreden met salaris en ik heb helemaal geen zin om een gesprek over geld te voeren. Wij hebben nooit beoordelingsgesprekken, dus die kan ik niet als moment aangrijpen. Aan de andere kant denk ik: 2,5 jaar en geen euro omhoog, terwijl mijn taken wel zijn uitgebreid klopt ook niet helemaal.

Vinden jullie 2,5 jaar lang genoeg om het gesprek aan te gaan over salarisverhoging? Op hoeveel zou je dan inzetten?
je verdient niet minder dan toen je begon
inflatie betekent dat je geld minder waard is dan toen je begon
Dat betekent dat je achteruit gaat. Ik zou dat zeker wel aankaarten.

Wat vooral raar is, is dat je er geen afspraken over hebt gemaakt bij je indiensttreding. Normaal maak je namelijk afspraken over hoe je salaris doorgroeit: indexatie van inflatie, een vast percentage per jaar, beoordelingsafhankelijke verhoging etc.
!0% erbij is 4% per jaar, lijkt me een goed voorstel.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ja, zeker doen. Zeggen wat je hier zegt. En ik zou inzetten op minimaal 200 erbij.
Hoog genoeg inzetten, je werkgever zal normaal gesproken minder bieden dan heb je nog onderhandelingsruimte.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Afhankelijk van het werk dat je doet zou ik zelf, met zo´n salaris, eerder inzetten op iets anders. Een opleiding, leaseauto, laptop, smartphone.

Als je er graag geld bij wilt, dan op papier zetten waarom je dat verdient (die extra taken).

Bij ons op het werk is het zo dat je, als je iets wilt, een andere baan achter de hand moet houden. Bizar, ik weet het. Maar de enige manier om echt iets te bereiken.
Dat hoef je natuurlijk niet te doen, maar je zou wel eens kunnen solliciteren om te kijken wat je waard bent. Hoe snel word je uitgenodigd voor een gesprek, wat biedt een ander bedrijf. Als je binnen twee weken ergens anders aan de slag kunt voor 5000 per maand, kun je daarop inzetten. Als een ander bedrijf niet hoger wil dan 3500, dan lekker blijven zitten en voorlopig je mond houden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het betekent natuurlijk wel dat je reeele loon gedaald is, maar gezien de hoogte van de inflatie gaat dat vrijwel nergens over.

Meer taken kan een argument zijn natuurlijk. Aan de andere kant, ik zou als werkgever graag een wat beter verhaal horen dan minimale inflatie en “extra taken”. Leg eens uit waarom, en vooral hoevéél, je meer waard bent geworden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zou aangeven wat je hebt gedaan de afgelopen jaren, wat je hebt bereikt, je beoordelingen, je cursussen etc. Inflatiecorrectie hoort wel toegepast te worden toch? Dat gaat vaak automatisch aan de hand van de cpi index.

Vraag niet zomaar om meer maar kaart aan wat je waard bent geweest en wat je toegevoegd hebt.

Soms is het simpeler dan je denkt, wie niet vraagt...

Wel beetje aso van je werkgever vind ik, maar das een mening.
Er “hoort” niets. Inflatiecorrectie is geen recht en geen vanzelfsprekendheid
(Dead Kennedys)
Ceylon schreef:
02-12-2018 21:59
Afhankelijk van het werk dat je doet zou ik zelf, met zo´n salaris, eerder inzetten op iets anders. Een opleiding, leaseauto, laptop, smartphone.

Als je er graag geld bij wilt, dan op papier zetten waarom je dat verdient (die extra taken).

Bij ons op het werk is het zo dat je, als je iets wilt, een andere baan achter de hand moet houden. Bizar, ik weet het. Maar de enige manier om echt iets te bereiken.
Dat hoef je natuurlijk niet te doen, maar je zou wel eens kunnen solliciteren om te kijken wat je waard bent. Hoe snel word je uitgenodigd voor een gesprek, wat biedt een ander bedrijf. Als je binnen twee weken ergens anders aan de slag kunt voor 5000 per maand, kun je daarop inzetten. Als een ander bedrijf niet hoger wil dan 3500, dan lekker blijven zitten en voorlopig je mond houden.
Ook als je bij een ander bedrijf niet meer zou kunnen verdienen, betekent dat niet dat je bij je huidige bedrijf niet om een salarisverhoging zou kunnen vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Het is typisch een vrouwending om maar je mond te houden, omdat je bang bent geen recht te hebben op meer salaris.

Je kunt prima tegen je baas zeggen dat je je werk nu al een tijd tot ieders tevredenheid doet, je door je inmiddels opgedane ervaring ook nog eens effectiever werkt dan toen je begon, je zelfs extra taken op je hebt genomen en dat je daarom vindt dat daar ook een extra vergoeding tegenover mag staan.
JollyRider schreef:
03-12-2018 05:10
Er “hoort” niets. Inflatiecorrectie is geen recht en geen vanzelfsprekendheid
Excuses je hebt gelijk. Kan wel in een CAO staan maar die had ik niet maar kreeg wel een inflatiecorrectie (was ook niet om over naar huis te schrijven hoor)

Een ding wel is dat er wel zoiets bestaat als redelijkheid. De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. Tsja dat is dan ook alles waar je je op kan beroepen denk ik. Lekker concreet!

Indien de werkgever echt niets meer wil betalen kan hij er ook voor kiezen om een soort onkostenvergoeding te betalen bovenop je salaris. Die vergoedingen worden wel eens gegeven als je op pad gaat of netwerkt etc of spullen koopt voor thuis te werken, literatuur of krant maar je hoeft het niet te besteden (let wel op dat hij dan niet ineens zich daar op beroept als je meerkosten maakt ofzo). Over die vergoeding is hij geen sociale premies over verschuldigd. Is een leuke tussenoplossing, wellicht goedkoper voor hem. Je bent dan niet sociaal verzekerd voor dit deel he.
Een onkostenvergoeding die geen onkostenvergoeding is, is gewoon belast.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-12-2018 21:21
Een onkostenvergoeding die geen onkostenvergoeding is, is gewoon belast.
Ja als je die niet gebruikt en hij wordt bij je salaris betaald is het zeker belast! Maar het is wel een verhoging van je salaris uiteindelijk...
LukeWualf schreef:
03-12-2018 21:39
Ja als je die niet gebruikt en hij wordt bij je salaris betaald is het zeker belast! Maar het is wel een verhoging van je salaris uiteindelijk...
En waarom zou een werkgever die geen loonsverhoging wil geven wel een belaste “onkostenvergoeding” eillen geven?
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-12-2018 22:08
En waarom zou een werkgever die geen loonsverhoging wil geven wel een belaste “onkostenvergoeding” eillen geven?
omdat de werkgever over een onkostenvergoeding geen premies volksverzekeringen en werknemersverzekeringen hoeft af te dragen. Dat is dus goedkoper voor de werkgever. dit trucje wordt vaker toegepast maar werknemers beseffen vaak niet dat dat geen sociaal verzekerd loon is...

Het UWV ziet de opgave van de werkgever en neemt dat aan als uitgangspunt, en dan valt je ww lager uit.
Waarom zou je meer moeten verdienen, behalve dan 'omdat het hoort'? Dat is waar je je werkgever van moet overtuigen.

Het feit dat je geen beoordelingsgesprekken hebt maakt het wel iets lastiger om aan te voeren dat je zo goed functioneert, want dat is nergens vast gelegd neem ik aan.

Wat is een marktconform salaris? Je hebt online meerdere salariswijzers, daar zou je naar kunnen kijken. Ook vergelijkbare vacaturesn kunnen je een indicatie geven.
Takkie1 schreef:
04-12-2018 15:31
Waarom zou je meer moeten verdienen, behalve dan 'omdat het hoort'? Dat is waar je je werkgever van moet overtuigen.

Het feit dat je geen beoordelingsgesprekken hebt maakt het wel iets lastiger om aan te voeren dat je zo goed functioneert, want dat is nergens vast gelegd neem ik aan.

Wat is een marktconform salaris? Je hebt online meerdere salariswijzers, daar zou je naar kunnen kijken. Ook vergelijkbare vacaturesn kunnen je een indicatie geven.
Eens! je moet wel met wat grof geschut aankomen. Gewoon meer vragen is een beetje simpel. Genoeg redenen te bedenken toch? Geen beoordelingen hebben gehad zou niet een issue moeten zijn. Geen beoordeling is wellicht ook goed nieuws want als je niet functioneert dan gaan ze die beoordelingen wel inplannen hoor en zo vaak mogelijk.
LukeWualf schreef:
03-12-2018 22:28
omdat de werkgever over een onkostenvergoeding geen premies volksverzekeringen en werknemersverzekeringen hoeft af te dragen. Dat is dus goedkoper voor de werkgever.
Nee dus. Als het een daadwerkelijke onkostenvergoeding is - dus een vergoeding voor daadwerkelijk gemaakte kosten - dan kan er (onder voorwaarden) belastingvrij worden vergoed. In dat geval hoeven geen belasting en premies betaald te worden.

Maar als dat niet het geval is, dan zal de werkgever dezelfde premies en belastingen toe moeten passen als bij “gewoon” loon.

Het voordeel voor de werkgever kan wel zijn dat er over de “vergoeding” geen vakantiegeld of pensioen wordt opgebouwd, maar dat is afhankelijk van de specifieke bepalingen in de van toepassing zijnde arbeidsvoorwaarden en pensioenregeling.
Ja eens. De vrijstelling van de werkkostenregeling moet je wel aantoonbaar maken dat er kosten worden gemaakt door de werknemer. Je kan niet zomaar een onkostenvvergoeding geven en stellen dat dat geen loon is.

Ik was iets te snel! De WKR kan natuurlijk wel gebruikt worden maar moet wel passen bij je functie,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven