Werk & Studie alle pijlers

Scriptie: de wanhoop nabij/voorbij

29-02-2020 17:18 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dus een scriptie schrijven, zoals zoveel studenten. Ik heb voor mijn bachelor ook een kleine scriptie geschreven en in mijn master ook eens iets vergelijkbaars. Ik doe een technische studie waarbij het vooral gaat om de inhoud (beschrijven wat ik gedaan heb en conclusies trekken) en veel minder over schrijfstijl en dergelijke. De oorspronkelijke deadline was augustus 2019. En toch zit ik hier nu nog steeds voor de zoveelste dag op rij huilend achter mijn beeldscherm.

Wat gaat er mis? Het is denk ik vooral de druk die ik voel doordat mijn scriptie-duur steeds langer wordt. Verder ben ik onzeker over mijn scriptieproject. Ik heb niet de doelen bereikt die ik wilde bereiken. Mijn begeleiders zien alsnog wel waarde in wat ik wél gedaan heb en waren best positief over mijn hoofdstukken tot nu toe. Zelf durf ik die hoofdstukken op dit moment niet eens te herlezen. Het is denk ik daarnaast ook de teleurstelling in mezelf. Ik heb in het verleden veel angstklachten gehad, maar die heb ik nooit écht mijn leven laten beïnvloeden en heb hard aan mezelf gewerkt. Ik dacht dat ik sterk was, maar nu laat ik zoiets sufs als een scriptie mijn hele leven beïnvloeden. Zodra ik weer aan mijn scriptie 'moet', verdwijnt al mijn energie, ik val letterlijk in slaap, ik word angstig voor/door de gekste dingen, ik krijg paniekaanvallen, duizeligheid, piekeren, zeer sterke neiging tot ontwijkend gedrag. En ja, regelmatig doe ik dan uiteindelijk niks aan mijn scriptie. (maar soms ook wel, hoewel altijd zonder écht succes/nut aangezien mijn hoofd dan nog steeds weigert om normaal te functioneren).

Ik weet dat uitstellen/vermijden juist datgene is wat je juist niet moet doen bij angst. Ik weet dat ik moet doorzetten, dat ik de angst niet moet laten winnen, maar het lukt (vaak) gewoon echt niet meer. Ik heb er al enorm vaak over gepraat met mijn psycholoog, met mijn moeder, met mijn vriend en met allerlei andere mensen. Mijn psycholoog weet het ook niet meer en begon laatst over medicatie (maar dat wil ik echt niet). Ik heb al zo'n beetje in alle openbare gebouwen van mijn stad gezeten, in de hoop dat het dáár beter lukt dan thuis. Ik ben samen met iemand gaan zitten schrijven (die ook met zijn scriptie bezig was), maar zijn scriptie is inmiddels al lang af natuurlijk. Ik heb pomodoro timers gebruikt. Ik heb het scriptie-schrijven een tijdje zelfs helemaal beperkt tot een half uur per dag en toen dat zelfs niet lukte tot 5 minuten per dag. Ik heb bewust een afspraak met mijn begeleiders gehad in de hoop dat hun (positieve) feedback en hulp mij weer op weg zou helpen. En sinds deze week heb ik zelfs een ambulant begeleider vanwege dit probleem, maar ik weet eigenlijk (nog) niet hoe zij mij zou kunnen helpen.

Heeft iemand nog suggesties die ik nog kan proberen? Ik wil echt (op korte termijn) die scriptie afronden, want veel langer hou ik dit gewoon niet vol. Ik moet alleen nog de laatste twee (zeer korte) hoofdstukken en nog wat kleine verbeteringen en toevoegingen in de andere hoofdstukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen vrienden. (Pff, ik heb echt 10x geprobeerd om dit anders te formuleren, maar hier komt het dus wel op neer).

Ik spreek eigenlijk alleen mijn vriend (die nu in het buitenland zit). In mijn studie ken ik letterlijk niemand. En mijn ambulant begeleider was ziek deze week en werkt part-time (op super onhandige dagen) dus volgende week hebben we ook geen afspraak. Daarom heb ik nu dus niemand om het 'samen' mee te doen.

Maar hoe vaak 'mag' je scriptie-begeleiders om hulp vragen? Ik heb ze nu twee keer gesproken, namelijk na het insturen van de eerste drie hoofdstukken en na het insturen van het vierde hoofdstuk. Laatst had ik weer een stukje gestuurd, maar mijn begeleider gaf aan dat ze er pas naar ging kijken als ik de volgende hoofdstukken ook af had. Verder hebben ze natuurlijk alweer nieuwe studenten, dus ik voel mij een beetje 'tot last' dat ze ook nog steeds tijd aan mij moeten besteden.
Je vult nu in voor je begeleiders dat ze het te druk voor je hebben. Dat weet je niet he? Je doet niets verkeerd door kleine stukjes op te sturen alvast. Dat kan voor jou wel als een stukje vooruit en afgerond iets voelen.

Die geen vrienden herken ik, in mijn.sciptieproblemen isoleerde ik me ook steeds verder. En had ik gevoel dat niemand me hierin kon helpen. Maar heb je al met je studiebegeleider gesproken of een scriptiegroep op je opleiding? Er zijn ook bedrijfjes zoals scriptiehulp (geen ervaring mee trouwens) die je inhuurt om naar je werk te kijken en je op weg te helpen. Kost wel wat, maar misschien past die steun bij je?

Je bent nu in ieder geval goed bezig al. Supergoed dat het je lukt om er zovaak voor te gaan zitten en aan de slag te gaan. Persoonlijk vind ik het fijn om voor nare dingen waar ik tegenop zie s ochtends vroeger op te staan, dan om 5-6u direct uit mijn bed met kopje thee te gaan schrijven. Alles wat ik nodig heb aan spullen, ontbijt ed heb ik avond ervoor klaargezet. Om 8u moet ik meestal weg en heb ik toch al heel wat gedaan. De rest van de dag hoef ik niet aan het moeilijke project te werken. Of als ik het doe, dan lees ik terug wat ik heb geschreven en schaaf dat wat bij. Dat is voor mij makkelijker dan met een druk hoofd wat al wat volgelopen is met wat er overdag gebeurd is.
enwatnu schreef:
04-03-2020 18:15
Ik heb geen vrienden. (Pff, ik heb echt 10x geprobeerd om dit anders te formuleren, maar hier komt het dus wel op neer).

Ik spreek eigenlijk alleen mijn vriend (die nu in het buitenland zit). In mijn studie ken ik letterlijk niemand. En mijn ambulant begeleider was ziek deze week en werkt part-time (op super onhandige dagen) dus volgende week hebben we ook geen afspraak. Daarom heb ik nu dus niemand om het 'samen' mee te doen.
Waar studeer je? Als je in Amsterdam zit, mag je wel af en toe bij mij zitten werken. Overdag, als dat uitkomt met je werk (‘s avonds ben ik niet zoveel waard). Ik weet niks van jouw vak, denk ik, maar alles van schrijven en schrijfblokkades. :-)
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
04-03-2020 18:15
hoe vaak 'mag' je scriptie-begeleiders om hulp vragen? Ik heb ze nu twee keer gesproken, namelijk na het insturen van de eerste drie hoofdstukken en na het insturen van het vierde hoofdstuk. Laatst had ik weer een stukje gestuurd, maar mijn begeleider gaf aan dat ze er pas naar ging kijken als ik de volgende hoofdstukken ook af had. Verder hebben ze natuurlijk alweer nieuwe studenten, dus ik voel mij een beetje 'tot last' dat ze ook nog steeds tijd aan mij moeten besteden.
Wat let je om die vraag eens te stellen? Het zal voor iedereen anders zijn, maar neem van mij aan dat de meeste studenten eerder te weinig vragen dan teveel. 2x in hoeveel maanden?!. Het zijn toch begeleiders, geen afstraffers. Ik heb studenten die me elke week van alles sturen, ja die kap ik wel eens af of verwijs ik naar informele hulp.

En binnen je project? Heb je alles helemaal alleen gedaan of ook deels voor een bedrijf/onderzoeksgroep? Zitten daar geen mensen?

Over dat lezen: soms heeft het geen zin om iets te lezen als er nog meer werk volgt, maar dat je begeleider het (nog) niet leest, wil niet zeggen dat je geen hulp mag vragen.
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
04-03-2020 21:16
Waar studeer je? Als je in Amsterdam zit, mag je wel af en toe bij mij zitten werken. Overdag, als dat uitkomt met je werk (‘s avonds ben ik niet zoveel waard). Ik weet niks van jouw vak, denk ik, maar alles van schrijven en schrijfblokkades. :-)
Wat een lief aanbod. :hug: Sowieso echt heel lieve reacties van iedereen. Ik merk dat ik er echt veel aan heb. :)
Maar ik woon niet in Amsterdam helaas.

Vandaag had ik meteen weer stress bij het opstaan. Duizelig, hartkloppingen, piekeren, etcetera. Tijdens college was het wel even weg omdat ik toen afleiding had, maar daarna kwam het weer terug... Uiteindelijk ben ik gaan wandelen en dat hielp. Maar ik heb weer niet veel gedaan dus. Ik ben maximaal een uurtje ermee bezig geweest en ik heb weer vrijwel niks geschreven. Maar geen wanhoop/paniek meer gehad tijdens het schrijven, dus dat is wel heel fijn. Morgen heb ik de hele dag vrij, maar ik heb een deel van de dag expres 'gereserveerd' voor andere dingen en ik probeer mijn verwachtingen laag te houden (lees: mijn hoofd schreeuwt nog steeds dat mijn scriptie morgen zo goed als af moet zijn)
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
04-03-2020 22:04
Wat let je om die vraag eens te stellen? Het zal voor iedereen anders zijn, maar neem van mij aan dat de meeste studenten eerder te weinig vragen dan teveel. 2x in hoeveel maanden?!. Het zijn toch begeleiders, geen afstraffers. Ik heb studenten die me elke week van alles sturen, ja die kap ik wel eens af of verwijs ik naar informele hulp.

En binnen je project? Heb je alles helemaal alleen gedaan of ook deels voor een bedrijf/onderzoeksgroep? Zitten daar geen mensen?

Over dat lezen: soms heeft het geen zin om iets te lezen als er nog meer werk volgt, maar dat je begeleider het (nog) niet leest, wil niet zeggen dat je geen hulp mag vragen.
2x sinds ik afgelopen zomer begonnen ben met schrijven. Daarvoor zag ik deze begeleider wel ongeveer maandelijks. Verder heb ik nog een dagelijks begeleider waarvoor ik dit project doe, hem kan ik altijd spreken, appen of bellen met vragen maar dat heb ik de laatste maanden vrijwel ook nooit gedaan.

Nu nog beginnen in een scriptiehulpgroep of met betaalde scriptiehulp (echt bizarre uurtarieven trouwens) is niet echt zinnig denk ik, aangezien het opstarten van zoiets ook weer weken duurt waarschijnlijk.
enwatnu wijzigde dit bericht op 05-03-2020 21:40
0.24% gewijzigd
Enwatnu, in welke stad studeer je,? Mag ook via privebericht. Anders kunnen we misschien samen aan scriptie zitten? Ik denk niet dat ik iets kan toevoegen qua vakgebied, maar mocht je in de buurt wonen, dan heb ik het in ieder geval aangeboden :) Qua begeleiding is dat natuurlijk for iedereen anders, maar ik heb regelmatig mailcontact met hoe het ervoor staat en na inleveren van een hoofstuk (inleiding, methode, resultaten, discussie) een fysieke afspraak.
Voor nu, slaap lekker!
enwatnu schreef:
04-03-2020 23:02
Vandaag had ik meteen weer stress bij het opstaan. Duizelig, hartkloppingen, piekeren, etcetera. Tijdens college was het wel even weg omdat ik toen afleiding had, maar daarna kwam het weer terug... Uiteindelijk ben ik gaan wandelen en dat hielp. Maar ik heb weer niet veel gedaan dus. Ik ben maximaal een uurtje ermee bezig geweest en ik heb weer vrijwel niks geschreven. Maar geen wanhoop/paniek meer gehad tijdens het schrijven, dus dat is wel heel fijn.
Toch weer een compliment: je hebt een beginnende paniekaanval adequaat aangepakt. En wandelen helpt heel goed bij schrijven om het allemaal te laten bezinken. Ook al staat er nu niks op papier, je zult merken dat zo’n wandeling effect heeft.

Heel veel plezier vandaag met iets anders doen. En nee, het hoeft niet vandaag af want de begeleider is toch nog niet bereikbaar vandaag. :)
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
04-03-2020 23:11
2x sinds ik afgelopen zomer begonnen ben met schrijven. Daardoor wel zag ik deze begeleider wel ongeveer maandelijks. Verder heb ik nog een dagelijks begeleider waarvoor ik dit project doe, hem kan ik altijd spreken, appen of bellen met vragen maar dat heb ik de laatste maanden vrijwel ook nooit gedaan.

Nu nog beginnen in een scriptiehulpgroep of met betaalde scriptiehulp (echt bizarre uurtarieven trouwens) is niet echt zinnig denk ik, aangezien het opstarten van zoiets ook weer weken duurt waarschijnlijk.
Een scriptiehulpgroep kan de week nadat je begint al nuttig zijn. Ik zou dit echt proberen!
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
04-03-2020 18:15


Maar hoe vaak 'mag' je scriptie-begeleiders om hulp vragen?
Elke keer als je een relevante vraag hebt waar je zelf over na hebt gedacht maar waar je graag hun input op wilt hebben. Dus als jij echt goed bezig bent zou dat zelfs elke dag kunnen zijn. Echt je begeleiders zijn er voor jou
Ik wil je niet pushen, misschien dat geen reactie ook gewoon geen behoefte betekent, maar ik bied toch nog een keer mijn hulp aan je aan. Ik woon in het midden van het land en werk een dag per week thuis (op vrijdag). Ik woon vlak bij een groot intercity station en je bent meer dan welkom om op zo'n dag bij mij te komen zitten om aan je scriptie te werken. Ik lees dan met liefde met je mee, zet thee voor je en geef je een schop onder je derrière als je niet aan het werk bent ;-)
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry. Ik vind het heel lief dat jullie aanbieden om te helpen Kastanjez en defyinggravity, maar het is niet nodig denk ik. :)

Ik heb vandaag een hele bladzijde geschreven. :yes:
En ik heb daarnaast ook nog gesport, TV gekeken en ook veel opruimd en schoongemaakt enzo. :)

Misschien heel raar maar ik heb sinds dit topic echt ineens weer een stuk zelfvertrouwen terug, niet alleen het vertrouwen in mijn scriptie dus maar ik merk dat alles ineens weer veel beter en makkelijker gaat. En dat terwijl ik al bijna een jaar (met therapie enzo) probeer om mezelf weer een beetje goed te voelen. :confused:

Morgen wil ik het laatste deel van de Discussie schrijven en dit weekend de Conclusie.
Heerlijk enwatnu, dat je je zo goed voelt en de slag te pakken hebt!! Echt heel fijn voor je!
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar scriptie kan inderdaad soms behoorlijk tegenvallen. Bij mij duurde het ook veel langer dan gepland en dat vond ik vervelend, want had al studievertraging.
Paar tips:
- Je kunt elke dag een nieuw begin maken. Oké, vandaag of gisteren of vorige week ging het niet goed, morgen een nieuwe dag! (Vandaag wel, lees ik net! Goed bezig!)
- Ik heb graag een motiverende quote op mijn bureaublad. Bij mij stond er tijdens mijn scriptie een foto van een hardloper die bijna bij de finish was. Met elk stuk dat je schrijft/doet, ben je weer dichterbij! Heb nu een afbeelding met een weg, pijlen richting de horizon, en de tekst: we can do it!
- Een ontspannen manier van werken kan helpen om je ontsponnen te blijven voelen, al kan het ook zo zijn dat je daardoor niet aan het werk komt. Ik werk vaak met mijn laptop op schoot, huissokken aan, thee erbij, kaarsen aan...
- Misschien ergens een fijne werkplek vinden? Een bibliotheek bijv.? Zien werken, doet werken.
- To- do lijst met kleine klusjes erop vind ik persoonlijk ook fijn. Bijv. 3 bronnen om stelling x te onderbouwen.

Succes, gaat je lukken!!!
enwatnu schreef:
05-03-2020 21:36
Oh sorry. Ik vind het heel lief dat jullie aanbieden om te helpen Kastanjez en defyinggravity, maar het is niet nodig denk ik. :)

Ik heb vandaag een hele bladzijde geschreven. :yes:
En ik heb daarnaast ook nog gesport, TV gekeken en ook veel opruimd en schoongemaakt enzo. :)

Misschien heel raar maar ik heb sinds dit topic echt ineens weer een stuk zelfvertrouwen terug, niet alleen het vertrouwen in mijn scriptie dus maar ik merk dat alles ineens weer veel beter en makkelijker gaat. En dat terwijl ik al bijna een jaar (met therapie enzo) probeer om mezelf weer een beetje goed te voelen. :confused:

Morgen wil ik het laatste deel van de Discussie schrijven en dit weekend de Conclusie.
Wat fijn om te lezen! Hierbij wat extra aanmoediging en succes: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:
Wat goed bezig ben je!!!! Heb je het gevoel dat het eind in zicht komt? Je hebt in ieder geval vrij duidelijk wat je moet doen, dat is al een heel groot deel.
En toffe tips van dagdromer, kan ik ook doen!
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
05-03-2020 21:36


Morgen wil ik het laatste deel van de Discussie schrijven en dit weekend de Conclusie.
Dat zou mooi zijn, maar staar je er niet blind op hoor . Het tempo is veel minder belangrijk dan steeds weer een stapje zetten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Haha bedankt allemaal. :$
lolapaloeza schreef:
06-03-2020 16:01
Dat zou mooi zijn, maar staar je er niet blind op hoor . Het tempo is veel minder belangrijk dan steeds weer een stapje zetten.
Goed punt... En stiekem wilde ik dit weekend behalve de conclusie schrijven eigenlijk ook de rest van mijn scriptie verbeteren. :$

Ik heb iets te vroeg gejuicht denk ik... Ik voelde me vanmorgen weer 'gewoon' klote. Ik zag ineens heel erg op tegen de hele dag. Vooral vanwege een practicumcollege en ik ben ook niet gegaan uiteindelijk. :( In plaats daarvan wel heel even bezig geweest met mijn scriptie, maar dat lukte ook niet. Vanmiddag heb ik weer even gewandeld en daarna toch nog een uurtje aan de 'practicumopdracht' gewerkt. Daar zie ik ook idioot veel tegenop steeds, dus ik ben toch wel een beetje trots nu. Vanavond ga ik weer verder met de scriptie. :nerd:
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
06-03-2020 14:47
Heb je het gevoel dat het eind in zicht komt?
Ja het einde is eindelijk in zicht! :hyper: Dat riep iedereen al maanden natuurlijk, maar nu geloof ik zelf ook echt dat dit ooit eindigt. Tegelijkertijd ook wel weer eng, want de scriptie voelt nu als zo'n enorm deel van mijn leven en het lijkt mij heel leeg als dat weg is (ondanks dat ik nog genoeg andere dingen te doen heb dan).
enwatnu schreef:
06-03-2020 17:33
Haha bedankt allemaal. :$


Goed punt... En stiekem wilde ik dit weekend behalve de conclusie schrijven eigenlijk ook de rest van mijn scriptie verbeteren. :$

Ik heb iets te vroeg gejuicht denk ik... Ik voelde me vanmorgen weer 'gewoon' klote.
Zo gaat het altijd: dagje op, dagje af. Goed dat je je daardoor niet laatontmoedigen!
Alle reacties Link kopieren
De Discussie is af en ingeleverd. Ik ben niet 100% tevreden, maar ik had ook geen zin om er nog veel langer aan te besteden.

Voorlopig hoef ik nog geen feedback te verwachten, want mijn ene begeleider is op vakantie en de andere gaat pas kijken als ik ook de Conclusie (het laatste hoofdstuk) af heb.

Ik vind nu eigenlijk dat ik meteen moet doorgaan met de Conclusie (aangezien ik tot 10 uur aan mijn scriptie zou werken vandaag), maar aan de andere kant heb ik mijn deel voor vandaag ook gewoon af nu. Fijn weer een dilemma om over te stressen dus. :P
Betonrot schreef:
06-03-2020 17:53
Zo gaat het altijd: dagje op, dagje af. Goed dat je je daardoor niet laatontmoedigen!
De dagjes-af sla ik liever over... :(
Ik zou het even vieren dat je weer wat afgerond hebt en ingeleverd!! Maar als je erin zit, dan is alvast een opzetje van je volgende stuk ook niet verkeerd. Dan heb je al een raamwerk of schema van waar je heen wil, schrijft makkelijker verder daarna. Maar ik heb een nogal brainstormige stijl.....
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
06-03-2020 14:47
En toffe tips van dagdromer, kan ik ook doen!
Leuk om te lezen! Hopelijk werken de tips voor jou ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
06-03-2020 20:30
Ik zou het even vieren dat je weer wat afgerond hebt en ingeleverd!! Maar als je erin zit, dan is alvast een opzetje van je volgende stuk ook niet verkeerd. Dan heb je al een raamwerk of schema van waar je heen wil, schrijft makkelijker verder daarna. Maar ik heb een nogal brainstormige stijl.....
Fijn, dat was uiteindelijk ook mijn plan ongeveer. Ik heb al een klein opzetje gemaakt, maar ik vind het wel super lastig want voor mijn gevoel staat alles wat in de conclusie zou moeten ook al in de discussie, maar ik wil ook weer niet teveel mezelf herhalen.

En ik weet geen manier om te 'vieren' dat ik iets ingeleverd heb. Behalve chocola eten, maar dat doe ik ook genoeg als ik niks te vieren heb. :$

De conclusie mag gelukkig best kort zijn, volgens mij is een halve bladzijde al prima. Ik hoop nu echt dat ik dat morgen af krijg, want dan is gewoon mijn hele eerste versie af. O_O Daarnaast ga ik morgenavond uiteten met mijn schoonouders, dus ik zou het extra gaaf vinden als ik dan gewoon kan zeggen én vieren dat ik mijn scriptie 'af' heb! Maar misschien leg ik mezelf nu juist te veel druk op en wordt het morgen daardoor juist weer een hopeloze dag...
Gewoon voor nu lekker relaxen, morgen weer een dag :) Je bent echt hartstikke goed bezig! Daar mag je best trots op zijn. Puur nieuwgierig, hebben jullie ook een woordenaantal? Mijn scriptie moet tussen de 20.000-30.000 woorden zijn en soms vind ik het echt een opgave. Pffff.
Nu ga ik ook echt slapen, weltrusten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven