Werk & Studie alle pijlers

Scriptie en baan tegelijk?

03-03-2010 12:36 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 6 maanden met mn masterscriptie bezig!

Heb mijn TK, methode dataverzameling en verwerking al af. Ik moest mijn eigen analyse-instrument ontewerpen dus daar ben ik veel tijd mee kwijt. Ik moet alleen nog de resultaten, conclusie en discussie schrijven en dan is ie af!. Maar ik zit nu met een dillemma:

Ik heb gisteren een baan aangeboden gekregen! Echt een hele goede baan bij de gemeente! Nu ben ik enorm aan het twijfelen of ik deze moet aannemen of niet. Eigenlijk gaat mijn scriptie voor, maar ik krijg er spijt van als ik deze baan aan me voorbij laat gaan. Is het verstandig om deze baan aan te nemen en mijn scriptie in het weekend te maken? Ik heb op vrijdag ook een halve dag vrij, dus dat kan ik eventueel ook besteden aan mijn scriptie.

Ik ben echt aan het twijfelen, wat moet ik doen?? Help?
Als je precies weet wat je nog moet doen, hoeft het geen probleem te zijn. Soms komen dingen juist eerder af met een beetje tijdsdruk.
Baan aannemen en je scriptie ernaast schrijven. Heb ik ook gedaan met mijn universitaire scriptie. Het was ff bikkelen, maar een droombaan als starter zou ik zeker niet laten lopen!!
in deze tijden van een tekort aan banen, zeker voor net afgestudeerden zou ik het proberen. Je kunt altijd nog stoppen als het niet lukt.
mijn vriend werkt 40 uur bij een gemeente en doet zijn scriptie (master rechten) er ook naast.. gaat niet al te snel maar het kan wel. Ik doe dan meer in het huishouden zodat hij er elke zaterdag/zondag eraan kan besteden
Zeker aannemen!!

Ik heb tijdens mijn afstudeerfase ook een parttime baan aangenomen en daarmee had ik een voorsprong op andere studenten. Vooral in deze tijd waarin weinig banen te vinden zijn moet je niet te lang nadenken over dit soort aanbiedingen.

Het zal even pittig worden, maar als je straks in de sollicitatiemolen komt is het erger.

Succes!
ik zeg niet doen. Ik heb in mijn werk heel veel ervaringmet studenten die vlak voor het afstuderen een baan aannemen. Het afstuderen wordt dan verschoven en soms gaan er echt jaren overheen totdat ze er weer aan toe zijn.

Je moet niet onderschatten de energie die je in een nieuwe (eerste) baan moet steken. Je hebt dan in het weekend echt geen zin om meteen weer aan het werk te gaan.

Probeer liever een andere oplossing te vinden, bijvoorbeeld wel de baan aannemen maar onderhandelen dat je pas over twee maanden hoeft te beginnen. Dan kan je in die twee maanden de rest van je scriptie schrijven, en als je er alleen nog iets aan moet veranderen of aanpassen kan je dat inderdaad ook in het weekend doen.

(Pas over een of twee maanden beginnen is trouwens helemaal niet zo gek, als ze iemand aannemen die vanuit een andere functie komt, heeft die persoon ook een opzegtermijn. En als ze je echt willen hebben, dan vinden ze het ook niet erg om even te wachten, is mijn ervaring).

In ieder geval veel succes
Doen!!!!!!!!!!!!!! Wat een kans!!!!

Ik ben nu bezig met mijn master (moet voor juni afgerond zijn)...ernaast werk ik 40 uur en heb ik een kind van 8...lukt prima!

Gewoon aannemen en ermee aan de slag gaan. Als het niks wordt, dan kun je er altijd mee stoppen!
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik denk dat mijn scriptie nog wel veel werk is, maar dat ik het meeste werk achter de rug heb! Toen ik eraan begon heb ik het werk ook onderschat, omdat ik een nieuw fenomeen onderzoek.

Het liefst zou ik ook pas over 2 maanden willen beginnen met die baan, maar het probleem is dat ze per direct iemand nodig hebben. En omdat ik eerder iemand ben die eerst alles netjes afrond, denk ik toch dat ik voor mijn scriptie ga kiezen. Ik vind het erg moeilijk, want het is de perfecte baan voor mij!
Wees eerlijk tegen jezelf: geloof je echt dat je het aankunt of niet? En ben je ook bereid evt andere dingen (sport, vrienden) op een laag pitje te zetten?

Zo ja, zeker doen. Neem je kans.

Ik heb het ook gedaan, lukte met name omdat ik er van overtuigd was dat ik het kon.
Als je echt discipline hebt...dan gaat het zeker lukken. Misschien is anders een oplossing om eerst even met je baan te beginnen en dan eventueel wat vakantiedagen op te offeren aan het afmaken van je scriptie.

Maarre....als je die baan niet gaat doen..dan wil ik hem wel hoor!! Bij welke gemeente is het?
Ik zou het niet doen.

Toen ik begon met werken hoefde ik alleen nog de deelconslusies van de verschillende hoofdstukken samen te voegen tot een eind conclusie. Ik heb na de eerste trainingsmaand onbetaald verlof opgenomen, maar was zo moe van de eerste maand dat ik bijna niets heb gedaan. Vervolgens begon ik echt met werken was het druk daar en was ik heeeeeeeel moe. Dus geen zin om in het weekend aan de slag te gaan.

Uiteindelijk heb ik na 8 maanden nog eens 2 weken onbetaald verlof genomen en heb ik iets ingeleverd waar ik wel achter stond, maar wat nog wel veel beter kon (met nog een week verlof, maar die kon ik niet krijgen....). Ik heb uiteindelijk een jaar lang over mijn studie gedaan. Dat was ontzettend zonde, want het kost je veel geld (collegegeld) en het kost je veel tijd dat je er nog mee bezig moet, maar het levert vooral veel stress op.
Ja ik heb de discipline en de motivatie! Maar ben ook bang voor stress enzo door overwerken. Denk er nog eventjes over na.
Ik zou er geen moment over twijfelen. Ik heb ook mijn scriptie afgerond naast een baan. Al kon ik het iets flexibeler invullen als dat jij dat kunt naar alle waarschijnlijkheid.

Straks valt het misschien tegen om een baan te vinden en dan heb je deze kans laten lopen. In twee en een halve dag kan je ook ontzettend veel werk verzetten met je scriptie. Een goede planning maken voor de weekenden. Misschien ben je een maand later klaar, dat lijkt me dan ook niet meer uitmaken.
doen hoor. Ook al vertraag je daarmee je afstuderen. Een diploma is een ding, maar werkervaring telt misschien nog wel zwaarder op je cv en die ga je nu mooi opdoen.
Doen (x 10) !

Je doet concrete werkervaring op, je toont dat je uitermate efficiënt bent en over veel discipline beschikt. En momenteel kom je als starter moeilijk aan het werk.

De grootste hobbel (je TK) is achter de rug. Je kan eventueel voorstellen dat je de gehele vrijdag niet werkt (4 uur minder per week). In een hele dag kan je vaak effectiever doorwerken dan in een gebroken dag. Geeft je net wat meer lucht om te ontspannen.

Het is zeker mogelijk, ik heb ook tijdens mijn afstuderen parttime gewerkt. Het zorgde juist dat ik mijn uren veel efficiënter indeelde.

Als de baan in je vakgebied zit is de kans groot dat je ook nog eens met ervaren collega's samenwerkt waardoor je kennis opdoet die je ook in je scriptie kan verwerken. Zij kunnen kritisch naar je stukken kijken en daar wordt je scriptie nooit slechter van.
Misschien klinkt dit wel heel erg arrogant, maar dat is het niet bedoeld.

Ik ben echt geen briljante of geweldige student en ik zal waarschijnlijk afstuderen met een 7 (hooguit 7,5) (master uni) maar ik doe gewoon zoveel dingen naast mijn studie, zoals fulltime werken (of anders 2 banen combineren), sporten, uitgaan, socializen...dat ik versteld sta als ik hoor dat mensen gewoon echt alleen maar fulltime kunnen studeren. Dan vraag ik me echt af wat je met de rest van je tijd doet? Je kunt toch niet dag in dag uit een scriptie schrijven? Ben je op een gegeven moment ( na een dag of tien niet compleet uitgeschreven? )

Vreemd vind ik dat....maar tegelijkertijd ook wel knap...want ik kan dat echt echt echt niet. Ik maak mijn papers 's nachts ( als zoonlief slaapt) en overdag werk ik of doe ik dingen met hem en/of vrienden)

Ik wil alleen maar zeggen dat ik het idee heb dat je zo weinig uit je leven haalt als je je alleen maar op je studie focust. Dat is m.i. zonde!

Succes bij het maken van de juiste beslissing!
Doen! Ik werk 40u per week bij het Rijk en zit in de laatste fase van mijn Master, moet nog 1 paper schrijven en mijn scriptie. Het is vaak een kwestie van goed plannen. Moet er wel bijzeggen dat ik al 2 jaar in de functie zat toen ik begon met mijn master en dus wat dingen op de automatische piloot kon doen. Kijk ook of je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek wat afspraken kunt maken over het scriptie schrijven en of ze daar flexibel mee om willen gaan. Toen ze jou die baan aanboden wisten ze dat jij nog een scriptie moet schrijven.

Oh en gefeliciteerd met je baan!
Bedankt voor alle reacties! :-)

@Suzy, natuurlijk werk ik geen 40 uur per week aan mijn scriptie. Dat doet bijna geen ekele student, denk ik. Toch heb ik denk ik al het maximaal aantal uren dat je aan je scriptie moet besteden, al overschreden. Mijn masteronderzoek is groot en problematisch. Ik werk er toch zeker 5 dagen in de week aan, ongeveer 6-8 uur per dag. Natuurlijk neem ik ook af en toe een weekje vrij (wat wil je na 6 maanden non stop werken). Ik moet ook eerlijk zeggen dat er al heel wat fout is gegaan, waardoor veel werk 2 of 3 keer opnieuw moest. Ik ben nu bezig met de analsye van het taalmateriaal. Dat zijn 1400 teksten die ik moet analyseren! Daar zit ik nu ongeveer 10 uur per dag aan. Bovendien hoop ik de resultaten, conclusie en discussie iets sneller te schrijven dan mijn TK!

Als ik voor de baan kies, ben ik bereid mijn weekend op te offeren. Natuurlijk is mijn scriptie dan ook later klaar, maar goed mijn collegegeld is voor het hele jaar al betaald. Daar tegenover staat ook dat ik met mijn salaris mijn studieschuld ondertussen al kan aflossen. En ik kan mijn ov gebruiken, want ik heb nog geen auto!
Als ik de perfecte baan zou vinden nu, zou ik gelijk aan de slag gaan ook al loop ik nu al maanden uit met mijn afstudeerscriptie. Ik zou het zelfs op de koop toe nemen als er nog een half jaar bij komt. De pest is juist dat ik momenteel helemaal geen starters-banen kan vinden.
Ik zeg ook doen. Heb het zelf ook zo gedaan. En ja, ik had het allemaal wel iets onderschat maar het is niet onmogelijk. Als je nu denkt nog zo´n week of 4 nodig te hebben, verdubbel de tijd dan wel. In ieder geval de eerste maand van je nieuwe baan ben je voornamelijk bezig met de nieuwe indrukken die je opdoet. Ik heb na mijn eerste maand in mijn droomfunctie na werktijd langer doorgewerkt aan mijn scriptie op het kantoor waar ik werkte. Dat ging prima. Als je dan thuis komt kun je ook echt even ontspannen. Dus gewoon ervoor gaan. Die scriptie komt wel af, maar het wordt wel doorbijten.

Je kunt ook zo denken: nu nog een maand aan je scriptie besteden en de baan aan je neus voorbij laten gaan of de baan aannemen en een maand langer over je scriptie doen. Makkelijk is het leven soms.
Haha dankje Keiser Soyze, dat heb je mooi gezegd. Morgen bel ik het bedrijf voor een gesprek! Spannend ! :-)

nu nog een maand aan je scriptie besteden en de baan aan je neus voorbij laten gaan of de baan aannemen en een maand langer over je scriptie doen.
@stekelvarken kun je je situatie niet uitleggen? mogelijke werkgever vindt het toch ook belangrijk dat jij je studie afrondt? Wellicht kun je eerst minder uren werken of desnoods vanaf de eerste maand al je vakantiedagen gebruiken?

succes, ik sta op ongeveer hetzelfde punt (moet alleen nog afstuderen) en zou het WEL doen!

toi toi toi en succes met de keuze
Jaa gewoon doen! Misschien kun je een tijdje vier keer negen uur werken? Dan ben je een hele dag vrij voor je scriptie. Ik heb mijn hele studie inclusief scriptie 32 uur gewerkt en was echt binnen 4,5 jaar klaar. Gewoon doen, zeker als je al zover bent is het een kwestie van plannen&volhouden!
Wow dat is goed zeg!

Accepteren zou ik zeggen. Ja pittige tijd wellicht maar ik heb mijn Masters ook afgerond met gezin, huishouden en baan.

Kwestie van tijdsindeling en weten dat er een eindpunt komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven