Werk & Studie alle pijlers

Slecht in rekenen

13-11-2014 11:39 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meerder mensen hier die slecht zijn in alles wat met cijfers te maken heeft? Ik ben gewoon niet goed in rekenen. Ik schaam mij daar kapot voor (optellen aftrekken breuken) gaat allemaal wel, cijfers zijn niet mijn ding en ik doe er ook geen ene moeite voor. Het leren van een taal gaat me heel makkelijk en dat vind ik ook leuk om te leren en ik ben ook ontzettend creatief. Ik voel me zo dom en vroeg me af waarom sommige mensen niet goed zijn met cijfers?
Waarom voel je je dom? Iedereen is ergens anders goed in.

Ik ben ook geen ster met cijfers. Optellen, aftrekken, vermenigvulden enzo dat gaat wel hoor maar ik zou bij god niet meer weten hoe je breuken uitrekent. Ik heb op de basisschool ook lang bijles gehad via een speciaal bureau. Het heeft me op de middelbareschool opgeleverd dat mijn hoogste cijfer voor wiskunde een 6 was. Tja, het zij zo. Ik zit er niet mee hoor.
Maar optellen aftrekken en breuken gaat dus wel zeg je? Dan kom je toch al een heel eind?
O, daar zijn stapels mensen van

Het leven draait gelukkig niet om cijfers en Excel kan heel goed rekenen.

Net zoals mensen 'woordblind' kunnen zijn, kun je ook 'cijferblind zijn. Foutje in de hersenen. Dyscalculie heet dat. Zegt gelukkig helemaal niets over je intelligentie.
Tja, waarom ben je zoals je bent he. Maar ik zie geen probleem eigenlijk. Iedereen is toch ergens anders goed in. Rekenen is wel helemaal mijn ding, maar ik hou weer van andere dingen niet.
ik kan ook niet rekenen. breuken vond en vind ik nog steeds lastig. als ik iets moet uitrekenen dan neem ik mijn calculator, daar zijn ze voor uitgevonden, als ik in de winkel sta dan gebruik ik die functie op mijn telefoon. en er is mij vroeger gezegd dan tel je maar met je vingers, worden die ook nog gebruikt. maar uit mijn hoofd rekenen? nope.
Je zegt zelf al: Ik doe er geen moeite voor. Taal ligt je beter dus dat is makkelijker en daardoor leuker, dus daar neem je dan waarschijnlijk meer tijd voor.

Sommige mensen hebben meer een taalknobbel, anderen een rekenknobbel. En het is net als met alles: Ben je ergens goed in en krijg je complimenten, dan zet dat aan om nog beter te worden en meer te oefenen. Krijg je een paar keer te horen dat je er niets van kan, dan zakt de moed in je schoenen. Maar als je er wel moeite voor doet, en misschien eens via een andere manier naar die cijfers gaat kijken, gaat het je misschien wel lukken, krijg je er meer vertrouwen in, waardoor je wat hoger gaat scoren (Ik zeg niet dat je meteen een Einstein wordt, gewoon wat gemiddelder)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn leraar zei vroeger dat je jezelf trucjes kon leren om bepaalde sommen uit te rekenen maar dat wil niet zeggen dat je daadwerkelijk kunt rekenen. Nou, dan kan ik maar niet rekenen. Ik heb trucjes om procenten, BTW en bruto/netto loon en dat soort dingen uit te rekenen maar ik snáp niet echt wat er gebeurt. Als ik iets dan "andersom" uit moet rekenen, bijvoobeeld bij een percentage, dan zou ik niet weten hoe dat moet. Ook weet ik niet hoe ik een breuk uit moet rekenen.
Ik vind dus talen absoluut niet leuk, eigenlijk verpest op de middelbare school. Rekenen daarentegen vind ik leuk en ben daar dus best goed in. Ik voel mij niet dom omdat ik mijn buitenlandse talen niet zo goed beheers. Het zij zo.

Ik denk dat als de talen leuker gebracht waren op de middelbare school ik er veel beter in zou zijn geweest. Hetzelfde geldt denk voor mensen die nu niet goed kunnen rekenen.
Ik ben ook niet zo goed in rekenen/wiskunde. Tijdens mijn eerste universitaire opleiding heb ik enorm veel moeite gehad met statistiek en daarna voor een opleiding gekozen waarin ik het vak statistiek niet had.

Heb vaak wel het idee dat aan 'wiskunde/rekenen' een hogere waardering wordt toegekend dan aan 'taalvaardigheid'.
Het heeft ook wel met inzicht te maken en de een heeft dat meer dan de ander. Als ik een som zie, zie ik meteen wat ik moet doen om het uit te rekenen.

Talen ben ik redelijk goed in (zeker Nederlands), maar ik vond geschiedenis en aardrijkskunde echt vreselijk.
Waarom zou je daar goed in moeten zijn? Heb je het nodig voor je werk? Ik zit op een financiële administratie, dus moet wel iets van cijfertjes snappen, maar toch ben ik nog beter in talen dan in rekenen. Rekenen heb je de calculator toch voor?
Ik had altijd een hekel aan rekenen maar ik breng het er toch aardig vanaf, hoofdrekenen is ook geen probleem, behalve wanneer ik 6.789.354 moet delen door 1378, dan pak ik wel een zakjapanner. Vraag me niet te veel over wiskunde. De logica daarvan ontgaat me volledig, het nut niet.
verba volant, scripta manent.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 november 2014 @ 11:43:

O, daar zijn stapels mensen van

Het leven draait gelukkig niet om cijfers en Excel kan heel goed rekenen.

Net zoals mensen 'woordblind' kunnen zijn, kun je ook 'cijferblind zijn. Foutje in de hersenen. Dyscalculie heet dat. Zegt gelukkig helemaal niets over je intelligentie.

dyscalculie is wat anders dan 'niet zo goed kunnen rekenen'.

Deze mensen kunnen bv niet in een oogopslag zien dat er 3 snoepjes op tafel liggen, dat moeten ze echt tellen.

Maar goed, dyslexie is ook wat anders dan het verschil tussen me en mijn niet kennen.
Er wordt ontzettend snel met de term 'dyscalculie' gestrooid helaas. Net zoals mensen die "ik wordt" schrijven dat verhalen op hun vermeende dyslexie.
Enfin, ik ben ook geen rekenwonder, maar heb het in het dagelijks leven ook niet nodig. Zou niet weten waarom ik me dom moet voelen omdat ik niet zoveel met rekenen en wiskunde heb.
quote:Starshine schreef op 13 november 2014 @ 12:31:

[...]

dyscalculie is wat anders dan 'niet zo goed kunnen rekenen'.

Deze mensen kunnen bv niet in een oogopslag zien dat er 3 snoepjes op tafel liggen, dat moeten ze echt tellen.

Maar goed, dyslexie is ook wat anders dan het verschil tussen me en mijn niet kennen.

Nou, dat is wel heel grof geschetst Daar zijn nog heel veel tinten grijs tussen. Op basis van de op is er weinig over te zeggen, maar ik wilde to even laten weten dat die groep mensen bestaat.

Zelf reken ik op niveau groep 4/5, ik zie dus wel hoeveel snoepjes er liggen.
ik heb dyscalulie, dit werd bij mij al vastgesteld in de jaren 80. tenminste volgens mij heet dat zo. er zijn toen testen afgenomen bij mij.
quote:chinchilla schreef op 13 november 2014 @ 12:38:

ik heb dyscalulie, dit werd bij mij al vastgesteld in de jaren 80. tenminste volgens mij heet dat zo. er zijn toen testen afgenomen bij mij.

Dat is vlot.

Tegen mij is altijd gezegd dat ik dom was in rekenen. Uiteindelijk nooit getest, dat kost 800 euro. Maar niemand die er aan twijfelt.
Oefenen met dobbelstenen kan een aardig hulpje zijn om snel te leren rekenen als je daar echt slecht in bent. Je begint te gooien met drie stenen, daarvan moet je meteen het totaal aantal ogen kunnen zien en noemen. Daarna neem je vier stenen en zo verder, desnoods tot tien. Als het optellen lukt, begin je met aftrekken, schuif één of meer stenen weg en trek de ogen van de stenen af van die van de stenen die je hebt weggezet. Zo kun je ook vermenigvuldigen en delen en dat helemaal zonder boekjes. Als dat allemaal niet lukt is de kans aanwezig dat het om dyscalculie gaat.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 12:42:

Als dat allemaal niet lukt is de kans aanwezig dat het om dyscalculie gaat.True! Dan is het namelijk een automatiseringsprobleem.
Niet iedereen heeft evenveel aanleg voor cijfertjes, maar met oefenen kun je echt wel een hoop verbeteren. Alleen al simpel je wisselgeld meerekenen aan de kassa in de supermarkt is nuttig.
En zelfs dan in het niet het einde van de wereld, want ook met dyscalculie kun je dingen aanleren (zegt men ).
Optellen en aftrekken is vooral doen. Ik was altijd erg slecht in wiskunde, maar ik heb een tijdje in een tijdschriftenkiosk gewerkt en toen werd ik er razendsnel in.

Ook een tijdje ergens gewerkt met 7-cijferige dossiers en toen kon ik na een paar jaar ineens alle 7-cijferige cijferreeksen in 1 oogopslag onthouden :D

Jammer genoeg zijn al mijn gaves inmiddels weer verloren gegaan, omdat ik niet meer met cijfers werk ;)
quote:erizo schreef op 13 november 2014 @ 12:45:

Alleen al simpel je wisselgeld meerekenen aan de kassa in de supermarkt is nuttig.Wisselgeld? Dat heeft mijn pinpas niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven