Werk & Studie alle pijlers

Slecht in rekenen

13-11-2014 11:39 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meerder mensen hier die slecht zijn in alles wat met cijfers te maken heeft? Ik ben gewoon niet goed in rekenen. Ik schaam mij daar kapot voor (optellen aftrekken breuken) gaat allemaal wel, cijfers zijn niet mijn ding en ik doe er ook geen ene moeite voor. Het leren van een taal gaat me heel makkelijk en dat vind ik ook leuk om te leren en ik ben ook ontzettend creatief. Ik voel me zo dom en vroeg me af waarom sommige mensen niet goed zijn met cijfers?
Is je Engels wel goed? Dan zou je een kijkje kunnen nemen bij de Khanacademy(.com).

Van begin basisschool tot middelbare school krijg je op eenvoudige manier uitleg dmv filmpjes. Deze zijn trouwens ook op youtube beschikbaar, maar je kunt oefenen op de eigen site.

Dit is echt een hele grote aanrader.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 november 2014 @ 12:36:

[...]

Nou, dat is wel heel grof geschetst Daar zijn nog heel veel tinten grijs tussen. Op basis van de op is er weinig over te zeggen, maar ik wilde to even laten weten dat die groep mensen bestaat.

Zelf reken ik op niveau groep 4/5, ik zie dus wel hoeveel snoepjes er liggen.Klopt, ook is de ene dyslect de ander niet. Maar ik wilde er wel even een kanttekening bij plaatsen. Er wordt tegenwoordig zo snel geroepen dat je wel dat-en-dat zal hebben, terwijl het vaak gewoon een kwestie is van wat meer je best doen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 november 2014 @ 12:46:

[...]

Wisselgeld? Dat heeft mijn pinpas niet Doet me denken aan ons nichtje (destijds 7) die leerde rekenen met geld op school. Ze logeerde bij ons en we gingen winkeltje spelen. Ze had wat producten uitgekozen en rekende bij mijn "kassa" af. Ik zeg: "Dat is dan 13,50". Ze kijkt in haar beursje met nepbriefjes en nepcentjes. Kijkt even bedenkelijk en vraagt dan: "Mag ik ook pinnen?"
Ik kan het gewoon echt niet. Als ik snoepjes zou moeten tellen zie ik niet dat het er vijf zijn, ik moet ze apart tellen. Bij elkaar optrekken gaat nog wel maar als het te ingewikkeld word( bijv 36+54 dat weet ik echt niet. Daar moet ik erg lang over nadenken. Het is niet anders, voor mijn werk moet ik soms wel eens dingen uittellen, mar ik heb trucjes om het te onthouden. Het is wel lastig, maar lang leve de rekenmachine
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
quote:NYC schreef op 13 november 2014 @ 12:50:

[...]

Doet me denken aan ons nichtje (destijds 7) die leerde rekenen met geld op school. Ze logeerde bij ons en we gingen winkeltje spelen. Ze had wat producten uitgekozen en rekende bij mijn "kassa" af. Ik zeg: "Dat is dan 13,50". Ze kijkt in haar beursje met nepbriefjes en nepcentjes. Kijkt even bedenkelijk en vraagt dan: "Mag ik ook pinnen?"Haha, te schattig
Ik stam nog uit de rekenmachine-loze jaren of eigenlijk uit de tijd dat rekenmachines nog snoerloze dingen waren waar je hard op moest drukken, waar je aan moest draaien (dat ding werd "molentje" genoemd. Later kwamen de rekenmachines met een telrol, dat maakte het controleren een stuk makkelijker want als je met die andere apparaten iets had uitgerekend moest je het altijd nog een keer narekenen.

verba volant, scripta manent.
Ik herken mezelf wel in de OP, maar je kunt twee dingen doen: of de rest van je leven blijven roepen dat je een 'wiskundedeuk' hebt, of jezelf erin proberen te verbeteren.

Het is namelijk wel verrekte handig als je een schatting kunt maken van hoeveel verf je nodig hebt in je nieuwe huis, hoeveel voordeel 20% korting op die leuke winterjas je oplevert en als je bij de kassa een snelle inschatting kunt maken of je niet te veel voor je boodschappen betaalt.

Geen hogere wiskunde, maar als je een normaal stel hersens hebt en gewoon wilt, is dat prima te oefenen. Ik vond het voorbeeld van de dobbelstenen erg leuk, denk dat ik dat zelf eens ga doen!
quote:pitchperfect schreef op 13 november 2014 @ 12:52:

Ik kan het gewoon echt niet. Als ik snoepjes zou moeten tellen zie ik niet dat het er vijf zijn, ik moet ze apart tellen. Bij elkaar optrekken gaat nog wel maar als het te ingewikkeld word( bijv 36+54 dat weet ik echt niet. Daar moet ik erg lang over nadenken. Het is niet anders, voor mijn werk moet ik soms wel eens dingen uittellen, mar ik heb trucjes om het te onthouden. Het is wel lastig, maar lang leve de rekenmachineHaha hier herken ik mijzelf helemaal in! Ik heb dat dus ook!
Slecht met cijfers is iets anders als niets snappen van rekenen.

dyscalculie bv heeft op zich niets met het niet snappen van een formule te maken. Ik snap bv de formule wel maar de cijfers "draaien" voor mij. Heb ook moeite met links en rechts bv, hoort ook bij dyscalculie. Ik kan prima vertellen dat je eerst x moet optellen bij y en dan pas delen door p oid maar het zelf doen... Ook overschrijven van een rekenmachine gaat vaak fout.

Telefoonnummers onthoud ik als een riedeltje/liedje, dat gaat wel.
quote:nina1966 schreef op 13 november 2014 @ 14:18:

Slecht met cijfers is iets anders als niets snappen van rekenen.

dyscalculie bv heeft op zich niets met het niet snappen van een formule te maken. Ik snap bv de formule wel maar de cijfers "draaien" voor mij. Heb ook moeite met links en rechts bv, hoort ook bij dyscalculie. Ik kan prima vertellen dat je eerst x moet optellen bij y en dan pas delen door p oid maar het zelf doen... Ook overschrijven van een rekenmachine gaat vaak fout.

Telefoonnummers onthoud ik als een riedeltje/liedje, dat gaat wel.Dat herken ik wel van mijn vader die dyslexie heeft. Hij schrijft net zo makkelijk bald als het blad moet zijn. En hij is er dan van overtuigd dat er blad staat.
Stel dat je allemaal potjes met muntjes hebt, muntjes van 2 Euro, 1 E, 0,50 E, 020 E, 0,10 E, 0,5 E en misschien nog 0,1 E (overgehouden van een buitenlandse vakantie).

De potjes zitten vol en nu wil je weleens weten hoeveel er in het totaal van al die potjes zit. Tel je dan de muntjes één voor één of, bijv. 2, 4, 6, 8 enz. of 5, 10, 15, 20 (waarbij je in één oogopslag vijf muntjes wegschuift)?
ja optellen en aftrekken en vermeningvuldigen gaat nog wel ( maar kan geen 25x25 uit me hoofd uitrekenen moet wel even op papier opschrijven)
quote:maria3442 schreef op 13 november 2014 @ 16:28:

ja optellen en aftrekken en vermeningvuldigen gaat nog wel ( maar kan geen 25x25 uit me hoofd uitrekenen moet wel even op papier opschrijven)

Hoeft niet:

20 x 25 = 500 (of je neemt 2 maal 10 x 25 = 250)

5 x 25 = 125

samen 625

Met 215 x 36746 wordt het iets lastiger.
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 17:49:

[...]

Hoeft niet:

5 x 25 = 125

samen 625

Met 215 x 36746 wordt het iets lastiger.

Dit is dus te moeilijk voor mij

Is nooit gelukt om dit aan te leren, dit vraagt teveel getalleninzicht.
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 17:49:

[...]

Hoeft niet:

5 x 25 = 125

samen 625

Met 215 x 36746 wordt het iets lastiger.En halverwege de eerste zin ben je mij dus al kwijt
Och je kan natuurlijk wel zonder, maar ik ben heel erg van mening dat wiskunde een imago probleem heeft.

Want echt, het is niets anders dan een taal. Wiskunde is taal, de taal van de beschrijving van de werkelijkheid, van afstanden, van oneindig kleine afstanden, van kansdichtheid, van een ruimte, van toename, afname, etc. En het is een prachtige taal.

Maar zo wordt het niet aan de man gebracht, het wordt van af begin af aan gebracht als iets mysterieus, als iets dat toch wel heel moeilijk is en er worden allerlei pogingen gedaan het te koppelen aan alledaagse voorbeeldjes. Helemaal fout, want als je een taal leert zegt ook niemand 'nou stel dat je vijf knikkers hebt, dan is het Engelse woord voor kikker 'frog'.'

Behandel wiskunde precies zo als het is: beschrijving van de werkelijkheid, en als je toch een voorbeeld moet geven, dan een voorbeeld uit de natuurkunde (snelheid en versnelling is het simpelste voorbeeld om wiskundige functies een 'gezicht' te geven).
Ik heb nog nooit een man horen zeggen dat hij slecht is in rekenen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:maria3442 schreef op 13 november 2014 @ 16:28:

ja optellen en aftrekken en vermeningvuldigen gaat nog wel ( maar kan geen 25x25 uit me hoofd uitrekenen moet wel even op papier opschrijven)De uitkomst van 25 x 25 hoor je gewoon uit je hoofd te weten.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 november 2014 @ 18:44:

Och je kan natuurlijk wel zonder, maar ik ben heel erg van mening dat wiskunde een imago probleem heeft.

Want echt, het is niets anders dan een taal. Wiskunde is taal, de taal van de beschrijving van de werkelijkheid, van afstanden, van oneindig kleine afstanden, van kansdichtheid, van een ruimte, van toename, afname, etc. En het is een prachtige taal.

Maar zo wordt het niet aan de man gebracht, het wordt van af begin af aan gebracht als iets mysterieus, als iets dat toch wel heel moeilijk is en er worden allerlei pogingen gedaan het te koppelen aan alledaagse voorbeeldjes. Helemaal fout, want als je een taal leert zegt ook niemand 'nou stel dat je vijf knikkers hebt, dan is het Engelse woord voor kikker 'frog'.'

Behandel wiskunde precies zo als het is: beschrijving van de werkelijkheid, en als je toch een voorbeeld moet geven, dan een voorbeeld uit de natuurkunde (snelheid en versnelling is het simpelste voorbeeld om wiskundige functies een 'gezicht' te geven).Meetkunde was voor mij vrij logisch, dankzij meetkunde haalde ik voor wiskunde net een voldoende, algebra was een ramp na de vergelijkingen met drie onbekenden, ik had geen idee wat er kwam na )} en ].
quote:pitchperfect schreef op 13 november 2014 @ 12:52:

Ik kan het gewoon echt niet. Als ik snoepjes zou moeten tellen zie ik niet dat het er vijf zijn, ik moet ze apart tellen. Bij elkaar optrekken gaat nog wel maar als het te ingewikkeld word( bijv 36+54 dat weet ik echt niet. Daar moet ik erg lang over nadenken. Het is niet anders, voor mijn werk moet ik soms wel eens dingen uittellen, mar ik heb trucjes om het te onthouden. Het is wel lastig, maar lang leve de rekenmachineOptrekken is ook best ingewikkeld ja, je kunt beter optellen en aftrekken, dat is een stuk eenvoudiger
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:MarianneDavids schreef op 13 november 2014 @ 19:14:

[...]

Meetkunde was voor mij vrij logisch, dankzij meetkunde haalde ik voor wiskunde net een voldoende, algebra was een ramp na de vergelijkingen met drie onbekenden, ik had geen idee wat er kwam na )} en ].

En het gekke is, als je nou een verhaaltje leest (op het forum bij voorbeeld ) dat gaat zo: Ik, MarianneDavids, ga naar Pinkpop maar alleen als Lisanne mee gaat, en alleen dan ga ik naar Pinkpop, maar alleen als het niet regent want dan gaan Lisanne en ik allebei niet.

Dan snapt iedereen het in eens wel! Terwijl je precies het zelfde doet, maar dan is het abstract gemaakt.
quote:Solomio schreef op 13 november 2014 @ 19:11:

[...]

De uitkomst van 25 x 25 hoor je gewoon uit je hoofd te weten. In welke wereld?
quote:Solomio schreef op 13 november 2014 @ 19:10:

Ik heb nog nooit een man horen zeggen dat hij slecht is in rekenen.

Mijn zwager vorige week

Over vakken die hij gevolgd had tijdens zijn studie, waar hij heel slecht in was.

Heel fijn trouwens, twee wiskundigen in het gezin terwijl je zelf nog op je vingers rekent Ik ben van de 10 de enige alfa, de rest zijn allemaal enorme betawetenschappers.
quote:strikjemetstippels schreef op 13 november 2014 @ 18:44:

Behandel wiskunde precies zo als het is: beschrijving van de werkelijkheid, en als je toch een voorbeeld moet geven, dan een voorbeeld uit de natuurkunde (snelheid en versnelling is het simpelste voorbeeld om wiskundige functies een 'gezicht' te geven).

Ik ben het met je eens dat wiskunde een imagoprobleem heeft. Maar wat wiskunde niet heeft en taal wel zijn de uitzonderingen.

1 + 1 = 2

2 - 1 = 1

Jij wordt geslagen

Word jij geslagen?

Er is een verschil tussen zo nodig en zonodig.

Taalfouten worden vaak en veel gemaakt.

Eigenlijk is wiskunde/rekenen eenvoudiger als we het houden bij optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Het gros van de mensen heeft ook niet meer nodig maar schrikt waarschijnlijk van de cijfers omdat idd wiskunde een negatieve naam heeft.

Voor het gewone rekenen is 'kapstok' heel goed.

( ff googlen), of rekenoefeningen voor groep 5, 6, 7 en 8. Dan leer je de basis en dat is wat je nodig hebt in het dagelijks leven! Meer niet
Je bent zelf een theepot
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 november 2014 @ 19:40:

[...]

In welke wereld?

In mijn VWO-wereld.

Alle kwadraten t/m 25 uit je hoofd kennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven