Werk & Studie alle pijlers

Slecht Nederlands

07-02-2019 10:13 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.

Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?

Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?

Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc.

Verwacht je dat wij hier serieus op reageren?!
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
07-02-2019 10:25
Op het HBO (verpleegkunde) worden verslagen niet eens nagekeken bij meer dan 2 spelling en interpunctie fouten.
Ik lees vrijwel maandelijks scripties en andere documenten van hbo-studenten, en daar staan er echt veel meer in. Officieel is daar de norm dat er niet meer dan 4 spel- en stijlfouten per pagina (!) gemaakt mogen worden, maar die norm wordt duidelijk niet streng toegepast.
pamelacourson schreef:
07-02-2019 11:20
Ik heb wel het idee dat het inderdaad vooral de (v)mbo’ers zijn die zo slecht schrijven. Mijn stiefkinderen komen bijvoorbeeld van het vwo en die maken nauwelijks fouten.

Er zijn ook genoeg mensen die een hogere opleiding hebben gevolgd en slecht Nederlands schrijven. Zo heb ik laatst een test nagekeken van iemand die vwo gedaan heeft. De test stond boordevol fouten en was zelfs nog slechter dan een test gemaakt door iemand met een vmbo-achtergrond.

Het ligt dus niet altijd aan het opleidingsniveau, het verschilt ook per persoon.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
07-02-2019 10:38
Nog meer dan 'meer dan twee'? Goh.

Ik sloeg aan op de 2. ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aan de andere kant: als ik in het ziekenhuis kom te liggen word ik liever geholpen door een goeie verpleegkundige die geen letter foutloos op papier kan krijgen dan door iemand die foutloos spelt maar geen infuus kan zetten zonder een bloedbad te veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende niveaus in de Nederlandse taal. Mbo 4 komt overeen met havo niveau Nederlands.

Verder denk ik dat het ook komt omdat de nieuwe generatie blijkbaar minder hecht aan correct Nederlands en meer de instelling hebben van als je snapt wat er staat wat boeit het dan of het met een -d of -t of -dt is?

Hier ze je de referentieniveaus.

http://www.taalenrekenen.nl/referentiek ... eauopbouw/
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-02-2019 11:40
Aan de andere kant: als ik in het ziekenhuis kom te liggen word ik liever geholpen door een goeie verpleegkundige die geen letter foutloos op papier kan krijgen dan door iemand die foutloos spelt maar geen infuus kan zetten zonder een bloedbad te veroorzaken.
Juist in de zorg is foutloos schrijven heel belangrijk. Een letter of cijfer verkeerd in het dossier kan verstrekkende gevolgen hebben, bijv als medicatie niet correct gespeld is en leidt tot een verkeerd medicijn, een dosering niet goed staat en leidt tot onder- of overdosering, een afkorting niet goed gaat waardoor op papier de verkeerde handeling is vastgelegd, enz.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk erger ik me er ook aan. Sommigen gebruiken betaald en betaalt verkeerd, waardoor ik elke keer moet vragen of iets wel of niet betaald is. Heel irritant!
Nummer*Zoveel schreef:
07-02-2019 11:45
Juist in de zorg is foutloos schrijven heel belangrijk. Een letter of cijfer verkeerd in het dossier kan verstrekkende gevolgen hebben, bijv als medicatie niet correct gespeld is en leidt tot een verkeerd medicijn, een dosering niet goed staat en leidt tot onder- of overdosering, een afkorting niet goed gaat waardoor op papier de verkeerde handeling is vastgelegd, enz.
Dat gaat meer over zorgvuldigheid dan over spellingvaardigheden. Dat iemand moeite heeft met d'tjes en t'tjes houdt nog niet noodzakelijk in dat ie zich dan ook constant vergist met het aantal nulletjes. Maar je hebt wel een goed punt hoor. Bij sommigen is slechte spelling ook een kwestie van nonchalance en je weet maar nooit of die nonchalance wel ophoudt bij de d'tje en de t'tjes.
Alle reacties Link kopieren
En ironisch genoeg hebben ze vandaag de dag zo'n beetje overal fatsoenlijke spelling- en grammaticacontrole ingebouwd...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
07-02-2019 10:24
Ik geef onder meer les aan leraren, die maken ook veel spelfouten :). Mensen maken vooral spelfouten als dat wat ze schrijven veel cognitieve inspanning kost; dan hebben ze geen ruimte meer in hun hoofd om aan spelling of tekstopbouw te denken. Ze kunnen het ondervangen door de tekst een tijdje weg te leggen en daarna te herlezen wat ze hebben geschreven voor ze het indienen, maar dat is een cyclus waar in het onderwijs doorgaans niet zoveel aandacht voor is. Het probleem is dus niet dat je stagiaires niet kunnen spellen, dat kunnen ze vermoedelijk prima. Ze kunnen alleen niet goed spellen als ze ook diep na moeten denken over de inhoud die ze op papier zetten. Je kunt ze aanraden het schrijven van hun teksten in meerdere etappes te doen: eerst inhoud, dan twee dagen wegleggen, dan check. Dat helpt.
Met je eens maar dit is juist het probleem en komt door het onderwijs in Nederland.
De juiste spelling zou op een gegeven moment automatisme moeten zijn en geen inspanning (meer) moeten kosten.
Tegen het einde van de middelbare school ongeveer (welk niveau dan ook).

D/T is bijvoorbeeld akelig simpel maar wordt belachelijk ingewikkeld gemaakt op scholen waardoor iedereen gaat denken dat het moeilijk is. Vraag maar aan buitenlanders die doen het vaak wel goed (inclusief mijzelf).
'De en het' dan weer niet want daar zijn weinig (tot geen) regels voor.

Op naar beter (taal)onderwijs zou de oplossing zijn.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Nummer*Zoveel schreef:
07-02-2019 11:45
Juist in de zorg is foutloos schrijven heel belangrijk. Een letter of cijfer verkeerd in het dossier kan verstrekkende gevolgen hebben, bijv als medicatie niet correct gespeld is en leidt tot een verkeerd medicijn, een dosering niet goed staat en leidt tot onder- of overdosering, een afkorting niet goed gaat waardoor op papier de verkeerde handeling is vastgelegd, enz.
Helemaal eens, maar ik denk dat dat een ander soort fouten is dan slechte of slordige spelling. Als een medicijn een ingewikkelde naam heeft, weet iemand die naam waarschijnlijk wel. Dat je ondertussen alle persoonsvormen en voltooid deelwoorden fout doet, is van een andere orde.
Nummer*Zoveel schreef:
07-02-2019 11:45
Juist in de zorg is foutloos schrijven heel belangrijk. Een letter of cijfer verkeerd in het dossier kan verstrekkende gevolgen hebben, bijv als medicatie niet correct gespeld is en leidt tot een verkeerd medicijn, een dosering niet goed staat en leidt tot onder- of overdosering, een afkorting niet goed gaat waardoor op papier de verkeerde handeling is vastgelegd, enz.
Helemaal eens, maar ik denk dat dat een ander soort fouten is dan slechte of slordige spelling. Als een medicijn een ingewikkelde naam heeft, weet iemand die naam waarschijnlijk wel. Dat je ondertussen alle persoonsvormen en voltooid deelwoorden fout doet, is van een andere orde.
Kastanjez schreef:
07-02-2019 12:09
Helemaal eens, maar ik denk dat dat een ander soort fouten is dan slechte of slordige spelling. Als een medicijn een ingewikkelde naam heeft, weet iemand die naam waarschijnlijk wel. Dat je ondertussen alle persoonsvormen en voltooid deelwoorden fout doet, is van een andere orde.

Ik heb toch liever dat een verpleegkundige "patiënt beademd" schrijft dan "patiënt beademt". Waarschijnlijk is het wel duidelijk wat er wordt bedoeld, maar in het ziekenhuis wil ik toch liever geen enkel risico op misverstanden.

Is het overigens niemand opgevallen dat we het alleen hebben over (vrouwelijke) stagiaires? Maken (mannelijke) stagiairs geen fouten?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
07-02-2019 10:24
Ik geef onder meer les aan leraren, die maken ook veel spelfouten :). Mensen maken vooral spelfouten als dat wat ze schrijven veel cognitieve inspanning kost; dan hebben ze geen ruimte meer in hun hoofd om aan spelling of tekstopbouw te denken. Ze kunnen het ondervangen door de tekst een tijdje weg te leggen en daarna te herlezen wat ze hebben geschreven voor ze het indienen, maar dat is een cyclus waar in het onderwijs doorgaans niet zoveel aandacht voor is. Het probleem is dus niet dat je stagiaires niet kunnen spellen, dat kunnen ze vermoedelijk prima. Ze kunnen alleen niet goed spellen als ze ook diep na moeten denken over de inhoud die ze op papier zetten. Je kunt ze aanraden het schrijven van hun teksten in meerdere etappes te doen: eerst inhoud, dan twee dagen wegleggen, dan check. Dat helpt.

Dit herken ik. En dat adviseer ik ze ook altijd.

Regelmatig stageverslagen van hbo-stagiairs doorgelezen/beoordeeld. Je haalt zo de verslagen eruit, waarbij iemand wel regelmatig iets heeft aangevuld. Maar vaak is het laatste momentwerk en dan is het ook lastig voor ze om te herinneren wat ze nu precies gedaan hebben. En dat zie je gewoon terug in het verslag. Een moeizame gedachtegang leidt tot een moeizame tekst. En je hebt vaak geen voorbeeld.

Daarnaast ik ben minimaal 10 jaar ouder dan deze stagiair, weet precies waar ik over schrijf en lees heel veel. En oh ja, voor een specifiek document of een bepaalde brief kan ik even in het systeem kijken naar een voorbeeld. Dus ja natuurlijk zijn de teksten die ik nu schrijf van betere kwaliteit dan mijn stageverslag toen.
Dus tzt als deze mensen op de werkvloer komen, dan gaat het vast prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
07-02-2019 12:02
En ironisch genoeg hebben ze vandaag de dag zo'n beetje overal fatsoenlijke spelling- en grammaticacontrole ingebouwd...

Daar heb je alleen zo weinig aan als mensen het voltooid deelwoord als tegenwoordige tijd gebruiken...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
07-02-2019 12:02
En ironisch genoeg hebben ze vandaag de dag zo'n beetje overal fatsoenlijke spelling- en grammaticacontrole ingebouwd...

Die niet overal op aanslaat. Bv betaald of betaalt, is in principe allebei goed, maar kan verkeerd zijn in de context en daar kijkt zo'n systeem dan niet (altijd) naar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nerdopviva schreef:
07-02-2019 12:13
Ik heb toch liever dat een verpleegkundige "patiënt beademd" schrijft dan "patiënt beademt". Waarschijnlijk is het wel duidelijk wat er wordt bedoeld, maar in het ziekenhuis wil ik toch liever geen enkel risico op misverstanden.

Is het overigens niemand opgevallen dat we het alleen hebben over (vrouwelijke) stagiaires? Maken (mannelijke) stagiairs geen fouten?
Hahaha ja, je hebt helemaal gelijk!
Alle reacties Link kopieren
@Trotter & dianaf
Natuurlijk is spelling- en grammaticacontrole niet zaligmakend maar het zou al wel een hoop schelen.
courtneytt wijzigde dit bericht op 07-02-2019 12:25
Reden: @Trotter & dianaf toegevoegd
10.31% gewijzigd
We used to be friends...
Me moeder vindt dat ik best goet kan tiepen. En alles wat me moeder zegd is waar.
Ik heb les gegeven op zo'n beetje elk niveau (universiteit, hbo, mbo en nu voortgezet onderwijs), en ik ben de slechte beheersing van de Nederlandse taal (zowel spelling en grammatica als tekststructuur) ook op elk niveau tegengekomen. En niet alleen in Nederland, maar overal waar ik gewerkt heb. En het verbaast mij ook, want ook ik heb het idee dat de huidige generatie juist meer schrijft (op social media, via email, blogs etc). En het is zo jammer, want ik heb vaak hele slimme studenten en leerlingen met goede inzichten, maar door hun matige taalbeheersing kunnen ze hun intelligentie en ideeen niet effectief overbrengen. In mijn vakgebied rekenen we taalfouten meestal niet zo zwaar aan, want het is gewoon minder belangrijk, maar ik zie ook wel dat het mijn leerlingen & studenten later nog wel eens parten zou kunnen spelen, of ze nu de wetenschap in of de werkvloer op gaan.
Alle reacties Link kopieren
Esther- schrijven en schrijven is twee, he, op social media is het vooral jongerentaal of dialect,.. en is vooral kwestie van snel typen dus kijken ze niet naar schrijffouten..
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik een aantal foutjes niet erg. Bijvoorbeeld in zinsbouw. Niet iedereen heeft even veel taalgevoel. E dat geeft ook niet. Maar d en t foutjes, en andere basisdingen vind ik echt niet kunnen. Als professional moet je wel aan een basisniveau voldoen.

Ik denk ook dat studenten gemakkelijk hun verslagen 'afraffelen' en dan inderdaad niet echt op de spelling letten. Ook denk ik dat er tegenwoordih veel minder boeken gelezen worden, mij lijkt dat dat ook invloed heeft.

Overigens zie ik niet alleen bij studenten veel spelfouten. Bij ons op het werk is wel eens een vacature uitgezet, waar één en ander niet in klopte. Maar dat waren dan afleidingen en samenstellingen. Vooral bij dat laatste zie ik heel veel fouten overal (in advertenties, winkels, artikelen op Facebook etc). Veel dingen mogen in de Nederlandse taal gewoon aan elkaar geshreven worden. Maar dat gebeurt steeds minder lijkt het. Zo zie ik wel eens flyers met kerst markt i.p.v. kerstmarkt, of zaterdag avond i.p.v. zaterdagavond.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
07-02-2019 12:02
En ironisch genoeg hebben ze vandaag de dag zo'n beetje overal fatsoenlijke spelling- en grammaticacontrole ingebouwd...
.
Ken jij een spelling- en gramaticacontole pakket dat correct onderscheid maakt tussen betaald en betaalt ?
Ik ken ze alleen die altijd aangeven dat het betaald moet zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-02-2019 12:49
.
Ken jij een spelling- en gramaticacontole pakket dat correct onderscheid maakt tussen betaald en betaalt ?
Ik ken ze alleen die altijd aangeven dat het betaald moet zijn.
CourtneyTT schreef:
07-02-2019 12:23
@Trotter & dianaf
Natuurlijk is spelling- en grammaticacontrole niet zaligmakend maar het zou al wel een hoop schelen.
We used to be friends...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven