Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie opleidingsplek verzorgende ig BBl

04-11-2018 18:18 546 berichten
As dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek voor de opleiding verzorgende ig BBL bij een organisatie waar ik super graag aan de slag zou willen. Heeft iemand tips om deze sollicitatie tot een succesvol te maken?
Tuingravin schreef:
15-11-2018 20:04
Wat jammer Cinderella! Hebben ze ook gezegd waarom ze denken dat je niet snel zou kunnen schakelen in het werk? Waar zou dat uit blijken? Want dan kun je dat mee nemen als leer/ontwikkelpunt. Niet opgeven hoor, want dit is de mening van 1 instelling. Wie zegt dat een volgende er net zo over denkt? Solliciteren is ook een vak apart vind ik. Ik heb wel eens een gesprek gehad waarvan ik dacht dat het goed ging, en dan kreeg ik een afwijzing om heel vage redenen. Ik vraag dan altijd wel door, want als ik de reden van afwijzing niet begrijp, kan ik er ook niks van leren. Als de reden is dat er beter gekwalificeerde kandidaten waren, dan hoeft het niet perse aan je persoonlijkheid te liggen, maar aan je ervaring.
Echt hou vol en blijf in jezelf geloven. Ik heb nog niets gehoord, maar ik ga in de tussen tijd ook niet stilzitten, ik sollicteer vrolijk door.
Ze waren bang dat als er eens iets onverwachts voor zou komen dat ik dan in hun ogen niet snel zou kunnen schakelen. In mijn huidige werk moet ik soms ook onverwachts dingen tussen door doen als deze meer priroriteiten hebben. Tja en dan moeten andere taken maar op een later moment. Dus tja.
Dymphnatam schreef:
15-11-2018 20:09
Kom naar het Westen en keer over drie jaar terug. Wijzer, met veel ervaring en een diploma op zak.
Nee dat is niks voor mij. Ik blijf het gewoon in Twente/Achterhoek proberen. Ooit gaat het lukken😀. Bedankt voor je aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Balen zeg, ik vind het een vage reden.
Heb je nog mogelijkheden qua instellingen?
Hatsjikideee...
pausini schreef:
16-11-2018 12:11
Balen zeg, ik vind het een vage reden.
Heb je nog mogelijkheden qua instellingen?
Vondt ik ook maar ja heb ik weinig aan. Nee op dit moment niet. Kan nog wat instellingen aanschrijven waar ik al eens een open sollicitatie heen heb gestuurd. Verder raakt het een beetje leeg🙁
Alle reacties Link kopieren
Zou je bij de wijkverpleging kunnen kijken, heb geen idee hoor maar kan me zo voorstellen dat ze daar ook mensen nodig hebben.
Hatsjikideee...
Ben je qua salaris afhankelijk van een BBL plaats? Ik heb de opleiding ook gedaan, maar heb het uit mijn eigen zak betaald. Er waren geen BBL plaatsen beschikbaar. Wel had ik direct een baan toen ik klaar was. Voor mij was het de investering wel waard.
raindrop57 schreef:
17-11-2018 06:21
Ben je qua salaris afhankelijk van een BBL plaats? Ik heb de opleiding ook gedaan, maar heb het uit mijn eigen zak betaald. Er waren geen BBL plaatsen beschikbaar. Wel had ik direct een baan toen ik klaar was. Voor mij was het de investering wel waard.
Ben afhankelijk van het salaris. Alleenstaand. Heb nu wel een baan, maar niet voor de uren wat ik eigenlijk wil. Ben in dec 2018 mijn vorige baan kwijt geraakt. Werkte altijd 36 uur. Heb nu een baan ook in de gezondheidzorg voor ongeveer 20 uur in de week, soms iets minder, soms iets meer. Krijg verder aanvullend ww. Heb al eens gekeken om de opleiding zelf te betalen, zou opzich qua geld geen probleem zijn, maar moet daarnaast nog wel een instelling hebben waar ik mijn handelingen kan doen. Jou is het dus gelukt? Hoe was jou situatie toen?
pausini schreef:
16-11-2018 17:29
Zou je bij de wijkverpleging kunnen kijken, heb geen idee hoor maar kan me zo voorstellen dat ze daar ook mensen nodig hebben.
Wijkverpleging zie ik níet zo zitten. Misschien op den duur wel. Als ik enige ervaring heb op gedaan. Maar ben wel íenand van collega’s om me heen.
Cinderella76 schreef:
17-11-2018 19:30
Ben afhankelijk van het salaris. Alleenstaand. Heb nu wel een baan, maar niet voor de uren wat ik eigenlijk wil. Ben in dec 2018 mijn vorige baan kwijt geraakt. Werkte altijd 36 uur. Heb nu een baan ook in de gezondheidzorg voor ongeveer 20 uur in de week, soms iets minder, soms iets meer. Krijg verder aanvullend ww. Heb al eens gekeken om de opleiding zelf te betalen, zou opzich qua geld geen probleem zijn, maar moet daarnaast nog wel een instelling hebben waar ik mijn handelingen kan doen. Jou is het dus gelukt? Hoe was jou situatie toen?
Mag ik ook vragen waar je de opleiding gevolgd heb! En BBL of Bol?
Ik ging 1 dag in de week naar school en liep 16 uur stage (4 in totaal). Mijn man werkt waardoor ik dit kon doen. Ik betaalde zelf het lesgeld en de boeken En kreeg er een kleine vergoeding voor terug. Dit dekte net het schoolgeld. Wel kon ik al na de eerste stage als invalkracht aan de slag en werkte daardoor naast mijn stage wat bij. Ivm herkenning kan ik niet precies zeggen waar, maar dit was in elk geval niet in jouw regio. Wel enorm balen dat je afhankelijk bent van het inkomen. In mijn klas zaten wel mensen met een arbeidscontract, maar die werkten al in de zorg en kregen de opleiding door hun werkgever betaald.
raindrop57 schreef:
18-11-2018 06:26
Ik ging 1 dag in de week naar school en liep 16 uur stage (4 in totaal). Mijn man werkt waardoor ik dit kon doen. Ik betaalde zelf het lesgeld en de boeken En kreeg er een kleine vergoeding voor terug. Dit dekte net het schoolgeld. Wel kon ik al na de eerste stage als invalkracht aan de slag en werkte daardoor naast mijn stage wat bij. Ivm herkenning kan ik niet precies zeggen waar, maar dit was in elk geval niet in jouw regio. Wel enorm balen dat je afhankelijk bent van het inkomen. In mijn klas zaten wel mensen met een arbeidscontract, maar die werkten al in de zorg en kregen de opleiding door hun werkgever betaald.
Ik hoop dat ik misschien bij mijn huidige werkgever nog wat los kan peuteren. Ik heb aan mijn leidinggevende wel aangegeven laatst met mijn jaargesprek wat mijn dromen/wensen zijn. Er komt in 2019 wel geld vrij voor bijscholing/opleidingen dus wie weet. Ze zijn daar wel erg tevreden over mij. Verder blijf ik verder ook elders solliciteren. En ook voor de overige uren op andere functies, zodat ik uit de ww kan. Want hier inzitten voelt voor mij vanaf dag 1 al niet goed. Soort als falen🙁. Het is zo verdomd moeilijk.
Even mijn dip van mij afschrijven. Zit een beetje in een dip omdat ik ben afgewezen voor een opleidingsplek. Zit erg in twijfel, moet ik nog wel doorgaan met zoeken, moet ik toch niet in een andere richting gaan solliciteren, ook voor meer financiële zekerheid. Kom uit het wnkelwezen. Maar wil zo graag in ouderenzorg aan het werk en dan als evt eerst helpende en dan VIG. Ik weet het even niet meer😢
Alle reacties Link kopieren
Hè bah Cinderella, dat het zo tegen zit.
Ik weet niet wat er bij jou allemaal nog in de buurt zit, kun je niet rechtstreeks bij instellingen solliciteren of ergens in de flexpool terecht kunnen met een 0 urencontract.
Je had je nu op een school aangemeld? Sorry dat ik het even kwijt ben, heb nu geen tijd om het terug te lezen.
Maar volg je hart! Zet desnoods je profiel op internet bij L'inkin of hoe heet het...
Hatsjikideee...
pausini schreef:
21-11-2018 13:43
Hè bah Cinderella, dat het zo tegen zit.
Ik weet niet wat er bij jou allemaal nog in de buurt zit, kun je niet rechtstreeks bij instellingen solliciteren of ergens in de flexpool terecht kunnen met een 0 urencontract.
Je had je nu op een school aangemeld? Sorry dat ik het even kwijt ben, heb nu geen tijd om het terug te lezen.
Maar volg je hart! Zet desnoods je profiel op internet bij L'inkin of hoe heet het...
Nee heb me nog niet voor een school aangemeld. Wilde eerst proberen om een plek te vinden. Zodat de school ook betaald wordt door werkgever. Hoorde gisteren van iemand die in het 2e jaar zit van de opleiding tot VIG BBL, dat zij de opleiding zelf betaald en wel in dienst is van een instelling. Ben heel erg in twijfel, opzich zou ik de opleiding zelf kunnen betalen, dat is geen probleem. Maar wie zegt dat als ik me aanmeld voor de opleiding hetzij bij een ROC of thuisstudie, ik daarna wel een plek ga krijgen? Wat is wijsheid. Weet het even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella, het is sowieso slim om je wel bij het ROC in te schrijven. Heb ik wel gedaan, in December volgt er een kennismakingsgesprek. Of ik dan wel of niet een werkplek heb, maakt nu nog niet zoveel uit. Ik heb me ingeschreven voor school jaar 2019/20. Dat betekent nog ruim de tijd om een leer werkplek te zoeken. Mochten ze in februari wel een klas vol krijgen, starten ze misschien toch nog in februari. Als het dan nog niet gelukt is, kan de school misschien nog helpen met het vinden van een plek. Ik heb nog geen nieuws over mijn sollicitatie, maar dat kon ook 14 dagen duren. Nog even geduld dus....
Tuingravin schreef:
21-11-2018 18:19
Cinderella, het is sowieso slim om je wel bij het ROC in te schrijven. Heb ik wel gedaan, in December volgt er een kennismakingsgesprek. Of ik dan wel of niet een werkplek heb, maakt nu nog niet zoveel uit. Ik heb me ingeschreven voor school jaar 2019/20. Dat betekent nog ruim de tijd om een leer werkplek te zoeken. Mochten ze in februari wel een klas vol krijgen, starten ze misschien toch nog in februari. Als het dan nog niet gelukt is, kan de school misschien nog helpen met het vinden van een plek. Ik heb nog geen nieuws over mijn sollicitatie, maar dat kon ook 14 dagen duren. Nog even geduld dus....
Oké zal eens bellen met het ROC hier in de buurt. Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een idee om voltijd te beginnen? En dan blijven door solliciteren voor de BBL variant en als je een plek hebt switchen?
Hangmat schreef:
21-11-2018 20:48
Misschien is het een idee om voltijd te beginnen? En dan blijven door solliciteren voor de BBL variant en als je een plek hebt switchen?
Ik heb afhankelijk van inkomen. Dus dat is helaas geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb net een afwijzing gehad op mijn sollicitatie en ben d'r ook even goed ziek van! Rationeel gezien was het natuurlijk wel te verwachten met zoveel sollicitanten, maar ik voel me nu niet echt rationeel. Ik heb wel wat traantjes gelaten tijdens het piepers schillen. Ik kreeg het bericht binnen toen Ik nog op mijn werk was en had echt moeite om de rest van de dag goed af te ronden. Ik ga volgende week nog wel bellen om de exacte reden na te vragen, want ik kreeg uiteraard zo'n standaard afwijzing vol met gebruikelijke cliche's. Daar schiet ik niks mee op, dus ik ga wel vragen om meer uitleg/duidelijke reden.
Ik vind het echt ontzettend balen, want het leek een prachtkans voor een start in de zorg. Vanavond maar een paar flinke borrels en uithuilen, volgende week weer verder zoeken.
Tuingravin schreef:
22-11-2018 19:45
Cinderella, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb net een afwijzing gehad op mijn sollicitatie en ben d'r ook even goed ziek van! Rationeel gezien was het natuurlijk wel te verwachten met zoveel sollicitanten, maar ik voel me nu niet echt rationeel. Ik heb wel wat traantjes gelaten tijdens het piepers schillen. Ik kreeg het bericht binnen toen Ik nog op mijn werk was en had echt moeite om de rest van de dag goed af te ronden. Ik ga volgende week nog wel bellen om de exacte reden na te vragen, want ik kreeg uiteraard zo'n standaard afwijzing vol met gebruikelijke cliche's. Daar schiet ik niks mee op, dus ik ga wel vragen om meer uitleg/duidelijke reden.
Ik vind het echt ontzettend balen, want het leek een prachtkans voor een start in de zorg. Vanavond maar een paar flinke borrels en uithuilen, volgende week weer verder zoeken.
Hè Tuingravin wat ontzettend balen. Ik snap helemaal dat je er even flink van baalt en wat traantjes hebt moeten laten. Had ik ook hoor. Ik had van de week ook zoiets van moet ik nog wel doorgaan. Maar na een goed gesprek met een vriendin en wat bemoedigende woorden van mijn broer en zusje ga ik toch door met zoeken. Zij geloven in me en hebben het volste vertrouwen dat het ooit gaat lukken. Gisteren toevallig nog weer een sollicitatie eruit gedaan. Jij moet ook niet opgeven hoor. Ik hoop dat je goede feedback krijgt te horen waar je wat aan hebt en waar je echt wat mee kunt voor een volgende keer. Je moet maar zo denken elk sollicitatiegesprek is een leerproces of het goed afloopt of niet. Ik hoop dat toch verder gaat met zoeken. Ik ben van mening de aanhouder wint. Succes en ik hoop van je verdere vorderingen te horen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Cinderella, dat is lief. Ik ga zeker door hoor, maar het is nu even slikken. Gelukkig heb ik een vaste baan. Al wil ik daar graag weg, ik heb een aanstelling van 32 uur. Van daaruit kan ik redelijk ontspannen verder solliciteren. En dat is ook precies wat ik ga doen.
Tuingravin schreef:
22-11-2018 20:17
Dank je Cinderella, dat is lief. Ik ga zeker door hoor, maar het is nu even slikken. Gelukkig heb ik een vaste baan. Al wil ik daar graag weg, ik heb een aanstelling van 32 uur. Van daaruit kan ik redelijk ontspannen verder solliciteren. En dat is ook precies wat ik ga doen.
Gewoon rustig verder kijken. Komt vast weer wat op he pad. Ik solliciteer aangezien ik maar een klein contract heb en aanvullend ww ook op andere functies. Ben alleenstaand en moet wat. Maar ik ben hoopvol gestemd dat het ooit moet lukken, ook omdat ik nu al in een zorginstelling werk.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk Cinderella, dat gaat echt goed komen. Afwijzingen zijn gewoon shit, maar tis niet anders....
Alle reacties Link kopieren
Cinderella en Tuingravin, écht moeilijk voor jullie dat het zo loopt! Het is zo oneerlijk verdeeld in het land... Ga níet aan jezelf twijfelen, het ligt gewoon aan het animo en niet aan jullie motivatie. Jullie zouden hier echt zo aan de slag kunnen... Dat het bij jullie anders is maakt ook dat je weet dat je binnen jullie zorginstellingen waarschijnlijk wel komt te werken met hele fijne, goed opgeleide en gemotiveerde collega's en misschien ook een redelijk complete teams. Dat is weer de keerzijde.
Hier is het wel moeilijk werken omdat de schaarste zo groot is en werkelijk iedereen zowat wordt aangenomen lijkt het. Als leerling ben je erg afhankelijk van anderen en het is soms echt een strijd je leerdoelen te kunnen behalen. Nu zit ik wel goed qua afdeling maar het eerste half jaar was echt HEL.
Dus ga gewoon door!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat teleurstellend Gravin, sterkte en kop op, de aanhouder wint.
Hatsjikideee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven