Werk & Studie alle pijlers

sollicitatie stage/werk en cijferlijst

14-01-2010 21:43 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over een herkansing van een tentamen dit topic. (Overigens mijn allereerste hier op dit forum; ik lees wel al langer mee.)

Ik ben een master studente rechten en heb in mijn studiecarrière meerdere herkansingen moeten doen. (schatting: van de bijvoorbeeld 10 tentamens 1 of 2 herkansingen) Sommige vakken heb ik zelfs vaker moeten herkansen. Hoewel ik het nooit erg vond dat ik niet bepaald een strebertje ben (ik ben meer het type "minimale inspanning en dan komt het vast allemaal wel goed" ), heb ik nu ongelofelijk spijt dat ik niet wat meer mijn best had gedaan. Want nu komen de problemen. Ik zou graag stage willen lopen (in de advocatuur) en de meeste advocatenkantoren waar ik heb gesolliciteerd willen toch de beste student hebben (helemaal met deze crisis en ik geef ze geen ongelijk). Niet één die herkansingen heeft gedaan en minimale cijfers op haar lijst heeft staan. Voor sollicitaties willen ze graag naast een brief en cv ook een cijferlijst zien. Nu ziet mijn cijferlijst er niet bepaald florissant uit, (voornamelijk zessen en zevens en af en toe een acht) maar tot overmate van ramp staan er ook nog eens twee onvoldoendes op, omdat ik die nog niet heb gehaald. Stom natuurlijk van mezelf en als ik weer een afwijzing krijg kan ik wel janken, maar het is nu niet anders.

Met dit topic wil ik dit even van mij afschrijven en zou ik graag willen weten of er ook mensen zijn die in mijn positie heeft gezeten. Wat heb je toen gedaan om een stage (of werk) te bemachtigen? Ook adviezen hoe ik mijzelf het beste kan presenteren (zowel op schrift als in real life) zijn welkom!

Festiniijsje

(Overigens kan ik niet wachten tot ik die tentamens wel heb gehaald, omdat het dan te laat is om te gaan solliciteren voor een stage)
quote:Festiniijsje schreef op 15 januari 2010 @ 11:22:

@Gizz: Als ik een stage ga lopen (waar dan ook), zet ik me 100% in. Wat zeg ik, 200%. Ik hou niet van half werk. Als ik iets doe, doe ik het ook goed. Anders kan ik het net zo goed niet doen. Een stage is toch bedoeld om een kijkje in de keuken te nemen? Ik ken zat mensen die een stage hebben gedaan in de advocatuur, maar die ook al wisten dat ze daar uiteindelijk niet wilden werken.

Ik vind het zelf niet nutteloos. Want ook van een stage kan je veel leren, ook al is het niet helemaal jouw ding.

Het probleem met doorzettingsvermogen is dat je dat moeilijk kan zien zo alleen in de brief en cv (tenminste dat lijkt mij, maar ik ben geen expert in recruitment). Dat zie je eigenlijk pas wanneer degene daar eenmaal werkt en wellicht tegenslagen heeft gehad. Het probleem met mij is dat ik wel doorzettingsvermogen heb, maar dat dat niet kan worden opgemaakt uit de brief, cv en cijferlijst. En dat is jammer. Ik kan dan niet laten zien dat ik het allemaal wel in huis heb.

Hoe verhoudt zich dat tot:

"Hoewel ik het nooit erg vond dat ik niet bepaald een strebertje ben (ik ben meer het type "minimale inspanning en dan komt het vast allemaal wel goed" ), heb ik nu ongelofelijk spijt dat ik niet wat meer mijn best had gedaan."

De gedachte bij werkgevers is dat jij het gedrag wat je tijdens je studie hebt vertoond zult voorzetten tijdens de stage. Aan jou dus de schone taak om hen te doen geloven dat je wel degelijk iets in huis hebt.
Of iemand hard moet werken of niet voor een 6 doet niets af aan het feit dat het een 6 is en geen 8. En ja, dat kan betekenen dat bij bepaalde werkgevers de zesjes per definitie afvallen.

Bepaalde werkgevers verwachten topprestaties van hun aankomende werknemers/stagiaires. Daar is niets mis mee, en wordt ook duidelijk gemaakt (zie voorbeeld dat muis66 gaf over site van advocatenkantoor).

Je hebt nu eenmaal topstudenten, die prachtige cijferlijsten hebben, bestuurswerk gedaan hebben, een buitenlandse stage of studie gedaan hebben én ook nog eens leuke communicatieve mensen zijn.

Er wordt op dit forum nogal eens eens tweedeling gemaakt tussen hoge cijfers/prestaties maar communicatief niet sterk en (al dan niet hard gewerkt) lage cijfers maar communicatief sterk. De tweedeling zie je ook regelmatig terug in extravert (daarvan wordt direct gezegd dat ze zich overschreeuwen en eigenlijk heel onzeker zijn) en introvert (die eigenlijk heel lief zijn maar altijd worden overschreeuwd door de extraverten).

Het is niet altijd zo zwart-wit. En om terug te komen op het topic, sommige mensen presteren nu eenmaal bijzonder goed. Of dit komt door talent, doorzettingsvermogen, geluk of een combinatie van factoren is om het even.

Je mag als werkgever best de instelling hebben alleen met de beste in zee te willen. Daar is niets mis mee, waarom moet alles maar naar het gemiddelde getrokken worden?

Er bestaan advocatenkantoren, consultancybureaus, ingenieursbureaus, universiteiten, etc die gaan voor de beste studenten/medewerkers/onderzoekers. Omdat ze de beste rechtshulp verlenen, de beste organisatieadviezen leveren, de grootste technische constructies ontwerpen en de beste artsen hebben. Ze leveren geen gemiddelde prestaties.

Blijft voor de "gewone" student en medewerker nog voldoende over. Ook als je met moeite een zessen haalt voor je tentamens kan je een goede medewerker worden maar waarschijnlijk niet bij dat topkantoor of op die topuniversiteit.

Zie het probleem eigenlijk niet. Ik was zelf van de gemiddelde zevens op de uni, als HBO doorstromer, vooral omdat ik mijn prioriteiten in de kroeg had liggen . Maar zag om mij heen ook de mensen die supercijfers haalden, bij een vereniging bestuurswerk deden, extra vakken volgden en ook nog eens gezellig naast mij in de kroeg stonden. Tsja, die kregen de internships bij Shell, Ahold en KPMG aangeboden. En volkomen logisch! Zou stom zijn als ik daar jaloers op zou zijn als ik zelf niet de instelling had om topprestaties neer te zetten maar tevreden was met een 7.
quote:Flashy schreef op 15 januari 2010 @ 11:14:

Maar er zijn ook mensen die heel hard moeten werken voor een 6 ( bijvoorbeeld mensen die doorstromen vanuit het HBO) die vallen dan per definitie al af omdat ze geen hoge cijfers halen?Ik heb al uitgelegd dat dit wat mij betreft van de situatie en de functie afhangt. Bovendien kunnen studenten die voor het vinden van een stage afhankelijk zijn van goede cijfers, dit van tevoren weten. Het wordt hen niet een week voor aanvang van de stage pas verteld.
quote:wuiles schreef op 15 januari 2010 @ 11:25:

[...]

Hoe verhoudt zich dat tot:

"Hoewel ik het nooit erg vond dat ik niet bepaald een strebertje ben (ik ben meer het type "minimale inspanning en dan komt het vast allemaal wel goed" ), heb ik nu ongelofelijk spijt dat ik niet wat meer mijn best had gedaan."

De gedachte bij werkgevers is dat jij het gedrag wat je tijdens je studie hebt vertoond zult voorzetten tijdens de stage. Aan jou dus de schone taak om hen te doen geloven dat je wel degelijk iets in huis hebt.Ja dat klopt wat je zegt. En ik ben ook bereid tot het uiterste te gaan. Mijn probleem is nu niet mijn motivatie en mijn bereidheid, want die heb ik. Maar dat ik niet de kans krijg om hen te laten zien dat ik het allemaal wel in huis heb. Ik weet dat ik niet bepaald een voorbeeldig student ben geweest, maar ik hoop wel die tweede kans te krijgen.
Festiniijsje: ben zelf niet helemaal thuis in de advocatuur. Maar zijn alle kantoren zo gericht op cijfers? Als het je slechts gaat om een blik in de keuken, kan je niet genoegen nemen met een kleiner en onbekend kantoor?

Daarbij ben ik van mening dat als jij meent dat je een tweede kans verdient je deze zelf moet creeëren. Zorg dat je laat zien dat je topprestaties wil en kan neerzetten. Motiveer in je brief dat je cijfers niet hoog zijn maar gooi het op volwasssen(er) zijn geworden en nu willen presteren. Je zal vaker de deksel op de neus krijgen dan met een superlijst.

Kan je verder niet op het kantoor waar je werkt stage lopen? Of bij kennissen van de advocaten op je kantoor? Probeer duidelijk te maken aan je potentiële stagekantoor dat jij wel degelijk een kans verdient. Bel ze voorafgaand aan je brief op en probeer ze te overtuigen jouw brief toch eens goed te bekijken of je op gesprek te laten komen.

Zorg dat je concrete voorbeelden hebt volgens de STAR methode (situatie, taak, actie, resultaat) van je doorzettingsvermogen, je leercapaciteiten etc.
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 15-01-2010 12:00
Reden: grmbl...slordig met de d's en t's
% gewijzigd
quote:Festiniijsje schreef op 15 januari 2010 @ 11:31:

[...]

Ja dat klopt wat je zegt. En ik ben ook bereid tot het uiterste te gaan. Mijn probleem is nu niet mijn motivatie en mijn bereidheid, want die heb ik. Maar dat ik niet de kans krijg om hen te laten zien dat ik het allemaal wel in huis heb. Ik weet dat ik niet bepaald een voorbeeldig student ben geweest, maar ik hoop wel die tweede kans te krijgen.potentiele werkgever willen dus helder zien waaruit dit blijkt...
quote:Festiniijsje schreef op 15 januari 2010 @ 11:31:

[...]

Ja dat klopt wat je zegt. En ik ben ook bereid tot het uiterste te gaan. Mijn probleem is nu niet mijn motivatie en mijn bereidheid, want die heb ik. Maar dat ik niet de kans krijg om hen te laten zien dat ik het allemaal wel in huis heb. Ik weet dat ik niet bepaald een voorbeeldig student ben geweest, maar ik hoop wel die tweede kans te krijgen.Eens met Mips: die tweede kans zul je zelf moeten creëren. Je hebt toch zoveel doorzettingsvermogen? Laat dan nu zien wat je waard bent en ga aan de slag om je CV te verbeteren, je netwerk in te zetten en actief te vragen om een kans om te laten zien wat je waard bent.
quote:Flashy schreef op 15 januari 2010 @ 11:14:

Maar er zijn ook mensen die heel hard moeten werken voor een 6 ( bijvoorbeeld mensen die doorstromen vanuit het HBO) die vallen dan per definitie al af omdat ze geen hoge cijfers halen?

Bij ons wel, want een zes is geen 8 of hoger. Je moet het zo zien, die persoon stroomt misschien wel door in het kantoor, gaat zaken behandelen etc. Clienten verwachten dan dat hun zaken worden behartigd door iemand die topkwaliteit aflevert niet 6-jes kwaliteit om het even heel zwart-wit neer te zetten. En er zijn gewoon veel goede kandidaten die ook op sociaal gebied heel vaardig zijn.

TO, mijn opmerking kwam doordat je zelf al aangaf niet de beste redenen te hebben om in de advocatuur stage te gaan lopen. Je weet al dat je het zelf niet wilt, maar je wil gewoon even zien wat mensen triggert om er wel te gaan werken. Dat vind ik dus nutteloos. Een kantoor investeert een hoop tijd en geld in stagiaires, en als jij al van tevoren weet dat jij daar verder niet in verder gaat dan kun je beter voor een stage binnen een sector kiezen waar je wel in verder wil
@Mips en Wuiles: allereerst bedankt voor jullie input! Ik heb veel aan jullie tips. Ik was idd al bezig met mijn CV verbeteren en te netwerken. Hoewel ik al veel "nee" heb moeten horen, ga ik stug door. Ik hoop dat het met jullie tips wel lukt.

Ik wil juist stage lopen op een klein kantoor. De cultuur op de grote kantoren spreekt me niet zo aan en ik hoop juist bij een kleiner kantoor dat de cultuur anders is (hoewel dat best naïef is om zo te denken). Ik werk zelf bij een groot (internationaal) kantoor, dus vandaar dat ik het daar niet wil proberen.

@ Mips: waar kan ik trouwens meer lezen over de STAR methode. Klinkt interessant!
Ik werk als stagebegeleider op een universiteit en wil toch ook even mijn mening geven.

Wanneer er veel aanbod is van stagiaires, is het natuurlijk logisch dat de stageverlener gaat voor de beste student. Dan hebben ze kans dat ze hun investering eruit halen en halen ze misschien een goede werknemer binnen.

De concurrentie is volkomen terecht en ik verwacht ook dat een student daar tijdens zijn/haar studie rekening mee houdt.

Daarbij kan ik goed snappen dat je tijdens het 1e jaar niet alles direct haalt, omdat je moet wennen aan de manier van studeren en examinering, misschien vol in het studentenleven stapt en dus meer in de kroeg hangt dan boven je boeken etc.

Echter, je studeert niet om te zuipen en ik verwacht van studenten dat dat inzicht op een gegeven moment komt. De studieresultaten zouden daarmee omhoog moeten gaan.

Als dat niet het geval is, is het voor mij een teken dat je niet gemotiveerd bent óf de capaciteiten niet hebt.

Beide is voor een stageverlener natuurlijk niet bepaald aantrekkelijk.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waardoor men ondanks inzet en motivatie toch geen geweldige cijfers haalt (persoonlijke omstandigheden bijvoorbeeld). Daar houd ik als begeleider wel rekening mee en daarvoor bemiddelen wij ook veel meer.

Wat ik probeer te bepleiten is dat studieresultaten toch wel degelijk iets over iemand kunnen zeggen.

Aan de andere kant zijn er ook studenten die het letterlijk aan komt waaien, die zonder enige inspanning hoge cijfers halen terwijl ze eigenlijk niet gemotiveerd zijn. Ik merk zelf bij dit type student dat ze soms een type arrogantie over zich heen hebben waar een stageverlener nooit voor kiest. Zo'n nonchalante houding wordt niet op prijs gesteld.

Op deze manier merken we toch dat studenten meestal wel op een geschikte stageplek terecht komen. De beste studenten komen over het algemeen op de beste stageplekken terecht, en dat is wat mij betreft volkomen terecht!

Hard werken wordt beloond, laksheid niet!
@Gizz: het klopt wat je zegt dat het het kantoor veel geld en tijd kost. Ik ben het ook helemaal met je eens dat het in dat geval beter is om een andere sector te kiezen. Maar ik wil behalve een kijkje nemen in de keuken er ook wat van leren (juridisch). Mijn ervaring (als secretaresse) is dat je veel kan leren in die veelzijdige omgeving. Omdat ik er niet wil werken later, vind ik juist een stage een goede mogelijkheid.
quote:Festiniijsje schreef op 15 januari 2010 @ 12:22:

@Mips en Wuiles: allereerst bedankt voor jullie input! Ik heb veel aan jullie tips. Ik was idd al bezig met mijn CV verbeteren en te netwerken. Hoewel ik al veel "nee" heb moeten horen, ga ik stug door. Ik hoop dat het met jullie tips wel lukt.

Ik wil juist stage lopen op een klein kantoor. De cultuur op de grote kantoren spreekt me niet zo aan en ik hoop juist bij een kleiner kantoor dat de cultuur anders is (hoewel dat best naïef is om zo te denken). Ik werk zelf bij een groot (internationaal) kantoor, dus vandaar dat ik het daar niet wil proberen.

@ Mips: waar kan ik trouwens meer lezen over de STAR methode. Klinkt interessant!

Graag gedaan. Je kan gewoon googlen op "star methode" eventueel aanvullen met "sollicitatie". Is interessant en wordt veel gebruikt. In jouw situatie helpt het ook om voor jezelf vast te stellen waaruit blijkt dat je inderdaad over de genoemde competenties beschikt.

Maar...mag ik even flauw doen ? Dit soort vragen kan je zo makkelijk zelf beantwoorden. Als "mijn" stagiaires (ben ook stagebegeleider) met dit soort vragen komen krijgen ze toch echt de mededeling dat ik verwacht dat ze weten hoe ze informatie kunnen vergaren. Dit moet gedurende de stageperiode verbeteren anders teken ik dit echt aan als leerpunt. Ik verwacht van HBO/universiteitstudenten dat ze zelfstandig informatie kunnen verzamelen én de waarde van de bron kunnen inschatten en juist inzetten. (van een MBO'er verwacht ik bijvoorbeeld minder focus op de kwaliteit van de bron).
Inderdaad Sjalalaan, de meeste werkgever prikken echt wel door de arrogantie heen. En de genoemde arrogantie verdwijnt meestal snel als de topstudent die jij beschrijft in een omgeving met zware senior adviseurs/onderzoekers etc komt.

Iemand die door persoonlijke omstandigheden geen topcijfers haalt kan dit ook op een positieve manier "verkopen". Bijvoorbeeld door ziekte toch een zware studie af kunnen ronden, er zullen altijd bedrijven zijn die toch niet in zee willen met hardwerkende gemotiveerde "zesjes". Maar er zijn echt wel bedrijven waar de "niet-toppers" goed terecht kunnen hoor.
quote:Festiniijsje schreef op 15 januari 2010 @ 12:35:

@Gizz: het klopt wat je zegt dat het het kantoor veel geld en tijd kost. Ik ben het ook helemaal met je eens dat het in dat geval beter is om een andere sector te kiezen. Maar ik wil behalve een kijkje nemen in de keuken er ook wat van leren (juridisch). Mijn ervaring (als secretaresse) is dat je veel kan leren in die veelzijdige omgeving. Omdat ik er niet wil werken later, vind ik juist een stage een goede mogelijkheid.Deze redenatie volg ik niet. Als werkgever zou ik een kandidaat die voorafgaand aan de stage al meent te weten niet in dit beroep aan de slag te willen adviseren om een stage te zoeken die wel aansluit bij de toekomstige beroepswensen. Wij leiden op voor een beroep en doe dat op een serieuze manier. Dezelfde houding verwacht ik van een stagiair. Welk beroep heb je overigens wel voor ogen?
quote:wuiles schreef op 15 januari 2010 @ 09:36:

[...]

Ik merk overigens dat je de goede cijfers zonder goede eigenschappen plaatst tegenover lage cijfers met goede eigenschappen. Ik vrees dat de realiteit is dat er stagiairs zijn die zowel hoge cijfers halen als aantoonbaar over doorzettingsvermogen, organisatietalent en communicatieve vaardigheden beschikken.

.Dat is niet met grote opzet gedaan hoor :-) maar meer om het contrast te geven. Beetje ook vanuit mijn eigen visie: ik moet het hebben van hard werken, en dan zit ik op 'ruime zevens' met 'wat achten' en heel soms een zes. Dan vind ik een vak ook echt moeilijk. Ik heb het een beetje 'zwart wit' gesteld om het contrast. Maar je hebt zeker gelijk, er zijn ook mensen met goede cijfers en dan ook de bijbehorende overige kwaliteiten.
quote:Muis66 schreef op 15 januari 2010 @ 21:39:

[...]

Dat is niet met grote opzet gedaan hoor :-) maar meer om het contrast te geven. Beetje ook vanuit mijn eigen visie: ik moet het hebben van hard werken, en dan zit ik op 'ruime zevens' met 'wat achten' en heel soms een zes. Dan vind ik een vak ook echt moeilijk. Ik heb het een beetje 'zwart wit' gesteld om het contrast. Maar je hebt zeker gelijk, er zijn ook mensen met goede cijfers en dan ook de bijbehorende overige kwaliteiten.Dat begrijp ik. Ik denk dat je uitstekend tot je recht komt in een omgeving die verder kijkt dan cijferlijsten. Maar eh...je bent toch ook geen starter?
quote:wuiles schreef op 15 januari 2010 @ 21:51:

[...]

Dat begrijp ik. Ik denk dat je uitstekend tot je recht komt in een omgeving die verder kijkt dan cijferlijsten. Maar eh...je bent toch ook geen starter?Nee, ik werk al 27 jaar :-) En er is nog nooit naar mijn cijferlijst gekeken. Ik denk dat ik het daar ook niet van moet hebben, maar inderdaad van de organisatie die niet kijkt naar de cijferlijsten. Meeste bazen hebben nog altijd waardering gehad en getoond dat ik mijzelf heb bijgeschoold in diezelfde 27 jaar. En dat ik dat nu nog steeds doe, als alleenstaande moeder van een kind met autisme, naast een baan en een eigen bedrijfje. Daarmee kom ik wel in de buurt van wat jij en Mips zeggen: wat heb je te bieden naast je cijferlijst? Daarom is het belangrijk dat Festiniijsje er iets naast kan zetten qua ervaring.
Heb niet alle reacties helemaal meer gelezen, maar ben verbaasd dat je ergens wil stage lopen als je er niet in terecht wilt komen. waarom niet je stage gebruiken om ervaring te krijgen daar waar je wél terecht wilt komen? Ik moest zelf voor mijn eerste MSc twee stages doen (onderzoeken) en voor mijn andere MSc nog eentje. Er waren echt een hoop leuke dingen te doen, maar ik heb heel bewust gekozen voor dingen waar ik ook echt wat mee wilde in de toekomst (en die ik ook zo'n beetje het leukste van de wereld vind hoor). Ik wilde het onderzoek in en hoewel een stage bij de overheid of bedrijf me echt heel interessant leek, heb ik het bewust niet gedaan, omdat ik er niet terecht wilde komen of in ieder geval niet in verder wilde.

Als ik een ander onderwerp echt zo leuk vind, probeer ik er wel over bij te lezen, of eens mee te lopen, naar presentaties te gaan etc. En ik pluk er nu een aantal jaar na dato de vruchten van, want heb een nieuwe baan bij een supergoed intituut weten binnen te slepen, o.a. omdat ik jaren gelden tijdens mijn MSc als iets aan dat onderwerp gedaan had voor een stage.

Ik begrijp dat dat laatste misschien voor jou niet relevant is, ik zit in de exacte wetenschap/ aardwetenschappen. Maar dit is toch een kans om juist wat serieuzer iets met je studie te doen? Anders ga je straks solliciteren op een baan en dan is de klacht dat je geen werkervaring hebt, omdat je je stage tijd gebruikt hebt voor iets waar je niet verder mee wilt.

Ik zou dus goed duidelijk voor jezelf hebben waarom je per se een stage in de advocatuur wilt doen, als je er niet in verder wilt.
quote:Muis66 schreef op 15 januari 2010 @ 23:29:

[...]

Nee, ik werk al 27 jaar :-) En er is nog nooit naar mijn cijferlijst gekeken. Ik denk dat ik het daar ook niet van moet hebben, maar inderdaad van de organisatie die niet kijkt naar de cijferlijsten. Meeste bazen hebben nog altijd waardering gehad en getoond dat ik mijzelf heb bijgeschoold in diezelfde 27 jaar. En dat ik dat nu nog steeds doe, als alleenstaande moeder van een kind met autisme, naast een baan en een eigen bedrijfje. Daarmee kom ik wel in de buurt van wat jij en Mips zeggen: wat heb je te bieden naast je cijferlijst? Daarom is het belangrijk dat Festiniijsje er iets naast kan zetten qua ervaring.

Bedrijf Muis, bedrijf!

Sorry hoor, vind het altijd zo irritant klinken als vrouwen het over hun 'bedrijfje' hebben.
quote:nieuwenick1 schreef op 16 januari 2010 @ 09:38:

[...]

Bedrijf Muis, bedrijf!

Sorry hoor, vind het altijd zo irritant klinken als vrouwen het over hun 'bedrijfje' hebben. Je hebt gelijk, want ik neem het wel serieus. Maar het is 'klein' en ik heb niet de ambitie om het groter te maken. Of, anders gezegd, ik wil het niet groter maken omdat ik gewoon een vast inkomen wil vanuit mijn baan (in loondienst,dus). Laat ik het aanpassen: een klein bedrijf met grote daden.
@Mips: Haha, google had ik ook al gevonden. Maar ik dacht dat je me misschien een goed boek kon aanbevelen. (Met lezen bedoelde ik ook echt een boek lezen.)

@Wuiles en Heejhallo: Ik wil ook stage lopen in de advocatuur (behalve om de redenen die ik al had genoemd), omdat ik de advocatuur 100% wil uitsluiten. Hoewel ik nu heel hard roep dat de advocatuur helemaal niks is voor mij, weet ik eigenlijk niet of het werk inhoudelijk me wel aanspreekt. Ik snap dat dit wat vaag klinkt, maar ik wil niet later toch nog een gevoel krijgen dat het me eigenlijk toch wel leuk lijkt en dan is het al te laat. Door stage te lopen en daarvoor is stage ook voor een deel bedoeld, kan ik zien hoe het er echt aan toe gaat. (Een beetje vaag, maar hoop dat jullie mijn redenatie begrijpen.)

Daarnaast ziet mijn cijferlijst er niet bepaald florissant uit en wil ik door middel van stage mijn CV oppimpen (dat is overigens ook de tip die jullie geven: CV oppimpen). En dan is iets kiezen wat mij leuk lijkt om te doen een te makkelijke weg. Tenminste dat vind ik. Liever wil ik mijn veelzijdigheid laten zien door verschillende dingen te hebben gedaan.

Wat mij nu vooral aantrekt is de overheid of semi-overheid. Dat is denk ik waar ik in terecht wil komen. Ook daar zoek ik nu dingen als een stage of afstudeerproject en dat is dan wel omdat het mij leuk lijkt. Maar dat wil ik bovenop mijn stage doen bij een advocatenkantoor. Omdat ik eerst mijn stage bij een advocatenkantoor wil hebben geregeld, komt een stage/afstudeerproject bij de overheid/semi-overheid later.
quote:Festiniijsje schreef op 16 januari 2010 @ 12:53:

@Mips: Haha, google had ik ook al gevonden. Maar ik dacht dat je me misschien een goed boek kon aanbevelen. (Met lezen bedoelde ik ook echt een boek lezen.)

@Wuiles en Heejhallo: Ik wil ook stage lopen in de advocatuur (behalve om de redenen die ik al had genoemd), omdat ik de advocatuur 100% wil uitsluiten. Hoewel ik nu heel hard roep dat de advocatuur helemaal niks is voor mij, weet ik eigenlijk niet of het werk inhoudelijk me wel aanspreekt. Ik snap dat dit wat vaag klinkt, maar ik wil niet later toch nog een gevoel krijgen dat het me eigenlijk toch wel leuk lijkt en dan is het al te laat. Door stage te lopen en daarvoor is stage ook voor een deel bedoeld, kan ik zien hoe het er echt aan toe gaat. (Een beetje vaag, maar hoop dat jullie mijn redenatie begrijpen.)

Daarnaast ziet mijn cijferlijst er niet bepaald florissant uit en wil ik door middel van stage mijn CV oppimpen (dat is overigens ook de tip die jullie geven: CV oppimpen). En dan is iets kiezen wat mij leuk lijkt om te doen een te makkelijke weg. Tenminste dat vind ik. Liever wil ik mijn veelzijdigheid laten zien door verschillende dingen te hebben gedaan.

Wat mij nu vooral aantrekt is de overheid of semi-overheid. Dat is denk ik waar ik in terecht wil komen. Ook daar zoek ik nu dingen als een stage of afstudeerproject en dat is dan wel omdat het mij leuk lijkt. Maar dat wil ik bovenop mijn stage doen bij een advocatenkantoor. Omdat ik eerst mijn stage bij een advocatenkantoor wil hebben geregeld, komt een stage/afstudeerproject bij de overheid/semi-overheid later.

Ik heb je tips gegeven voor het oppimpen van je CV om daarmee een stage te verkrijgen, niet over het opppimpen van je CV met een stage om daarmee later makkelijker een baan te vinden.

Hoewel dat natuurlijk geen enkel probleem is geloof ik dat we het niet eens zullen worden over je motivatie om stage te gaan lopen in de advocatuur. Ik wens je hoe dan ook veel succes.
@Wuiles: Thanks! En ook voor al je adviezen!
Wuiles, ik weet niet of je hier nog weer zult lezen, maar ik heb een vraag aan je. Ik heb de goede studenten vs. minder goede studenten-discussie met veel belangstelling gevolgd omdat ik me zelf ook al een tijdje afvraag hoe aantrekkelijk ik ben voor een werkgever. Ik hoor meestal dat cijfers er niet zo toe doen als je na je studie gaat solliciteren, maar in dit topic lijkt daar anders over gedacht te worden (in ieder geval wat betreft de advocatuur en daar gaat mijn vraag niet over, maar ik wil toch even graag een balletje opgooien. Sorry voor de thread hijack, Festini).

Ik ben afgelopen zomer cum laude afgestudeerd. Ik heb altijd naast mijn studie gewerkt (in de laatste jaren ook relevant werk), commissie- en bestuurswerk gedaan, ben twee keer student-assistent geweest, heb een half jaar in het buitenland gestudeerd en de zwaardere variant van mijn master gedaan. Dat klinkt als een topstudent natuurlijk Er is alleen een grote maar: ik heb 7 jaar over mijn studie gedaan. Een jaar extra in de bachelor (o.a. omdat ik er een zware commissie naast deed) en twee jaar in de master omdat ik na mijn semester in het buitenland een periode depressief ben geweest en mijn afstuderen daardoor vertraging heeft opgelopen. Uiteindelijk ben ik er (door therapie en medicijnen) weer bovenop gekomen en heb ik alsnog een heel goed, origineel onderzoek opgezet en een dijk van een scriptie geschreven. In hoeverre denk je dat mijn vertraging mij voor werkgevers minder aantrekkelijk maakt?

Toevoeging: ik heb nu wel een baan, ik wil alleen een leukere
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
quote:george zonderes schreef op 16 januari 2010 @ 13:37:

Wuiles, ik weet niet of je hier nog weer zult lezen, maar ik heb een vraag aan je. Ik heb de goede studenten vs. minder goede studenten-discussie met veel belangstelling gevolgd omdat ik me zelf ook al een tijdje afvraag hoe aantrekkelijk ik ben voor een werkgever. Ik hoor meestal dat cijfers er niet zo toe doen als je na je studie gaat solliciteren, maar in dit topic lijkt daar anders over gedacht te worden (in ieder geval wat betreft de advocatuur en daar gaat mijn vraag niet over, maar ik wil toch even graag een balletje opgooien. Sorry voor de thread hijack, Festini).

Ik ben afgelopen zomer cum laude afgestudeerd. Ik heb altijd naast mijn studie gewerkt (in de laatste jaren ook relevant werk), commissie- en bestuurswerk gedaan, ben twee keer student-assistent geweest, heb een half jaar in het buitenland gestudeerd en de zwaardere variant van mijn master gedaan. Dat klinkt als een topstudent natuurlijk Er is alleen een grote maar: ik heb 7 jaar over mijn studie gedaan. Een jaar extra in de bachelor (o.a. omdat ik er een zware commissie naast deed) en twee jaar in de master omdat ik na mijn semester in het buitenland een periode depressief ben geweest en mijn afstuderen daardoor vertraging heeft opgelopen. Uiteindelijk ben ik er (door therapie en medicijnen) weer bovenop gekomen en heb ik alsnog een heel goed, origineel onderzoek opgezet en een dijk van een scriptie geschreven. In hoeverre denk je dat mijn vertraging mij voor werkgevers minder aantrekkelijk maakt?

Toevoeging: ik heb nu wel een baan, ik wil alleen een leukere Ben dan wel geen werkgever, maar voor mij zou die goede scriptie belangrijker zijn dan de vertraging. Maar kijken ze bij een volgende baan nog wel naar sudie, of meer naar je huidige baan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven