Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie tips gevraagd

16-12-2016 10:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de ultieme sollicitatie tip?
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 december 2016 @ 12:44:

[...]

Het grappige is, echte kracht kan overweg met eigen zwakheden. Je beperkingen kennen, onderkennen, erkennen, en ze weten te compenseren of in ieder geval te neutraliseren, is een goed teken.

Iemand die overal ja op zegt, maar niet levert, is aanzienlijk vervelender dan iemand die op tijd nee zegt.Helemaal eens. Ik krijg ook van anderen terug dat ik goed ben in reflecteren op mijzelf en mijn kwaliteiten en zwakheden goed ken. Alleen, HOE ik mijn zwakheden kan overbrengen in een sollicitatiegesprek, en dat zo te doen dat het een pluspunt wordt i.p.v. een zwakte, daar heb ik echt geen beeld bij. Zou het wel graag leren!
quote:hoelahoepla schreef op 16 december 2016 @ 12:50:

[...]

Helemaal eens. Ik krijg ook van anderen terug dat ik goed ben in reflecteren op mijzelf en mijn kwaliteiten en zwakheden goed ken. Alleen, HOE ik mijn zwakheden kan overbrengen in een sollicitatiegesprek, en dat zo te doen dat het een pluspunt wordt i.p.v. een zwakte, daar heb ik echt geen beeld bij. Zou het wel graag leren!Ik zou daar ook niet direct beeld bij hebben. Een sollicitant die eigen zwakheden kent en uit kan leggen hoe dit geen nadeel oplevert heeft een pluspunt. Maar alleen vertellen wat je allemaal niet kan, zou bij mij geen punten scoren.
quote:hoelahoepla schreef op 16 december 2016 @ 12:50:

[...]

Helemaal eens. Ik krijg ook van anderen terug dat ik goed ben in reflecteren op mijzelf en mijn kwaliteiten en zwakheden goed ken. Alleen, HOE ik mijn zwakheden kan overbrengen in een sollicitatiegesprek, en dat zo te doen dat het een pluspunt wordt i.p.v. een zwakte, daar heb ik echt geen beeld bij. Zou het wel graag leren!

Het ligt er een beetje aan wat je zwakke punt is.

Ik ben een spraakwaterval. Dat kan een nadeel zijn, want mijn gesprekspartner wil misschien ook nog wel wat zeggen. Maar daar staat tegenover dat ik heel duidelijk ben en dat is dan weer het voordeel. Ik ben dus geen vage zeveraar maar veer mee met wat mijn klant wil en benoem zowel positieve alsook negatieve zaken helder en duidelijk. Waarbij ik dus wel wat meer positieve nadruk leg op hetgeen hij wil .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Daar heb ik altijd zo'n hekel aan, sollicitanten die op school geleerd hebben ieder zwak punt als een sterk punt te brengen. Als je vraagt naar zwakke punten, wil je weten of iemand oog heeft voor eigen zwakke punten. Geen uitleg die er op neer komt dat het eigenlijk een sterk punt is.
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 december 2016 @ 13:16:

Daar heb ik altijd zo'n hekel aan, sollicitanten die op school geleerd hebben ieder zwak punt als een sterk punt te brengen. Als je vraagt naar zwakke punten, wil je weten of iemand oog heeft voor eigen zwakke punten. Geen uitleg die er op neer komt dat het eigenlijk een sterk punt is.Eh.. ik ben 44. Ik heb helemaal niks geleerd op school . Ik leerde nog hoe je een keurige, standaard sollicitatiebrief schrijft. `Naar aanleiding van uw advertentie in dagblad Blabla, d.d. 13 mei 1988....` En ik hoef niet te vertellen wat mijn zwakke punt is, dat is binnen een minuut duidelijk voor iedereen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 16 december 2016 @ 13:20:

[...]

Eh.. ik ben 44. Ik heb helemaal niks geleerd op school . Ik leerde nog hoe je een keurige, standaard sollicitatiebrief schrijft. `Naar aanleiding van uw advertentie in dagblad Blabla, d.d. 13 mei 1988....` En ik hoef niet te vertellen wat mijn zwakke punt is, dat is binnen een minuut duidelijk voor iedereen.Ik bedoelde jou niet, jij hebt denk ik nooit bij mij gesolliciteerd. Maar nav wat je schreef deelde ik wel mijn ervaring met sollicitanten die dat overduidelijk als trucje geleerd hebben.
quote:Ceylon schreef op 16 december 2016 @ 13:13:

[...]

Het ligt er een beetje aan wat je zwakke punt is.

Ik ben een spraakwaterval. Dat kan een nadeel zijn, want mijn gesprekspartner wil misschien ook nog wel wat zeggen. Maar daar staat tegenover dat ik heel duidelijk ben en dat is dan weer het voordeel. Ik ben dus geen vage zeveraar maar veer mee met wat mijn klant wil en benoem zowel positieve alsook negatieve zaken helder en duidelijk. Waarbij ik dus wel wat meer positieve nadruk leg op hetgeen hij wil .Ik ben zo enthousiast dat ik het liefst direct aan de gang ga, en daardoor soms te ver doorschiet in een detail waardoor ik iets anders over het hoofd zie. Ik ben me hiervan bewust, dus maak veel lijstjes etc. Ook ben ik soms wat feller dan ik wil, omdat ik zo betrokken ben en dan het liefst wil aanpakken i.p.v. gaan miepen over details (niet details die er toe doen maar over 'wie gaat de koffie nu bestellen?' of 'Maar Hans zei dat Janny vond dat...' etc)
quote:Sweety2015 schreef op 16 december 2016 @ 10:54:

Het gaat trouwens om een wo functie in de zakelijke/commerciële sector.Dat zegt nog niks. Dat kan werkelijk van alles zijn. Sales manager, account manager, controller, accountant, leidinggevende, HR, sales engineer, sales consultant, service delivery manager, project manager, etc, etc, etc,???
Pffff.. Dus jullie hebben allemaal zo je sterke en zwakke punten paraat?

Ik wil ook weer gaan solliciteren maar ik zie er tegenop

Weet iemand een handige hulpsite om even alles op een rijtje te zetten voor jezelf?
quote:gelderka schreef op 16 december 2016 @ 13:53:

[...]

Hahaha, dat is gewoon een reactie op de interviewers die 20 jaar geleden ineens begonnen te vragen 'noem 3 sterke en 3 zwakke punten van jezelf' en dat allemaal heel briljant vonden.Precies.
quote:Wonderfilled schreef op 17 december 2016 @ 00:55:

Pffff.. Dus jullie hebben allemaal zo je sterke en zwakke punten paraat?Daar kun je toch over nadenken voor je een sollicitatiegesprek hebt? Net als over voorbeelden waaruit bepaalde eigenschappen blijken, het liefst volgens de STAR-methode.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven