Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren en referenties

03-01-2010 17:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is deze vraag al heel vaak gesteld, maar ik kon geen ander topic vinden hierover.

Hoe zouden jullie het volgende aanpakken? Ik wil een nieuwe baan, maar mijn huidige baas weet dat niet. Alleen zal de potentiële nieuwe werkgever toch ongetwijfeld mijn referenties willen checken. Maar ik wil niet dat hij mijn baas belt, want dan weet mijn baas dat ik gesolliciteerd heb. Ik werk vrij nauw met mijn baas en ik zou het erg vervelend vinden. Stel dat je de baan niet krijgt en dan weet hij toch dat je weg wil.

Is het bijvoorbeeld een mogelijkheid dat je dan een collega inlicht en dat je de collega opgeeft als referentie?

Ik heb geen andere bazen gehad die relevant zijn voor deze functie.
quote:mips schreef op 05 januari 2010 @ 11:46:

Nog even terugkomend op de OP. Ik ben wel eens door een UZB benaderd voor een referentie van een medewerker die ik zojuist had ontslagen. Hij had niets gevraagd of gemeld vooraf. Basis voor ontslag lag bij aanhoudende slechte prestaties, diefstal, frequent te laat komen, ondanks meerdere waarschuwingen tijdens werktijd langdurig mobiel bellen etc.

Heb gezegd dat medewerker een bijzonder afwijkend arbeidsmoraal had en nog veel meer moeite met het klokkijken had. Mocht ze zelf invullen wat ze met de info deed. Ga daar niet zitten liegen dat het zo'n fijne vent en betrouwbare medewerker was. :-)Dat hoeft ook niet.
Dat blijkt Wuiles. Mijn collega beweert bij hoog en laag dat je géén slechte referenties mag afgeven. Maar als ik het goed begrijp is dit wettelijk nergens geregeld?

Uiteraard mag je iemand niet zwart maken (laster?) maar als iemand zijn werkzaamheden niet goed heeft uitgevoerd of de door mij genoemde problemen heeft veroorzaakt mag je dit dus wél (op een nette manier) melden?
@Naamdieinmiddelsverwijderdis: Vind je dat je, door jezelf te presenteren als "naamdieinmiddelsverwijderdis", en te benadrukken dat je hier niet komt voor de discussie (en daarmee impliceert dat je hier komt om je kennis, die verder niet ter discussie staat, te delen), enige vorm van een morele verplichting hebt te zorgen voor juiste en controleerbare informatie?
quote:mips schreef op 05 januari 2010 @ 11:49:

Dat blijkt Wuiles. Mijn collega beweert bij hoog en laag dat je géén slechte referenties mag afgeven. Maar als ik het goed begrijp is dit wettelijk nergens geregeld?

Uiteraard mag je iemand niet zwart maken (laster?) maar als iemand zijn werkzaamheden niet goed heeft uitgevoerd of de door mij genoemde problemen heeft veroorzaakt mag je dit dus wél (op een nette manier) melden?Je mag naar waarheid verklaren zolang je geen informatie verschaft die werknemer ook niet zou hoeven verschaffen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over ziektegeschiedenis en de gezondheid van werknemer. Persoonlijk verschaf ik overigens alleen referenties als de (ex-) werknemer mij daartoe eerst heeft verzocht.
aha, dank je wel Wuiles.

*fijn zo'n vraagbaak op het forum! *
Een getuigschrift mag niet negatief zijn, op verzoek mag er ook een "mening" worden uitgehaald.

Negatieve referenties komen ook niet voor, want dan geef je hem ook niet op als referentie. Vaak doet met juist een positiefe referentie ook als is die persoon bv ontslagen i.v.m. te laat komen of niet goed functioneren. Wel fijn om dit met je baas te bespreken en bescherm hem dus ook door alleen bij aanboden banen hem te laten bellen, het is geen callcenter.
BE: net toch duidelijk door Wuiles gezegd dat dit wel degelijke negatief mag zijn zolang het maar over de uitgevoerde werkzaamheden gaat en niet over vertrouwelijke zaken als ziektegeschiedenis etc.

En ik geloof dat ik een prima voorbeeld heb gegeven van een negatieve referentie over iemand die mij ongevraagd als referent had opgegeven. En ja, sommige mensen hebben echt een plaat voor hun hoofd en denken dat ze na ontslag op staande voet nog een positieve referentie mee kunnen krijgen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven