Werk & Studie alle pijlers

Spraakherkenning Excel

08-11-2018 22:26 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te horen gekregen dat mijn werk vanwege de klachten aan mijn handen niet meer passend is. Een van de opties om mijn werk te blijven uitvoeren is spraakherkenningssoftware. Als financieel medewerker werk ik heel veel in Excel en de vraag is of er software bestaat die ook werkt voor Excel. En dan heb ik het niet over dicteren, maar echt commando's geven als kolommen verplaatsen, cellen toevoegen en draaitabellen maken.

Heeft hier iemand ervaring mee?
Wat vervelend! Kan je je klachten iets specificeren? Zelf werk ik heel graag met een pen ipv een muis vanwege rsi klachten, en voor mij maakt dat een wereld van verschil
Ik bedenk me nu dat mijn reactie te kort door de bocht is - sorry. Ik ga even informeren bij mensen in mijn omgeving
Ja hoor. e. Er zit zelfs spraaksoftware op je telefoon dus waarom zou het op een PC niet kunnen? Heb je last van beide handen of van 1, anders kun je ook nog denken aan een 1 handig toetsenbord. Sowieso kun je bij cijfers veel met 1 hand werken. Volgens mij is Dragon leider op het gebied van spraaksoftware. Volgens mij hebben ergonomen e.d. verstand van dit soort aanpassingen en moet je er soms een training voor volgen om er mee te leren werken.
Ik heb last van beide handen en met mijn name bij mij dominante hand is de functie sterk afgenomen. Ik kan een bepaalde tijd werken, maar niet de volledige duur van mijn contracturen. Ik heb geprobeerd met 1 hand te werken, maar dat ging goed mis. Beperking bestaat uit muis- en toetsenbordgebruik.

Schrijven is ook bijna niet mogelijk, dus ik verwacht dat een pen vasthouden ipv een muis ook geen soelaas zal bieden, maar het is te onderzoeken!

Ik ben o.a. onder behandeling bij een ergotherapeut en zij hebben ervaring met de software, maar niet of er op financieel gebied mee gewerkt kan worden (dus in Excel). Blijft dus nog te onderzoeken.

Ik zal straks eens contact opnemen met Dragon.

Hoop zo dat dit mogelijk is!! Wil zo graag mijn eigen werk blijven uitvoeren.
Je hebt er verder niks aan, maar: sterkte, het lijkt me een beroerde situatie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dragon met stip op 1! Ook zou je kunnen kijken naar een muis met programmeerbare knoppen. Dan kun je een hele reeks commando's onder 1 muisknop kwijt. Dat scheelt. Ten slotte, in Excel kun je vast ook macro's maken zoals in Word? Daar kun je reeksen commando's opslaan onder 1 toetscombinatie.

Misschien ook eens contact opnemen met het ALS Centrum voor tips, hier staan er sowieso al veel: https://www.als-centrum.nl/kennisplatfo ... passingen/
Goede tip op deze site vind ik om met een revalidatiearts of ergotherapeut te overleggen.
Geen antwoord op je vraag zelf, maar zou zo'n toetsenbord kunnen helpen?

Afbeelding

En verder, stel dat je met spraakherkenning werkt, kan je in een afgesloten ruimte werken?
Ik bedoel, als ik mijn collega de hele tijd zou horen praten tegen haar computer zou mij dat wel afleiden van mijn eigen werk, en omgekeerd lijkt het voor die manier van werken ook niet handig als er iemand naast je zit te telefoneren.
Fina28 schreef:
09-11-2018 07:30
Ik heb last van beide handen en met mijn name bij mij dominante hand is de functie sterk afgenomen. Ik kan een bepaalde tijd werken, maar niet de volledige duur van mijn contracturen. Ik heb geprobeerd met 1 hand te werken, maar dat ging goed mis. Beperking bestaat uit muis- en toetsenbordgebruik.

Schrijven is ook bijna niet mogelijk, dus ik verwacht dat een pen vasthouden ipv een muis ook geen soelaas zal bieden, maar het is te onderzoeken!

Ik ben o.a. onder behandeling bij een ergotherapeut en zij hebben ervaring met de software, maar niet of er op financieel gebied mee gewerkt kan worden (dus in Excel). Blijft dus nog te onderzoeken.

Ik zal straks eens contact opnemen met Dragon.

Hoop zo dat dit mogelijk is!! Wil zo graag mijn eigen werk blijven uitvoeren.
Is schrijven een probleem vanwege de fijne motoriek en een “dunne” pen die je moet vasthouden, of is het ook de grovere motoriek? Mijn tante (ernstig reuma) heeft een soort “opzetstuk” op haar pen (denk: groep 3 kinderen die leren schrijven, maar dan een stuk dikker) waardoor ze nu de pen kan vasthouden en kan schrijven. Dat heeft ze trouwens ook op haar bestek.
Idd software programma Natural Speaking van Dragon. Werkt prima. Nieuwe versies hoef je niet meer aan je stem te laten wennen. Installeren en al gelijk gebruiken .

In een kantooromgeving met anderen om je heen wellicht minder handig omdat je steeds in jezelf loopt te brabbelen.
JollyRider schreef:
09-11-2018 08:01
Je hebt er verder niks aan, maar: sterkte, het lijkt me een beroerde situatie
Dankjewel!! Lief.
kintsugi schreef:
09-11-2018 08:45
Dragon met stip op 1! Ook zou je kunnen kijken naar een muis met programmeerbare knoppen. Dan kun je een hele reeks commando's onder 1 muisknop kwijt. Dat scheelt. Ten slotte, in Excel kun je vast ook macro's maken zoals in Word? Daar kun je reeksen commando's opslaan onder 1 toetscombinatie.

Misschien ook eens contact opnemen met het ALS Centrum voor tips, hier staan er sowieso al veel: https://www.als-centrum.nl/kennisplatfo ... passingen/
Goede tip op deze site vind ik om met een revalidatiearts of ergotherapeut te overleggen.
Super bedankt. Ik ga eens kijken. Die programmeerbare muis klinkt ook goed. Alhoewel ik dan natuurlijk wel nog steeds met een muis zou moeten werken.
[quote=MonicaG post_id=29223158 time=1541749996 user_id=284075]
Geen antwoord op je vraag zelf, maar zou zo'n toetsenbord kunnen helpen?

Boogschutter10 schreef:
09-11-2018 10:40
Idd software programma Natural Speaking van Dragon. Werkt prima. Nieuwe versies hoef je niet meer aan je stem te laten wennen. Installeren en al gelijk gebruiken .

In een kantooromgeving met anderen om je heen wellicht minder handig omdat je steeds in jezelf loopt te brabbelen.
Ik ga eens bellen met Dragon. Dankjewel voor de tip!

En idd, afzondering zal nodig zijn. Zou niet werken op mijn huidige kamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven