Werk & Studie alle pijlers

SPSS vraagje

31-07-2018 17:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen,
Weet iemand bij toeval hoe je een rankorder vraag kan analyseren? welke analyse kan je hierop los laten?
Ik heb mensen gevraagd om naar 6 plaatjes te kijken van honden, ze mogen dan op een schaal van 1 tot 6 aangeven welke hond ze vinden dat het meest gezond eruit ziet.
Hond 1 wordt gezien als meest gezonde hond en hond 6 als minst gezonde hond.
Nu vraag ik me af welke analyse techniek ik hierop kan toepassen?
Alvast bedankt!
Zijn wij hier nu opeens een statistiek bureau?

Zoek je rankorders uit, kijk dan welke analyse je moet toepassen. Dit is uit te zoeken middels Google. Je hebt twee variabelen: welke is afhankelijk, welke is onafhankelijk?

Bij die variabelen: is dit nominaal, ordinaal ratio etc

Ik vind het echt apart dat wij met zijn allen jullie huiswerk moeten oplossen. Ook ik heb het ooit zelf moeten uitzoeken. Kun jij ook.
Unicorn1992 schreef:
31-07-2018 17:18
Zijn wij hier nu opeens een statistiek bureau?

Zoek je rankorders uit, kijk dan welke analyse je moet toepassen. Dit is uit te zoeken middels Google. Je hebt twee variabelen: welke is afhankelijk, welke is onafhankelijk?

Bij die variabelen: is dit nominaal, ordinaal ratio etc

Ik vind het echt apart dat wij met zijn allen jullie huiswerk moeten oplossen. Ook ik heb het ooit zelf moeten uitzoeken. Kun jij ook.
Bedankt voor het antwoord. Ik heb niet veel ervaring met SPSS, dus een rankorder vraag analyseren vind ik wel moeilijk. Ben idd aan het zoeken nu maar kom er niet echt uit
Vraag het je leraar of begeleider.
Gek idee misschien, maar ik zou mijn eigen huiswerk maken, eventueel samen met een studiegroep of een leraar. Ik zou het niet eens in mijn hoofd halen om dit soort dingen op een forum te vragen. Die je dat straks ook op je werk?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Meest gezond naar niet gezond lijkt me nu niet de meest moeilijke variabele om uit te zoeken toch? Zes honden die van gezond naar niet gezond gaan op een SCHAAL van .... 6.

Google, SPSS voor dummies (serieus boek geen belediging) zijn instrumenten die echt HEEL duidelijk aangeven wat voor meetniveaus wat meten. Maar goed, je hebt sowieso niet te maken met een nominale variabele: het is geen ordinale variabele.

Blijven er twee over. Als je googelt zie je direct wat het verschil tussen deze twee is. Aan jou de taaak vind ik nog steeds om dit uit te zoeken. En als je een fout maakt zul je dat horen van de docent en hier leer je van. Niet als wij voorkauwen wat jij moet doen.
anoniem_332929 wijzigde dit bericht op 31-07-2018 18:20
Reden: Typefout
0.37% gewijzigd
Unicorn1992 schreef:
31-07-2018 18:18
Meest gezond naar niet gezond lijkt me nu niet de meest moeilijke variabele om uit te zoeken toch? Zes honden die van gezond naar niet gezond gaan op een SCHAAL van .... 6.

Google, SPSS voor dummies (serieus boek geen belediging) zijn instrumenten die echt HEEL duidelijk aangeven wat voor meetniveaus wat meten. Maar goed, je hebt sowieso niet te maken met een nominale variabele: het is geen ordinale variabele.

Blijven er twee over. Als je googelt zie je direct wat het versIkchil tussen deze twee is. Aan jou de taaak vind ik nog steeds om dit uit te zoeken. En als je een fout maakt zul je dat horen van de docent en hier leer je van. Niet als wij voorkauwen wat jij moet doen.
Ik heb dat uitgezocht ja idd. Ik weet heel zeker dat mijn DV (Gezondheid van de hond) een Ordinale variabele is, omdat het gemeten wordt op een schaal van 1-6 en hier zit een rankorder in.

Echter mijn IV (Hond 1, Hond 2, Hond 3) is toch eigenlijk wel nominaal in, want hiermee kun je niet rekenen toch?
SPSSvraagje schreef:
31-07-2018 18:38
Ik heb dat uitgezocht ja idd. Ik weet heel zeker dat mijn DV (Gezondheid van de hond) een Ordinale variabele is, omdat het gemeten wordt op een schaal van 1-6 en hier zit een rankorder in.

Echter mijn IV (Hond 1, Hond 2, Hond 3) is toch eigenlijk wel nominaal in, want hiermee kun je niet rekenen toch?
Dit is inderdaad ordinal data en geen nominal data. Ik raad je aan de Friedman test te doen om te kijken of er verschil zit en vervolgens een posthoc test zoals de Tukey voor de paarsgewijze vergelijking.
Ik begrijp eigenlijk niet wat je onafhankelijke is. Als de rangorde van honden je afhankelijke is, kunnen diezelfde honden niet ook je onafhankelijke zijn.

Is er uberhaupt sprake van een onafhankelijke of is je vraagstelling gericht op interoordelaar reliability?
madamecannibale schreef:
31-07-2018 19:10
Dit is inderdaad ordinal data en geen nominal data. Ik raad je aan de Friedman test te doen om te kijken of er verschil zit en vervolgens een posthoc test zoals de Tukey voor de paarsgewijze vergelijking.
Thanks! Ik vroeg me af of ik de Friedman's test eigenlijk wel kon doen. Daar heb ik ook al naar gekeken, maar ik dacht dat je de Friedman's test alleen kon gaan doen als je op meerdere momenten hetzelfde hebt gemeten (Dus bijv. je laat mensen 3x een rondje rennen).

Ik weet dus niet of ik de Friedman test kan doen, omdat ik dus maar 1 keer aan mensen vraag van hoe gezond vind je een een hond op een schaal van 1-6?
florence13 schreef:
31-07-2018 19:32
Ik begrijp eigenlijk niet wat je onafhankelijke is. Als de rangorde van honden je afhankelijke is, kunnen diezelfde honden niet ook je onafhankelijke zijn.

Is er uberhaupt sprake van een onafhankelijke of is je vraagstelling gericht op interoordelaar reliability?
Wohoo, i feel relieved. Ik begrijp dus eigenlijk ook niet wat mijn onafhankelijke is, want ik kijk dus gewoon voor 6 honden hoe gezond mensen die vinden.

Maar het kan ook niet zijn toch dat ik alleen een dependent variable heb? met de rangorde van honden?
Ik ga nu interoordelaar reliability zoeken.
SPSSvraagje schreef:
Thanks! Ik vroeg me af of ik de Friedman's test eigenlijk wel kon doen. Daar heb ik ook al naar gekeken, maar ik dacht dat je de Friedman's test alleen kon gaan doen als je op meerdere momenten hetzelfde hebt gemeten (Dus bijv. je laat mensen 3x een rondje rennen).

Ik weet dus niet of ik de Friedman test kan doen, omdat ik dus maar 1 keer aan mensen vraag van hoe gezond vind je een een hond op een schaal van 1-6?
Het klopt wat jij zegt, friedman is voor matched samples, die heb je niet
SPSSvraagje schreef:

Het klopt wat jij zegt, friedman is voor matched samples, die heb je niet
SPSSvraagje schreef:
31-07-2018 19:35
Wohoo, i feel relieved. Ik begrijp dus eigenlijk ook niet wat mijn onafhankelijke is, want ik kijk dus gewoon voor 6 honden hoe gezond mensen die vinden.

Maar het kan ook niet zijn toch dat ik alleen een dependent variable heb? met de rangorde van honden?
Ik ga nu interoordelaar reliability zoeken.
Google even op intercoderreliability, dat is wat je zoekt. Dat geeft antwoord op in hoeverre mensen hetzelfde ordenen.
florence13 schreef:
31-07-2018 19:38
Google even op intercoderreliability, dat is wat je zoekt. Dat geeft antwoord op in hoeverre mensen hetzelfde ordenen.
Bedankt! Ik zal je zo laten weten of het gelukt is. :)
florence13 schreef:
31-07-2018 19:38
Krijg raar genoeg als ik een filmpje bekijk op youtube, er geen analyse uit.
Ik ga heel even mijn dataset ombouwen in de hoop dat het dan wel lukt.
Ik had nu geprobeerd een interval variabele in het items veld te slepen.
Waarom correleer je de score die iemand geeft niet met de “goede volgorde”? Dat geeft je een maar hoe goed of fout iemand bezig was
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe schreef:
31-07-2018 20:02
Waarom correleer je de score die iemand geeft niet met de “goede volgorde”? Dat geeft je een maar hoe goed of fout iemand bezig was
Ja maar hoe doe je dat dan:)? het klinkt idd wel goed.
Jamaarhoe schreef:
31-07-2018 20:02
Dat geeft geen antwoord op de vraag, dat geeft alleen aan hoe erg het afwijkt ten opzichte van de rest en omdat de variabele ordinaal is vervuil je alleen maar.
Met andere woorden, het zou alleen wat zeggen op het moment dat het dichotoom is en dat is het niet.
Daarnaast is correlatie een associatie maat, en dat wil je niet weten, je wil weten hoe betrouwbaar de rangorde is.

Het moet echt een icr test zijn. TO: die kun je ook gewoon in excel doen trouwens.
florence13 schreef:
31-07-2018 21:09
Dat geeft geen antwoord op de vraag, dat geeft alleen aan hoe erg het afwijkt ten opzichte van de rest en omdat de variabele ordinaal is vervuil je alleen maar.
Met andere woorden, het zou alleen wat zeggen op het moment dat het dichotoom is en dat is het niet.
Daarnaast is correlatie een associatie maat, en dat wil je niet weten, je wil weten hoe betrouwbaar de rangorde is.

Het moet echt een icr test zijn. TO: die kun je ook gewoon in excel doen trouwens.
ik heb nu een reliability analyse gedaan ,heel erg bedankt voor je tip! Het is gelukt, heb alleen helaas geen goede waarde's gevonden. Ben er nu achter dat mensen niet veel dezelfde mening delen, dat is jammer.
Krijg nu zelfs bij een andere vraag die ik heb geanalyseerd met de Reliability analyse, de volgende waarschuwing: The scale has less than two non-zero variance items. Execution of this command stops. :O ik weet niet precies wat dit is, maar het klinkt niet goed?:P

Weet iemand hoe je dit interpreteert (het gaat weer om de plaatjes met honden).
Wat voor een vraag ben je aan het toetsen?
florence13 schreef:
31-07-2018 21:39
Wat voor een vraag ben je aan het toetsen?
De vraag was hoe gezond vind je deze hond ogen op een schaal van 1 tot 6. Deze vraag heb ik gesteld voor 6 verschillende plaatjes van honden). :P
Wat betekent het als er in die correlatie matrix veel minnen voor getallen zijn?
SPSSvraagje schreef:
31-07-2018 21:44
Wat betekent het als er in die correlatie matrix veel minnen voor getallen zijn?
Interpreteer je dat als dat mensen veel verschillende antwoorden op die vraag geven? Want dat denk ik, maar dat zou wel vaag zijn. Als je naar frequenties kijkt zie je wel bijv dat 40% de ene gezonder vind en 10% de ander blablabla.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven