SPSS vraagje
dinsdag 31 juli 2018 om 17:15
Hi iedereen,
Weet iemand bij toeval hoe je een rankorder vraag kan analyseren? welke analyse kan je hierop los laten?
Ik heb mensen gevraagd om naar 6 plaatjes te kijken van honden, ze mogen dan op een schaal van 1 tot 6 aangeven welke hond ze vinden dat het meest gezond eruit ziet.
Hond 1 wordt gezien als meest gezonde hond en hond 6 als minst gezonde hond.
Nu vraag ik me af welke analyse techniek ik hierop kan toepassen?
Alvast bedankt!
Weet iemand bij toeval hoe je een rankorder vraag kan analyseren? welke analyse kan je hierop los laten?
Ik heb mensen gevraagd om naar 6 plaatjes te kijken van honden, ze mogen dan op een schaal van 1 tot 6 aangeven welke hond ze vinden dat het meest gezond eruit ziet.
Hond 1 wordt gezien als meest gezonde hond en hond 6 als minst gezonde hond.
Nu vraag ik me af welke analyse techniek ik hierop kan toepassen?
Alvast bedankt!
dinsdag 31 juli 2018 om 21:53
Nee dat mag je niet zo interpreteren, in essentie zegt dat iets over een negatieve relatie maar in jouw vraag kun je niet correleren omdat je geen onafhankelijke hebt. Je bent nu tussen cases aan het correleren terwijl te toets gemaakt is om tussen items te correleren.SPSSvraagje schreef: ↑31-07-2018 21:46Interpreteer je dat als dat mensen veel verschillende antwoorden op die vraag geven? Want dat denk ik, maar dat zou wel vaag zijn. Als je naar frequenties kijkt zie je wel bijv dat 40% de ene gezonder vind en 10% de ander blablabla.
dinsdag 31 juli 2018 om 22:11
Ik snap niet heel precies wat je nu met cases en items hier bedoelt, maar ik geloof wel dat je er meer verstand van hebt als ik. Lijkt me echt heel fijn om hier veel verstand van te hebben! Bij die vraag waarbij ik een warning krijg zie ik alleen de inter-intem correlation matrix. Terwijl in het filmpje dat ik volg, krijgen ze in het filmpje ook nog de interclass correlation coefficient, terwijl ik deze niet krijg.florence13 schreef: ↑31-07-2018 21:53Nee dat mag je niet zo interpreteren, in essentie zegt dat iets over een negatieve relatie maar in jouw vraag kun je niet correleren omdat je geen onafhankelijke hebt. Je bent nu tussen cases aan het correleren terwijl te toets gemaakt is om tussen items te correleren.
dinsdag 31 juli 2018 om 22:27
dinsdag 31 juli 2018 om 22:39
Super! Heel erg bedankt!!!!!!!!!!florence13 schreef: ↑31-07-2018 22:30Je kunt de negatieve coefficenten dan gewoon als positief bezien, het maakt niet uit. Elk cijfer groter dan 0.7 wordt gezien als gelijke score, dus dan mag je concluderen dat mensen hetzelfde vinden.