Werk & Studie alle pijlers

Stage lopen en WW

30-09-2012 11:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik heb het UWV gebeld met deze vraag maar ik kreeg een heel vaag antwoord. Dus ik dacht ik stel de vraag hier en hoop dat iemand met ervaring hiermee een duidelijk antwoord kan geven: wat gebeurt er met je WW als je stage gaat lopen? Krijg je helemaal niks meer of wordt je uitkering verminderd met je eventuele stagevergoeding.

Zou het trouwens wel raar vinden als je WW wordt stopgezet. Ik bedoel van een stagevergoeding van ¤450 kun je niet leven. Maar er wordt wel van je verwacht dat je alles doet om werk te krijgen. Een stage is voor mij nu de enige optie. Ik ben al twee jaar op zoek naar een baan en word overal afgewezen wegens een gebrek aan ervaring.
Ik zou het niet doen voordat je een duidelijk antwoord van het uwv hebt gekregen!

Heb ook geïnformeerd of ik tijdens mijn ww een bbl opleiding in de zorg mocht gaan doen, en of mijn stagevergoeding dan aangevuld zou kunnen worden met de ww uitkering...... Uiteindelijke antwoord (na heel veel telefoontjes..) was nee, want ik zou, als ik die opleiding zou gaan doen, zou ik niet meer beschikbaar zijn voor (in mijn geval) 35 uur werk......

Ik was nog geen hopeloos geval op de arbeidsmarkt en kon nog makkelijk een baan vinden. Niet dus....ben 45 en de mbo opleiding die ik toen heb gedaan is zo achterhaald.

Binnenkort is er hier in de buurt een banenmarkt, en ik heb mij opgegeven voor de "voorlichtingsbijeenkomst voor een opleiding in de zorg".

Ben heul benieuwd of de regels nog zo zijn.
Kun je niet werken en leren?
Het ligt eraan om wat voor een soort stage gaat.

Is het een stage vanuit het UWV of CWI of "zomaar" een stage of vanwege een opleiding?

Een werkstage is vanuit het UWV en is met behoud van uitkering en gaat meestal om max 3 maanden.

Ik ga vanaf maandag zo'n stage doen, om werkervaring op te doen in een voor mij onbekend branche ( kom uit de horeca en ga adminstratieve kant op ).

De bedoeling van dat soort stages is, dat je dan niet alleen werkervaring opdoet,maar ook aan een baan geholpen wordt binnen dat bedrijf, als daar ruimte voor is.

Ik zou het met je werkcoach van het UWV bespreken voordat ik aan de slag zou gaan, als ik jou was.

Succes!
Duidelijk en schriftelijk toestemming vragen om stage te mogen lopen ! Voor je überhaupt iets aanpakt !

Als je het goed weet te motiveren is het misschien mogelijk, maar ik weet dat er tegenwoordig best wel heel erg moeilijk gedaan wordt. Vaak is het zo dat het mag op voorwaarde dat je blijft door solliciteren en beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt. M.a.w. dat je je stage afbreekt zodra je een baan aangeboden krijgt.

Maar dat ben je dan eigenlijk weer verplicht te melden aan het bedrijf waar je stage wil gaan lopen, die vervolgens weer niet op iemand als jou zitten te wachten...

Het is lastig, gewoon proberen ! Nee heb je, ja kan je krijgen. En als ze geen toestemming geven kan je altijd in bezwaar gaan.
Ben je van 87? Hoe kan je dan al 2 jaar in de ww zitten? Heb je een goede opleiding? Wellicht is het eerder een idee om een (andere) opleiding te gaan doen. Evt via werken en leren.
quote:Lievelente schreef op 30 september 2012 @ 12:25:

Ben je van 87? Hoe kan je dan al 2 jaar in de ww zitten? Heb je een goede opleiding? Wellicht is het eerder een idee om een (andere) opleiding te gaan doen. Evt via werken en leren.Ik zeg niet dat ik twee jaar in de WW zit maar al twee jaar op zoek ben naar een geschikte baan. En nee het betreft geen stage voor mn studie ik heb al twee masterdiploma's. Ik vind het jammer dat ze er bij het uwv zo vaag over doen en geen eenduidig antwoord kunnen geven.
Beste Fantasia87,

Jammer dat je geen duidelijk antwoord hebt gekregen bij de UWV-telefoon.

Je geeft aan dat je een opleiding volgt en voor deze opleiding stage moet lopen

Je wilt graag weten wat voor gevolgen dit heeft voor je WW-uitkering.

Neem in ieder geval contact op met je werkcoach van UWV Werkbedrijf voor overleg.

Je kunt dit doen door via je werkm@p op werk.nl een mail te sturen.

Voor de WW-uitkering moet je namelijk beschikbaar zijn/blijven voor werk.

Dit geldt ook als je tijdens de WW-uitkering een opleiding volgt.

Alleen je werkcoach kan je toestemming geven voor het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn voor werk tijdens je stage.

Geeft je werkcoach toestemming ?

Je WW-uitkering blijft dan doorlopen.

De stagevergoeding wordt wel gekort op je uitkering.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Hoewel ik overtuigd ben dat Rene het beter weet dan ik, denk ik ook dat je bij de werkcoach moet zijn. Ik heb eens een meneer bijgestaan die ontslagen werd in een sector waar heel weinig werk is. Bij de beeindiging geregeld dat werkgever de opleiding voor die meneer tot uitvaartverzorger betaalde (dat was zijn roeping). Dat betekende wel dat hij een paar dagen niet beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmakrt. De werkcoach heeft toestemming gegeven omdat de man met de opleiding uiteindelijk meer kansen zou krijgen op de arbeidsmarkt.

Succes!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
René,

Wat als je voor dat je huidige contract af loopt al begonnen ben met stage om je voor te bereiden op werk in een andere branche? Kan je dan vrijstelling krijgen van je sollicitatieplicht voor de uren dat je stage loopt?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb de mogelijkheid om stage te lopen en ben nu met UWV bezig om te kijken of ik toestemming krijg. Hebben jullie nog adviezen? Ik zou graag van Flowerpowerwomen willen weten hoe haar ervaringen waren.

Hoor graag van jullie!

Groeten, Linda

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven