Werk & Studie alle pijlers

Stoppen MBO opleiding

27-02-2012 01:44 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
De rede dat ik dit bericht schrijf weet ik eigenlijk niet exact, omdat ik m´n verhaal kwijt wil of ervaringen van anderen wil horen zouden misschien achterliggende redenen zijn.

Het zit namelijk zo, ik ben door een zwaar gebrek aan motivatie op de middelbare school afgezakt naar het VMBO (dit was destijds mijn eigen keus omdat ik ervan overtuigd was dat ik daar zo snel mogelijk weg wilde). Uiteindelijk heb ik na deze overgang dan ook zonder enige moeite mijn VMBO-t diploma gehaald om vervolgens iets te gaan doen wat me echt aanspreekt (althans, dat was het idee) maar ook hier ben ik mijn motivatie nu volledig verloren (eerste jaar niveau 4 opleiding) wat resulteert in niks uitvoeren (en dan ook echt letterlijk niet, nog geen boek open gehad dit jaar). Qua cijfers is dit geen probleem omdat ik geen onvoldoendes haal maar met stages en presentie gaat het gewoon niet. Ik heb intussen dan ook besloten te stoppen met mijn opleiding, dit heb ik op school nog niet aangegeven omdat ik eigenlijk geen zin heb in al die gesprekken die dan weer volgen (deja vu naar de middelbare school). Ook heb ik het totaal gehad met alles en iedereen die allemaal van mij verlangen dat ik deze opleiding afmaak, de maatschappij, anders kom je nooit aan een leuke baan, ouders die het beste met je voor hebben, docenten, klasgenoten, vrienden enz.. Hierdoor voel ik mij ook enigszins onbegrepen aangezien ik merk dat ik het gewoon niet trek om langer in dit systeem mee te draien.

Ik heb nu voor mezelf besloten een half jaar te gaan werken tot ik 18 ben en om daarna via helpx rond te gaan reizen. dat is een concept waarbij je een bepaalde periode kan verblijven en werkt voor kost en inwoning. In die tijd hoop ik te kunnen bedenken wat ik met mijn leven wil.

Nu ik dit alles op papier gezet heb bedenk ik dat ik dit misschien ook wel gedaan heb in de hoop op een beetje begrip en misschien wel een succes verhaal van iemand die in dezelfde soort situatie gezeten heeft.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop stiekem toch op wat bemoedigende woorden (alhoewel ik de andere kant ook zeer goed begrijp en dat mag ook heus wel gezegd worden hoor, daar niet van)
Bedankt voor alle reacties, ik wil het inderdaad deze week op school gaan bespreken met mijn mentor zodat we dan samen kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik weet namelijk ook niet precies hoe het zit met die kwalificatieplicht en de leerplicht waar ik in principe nog aan vast zit.

Ook hangt het ervan af of ik, wanneer ik dit jaar afmaak, een soort certificaat zou kunnen krijgen waarmee ik bij een andere opleiding bijvoorbeeld vrijstellingen krijg. Als dat het geval is dan maak ik dit jaar af en anders denk ik dat, als dat mogelijk is, het nuttiger is om de rest van dit jaar te gaan werken en wat geld te verdienen.

eleine: Ik geef je helemaal gelijk dat het allemaal nogal makkelijk lijkt om eerst af te zakken en daarna het "lage niveau" al excuus te gebruiken maar uiteindelijk is het wel iets waar ik nu mee moet dealen en dat het makkelijk, laf is en getuigd van weinig doorzettingsvermogen daar kan ik nu niks mee (ook al weet ik ook dat dit allemaal waar is natuurlijk).

Wat jij zegt over leeftijd is iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ik denk namelijk dat iedereen zich op een andere manier ontwikkeld en de ene persoon zich al jong heel bewust is van zijn toekomst terwijl de ander daar weer helemaal niet mee bezig is (geweest) en zich eerst in andere dingen ontwikkeld voordat diegene zich de vraag stelt:'Wat wil ik met mijn toekomst?"
quote:qawzse schreef op 27 februari 2012 @ 12:10:

Wat jij zegt over leeftijd is iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ik denk namelijk dat iedereen zich op een andere manier ontwikkeld en de ene persoon zich al jong heel bewust is van zijn toekomst terwijl de ander daar weer helemaal niet mee bezig is (geweest) en zich eerst in andere dingen ontwikkeld voordat diegene zich de vraag stelt:'Wat wil ik met mijn toekomst?"

Je bent er nu toch heel bewust mee bezig? Het enige wat je mijns inziens nog door moet krijgen is dat er niets veranderd tenzij jij je daar actief voor inzet. Nogmaals, ik zou eerst zorgen dat je je zaken op orde hebt en dat je, als je alsnog op reis gaat, bij terugkomst kan beginnen met iets op jouw niveau (wat beter bij je past). Dan heb je ook iets om naar uit te kijken als je terug komt.

Als je nu gaat, zul je opzien tegen terug komen omdat er dan nog een "bende" op te ruimen valt. Snap je?
qawzse, misschien een half jaartje werken in banen die zgn laag geschoold zijn. Kassiere of schoonmaker. Hier wordt daar soms zo min over gedaan net als Hbo alles is.

Iemand kan hier Hbo aan en die laat het versloffen wegens gebrek aan motivatie. Iedereen moet toch ergens een passie of motivatie voor hebben.

To jammer dat je jong bent en geen passie kan vinden.

Buig het nou eens om en kijk naar jezelf ipv de klas is dit en dat.

Je moet wel gaan natuurlijk.
eleine: Het klopt dat ik er nu druk mee bezig ben maar dat is eigenlijk alleen omdat het "moet" om tot een opleiding te komen maar het is niet iets waar ik vanuit mijzelf mee bezig ben.

Het klopt wat je zegt dat ik hier actie in moet ondernemen (en dat ga ik zeker ook doen) voordat ik eventueel naar het buitenland zou vertrekken omdat ik het anders idd alleen maar uitstel.

mara2: Als het voor mij geen meerwaarde heeft (certificaat van dit jaar oid) om de opleiding af te maken zou ik sowieso de rest van dit schooljaar gaan werken en dan nog met wel eventueel een stuk zomervakantie doorwerken tot eind 2012 (dan wordt ik 18 en maakt reizen een stuk eenvoudiger). Aangezien ik dus (nog) geen opleiding heb zou het dan ook om ongeschoold werk gaan...

Ook moet ik idd naar mezelf kijken (het tenslotte mijn lkeven;), het is alleen dat de klas wel erg bepalend is in het competentie gerichte onderwijs omdat je heel veel in groepsverband moet doen en dus ook echt afhankelijk bent van de groep. Daarbij is de groep bij de opleiding die ik doe erg belangrijk omdat je qua opleiding ook veel samen moet doen en het erg om "teamwerk" draait. De opleiding die ik nu volg is nml een sportopleiding.
quote:eleine schreef op 27 februari 2012 @ 08:52:

Als de wiedeweerga jezelf een schop onder je hol geven (mede omdat je jezelf eerst laat afzakken en daarna het niveau van je klasgenoten afzeikt) en HAVO sprint (jaar 4 en 5 in 1) gaan doen.

Dan ben je 19, bijna 20 jaar als je naar het HBO gaat. Een prima leeftijd.

Je leeftijd en moeilijke keuzes vind ik blabla. En ja, dat klinkt hard maar ik ben niet veel ouder dan jij.

Ik heb altijd havo gedaan, met 2 vingers in de neus. Toen maar het HBO begonnen, want tjah, dat hoorde er achteraan. Na een half jaar besloot ik dat ik inderdaad niet op mijn plek zat. Dus heb ik dat jaar afgemaakt, propedeuse gehaald en daarna VWO sprint opgepakt. Ik zit nu op de uni en studeer iets wat ik met HAVO niet had kunnen bereiken. (En ja, vanaf het moment dat ik besloot te stoppen met het HBO heb ik mezelf meerdere malen die schop onder mijn hol moeten geven. Geen motivatie meer voor de rest van het HBOjaar, VWO sprint was behoorlijk zwaar... Maar je doet het voor je toekomst.)

Reizen etc. klinkt allemaal zo fijn en mooi. Voor nu! Vooral als je zo'n hekel hebt aan "systemen" zou ik er vooral nu maar heel hard in meedraaien. Zodat je straks niet onderaan de werknemersladder staat. Want wellicht voel je je dan weer te slim voor je functie en verslapt je aandacht weer.

Overigens lijkt het mij een beter idee om eerst je HAVO examens te halen en dan eventueel een jaar te gaan reizen. Ik heb het idee dat je nu aan het vluchten bent voor je verantwoordelijkheden.

Helemaal mee eens!!

Jammer dat je jezelf niet verder ontwikkeld, maar ook je hersens... dat bedoel ik serieus, je zit nu juist op de leeftijd dat dat goed gaat dus zou ik er gebruik van maken ook. Bijv wiskunde pak je op deze leeftijd het beste op.

Mijn advies: stoppen met die mbo opleiding en havo en/of vwo gaan doen en keihard je best doen. Als je daar klaar mee bent, op reis om na te denken wat je wilt, bij terugkomst een hbo of wo opleiding doen!
Het is uitermate frustrerend en demotiverend om een opleiding te volgen die (ver) beneden je niveau ligt. Ik zou dus ook zorgen dat je in september de HAVO al dan niet versneld kunt gaan doen, en tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, ben je weer ietsje ouder en weet je wellicht wel wat voor vervolgopleiding je wilt gaan doen. En ik zou tijdens de HAVO goed kijken naar waar je talenten en voorkeuren liggen.
Volgens mij wordt je te weinig uitgedaagd op het MBO. Jammer dat je wel eerst MBO4 nodig hebt om naar het HBO te kunnen...

Er bestaan ook versnelde MBO-opleidingen die 1 of 2 jaar duren, maar die zijn geloof ik alleen toegankelijk voor scholieren met een havo-diploma.

Misschien de havo in de avonduren en dan het vwo erachteraan?
Je wilt stoppen met je mbo 4 opleiding omdat je deze onder je niveau vind maar je wilt wel op 17 jarige leeftijd gaan werken. Ik wil niet vervelend doen maar op deze leeftijd kom je alleen in aanmerking voor "lage" baantjes die jij zeker niet uitdagend gaat vinden. Maak gewoon je opleiding af en kijk of je daarna naar het HBO kunt doorstromen dat kan mischien ook wel binnen 2 of 3 jaar mbo. Wachten tot je 21e voor de test lijkt mij niet verstandig. Tegen die tijd heb je mischien wel helemaal geen zin meer in een opleiding en kom je tussen de jongere mensen te zitten, als je je nu al ergert aan je klasgenoten dan ga je je zeker ergeren. In deze tijden en ook in de toekomst is het heel belangrijk een opleiding met diploma te hebben anders kan je het op de arbeidsmarkt wel vergeten ben ik bang.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Hoi Qawzse,

Waarschijnlijk is dit een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik wilde je toch nog even een reactie geven op je verhaal.

Ik heb overigens de reacties van anderen alleen even vluchtig gelezen.

Ik vind je verhaal namelijk helemaal zo raar niet. Ik heb ook heel lang niet geweten wat ik wilde gaan doen qua werk en studie. Toen ik klaar was met de middelbare school (opmerking ik was toen 18), heeft iemand mij geadviseerd eerst een jaartje te gaan werken en de tijd te nemen om me te orienteren op opleidingen en werk. Dat heb ik niet gedaan en juist daar heb ik achteraf spijt van gehad.

Dat jij uit jezelf aangeeft, bij wijze van spreke, een jaar te willen gaan reizen, vind ik alleen maar verstandig. Los van het feit dat je 17 bent, ik weet niet wat daar de consequenties van zijn.

Uiteraard lijkt het me verstandig als je na die tijd een opleiding oppakt, hetzij MBO hetzij HBO. Misschien zou je tzt eens na kunnen denken over BBL / deeltijd studeren. Dan heb je er een baan naast en spreekt de opleiding je misschien meer aan. En je zit er dan ook (meestal) maar 1x per week. Scheelt weer.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven