Werk & Studie alle pijlers

Stotteren als docent

03-02-2017 22:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal. Sinds een tijdje werk ik fulltime bij de AH en zit ik te denken om een docentenopleiding te gaan volgen. Momenteel twijfel ik nog omdat ik stotter. En ik heb stiekem al jaren het idee om docent te worden omdat ik het heel leuk vind anderen iets te leren. Vooral de onderwerpen wiskunde en geschiedenis trekken mij enorm. Ik zie mijzelf zeker voor de klas staan, maar het feit dat ik stotter en dat naar mijn idee verre van verstandig is omdat mensen amper weten wat het inhoud of hoe je hiermee om moet gaan houden mij tegen. Laat staan dat je een docent hebt die stottert. Dit beroep is continu praten, en aangezien dat nogal moeilijk gaat. Haha.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou het raar zijn als een docent stottert? Ken je mensen die stotterend voor de klas of in een ander beroep waar spreken toch een groot deel van de werkzaamheden zijn? Kunnen jullie mij tips geven o.i.d.?

Ik lees graag reacties, ervaringen etc hoe ik hiermee kan omgaan. Sowieso ben ik van plan open dagen te bezoeken en het daar te vragen. Maar het is ook fijn om te weten hoe anderen hierover denken.
Hoe sta jij erin? Dat is veel belangrijker denk ik.
Ik zou niet voor de opleiding geschiedenis kiezen.

Er is een groot overschot aan docenten geschiedenis.

Wiskunde is wel een veel gevraagd vak.
Ik ken er meerdere. Die laten zich er niet door weerhouden en zijn zeer enthousiaste, bij hun leerlingen geliefde docenten.
Je kunt toch iets aan dat stotteren doen? Daar zijn toch therapieën voor? Ik zou er niet voor kiezen om voor de klas te staan als je stottert. Leerlingen zijn meedogenloos wat dat betreft.
Hoe erg is het? Je hebt stotteren en stotteren.

Ik heb een collega gehad die stotterde. Ik hoorde van leerlingen weleens dat ze het irritant vonden, maar tegelijkertijd vonden ze het maar bijzaak; een goede docent die weet waar hij het over heeft is belangrijker.
ik ken iemand die voor de klas staat. Deze leerkracht stottert weinig richting de leerlingen. Maar bij ouders wel veel. Je went er vanzelf aan is mijn ervaring als ouder. Je merkt vaak als de leerkracht het gesprek goed heeft voorbereid dat de betreffende leerkracht weinig stottert. Maar een vraag waar diegene niet op voorbereid was, dan is het gelijk wel ditect stotteren. Ik vindt het niet vervelend!
Ik had ooit een stotterende docent op het VWO.

Daar werden buiten de lesuren wel grapjes over gemaakt maar zover ik me herinner nooit echt gemene dingen, en in de les gedroeg iedereen zich ook normaal. Eigenlijk hetzelfde als bij andere docenten dus, ieder mens heeft wel eigenaardigheden. Ik denk dat het er vooral om gaat hoe je verder bent, of je de klas kunt handelen of niet. NA een tijdje raak je er ook aan gewend en hoort stotteren gewoon bij die persoon.

(Misschien dat het er op het VMBO wel anders aan toe gaat)
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe sterk je in je schoenen staat. Als je nogal onzeker bent en je staat als nieuwbakken docent voor de klas dan kan het stotteren erger worden. Heb je ooit wel eens therapie voor het stotteren gehad?
Als je er net zo mee om gaat als Miss Montreal, dan zie ik het probleem niet. Doe jij relaxed, doen de kids relaxed.
quote:nootboek schreef op 03 februari 2017 @ 22:23:

Ik had ooit een stotterende docent op het VWO.

Daar werden buiten de lesuren wel grapjes over gemaakt maar zover ik me herinner nooit echt gemene dingen, en in de les gedroeg iedereen zich ook normaal. Eigenlijk hetzelfde als bij andere docenten dus, ieder mens heeft wel eigenaardigheden. Ik denk dat het er vooral om gaat hoe je verder bent, of je de klas kunt handelen of niet. NA een tijdje raak je er ook aan gewend en hoort stotteren gewoon bij die persoon.

(Misschien dat het er op het VMBO wel anders aan toe gaat)Dat laatste weet ik wel zeker, al zal het er ook wel aan liggen welke VMBO-school.
quote:yoshe schreef op 03 februari 2017 @ 22:24:

Als je er net zo mee om gaat als Miss Montreal, dan zie ik het probleem niet. Doe jij relaxed, doen de kids relaxed.Volgens mij heeft Miss Montreal er wel iets aan gedaan, want de laatste keer dat ik haar op tv hoorde spreken, stotterde ze vrijwel niet meer.
Ik zou kijken of je scholen of docenten kan bereiken en hun vragen wat ze er van denken. Of dat het hinderlijk is of niet. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat bij de uitleg over een lastig wiskunde probleem dat je niet snapt het hinderlijk is dat de docent stottert, het lijkt me dat het erg af kan leiden. Al ligt dat ook aan de mate waarin je er last van hebt denk ik.

Ben je zelfverzekerd als je voor groepen moet praten? Dat lijkt me ook belangrijk bij zo'n beroep.

(Disclaimer; ik zit niet in het onderwijs, dus dit is gewoon de visie van een leek)
quote:yoshe schreef op 03 februari 2017 @ 22:24:

Als je er net zo mee om gaat als Miss Montreal, dan zie ik het probleem niet. Doe jij relaxed, doen de kids relaxed.Iets minder fuck en shit vind ik voor een docent wel handig Maar wel een goed voorbeeld dat stotteren je niet in de weg hoeft te staan.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Ik ken een stotterende docent en het was geen enkel probleem.
Stotteren hoeft geen probleem te zijn, als je maar sterk genoeg in je schoenen staat. (Natuurlijk wel binnen het redelijke - je moet wel verstaanbaar iets uit kunnen leggen. Of je dat kunt, kan jij zelf het beste inschatten.)

Ik heb zelf les gegeven (middelbaar onderwijs) en toen veel leraren-in-opleiding begeleid. En iedereen, echt iedereen, heeft zijn 'zwakke' plekken. Wees je ervan bewust dat nieuwe docenten altijd worden uitgeprobeerd door de leerlingen en dat ze hierin soms heel ver kunnen gaan. Ga bij jezelf na of je hiermee kunt dealen.

Veel succes!
Ik heb voor de klas gestaan (VMBO) en dat is best pittig. Als je onzeker wordt door het stotteren dan is dat echt geen aanrader. Zodra een leerkracht onzeker wordt, ruiken leerlingen bloed. Het klinkt nogal cru, maar het is helaas wel zo. Ik maakte regelmatig mee dat een docent in tranen de lerarenkamer binnenkwam.
Persoonlijk lijkt het me vervelend om lang te luisteren naar iemand die stottert.
Heb je al stottertherapie gehad? (ik denk het wel hoor maar vraag het toch maar).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Voor de rest denk ik dat het draait hoe jij zelf ermee omgaat.

Mensen die zich bewust zijn zonder het zelf vervelend te vinden en hun stotteren dus accepteren zoals het is, stralen zelfvertrouwen uit en dan hoeft het niets af te doen aan de kwaliteit van onderwijs bieden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Er zijn verzekeringen die stottertherapie vergoeden. Waarom ga je dat niet eens proberen? Kost vaak wel 2 weken achterelkaar maar veel mensen hebben er baat bij. Ondertussen kan je beginnen met de opleiding.
Ik had een stotterende biologiedocent en hij was top! Hij ging er in de eerste les een gesprek over aan met de klas. Had een goede band met de klas. Bevlogen en betrokken docent, streng indien nodig. Duidelijke, overzichtelijke lessen, veel geleerd. Klas was zeker geen chaos, liep niet over hem heen en lachte hem niet uit. Als hij zich op z'n gemak voelde stotterde hij sws minder, viel uiteindelijk nauwelijks meer op. Hij werd door haast iedereen gewaardeerd om z'n sympathieke persoonlijkheid en goede lessen, ik heb nooit meegemaakt dat leerlingen achter zijn rug om de draak staken met zijn gestotter. Dat komt denk ik omdat hij er zelf open over was en luchtig over deed, hij maakte het normaal.
quote:Pientjexxxx schreef op 03 februari 2017 @ 22:21:

Je kunt toch iets aan dat stotteren doen? Daar zijn toch therapieën voor? Ik zou er niet voor kiezen om voor de klas te staan als je stottert. Leerlingen zijn meedogenloos wat dat betreft.+1. Ik weet niet aan welke groep je les wil gaan geven, maar met name pubers kunnen behoorlijk gemeen zijn als je niet in het goede plaatje past.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:Pientjexxxx schreef op 03 februari 2017 @ 22:21:

Je kunt toch iets aan dat stotteren doen? Daar zijn toch therapieën voor? Ik zou er niet voor kiezen om voor de klas te staan als je stottert. Leerlingen zijn meedogenloos wat dat betreft.Dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik had binnen het voortgezet onderwijs een leraar die stotterde en een leraar in een rolstoel. Binnen de hele school waren er geen leraren die zoveel overwicht hadden als deze twee. Kortom: heeft ook met rest van je houding te maken of je respect bij leerlingen 'afdwingt' of niet. Beide leraren zijn nooit gepest. Leraren die onzeker waren (en die stotterden niet en zaten niet in een rolstoel), hadden het wel moeilijk.
Op zich hoeft stotteren geen probleem te zijn, zolang je er zelf niet te onzeker over bent. Er is namelijk 1 ding waar met name pubers genadeloos doorheen prikken, en dat is onzekerheid. Zolang het jou niet boeit of je stottert zal het voor de leerlingen na de eerste paar lessen ook niet boeiend meer zijn.

Als je echter zodanig stottert dat élke zin 3x zo lang duurt als 'normaal', dan is het misschien een ander verhaal: dan zou je misschien in de lessen in tijdnood kunnen komen omdat je niet alles op tijd behandeld krijgt. Dat lijkt me wel iets om te overwegen.

Ik weet dat stottertherapie niet in alle gevallen werkt, en ik weet ook niet of je zoiets al eens geprobeerd hebt. Een collega van mij stottert, maar heeft op zo'n therapie trucjes geleerd waardoor het eigenlijk niet opvalt. Ze heeft een aantal standaard inleidende zinnetjes in haar assortiment die haar goed afgaan en waar ze elk verhaal mee begint (en die ze er zo nodig halverwege ook weer doorheen gooit) en dan komt de rest er vlot uit. Ik heb nooit geweten dat ze stotterde tot ze me dat kort geleden vertelde. Het was ons wel opgevallen dat ze vaak diezelfde zinnetjes gebruikt in een verhaal, maar dat is niet storend ofzo. Ze staat regelmatig voor een grote groep om publiekspresentaties te houden. Ik kan me voorstellen dat het leren van wat 'trucjes' die bij jou passen net wat meer zelfvertrouwen geeft als je er zelf toch mee zou zitten (maar nogmaals, er is ook niks mis met een stotterende docent).

Overigens is er naar wiskunde- en natuurkundedocenten véél meer vraag dan naar geschiedenisdocenten. Dat zou ik zeker laten meewegen bij je keuze voor een bepaald vak als je zelf geen sterke voorkeur voor een bepaald vak hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven