Werk & Studie alle pijlers

Stotteren als docent

03-02-2017 22:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal. Sinds een tijdje werk ik fulltime bij de AH en zit ik te denken om een docentenopleiding te gaan volgen. Momenteel twijfel ik nog omdat ik stotter. En ik heb stiekem al jaren het idee om docent te worden omdat ik het heel leuk vind anderen iets te leren. Vooral de onderwerpen wiskunde en geschiedenis trekken mij enorm. Ik zie mijzelf zeker voor de klas staan, maar het feit dat ik stotter en dat naar mijn idee verre van verstandig is omdat mensen amper weten wat het inhoud of hoe je hiermee om moet gaan houden mij tegen. Laat staan dat je een docent hebt die stottert. Dit beroep is continu praten, en aangezien dat nogal moeilijk gaat. Haha.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou het raar zijn als een docent stottert? Ken je mensen die stotterend voor de klas of in een ander beroep waar spreken toch een groot deel van de werkzaamheden zijn? Kunnen jullie mij tips geven o.i.d.?

Ik lees graag reacties, ervaringen etc hoe ik hiermee kan omgaan. Sowieso ben ik van plan open dagen te bezoeken en het daar te vragen. Maar het is ook fijn om te weten hoe anderen hierover denken.
Gewoon doen als je dit graag wilt!

Dan vertel je in de eerste les dat je stottert en vertel je er wat achtergrondinformatie over etc. zodat de leerlingen hiervan op de hoogte zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik sluit me helemaal aan bij @nootboek. Ik heb op het WO een leraar die stottert. Niemand heeft hier problemen mee. Elke leraar heeft zo zijn eigenaardigheden. Wel snap ik wat er in dit topic gezegd wordt met betrekking op de middelbare school. Als jij stotteren niet ziet als een beperking zullen je leerlingen dit ook niet zien. Mocht je je er wel onzeker in voelen maar het onderwijs te gek vinden, dan kan je misschien kijken wat er aan te doen valt.

En anders, boeiend!
Zelf heb ik nu een stotterende docent. Het is niet zo extreem, dus niet bij elke zin en of bij elk woord. Volgens mij gaat het er vooral om hoe jij er zelf mee om gaat. Geen enkele leerling vind dit een probleem om zo les te krijgen van die docent.

Als jij jezelf eraan stoort, kan je logopedie proberen.
TO, je kunt ook eens advies vragen bij een lerarenopleiding bij jou in de buurt. Open Dagen zijn meestal in februari dus dat komt goed uit nu; bezoek er een aantal om te zien of het vak bij je past, en als je nog twijfelt maak je een afspraak met de studieadviseur van de opleiding om eens te horen hoe die erover denkt.
quote:Muurhanger schreef op 04 februari 2017 @ 00:25:

[...]

+1. Ik weet niet aan welke groep je les wil gaan geven, maar met name pubers kunnen behoorlijk gemeen zijn als je niet in het goede plaatje past.Ik denk dat pubers gemener zijn tegen een docent die niet stottert, maar ook niet leuk is, dan tegen een leuke stotteraar. Miss Montreal werd al genoemd....die maakt zelf het hardste grapjes over haar gestotter. Ik wed dat zij het perfect zou redden als docent......
Oh dear, how sad, never mind.
Het hangt wel een beetje af van de hevigheid van het stotteren. Ik ken iemand die geen halve zin uit zijn mond krijgt zonder (lang) te stotteren. Dat wil je scholieren niet aandoen.
quote:yoshe schreef op 03 februari 2017 @ 22:24:

Als je er net zo mee om gaat als Miss Montreal, dan zie ik het probleem niet. Doe jij relaxed, doen de kids relaxed.Precies. Een paar jaar terug was ze bij Giel op de radio en na het zingen kwamen daar reacties als "mooie stem, moet je wat mee doen". Waarop ze reageert met "Ja, gewoon praten bijvoorbeeld". Sindsdien ben ik fan .
Wauw wat een reacties. Ik kreeg geen meldingen dus vandaar mijn late reactie.

Ik stotter over het algemeen niet heel ernstig, alleen bij spannende momenten. En ik heb niet dat hakkelen van h-h-hoi, maar meer de blokkades dat ik de woorden er echt moet uitpersen zeg maar. Dit valt overigens tegenwoordig mee.

Ik heb in de afgelopen jaren veel aan therapie etc gehad. Maar niks werkt helaas.

Mij lijkt het leuk om juist in het VO les te geven. Maar gezien scholieren best hard kunnen zijn is dit zeker het nadenken waard!

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor alle reacties, dit heeft mij zeker weer positiviteit gebracht!
Leuk dat je nog de moeite neemt om te reageren.

Als je op het envelopje rechtsboven de openingspost klikt, kun je een notificatiemailtje ontvangen als iemand iets in dit topic plaatst.

Fijn weekend.
.

.
quote:MinionX schreef op 11 februari 2017 @ 13:57:

wat zijn jullie allemaal politiek correct

Ik heb een collega die stottert en hij is kei goed in zijn vak , maar ik merk dat ik vaak heel erg ongeduldig wordt als ik naar hem moet luisteren. Het duurt dan allemaal veel te lang (en ik heb geen geduld... dat speelt ook mee). Ik zelf zou dus persoonlijk niet op een stotterende docent zitten te wachten. Nu als volwassenen niet maar als puber waarschijnlijk ook niet. Niet dat ik zou gaan klieren of pesten, want ik was heel stil en verlegen maar ik zou me in zo'n les wel heel erg geërgerd en doodverveeld hebben. Overigens doet dit niets af aan de mensen die stotteren maar is dit puur mijn mening over het fenomeen (het stotteren dus).

en nog een tip: weer een andere collega van mij is afdelingshoofd en was directeur : hij stottert ook. Niet handig als je moet speechen , wat in zijn functie nog al eens voorkomt. Hij heeft een training voor spreken in het openbaar gevolgd maar dan een versie over preken (zoals in de kerk) en dat heeft bij hem echt heel goed geholpen. Had iets te maken met ademhalingstechnieken. Mensen die stotteren doen dat niet bij het zingen , want dan haal je op een andere manier adem. Wellicht kun je als je dit echt wilt doorzetten een training in deze richting volgen.Kan me voorstellen dat het lastig is om te luisteren naar een docent die stottert! Maar helaas werken alle cursussen die ik gevolgd heb, ook mbt ademhaling niet voor mij. Maar toch bedankt voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven