Werk & Studie alle pijlers

Stress op het werk

05-12-2011 12:25 43 berichten
De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ik mij gestresst voel op het werk. Dat uit zich in kortademigheid (in het verleden hyperventileerde ik weleens, heb toen ademhalingstherapie gehad), moe, gespannen spieren in buik en rug en een brandend gevoel in mijn maag. Kortom een algeheel opgefokt gevoel.

Vrijdagavond neemt dit af en in het weekend heb ik er (bijna) geen last van. Gelukkig! Alleen heb ik dan nog een lichte spierpijn in mijn rug en buik.

Mijn conclusie is dat dit werkgerelateerd is. Niet door de werkdruk zelf en het werk an sich, maar wel door de werksfeer.

Mijn leidinggevende is namelijk een ontzettende mierenneuker en verwacht dingen van ons waar ik geen zin in heb. O.a. onbetaald overwerk met belachelijke tijden (o.a. om 22 uur 's avonds) en zakenreizen waar ik helemaal geen zin in heb en wat ook nooit is aangegeven tijdens de sollicitaties of in het contract/functiebeschrijving.

Hoe gaan jullie met dergelijke situaties om op het werk en wat doen jullie om dergelijke stress te verminderen. Ik probeer hat al zoveel mogelijk te relativeren en te denken, ach het zijn maar 40 uur per week, maar tot nu toe slaag ik daar niet echt in.

Ps. ik werk op kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je zoveel last hebt van stress

Hoe staan de eisen die je baas stelt (overwerken & zakenreis) in relatie tot de baan die je hebt? Wat kan er realistisch gezien van je verwacht worden?
Realistisch gezien heb ik een commerciele binnendienstfunctie. In mijn contract en functie beschrijving staan mijn werktijden. Tussen 8.30 en 18.30, voor een totaal van 8 uur, plus een uur pauze. Ik mag zelf weten of ik om 8.30 of om 9.30 begin, als ik maar 8 uur maak.

Qua locatie staat er kantoor, met daarachter het adres. Aangezien er ook nooit wat is gezegd voordat ik hier begon, kunnen ze mij juridisch gezien niet ergens toe dwingen.

Neemt de stress alleen niet weg. Zelf is het zo'n workaholic type die rustig om 22.00 uur zaterdagavond nog mailtjes stuurt naar klanten.

Ik ben niet zo. Heb geen behoefte om manager te worden oid en mijn prive leven is voor mij veel belangrijker.

Verder wil ik bv best wat eerder beginnen om een potentiele klant in Australie te bellen, maar zou daar wel tijd voor tijd of een betaling voor zien. Dat willen ze echter niet geven. Tja dan houdt het aan mijn kant ook op. Daarnaast heb ik al vrij weinig tijd voor mijzelf, aangezien ik bijna 12 uur onderweg ben dagelijks (inclusief reistijd).
Wat gebeurd er als je dit zegt tegen je leidinggevende?
Werksfeer is erg bepalend, balen dat het zo'n stress oplevert.

Wat mij opvalt is dat je een uur pauze tussen de middag hebt. Is dat contractueel vastgelegd of zou dat teruggebracht kunnen worden naar een half uur.

En.. heb je al overwogen een baan dichter bij huis te zoeken?
Dat jij ver van je werkt woont daar kan je leidinggevende niets aan doen en daar hoeft zji dan ook geen rekening mee te houden.

Maar ik ging echt niet onbetaald overwerken.Als ik zou willen werken zonder er voor betaald te krijgen dan zoek ik wel vrijwillgerswerk.

Zijn ze het daar niet mee eens dan zoeken ze maar een ander die wel zo gek is om onbetaald te werken.

Natuurlijk mag je in deze tijden van crisis al lang blij zijn dat je nog een baan hebt maar er zijn echt grenzen en onbetaald werken is wat mij betreft een stap te ver.
Wat zegt de CAO van de eisen van je werkgever?
Alls je eerder begint (klant australië) dan kan je toch ook eerder stoppen? Een beetje flexibiliteit kan natuurlijk geen kwaad maar als je structureel moet overwerken dan is er iets mis en is er eigenlijk sprake van personeelstekort.

Misschien kan je eens een gesprek met een Arbo-arts aanvragen omdat je last hebt van deze klachten en niet wilt uitvallen. Als de relatie met je leidinggevende serieus verzuurd is dan kan je aan mediation denken. Als dit nog niet zover is dan kan je eens een gesprek met hem aanvragen en praten over hoe jij de invulling van je werk ziet en hoe jullie tot een betere oplossing kunnen komen.

Sport je? Schijnt ook goed tegen de stress te zijn.
Wat betreft de business trip, daar heb ik het vorige week al met hem over gehad. Hij stond met zijn mond vol tanden en eigenlijk zijn we niet tot een echte oplossing gekomen. Hij gaf aan te zijn geschrokken van mijn "niet beschikbaarheid" voor het werk.

Mijn reisafstand heeft mijn werkgever idd geen boodschap aan, maar ik dus niet aan zijn behoefte om 's ochtends vroeg of 's avonds laat te werken.

Dichterbij werken is nu echt geen optie. Ik heb hier een vast contract (woon in Italie) en om nu van een vast naar een tijdelijk contract te gaan is echt verschrikkelijk onverstandig!!!! Zo niet, oerstom. Dus om niet het risico te lopen straks geen eten meer te kunnen kopen, zal ik hier wel moeten blijven. Daarnaast willen wij begin volgend jaar voor een kind gaan en dus heb ik dan wel een vast contract nodig i.v.m. financiele zekerheid.

Blijft dus niets anders op, dan door de zure appel heen bijten en met deze situatie te dealen. En keer op keer een gesprek aan te gaan hier als ze weer iets onredelijks eisen.

Hebben jullie nog tips om met de stress te dealen, zodat ik dit wat meer naast mij neer kan leggen???
@ Amy. Nee eerder stoppen mag niet, omdat dat niet handig is volgens mijn werkgever als er bv vergaderingen moeten worden ingepland met het team.
Ik zou iig eerst met de stress leren om te gaan voordat je aan een kind begint.

Ik weet niets over italië maar hebben ze geen Arbo-arts daar? Ik bedoel die kan je echt naar de juiste instanties/personen doorverwijzen voor stressgerelateerde klachten anders je huisarts natuurlijk. Psycholoog om negatieve gedachten om te buigen naar gedachten die wel voor je werken. Sauna, massage om jezelf te verwennen of proffesioneel een shiatsu of andere therapie. Lekker in de buitenlucht zijn is ook goed. Kijk naar welke activiteiten je energie geven en probeer die meer in je leven te krijgen zodat je je energieniveau aanvult.

Tja, voor zover mijn brainstorm.
Negatieve gedachten heb ik eigenlijk niet. In principe wil ik gewoon werken, mijn baan doen, hetgeen waarvoor ik hier ben begonnen. Ik wil dus niet al die extra dingen doen, wat destijds ook niet de afspraak was. Buiten mijn werk om voel ik mij ook gewoon gelukkig.

Wat ik wel eens kan doen is wat meer tijd vrij maken om lekker in de buitenlucht te gaan wandelen. En maar eens een keer extra naar de thermen.

Morgen in de pauze maar eens het park in om te wandelen
Misschien moet je toch maar wat meer voor jezelf gaan opkomen. Dus standaard 8 uur per dag maken (en bij overwerk ook niet echt meer dan 10 uur per dag). Mailtjes die om 22:00 uur s'avonds gestuurd worden, die hoef je toch niet op te pakken. Zeg gewoon tegen je werkgever dat je vroeg naar bed gaat, om zo de volgende dag weer vroeg op kantoor te komen. Hij gaat je toch niet uit bed bellen.

Over de reizen zou ik wel met hem in gesprek gaan. Je bent toch niet voor niks een BINNENdienst medewerker? Ik zou toch eens kijken of je weer in gesprek kunt komen over je functieomschrijving en je taken die je moet doen.
Misschien denkt je leidinggevende wel dat je een zakenreis leuk zou vinden? Zeker als je leidinggevende iemand is die graag en veel werkt, kost het hem (of haar) misschien wat moeite om jouw perspectief te zien: acht uur per dag is meer dan zat, je wilt geen carrière maken en je bent niet geinteresseerd in promotie.
Wat eten we vanavond?
Dat denkt hij inderdaad ook, dat dat leuk is. Dat heb ik ook aangegeven bij het gesprek. Zo van 'jij vindt dat waarschijnlijk erg leuk, maar ik niet. Mensen kunnen daar nu eenmaal in verschillen.'

Daar reageerde hij dus verder niet op. Wat dat betreft heeft hij niet een erg groot inlevingsgevoel.
Ik vind eerlijk gezegd dat je je erg inflexibel opstelt. Waarom wil je geen zakenreis maken? Dat is toch idd leuk voor een keer? Een kans om nieuwe ervaringen op te doen. Ik kan me voorstellen dat je leidinggevende je verbaasd aankeek toen je dit weigerde. Probeer eens wat meer open te staan, zeg niet overal nee op en probeer om zelf je baan vorm te geven. Ik kan je het boek Mooi werk aanbevelen.
Geen zin in zakenreis is natuurlijk geen reden. Het hoort bij je functie en klaar.

Overwerken is in bepaalde functies verplicht, ik weet niet hoe dat bij jou geregeld is? Als het vaak is zou ik er met de baas over praten. 22.00 uur is wel erg laat, hoor. Als het nou 3 x per jaar is ok!

Je mag best eens aangeven dat je dat fysiek/psychisch niet aankunt.

Het is overigens niet de werksfeer, dat is heeel wat anders!
Kijk dat is dus grappig. Omdat een aantal mensen een zakenreis leuk vinden, moet ik dat ook vinden. Niet dus! Zakenreis betekent alleen keihard werken, s avonds nog gemaakt gezellig doen met klanten. Daar ben ik het type niet voor. Bovendien hoort het niet bij de functie, want het is een binnendienst functie.

Daarnaast wordt overwerk niet uitbetaald. De baas doet ook niets gratis voor mij, dus nee daar heb ik geen zin in. Ik wil ze best tegemoet komen door wat eerder te beginnen om potentiele klanten in australie te bellen, maar dan verwacht ik van hen ook wat terug. Dus of betaald of tijd voor tijd. Zoveel betalen ze hier toch al niet.
Ook bij een binnendienst functie kan dit eens voorkomen.

Beetje flexibel zijn is wel fijn, hoor!

En niemand zegt dat je het leuk moet vinden, maar je moet het wel doen. Het zou wat zijn als iedereen alleen doet wat hij leuk vindt! Dat kan toch niet?!

Als je er geen zin in hebt en het niet wilt doen, wat wil je dan van ons horen?

Neem dan ontslag en doe waar je zin in hebt.
Nou ja de werksfeer. De baas verziekt dat behoorlijk. Ook mijn collega's hoor ik continu klagen. We hebben eigenlijk een andere leidinggevende, alleen zij is met zwangerschapsverlof en aansluitend ouderschapsverlof. Duurt nog een klein jaartje voordat zij terug komt, helaas!
Flexibiliteit is niets mis mee, maar zij willen mij geen stobreed tegemoet komen. Nou ik hen dan ook niet. Bovendien moet die zakenreis dus tijdens een voor mij prive erg drukke periode (verhuizing), dus dat komt mij helemaal niet uit. En dan kies ik dus voor mijn prive leven, want dat staat voor mij ver boven mijn werk op het prio lijstje. Ook qua periode wil de leidinggevende die reis niet verschuiven, terwijl het niet een echt dringende reis is oid. Tja het moet van beide kanten komen...
Je zeg het goed prive drukke periode, daar hebben zij in principe niks mee. Ze mogen er wel rekening mee houden als ze dat kunnen en willen, maar blijkbaar doen ze dat niet. En nee, het moet niet van beide komen. Je hebt een werkrelatie en verplichtingen, dit hoort daarbij. Ik weet niet wat jij daarbij zou kunnen eisen, want het is geen onderhandeling, maar een opdracht.
**
Pfff ik zou ook ECHT niet onbetaald op een zakenreisje gaan!!

Zoals je zegt het klinkt interessant maar is volgens mij geen *** aan

En al helemaal niet als het niet in je functie omschrijving staat en het een beetje geeist wordt.

Kan er niemand heen die het wel leuk vind?
Je woont in Italië, een ander land met een andere mentaliteit op de werkvloer. Is het dan niet verstandig om advies te vragen aan je Italiaanse vrienden/collega's/kennissen? Die hebben wellicht compleet andere feedback dat ook daadwerkelijk van toepassing is op je situatie, hoe je moet handelen als je je langdurig ziek zou melden, wat de wet erover zegt, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven