Werk & Studie alle pijlers

Studeren en dyscalculie

13-06-2012 10:43 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben al even aan het kijken naar een leuke opleiding en vind de opleidingen en beroepen waar natuurkunde, wiskunde, biologie in zitten erg leuk. Maar het nadeel is dat je voor de beroepen daarin ook vaak rekenvaardigheden nodig hebt.

Na jaren aanmodderen met hoofdrekenen, denken we (ook huisarts) dat ik mogelijk dyscalculie heb. Het inzicht hoe iets berekend moet worden is er wel, maar ik kan niets, zo goed als niets uit het hoofd uitrekenen. Wiskundige/natuurkundige berekeningen gaan prima, zolang ik een rekenmachine kan gebruiken.

Weet iemand of dit een probleem is en of je daardoor kan worden afgewezen op een opleiding?

Groetjes, Esther
quote:cm_89 schreef op 13 juni 2012 @ 15:25:

En plannen, hoe gaat bij jullie? Hier een regelrechte ramp met als gevolg altijd stress omdat de tijd zo een druk op mij legt (meestal onterecht want ik kom echt zelden ergens te laat).

Altijd alles op het laatste moment..... maar kom wel op tijd.

Studie plannen is een ramp daarintegen.
Hier nog 1 met dyscalculie. Wiskundig inzicht is nul komma nop, optellen, aftrekken, klokkijken, telefoonnummers, data, kleingeld, adressen (postcodes en huisnummers) het levert me vaak problemen. Kaartlezen kan ik dan weer wel.

Ik zat eerst op het VWO aangezien de rest bij de Cito allemaal prima was, vooral taalkundig was ik veel verder dan bijna al mijn klasgenoten. In groep 8 opperde mijn juf dat ik misschien wel eens dyscalculie kon hebben. Mijn ouders zijn informatie in gaan winnen, maar ik ben nooit getest. Mijn nieuwe school deed namelijk helemaal niks met dyscalculie, alleen dyslexie werd erkend. Aangezien die test enorm duur was/is hebben mijn ouders het toen toch maar niet gedaan.

In de 2e werd ik als enigste uit de klas gehaald om een test te doen, men vond mijn schoolresultaten zo vreemd en twijfelden of ik naar de Mavo moest.

Uitslag van de test: alles helemaal prima, behalve wiskunde daar presteerde ik op het niveau van groep 4/5. Tja, dat had ik ze zo ook wel kunnen vertellen. Ik werd overgeplaatst naar de Havo. Bij mijn profielkeuze was het makkelijk, wiskunde A1 en geen exacte vakken. Jarenlang ook bijles gehad aangezien men hoopte dat het met veel herhaling en oefenen allemaal wel zou blijven hangen. Nee dus.

Bij mijn HBO opleiding kwam niet zo heel veel wiskunde kijken, maar ik kwam er toch niet helemaal onderuit. Helaas, ook hier, voor dyslexie waren er aanpassingen mogelijk, voor dyscalculie niet. Balansberekeningen, maquettes maken en marketing. Wiskunde duikt bijna overal wel op.

Gelukkig kan ik me prima redden. Kleingeld betaal ik eigenlijk nooit mee en mijn partner houd een oogje in het zeil of ik niet weer eens tijden door de war gooi en corrigeert me als het nodig is.
quote:cm_89 schreef op 13 juni 2012 @ 15:25:

En plannen, hoe gaat bij jullie? Hier een regelrechte ramp met als gevolg altijd stress omdat de tijd zo een druk op mij legt (meestal onterecht want ik kom echt zelden ergens te laat).

Plannen heb ik moeten leren. Ik schrijf alles op en leef dat gewoon na. Ik ben heel gestructureerd en accuraat, maar dat ben ik dus expres, omdat ik er niet goed in ben.

Ben ook altijd overal te vroeg als ik ergens moet zijn. Inschatten hoelang ik ergens over doe vind ik ook lastig. Als ik met een vriendin af heb gesproken en ik vertrek van huis zeg ik altijd: ik fiets NU naar je toe. Dan kan ze het zelf we linschatten Ik kan dan niet zeggen ik ben met een kwartier/20min/half uur bij je.
quote:chyou schreef op 13 juni 2012 @ 15:17:

Zijn jullie ook zo goed in die getallenreeksen? Heb er nog nooit eentje gezien waar ik het verband in zag Haha hier hetzelfde snap er echt totaal niets van, begrijp ook niet dat mensen dat voor hun lol doen een sudoku oplossen
quote:Flashy schreef op 13 juni 2012 @ 15:27:

[...]

Altijd alles op het laatste moment..... maar kom wel op tijd.

Studie plannen is een ramp daarintegen.Dit heb ik ook gehad, studie plannen vraag mij ook alsjeblieft niet hoe ik dit uiteindelijk heb opgelost, mijn maag kriebelt nog als ik er aan terug denk!
quote:Maryssa schreef op 13 juni 2012 @ 15:25:

[...]

Dus jullie vullen elkaar ook goed aan is super hè, zo'n man naast je die het soms ff snel voor je uit kan rekenen. Had laatst gedoe op mn werk zij beweerden dat ik te veel vakantie uren had opgenomen EN uitbetaald had gekregen. Was niet zo maar het zweet brak me uit dat ik dat na moest gaan zitten rekenen met loonstroken erbij en ook nog verschillende contracturen per periode En mijn vriend kijkt me dan aan glimlacht, en zegt geef maar hier schat, dat reken ik wel even voor je uit hoor! Iedere vrouw met dyscalculie zou zo'n man moeten hebben
Wat leuk/herkenbaar om jullie ervaringen te lezen In mijn omgeving hoor je dit niet veel haha
quote:chyou schreef op 13 juni 2012 @ 15:18:

[...]

Ik rond altijd alles af naar boven, dan weet ik zeker dat ik genoeg geld heb Kortingen bereken ik niet, laat me verrassen bij de kassa Dat doe ik ook altijd haha!
quote:chyou schreef op 13 juni 2012 @ 15:28:

[...]

Plannen heb ik moeten leren. Ik schrijf alles op en leef dat gewoon na. Ik ben heel gestructureerd en accuraat, maar dat ben ik dus expres, omdat ik er niet goed in ben.

Ben ook altijd overal te vroeg als ik ergens moet zijn. Inschatten hoelang ik ergens over doe vind ik ook lastig. Als ik met een vriendin af heb gesproken en ik vertrek van huis zeg ik altijd: ik fiets NU naar je toe. Dan kan ze het zelf we linschatten Ik kan dan niet zeggen ik ben met een kwartier/20min/half uur bij je.

Heb ik inderdaad ook, ik heb tijden gehad dat ik in de ochtend altijd misselijk was, dokter kon niets vinden (niet zwanger ), wat bleek jaren later dat ik doordat ik de tijd "niet in handen heb" was ik constant gestrest, wat mij misselijk maakte. Ik heb dit opgelost door bewust te kijken hoelang ik ergens over deed omdat ik dit eigenlijk helemaal niet wist.

Dit geld voor de een standaardpatroon wanneer er veranderingen zijn gaat dit niet zo makkelijk waardoor ik het stress gevoel helaas nog steeds hou.
quote:chyou schreef op 13 juni 2012 @ 15:30:

[...]

Iedere vrouw met dyscalculie zou zo'n man moeten hebben vind ik ook! En wij hebben er één!
quote:Magdalan schreef op 13 juni 2012 @ 15:32:

[...]

Dat doe ik ook altijd haha!¤19,95 wordt ¤20. ¤9,95 wordt ¤10, etc ¤7,49 wordt ¤7,50. Hoewel, als ik véél items heb vind ik met halven rekenen ook al lastig
@ Regenboogje, je geeft aan dat je wiskunde A en B in je vakkenpakket hebt dus je wordt sowieso niet geweigerd op je vervolgopleiding. Het bewijst dat je jezelf er best mee kunt redden. Op de vervolgopleiding wordt waarschijnlijk ook (bijna) alles met rekenmachine of pc gedaan.
quote:truffelmaffia schreef op 13 juni 2012 @ 11:13:

Ik heb geen dyscalculie, maar kan wel heel, heel erg slecht rekenen. Uit een beroepstest kwam laborante, maar dat kan ik simpelweg niet doen, door mijn rekenprobleem. Heb wiskunde zsm laten vallen toen het kon.

dat is hetzelfde. alleen heette het vroeger slecht rekenen en nu dyscalculie.

ik heb het ook. ben een enorme sukkel met cijfers. maar ik kan gewoon niet rekenen.
En doooooor!
quote:chyou schreef op 13 juni 2012 @ 15:35:

[...]

¤19,95 wordt ¤20. ¤9,95 wordt ¤10, etc ¤7,49 wordt ¤7,50. Hoewel, als ik véél items heb vind ik met halven rekenen ook al lastig

Klopt ja! Ik doe dat dus ook mooi niet als ik boodschappen doe. Kieper alles op de band en dan hoor ik wel hoeveel ik moet betalen hehe.

Lees trouwens dat er hier meer zijn met een partner die goed is in wiskunde. De mijne ook, maar die is dan weer dyslectisch dus als hij een mail of brief schrijft kijk ik het altijd na. We vullen elkaar goed aan haha

Heel irritant trouwens, ik merk het dus ook niet als mijn loon niet klopt. Loonstrookje is abracadabra voor me. Of als ik teveel/ te weinig wisselgeld terug krijg (die ene keer dat ik wel contant betaal) dan merk ik het dus ook niet.
quote:Magdalan schreef op 13 juni 2012 @ 15:41:

[...]

Klopt ja! Ik doe dat dus ook mooi niet als ik boodschappen doe. Kieper alles op de band en dan hoor ik wel hoeveel ik moet betalen hehe.

Lees trouwens dat er hier meer zijn met een partner die goed is in wiskunde. De mijne ook, maar die is dan weer dyslectisch dus als hij een mail of brief schrijft kijk ik het altijd na. We vullen elkaar goed aan haha

Heel irritant trouwens, ik merk het dus ook niet als mijn loon niet klopt. Loonstrookje is abracadabra voor me. Of als ik teveel/ te weinig wisselgeld terug krijg (die ee ekeer dat ik wel contant betaal) dan merk ik het dus ook niet.

Heb een tijdje in een winkel gewerkt. Gelukkig pint iedereen tegenwoordig alles, maar heeeel soms wilde iemand contant betalen. En als er dan lief aangeboden werd: zal ik er 20 cent bij doen?

Ehm.. Nee laat maar, lukt zo wel ( kassa rekende uit wat ik uit de la moest pakken )
quote:broadway schreef op 13 juni 2012 @ 15:39:

[...]

dat is hetzelfde. alleen heette het vroeger slecht rekenen en nu dyscalculie.

ik heb het ook. ben een enorme sukkel met cijfers. maar ik kan gewoon niet rekenen.Naast het rekenen heb ik meer op gebieden last van, afstanden inschatten, tijdsindicatie, klok kijken, links en rechts door elkaar halen, weinig richtingsgevoel etc. Het is bij mij niet alleen dat ik niet goed kan rekenen, het is gewoon dat ik cijfers gewoon niet kan begrijpen,wiskundig inzicht ontbreekt. Het schijnen toch allemaal dingen te zijn die vaak voorkomen bij dyscalculie.
Ik heb een zomer bij de lokale visboer gewerkt, daar kon je toen nog niet pinnen. Het was ook nogal een ouderwetse kassa waarbij je ieder artikel met de hand de prijs van moest invoeren. Mijn baas wist van mijn rekenprobleem en deed ook niet moeilijk als ik kasverschil had.

DE manier om mij helemaal in de war te krijgen was door inderdaad te vragen om er 20 ct bij te doen. Of 3 haringen afrekenen met 50 Eu.

Hebben jullie trouwens ook dat je het cijfer in je hoofd goed weet, maar het dan andersom op schrijft? 24 wordt 42 en andersom. Ik heb daar onwijs snel last van. De Nederlandse manier van getallen uitspreken en opschrijven is voor mij ook totaal niet logisch. De Engelse (om het zo maar even te noemen) weer wel.
Zooooo herkenbaar! Cijfers uitspreken of opschrijven zoals het in je hoofd is is altijd lastig.
Wow, wat een herkenning! Ik heb niet officieel de diagnose maar als ik dit zo lees weet ik bijna zeker dat ik het heb...

Ik heb jaaaren gedacht dat ik gewoon achterlijk was (denk ik stiekem nog steeds) omdat ik niet kan klokkijken, links en rechts nog steeds niet weet en mijn nichtje die in groep drie zit al beter kan rekenen dan ik.. Ook ik heb op de basisschool te maken gehad met boze juffen en meesters, omdat ik alles gewoon niet kon onthouden. Ik heb met heel veel moeite de exacte vakken op de middelbare school gehaald en natuurkunde en economie zo snel mogelijk laten vallen. Ik heb ook in een winkel gewerkt, waar ik exact het zelfde met het wisselgeld om ben gegaan Soms om mezelf uit te dagen heb ik het wel geprobeerd, maar je merkt al snel dat mensen geïrriteerd reageren omdat het zo lang duurt. Ik heb nu autorijles en heb mijn instructeur duidelijk geïnstrueerd dat hij me moet aanwijzen waar ik heen moet, haha!

Ik voel me gewoon opgelucht nu ik jullie verhalen lees! Ik ben dus niet de enige en ik ben dus ook niet dom!! Ik kan wel janken

Ik heb besloten om toch weer te gaan studeren. Ik ga bedrijfskunde studeren, een studie waar (neem ik aan) ook flink wat rekenwerk bij komt kijken. Ik zie er als een berg tegenop, maar ik 'moet' het van mezelf doen. Ik heb maandag een gesprek op school om te kijken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik schijt m nu al zeven kleuren, maar ik ga er gewoon voor!

Nogmaals, Ik vind het echt zo fijn om jullie ervaringen te lezen!! :-)
.
Oh trouwens.. Als ik toch iets moet optellen, dan doe ik dat altijd op mijn vingers. Ik durfde ook heel lang niet aan een sudoku te beginnen omdat er allemaal cijfers in stonden en ik er al van uit ging dat ik het toch niet snapte!
Met rijles " de rotonde driekwart" is ook een leuke.
quote:lemondo schreef op 13 juni 2012 @ 16:04:

Oh trouwens.. Als ik toch iets moet optellen, dan doe ik dat altijd op mijn vingers. Ik durfde ook heel lang niet aan een sudoku te beginnen omdat er allemaal cijfers in stonden en ik er al van uit ging dat ik het toch niet snapte!Ik tel ook op mijn vingers en snap niks van sudoku`s.....
Gewoon doen Lemondo! Ik heb tijdens mijn studie ook vakken als statistiek en financieel management e.d. moeten volgen. En als ik maar genoeg tijd kreeg, lukt het altijd nét.

Soms belemmerde ik mezelf ook wel eens hoor. Dan dacht; ach ik kan het toch niet, en dan deed ik er ook geen moeite voor. Maar heb uit ervaring wel gezien dat je het wel kan trainen.

Voor statistiek heb ik wel een vervangende opdracht moeten doen, was wel grappig. Het was een document met sommen en dat heette: Getallen zijn niet eng
quote:Flashy schreef op 13 juni 2012 @ 16:05:

[...]

Ik tel ook op mijn vingers en snap niks van sudoku`s.....Sudoku's ben ik juist weer goed in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven