Studeren of werken
dinsdag 15 januari 2019 om 13:45
Ik zou in februari beginnen met een studie. Enerzijds heb ik er wel zin in (ik heb lang genoeg thuisgezeten), maar anderzijds vraag ik me ook af of ik niet beter in september kan beginnen. Ik heb twijfels vanwege een baankans.
Ik ben een poosje werkloos geweest en nu heb ik de kans om voor een mooi bedrijf te werken als parttimer.. ik heb op die vacature gesolliciteerd, omdat ik hoopte dat ik vooral in het weekend zou kunnen werken, maar nu blijkt dat ze vooral iemand voor doordeweeks nodig hebben. Het geld kan ik goed gebruiken, maar eigenlijk lijkt het me ook leuk om binnenkort met een studie te beginnen. Ik weet dat hbo studies behoorlijk flexibel zijn, maar toch zou het lastig worden om dat te kunnen combineren.
De functie sluit in principe niet heel erg aan op mijn studie, maar is wel erg leuk en kans op vastigheid. Ook op meeruren eventueel. Mijn vraag is eigenlijk, zou jij het studeren uitstellen vanwege een baan? Deze maanden zou ik goed kunnen gebruiken om wat geld te sparen, maar ik loop dan wel weer mooi een 'halfjaar achter'.
Eigenlijk is het ook wel weer verstandig om te gaan werken, want ik krijg dan ook weer een jaar minder stufi en recht op studenten-ov.
Heeft iemand ooit in een soortgelijke situatie gezeten? Of een advies?
Ik ben een poosje werkloos geweest en nu heb ik de kans om voor een mooi bedrijf te werken als parttimer.. ik heb op die vacature gesolliciteerd, omdat ik hoopte dat ik vooral in het weekend zou kunnen werken, maar nu blijkt dat ze vooral iemand voor doordeweeks nodig hebben. Het geld kan ik goed gebruiken, maar eigenlijk lijkt het me ook leuk om binnenkort met een studie te beginnen. Ik weet dat hbo studies behoorlijk flexibel zijn, maar toch zou het lastig worden om dat te kunnen combineren.
De functie sluit in principe niet heel erg aan op mijn studie, maar is wel erg leuk en kans op vastigheid. Ook op meeruren eventueel. Mijn vraag is eigenlijk, zou jij het studeren uitstellen vanwege een baan? Deze maanden zou ik goed kunnen gebruiken om wat geld te sparen, maar ik loop dan wel weer mooi een 'halfjaar achter'.
Eigenlijk is het ook wel weer verstandig om te gaan werken, want ik krijg dan ook weer een jaar minder stufi en recht op studenten-ov.
Heeft iemand ooit in een soortgelijke situatie gezeten? Of een advies?
anoniem_381243 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 13:49
5.68% gewijzigd
dinsdag 15 januari 2019 om 13:51
dinsdag 15 januari 2019 om 13:53
dinsdag 15 januari 2019 om 14:03
De baan sluit niet aan op je studie dus de vastigheid ervan in de toekomst klinkt niet echt relevant. Dit is kortetermijndenken. Zonde van dat halve jaar vind ik. Ik zou dus sowieso kiezen voor de studie, mits je geen motivatieproblemen ervoor hebt. Er zijn genoeg parttime banen (ook op de hogeschool vaak trouwens) die je wel kunt combineren met een studie, dus dat zou een non-issue moeten zijn. Het klinkt ook wel erg laat om nu nog te besluiten het 'even' uit te stellen tot september.
Je klinkt alleen zelf niet bepaald in kamp 'studie'. De enige 'voor' die je zelf noemt is 'lijkt me wel leuk te beginnen' tegenover geld, vastigheid, stufi... Klopt dat? Heb je niet stiekem je keuze allang gemaakt, en hoop je vooral op medestand?
Je klinkt alleen zelf niet bepaald in kamp 'studie'. De enige 'voor' die je zelf noemt is 'lijkt me wel leuk te beginnen' tegenover geld, vastigheid, stufi... Klopt dat? Heb je niet stiekem je keuze allang gemaakt, en hoop je vooral op medestand?
dinsdag 15 januari 2019 om 14:18
?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 15 januari 2019 om 14:21
Wat heeft je stude geregeld wat betreft het beginnen in februari? Sommige studies zeggen wel dat het kan, maar bieden de basisvakken dan vervolgens niet aan in februari waardoor je al je vakken het 1e halfjaar met een achterstand begint. In dat geval zou ik kiezen voor (een halfjaar) werken en daarna tegelijkertijd met iedereen in september starten.
Zo niet, zou ik gewoon gaan studeren en kiezen voor een parttime baan die wel in de weekenden is (of te combineren met je studie) en liefst wel in de richting van je studie.
Zo niet, zou ik gewoon gaan studeren en kiezen voor een parttime baan die wel in de weekenden is (of te combineren met je studie) en liefst wel in de richting van je studie.
dinsdag 15 januari 2019 om 14:23
Dat topic staat er nog toch? Alleen de OP is weg zie ik.RosesAreRed schreef: ↑15-01-2019 14:20Het dramatopic dat ze zelf een mislukkeling is omdat iedereen in haar omgeving zogenaamd uitermate succesvol, rijk, gelukkig, etc. is.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 15 januari 2019 om 14:38
dinsdag 15 januari 2019 om 14:39
Ik vind studeren veel leuker dan werken. Absoluut maar ik ben al een tijdje aan het solliciteren en dit is de eerste mogelijkheid in tijden en ook heb ik het geld hard nodig.Koffiehagedis schreef: ↑15-01-2019 14:03De baan sluit niet aan op je studie dus de vastigheid ervan in de toekomst klinkt niet echt relevant. Dit is kortetermijndenken. Zonde van dat halve jaar vind ik. Ik zou dus sowieso kiezen voor de studie, mits je geen motivatieproblemen ervoor hebt. Er zijn genoeg parttime banen (ook op de hogeschool vaak trouwens) die je wel kunt combineren met een studie, dus dat zou een non-issue moeten zijn. Het klinkt ook wel erg laat om nu nog te besluiten het 'even' uit te stellen tot september.
dinsdag 15 januari 2019 om 14:43
Wat maakt het zo lastig voor je om een bijbaantje te bemachtigen dan?Leoniedeleeuwin schreef: ↑15-01-2019 14:39Ik vind studeren veel leuker dan werken. Absoluut maar ik ben al een tijdje aan het solliciteren en dit is de eerste mogelijkheid in tijden en ook heb ik het geld hard nodig.
dinsdag 15 januari 2019 om 14:53
Ik word niet vaak uitgenodigd, omdat ik of te weinig ervaring heb, of te ver weg woon of te oud ben.Koffiehagedis schreef: ↑15-01-2019 14:43Wat maakt het zo lastig voor je om een bijbaantje te bemachtigen dan?
dinsdag 15 januari 2019 om 14:54
Maar kies dan een bijbaantje, wat 'klotewerk' is, maar goed verdiend. Ga schoonmaken in fabrieken bijvoorbeeld.Leoniedeleeuwin schreef: ↑15-01-2019 14:39Ik vind studeren veel leuker dan werken. Absoluut maar ik ben al een tijdje aan het solliciteren en dit is de eerste mogelijkheid in tijden en ook heb ik het geld hard nodig.
na kantooruren, kan prima buiten je studie om
dinsdag 15 januari 2019 om 14:58
Zijn je eisen dan misschien niet gewoon te hoog? Ik zie in mijn omgeving studenten echt geen enkele moeite hebben met het vinden van een bijbaan namelijk. Het hoeft niet leuk te zijn hè? Schoonmaakwerk, callcenter, wat dan ook. Voor leuk en interessant werk ga je nu juist die studie doen, dit is enkel onderhoud.Leoniedeleeuwin schreef: ↑15-01-2019 14:53Ik word niet vaak uitgenodigd, omdat ik of te weinig ervaring heb, of te ver weg woon of te oud ben.
dinsdag 15 januari 2019 om 15:09
Dat zijn ook de vacatures waar ik op solliciteer. Callcenters in mijn omgeving vragen veel ervaring, ook de niet commerciële vacatures. Ik heb een paar maanden schoonmaakwerk gedaan op kantoren maar helaas moest ik er ongewild mee stoppen, omdat ze vonden dat ik het niet goed genoeg schoon maakte (terwijl ik alles volgens de instructies deed en zelfs een keer mijn moeder meenam om het ‘voor te doen’)Koffiehagedis schreef: ↑15-01-2019 14:58Zijn je eisen dan misschien niet gewoon te hoog? Ik zie in mijn omgeving studenten echt geen enkele moeite hebben met het vinden van een bijbaan namelijk. Het hoeft niet leuk te zijn hè? Schoonmaakwerk, callcenter, wat dan ook. Voor leuk en interessant werk ga je nu juist die studie doen, dit is enkel onderhoud.
dinsdag 15 januari 2019 om 15:10
dinsdag 15 januari 2019 om 15:12
Als de baan die je nu hebt aangeboden gekregen ook binnen deze categorie valt, zou ik zeker niet een hbo studie daarvoor uitstellen.
dinsdag 15 januari 2019 om 15:14
Jep, niet quoten, haal het zo weer weg, ik heb [...] gestudeerd.
kia・ora wijzigde dit bericht op 15-01-2019 15:25
4.26% gewijzigd
dinsdag 15 januari 2019 om 15:17
Hoe oud ben je? En heb jij je brief en cv weleens na laten lezen?
dinsdag 15 januari 2019 om 15:17
Ziet dat bedrijf het ook zitten dat ze je maar voor een paar maanden aannemen? Want ik neem aan dat je weer stopt als je in september gaat studeren. De meeste bedrijven willen mensen aannemen voor een langere periode, wat dan bij jou niet het geval is.
Persoonlijk zou ik gaan voor studeren. Werken kan altijd nog. Als je krap bij kas zit kun je lenen bij duo.
Persoonlijk zou ik gaan voor studeren. Werken kan altijd nog. Als je krap bij kas zit kun je lenen bij duo.
dinsdag 15 januari 2019 om 15:20
Als in 34-40 uur werken + 20-40 uur studielast? Lijkt me vrij intens