Werk & Studie alle pijlers

Studeren of werken

07-03-2019 18:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,
Ik ben 18 jaar en twijfel of ik ga werken of studeren na mijn mbo 4 opleiding.
Ik wil namelijk eigenlijk studeren in Groningen, maar dit is erg ver weg en het is niet te doen om heen en weer te reizen. mijn ouders willen niet dat ik naar Groningen ga omdat het volgens hen niet haalbaar is. Ik zou bij mijn vriend en zijn ouders kunnen slapen, maar dit vinden ze niet goed wat ik ergens ook wel begrijp. De andere optie is op kamers, maar dit zou ik niet kunnen betalen hierdoor zou ik een enorme studieschuld opbouwen. Vanwege gezondheidsproblemen is het voor mij niet te doen om naast school te werken.

Een andere opleiding spreekt mij niet aan want dit is echt de opleiding die ik wil volgen. De opleiding is ook in andere steden maar de manier van lesgeven en de afstudeer richtingen zijn precies wat ik wil. Het gaat om de opleiding Facility Management.

De optie die overblijft is werken, maar het gebied waarin ik nu mijn Mbo diploma aan het halen ben wil ik eigenlijk niet werken (toerisme). Echter vind ik het werk in toerisme wel leuk, maar wil ik graag HBO niveau halen. Ik denk dat als ik eenmaal ga werken niet meer naar school ga..

Iemand tips wat te doen in deze situatie ?!
Ja, kijk nog eens naar je leeftijd. Je ouders hebben niet veel meer te verbieden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
.
randomgirlxx wijzigde dit bericht op 12-03-2019 17:28
98.35% gewijzigd
Ga voor je dromen. Laat je niet tegenhouden door allerlei beren op de weg. Er zijn heel veel studenten die volledig lenen, die overleven dat ook wel. En als je straks een goede baan hebt kun je die schuld ook weer afbetalen.
Studeren natuurlijk. Zeker als je interesse hebt in een bepaalde richting.
Randomgirlxx schreef:
07-03-2019 18:09
Dat is zeker waar, maar zij zijn wel bereid mijn studie te betalen dus vind dat ze ook wel iets erover te zeggen hebben.
Aha, dus je hoeft niet alles zelf te betalen, mooi. Maar laat jouw keuzes niet beinvloeden door het geld van je ouders. Als je dat doet leer je nooit op eigen benen staan. Vind het nogal wat dat jouw ouders dat geld zouden gebruiken om jouw keuzes voor jou te maken.
Randomgirlxx schreef:
07-03-2019 18:09
Dat is zeker waar, maar zij zijn wel bereid mijn studie te betalen dus vind dat ze ook wel iets erover te zeggen hebben.
Tsja, afhankelijkheid brengt inderdaad ondergeschiktheid
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Volg je hart en ga in Groningen studeren.
Dan ga je maximaal lenen ipv werken.
Gewoon hard gaan werken, dat zouden meer mensen moeten gaan doen. Succes!
Jawlensky schreef:
07-03-2019 18:11
Aha, dus je hoeft niet alles zelf te betalen, mooi. Maar laat jouw keuzes niet beinvloeden door het geld van je ouders. Als je dat doet leer je nooit op eigen benen staan. Vind het nogal wat dat jouw ouders dat geld zouden gebruiken om jouw keuzes voor jou te maken.
Echt blabla, sjonge.......
Ik zou mijn hart volgen. Nu bepalen jouw ouders je studiekeuze omdat ze je studie financieren.
Daarna bepalen je ouders de keuze van je huis en je woonplaats, omdat ze je een schenking willen doen.
Zo kom je nooit los van ze. Grow up, riskeer wat scheve gezichten en ga er voor!
Het is in sommige gevallen mogelijk om vanuit de gemeente nog een extra toeslag te krijgen als je door een functiebeperking niet naast je studie kunt werken.
CyraElina schreef:
07-03-2019 18:26
Het is in sommige gevallen mogelijk om vanuit de gemeente nog een extra toeslag te krijgen als je door een functiebeperking niet naast je studie kunt werken.
klopt! De individuele studietoeslag, aan te vragen in de gemeente waar je woont.
Iemand tips wat te doen in deze situatie ?!

Wel die opleiding gaan doen.

Ik weet niet in hoeverre je gezondheidsklachten hebt, maar als je niet in staat bent het wettelijke minimumloon te verdienen zou je recht kunnen hebben op de individuele studietoeslag. Dat vraag je aan bij de gemeente.

Hoe dan ook zou ik echt je hart volgen en die opleiding gaan doen. Dit gaat om jouw leven, en de kansen die je krijgt (en zelf neemt), en dan is het niet goed om je oren naar anderen te laten hangen.

Edit: al mosterd zie ik wat betreft de studietoeslag.
Paar jaar gaan werken met je MBO-diploma en sparen?
En over een paar jaar HBO gaan doen.

Hoe lang ben je samen met je vriend en hoe vaak zie je hem nu?

Eerst zorgen voor een stabiele relatie en dan - over een jaar of 2 à 3 - gaan samenwonen in Groningen?
Waarom kun je die studie niet dichter bij huis doen?
Doe je alleen die studie om op die manier bij je vriend thuis te kunnen wonen? Wat als 't uit gaat? Ga je dan door met die bepaalde studie en in Groningen?
Gewoon naar Groningen en studeren. Dan zijn ze het er maar niet mee eens, jammer dan, het is jou toekomst. En met MBO alleen kun je bijna niks.
ik geef mn bek ook maar een douw
je kan niet alles krijgen wat je graag zou willen. En je zal keuzes moeten maken.

Meestal is het verstandiger om door te studeren. Dit hoeft niet direct na je MBO studie. Je kan er ook voor kiezen om een jaar te gaan werken en flink te sparen.

Soms is de ideale studie/opleiding/stad gewoon niet haalbaar. Gelukkig zijn er genoeg andere opties.

Of je gaat naar Groningen, en ga je er heel veel bij werken en lenen.

Kijk dus wat voor jou de beste optie is. Er zijn studies waar jij goed in bent en wat je leuk vindt. En er zijn studies en opleidingen die voor jou haalbaar zijn. De oplossingen zit in het vinden waar deze twee gebieden elkaar overlappen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Paar jaar werken en dan studeren. Miss woon je dan samen met je vriend als alles goed gaat.
Madeliefjees schreef:
07-03-2019 18:39
Gewoon naar Groningen en studeren. Dan zijn ze het er maar niet mee eens, jammer dan, het is jou toekomst. En met MBO alleen kun je bijna niks.

Met mbo kun je genoeg hoor. Vooral de instelling dat je er niets mee zou kunnen is een beperking.
Andersom schreef:
07-03-2019 20:09
Met mbo kun je genoeg hoor. Vooral de instelling dat je er niets mee zou kunnen is een beperking.
Met een MBO1 of 2 kan ik die houding nog iets of wat begrijpen.

Maar genoeg MBO4'ers met toch écht leuke banen lijkt mij.
Of die na een tijd doorgroeien naar leuke banen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven