Werk & Studie alle pijlers

Studie aan de Open Universiteit

10-02-2007 16:44 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die een studie doen/gedaan hebben aan de OU?

Ik zit er zelf aan te denken om een Master te gaan doen in de Management wetenschappen en ik zou erg graag willen horen of op deze manier studeren wel of niet bevalt, hoe het niveau is etc

Alle info welkom!

Gr. Nika
Hoi allemaal,

ik ben gisteren naar een open dag geweest van de OU. Het komt idd allemaal erg professioneel over. Ik word nu al helemaal hebberig van al die leuke cursussen!

Ik twijfel alleen nog steeds heel erg of ik het moet doen. Het is allemaal vrij prijzig en de studie die ik erg leuk zou vinden om te doen heeft niet bepaald goede carriereperspectieven.

Ik heb volgende week een afspraak met een studiebegeleider, dus dan kunnen we iig wat precies de mogelijkheden zijn (kan waarschijnlijk veel vrijstellingen krijgen, dus dat is dan zeker weer een pluspunt).

Dus ik wacht volgende week maar af...

PS Kiks hoe gaat het allemaal met jouw studie?

LL
Alles boven 500 euro aan studiegeld kun je van de belasting aftrekken.... Dat maakt het al meteen weer een klein beetje minder prijzig.

De studie gaat hier nog altijd op een erg laag pitje maar ik probeer het beetje bij beetje weer op te pakken. Was van plan om een groot deel van het weekend te gebruiken om weer een beetje bij te werken, maar ik vrees dat mijn lichaam me daar niet in gaat steunen (te druk gehad dus mijn lichaam geeft aan dat het even genoeg geweest is) dus het komt wel weer een keer....
Up
Hallo allemaal,

Ik overweeg een studie te gaan doe via de Open Universiteit, zijn er nog meer mensen met ervaringen hiermee? Mensen die een studie of propedeuse hebben afgerond en hiermee een andere baan hebben gekregen bijv.?

Ik denk dat deze manier van studeren bij mij past, omdat ik een echte pieken en dalen persoon ben en dan kan ik het in mijn eigen tempo doen. Bovendien leg je je niet direct voor een heel jaar vast door het betalen van een jaar collegegeld, maar kun je het per module betalen.

Ik wil ook heel graag iets doen op Universitair niveau, omdat dat tig jaar geleden na mijn VWO ook eigenlijk de bedoeling was, heb nu een 2-jarige HBO opleiding gedaan (deeltijd, zelf betaald, dus neem aan dat ik dan niet die extra 50 Euro hoef te betalen?) en ik zou me graag nog wat verder willen ontwikkelen.
Hoi allemaal. Ik kijk regelmatig op deze pijler en zag dit topic. Toevallig werk ik aan de OU als docent, dus als jullie vragen hebben, dan ben je welkom.
Wat een fijn topic is dit! Leuk om te lezen dat er zoveel mede-stuudjes zijn. Iedereen iig veel succes!

Ik studeer rechten aan de RU in Nijmegen en de propedeuse is bijna binnen (nog twee vakken). Maar ik woon ruim een uur rijden van de uni af en ook twee vakken tegelijk vind ik lastig. De OU trekt me daarom ook wel.

Draaiorgel,leuk dat je er bent! Hoe zit het als je een P van een andere uni hebt. Kun je dan gelijk bachelorvakken volgen op de OU?
Dit topic werd geopend in februari 2007, ben benieuwd wie van de dames die toen vragen hadden, inmiddels met een studie aan de OU is gestart?

@draaiorgel: in welke studierichting ben jij docent?

Zelf studeer ik sinds een aantal jaar psychologie aan de OU, misschien heb ik je wel eens gemaild met een vraag? :-)
Ik ben docent bij de master onderwijskunde.

@apricot: ik weet niet alles van andere opleidingen, maar over het algemeen is het zo dat als je een p hebt in een aansluitende studierichting, je gewoon bachelorvakken kan gaan doen. Heb je een P in een andere WO richting, dan moet je wellicht een paar vakken uit een schakelprogramma doen, voordat je de bachelor kan gaan doen.
Leuk dat jullie reageren! Ik wil denk ik een economische/financiele opleiding doen, ik weet alleen nog niet precies wat ik er in de toekomst mee wil. Werk nu wat onder mijn niveau en dat vind ik aan de ene kant wel lekker rustig (gecombineerd met kids en lat-relatie), maar aan de andere kant zoek ik wat meer uitdaging en financieel gezien zou een betere baan ook wel goed uitkomen (ben kostwinner).

Ik heb ook wel weer zin om aan de studie te gaan en iets te leren, maar ik vind het ook heel spannend, bijv. om uiteindelijk een andere baan te gaan zoeken (je weet wel wat je hebt...etc.)

Tijd heb ik in principe wel.

Ik zoek eigenlijk ook mensen die in een zelfde soort situatie zitten met een baan onder hun niveau die de OU hebben gedaan en er een andere baan door hebben gekregen.

Draaiorgel, weet jij iets over percentages afgestudeerden en is het echt zo dat de OU hetzelfde niveau heeft als de reguliere Universiteit?
@Sunshine: hoewel ik nog lang niet klaar ben met mijn studie, is mijn CV wel 'sterker' geworden door de vermelding en heeft het mij geholpen meer de richting heen te gaan waarheen ik wil. Nog niet op het uiteindelijke niveau, maar dat komt nog wel :-)

Zoals al eerder hier ergens gezegd: je kunt ook gewoon met één module beginnen (en die alvast als cursus op je CV zetten) om te kijken of het iets voor je is qua niveau en inhoud, voordat je aan een studie begint.
@Sunshine: Ja de OU heeft hetzelfde niveau als een reguliere universiteit. Wij worden ook (net als alle andere universiteiten) gevisiteerd, en onze opleidingen worden dan vergeleken met alle soortgelijke opleidingen. (zeg maar het lijstje wat dan in de keuzegids hoger onderwijs komt te staan). Voor zover ik weet, zitten we altijd erg hoog.

Over percentages afgestudeerden kan ik niet zo veel zeggen, die cijfers heb ik niet. Wat ik wel weet, is dat de meeste van onze studenten er iets langer over doen, omdat werkzaken en privézaken voor de studie komen.

Als tip kan ik je nog meegeven dat je op de site van de OU gratis cursussen kunt volgen. Dwz: het materiaal is beschikbaar en je kan zo beginnen. Wil je uiteindelijk daar een certificaat voor ontvangen, dan moet je wel een tentamenkans kopen. Maar dit is wel een erg goede manier om te bekijken of de manier van studeren je bevalt. (ik weet niet of Boeket dit ook bedoelde, maar ik kreeg de indruk dat zij het meer over het aanschaffen van een module had, en dat is dus niet nodig) Aanschaffen van een module kost geld, en als je nog twijfelt, zou ik dat niet meteen doen.
@draaiorgel: ik bedoelde inderdaad een reguliere cursus. Zelf heb ik twee van die gratis cursussen gedaan en deze geven inderdaad een goede indruk van het materiaal dat de OU gebruikt. Maar een 'echte' module aanschaffen, die bestuderen en je er soms in vastbijten omdat het tentamen eraan komt, ervaar ik toch wel anders, en minder vrijblijvend.

ps ga nu maar weer aan de studie, want volgende week tentamen en ik vertoon nu ernstig ontwijkgedrag. Toevallig net bezig met een (verplicht) vak dat me niet zo ... eh ... inspireert (op z'n zachtst gezegd). :-)
Ja tuurlijk is het gratis materiaal minder vrijblijvend, maar dat is juist de bedoeling. Maar als mensen twijfelen of zelfstudie wel iets voor ze is, dan is dit een goede kennismaking.

Ik raad ook meestal aan om zo'n cursus dan wel te doorlopen alsof je wel tentamen gaat doen. En net te doen alsof ze hem wel aangewschaft te hebben.

Oh ja: ik raad studenten ook altijd aan om een vast dag te plannen voor de studie. Als je het in losse uurtjes her en der gaat doen dan ben je alleen maar bezig met ophalen waar je de vorige keer gebleven was. Het werkt beter om te zeggen: op dinsdagavond en op zaterdagmiddag studeer ik.
Krijg helemaal de kriebels van dit topic en heb gisteravond dus op de site van OU rondgehangen.

Draaiorgel, staat er een bepaalde tijd voor binnen welke je de studie -vb de propedeuse- moet halen?
Nee, er staat een bepaalde tijd voor een module/ cursus, na aanschaf heb je 14 maanden (ten minste, bij de meeste cursussen dacht ik dat het 14 maanden was) de tijd om deze af te maken. In de 14 maanden heb je dan beschikking over materiaal, de elektronische leeromgeving en je docent. Na de 14 maanden kan je nog steeds het vak afronden, maar dan koop je een tentamenkans er bij. Het materiaal e.d hoef je natuurlijk niet opnieuw aan te schaffen.

Hoe lang je uiteindelijk er over doet maakt dus niet uit. Maar houd er wel rekening mee dat cursussen wel eens gereviseerd worden, of uit het programma worden gehaald. In de regel heb je dan nog een jaar om de cursus in oude vorm (zoals jij die gekocht hebt) af te ronden. Red je dat niet...zul je een cursus opnieuw moeten kopen....maar...een beetje enthousiaste student zal dit geen probleem vinden
Er zit toch tentamengelegenheid in die cursus begrepen of moet je die apart aanschaffen? Als ik het goed begrepen heb is het drie tentamenkansen per die 14 maanden van de cursus.
Jouw vak staat trouwens niet meer in het aanbod, Draaiorgel. Wordt dit eruit gefaseerd of kijk ik niet goed?
eeeeueh...wat bedoel je met 'mijn' vak??
quote:mamzelle schreef op 07 juni 2008 @ 16:13:

Er zit toch tentamengelegenheid in die cursus begrepen of moet je die apart aanschaffen? Als ik het goed begrepen heb is het drie tentamenkansen per die 14 maanden van de cursus.en ja sorry, ik was niet volledig, bij de aanschaf zitten ook tentamenkansen.
De master onderwijskunde. Heb die zo gauw niet gezien. Niet dat ik iets met een master kan, moet toch eerst een bachelor doen -neem ik aan, ben nog uit de generatie propedeuse/drs/dr-
Hij heet actief leren. En als jij bij de gratis OpenER cursussen hebt gekeken, inderdaad, daar zijn we nog niet vertegenwoordigd. Wordt hard aan gewerkt op dit moment.

(En als je een drs titel hebt, heb je het zelfde niveau als een master, of ben ik nu gek?)
Nou, ik hoopte eigenlijk dat jij me daar wat wijzer over kon maken. Als ik het goed gezien heb duurt een volledige bachelor opleiding zo'n vier jaar. Zou wel heel erg schrikken zijn als je daarmee nog maar halverwege een universitaire studie bent -zeker omdat ik dat tempo van vier jaar beslist niet ga halen-

Ik had wel bij de gewone OU site gekeken. Gevonden inmiddels. Ik dacht dat er ooit een volledige opleiding onderwijskunde was -waar je vanaf vwo direct in kon stromen-
Laat maar, ik heb gegoogled over de bachelor/master structuur.
Voor zover ik weet, is aan een gewone universiteit een bachelor 3 jaar, en een master 1 jaar. Mijn studie (ook gevolgd voor de BAMA-structuur) duurde 4 jaar, en staat dus gelijk aan een Mastertitel. Een bachelor bij de OU staat ook gelijk aan 3 jaar fulltime studeren, maar aangezien bijna niemand dat doet bij de OU, doe je er bij de OU langer over. De Master Actief Leren, zou je in 2,5 jaar moeten kunnen doen.

Als je dus al een drs. bent in de Onderwijskunde, lijkt het me niet, dat je de master Actief Leren gaat volgen, tenzij je echt specifiek heel erg interesse hebt in dit onderwerp. Ben je drs. psych oid, dan kan ik me voorstellen dat een master actief leren een meerwaarde kan zijn. Voor zover ik weet, is er nooit een volledige opleiding onderwijskunde geweest, maar ik kan me vergissen (ik werk nu 4 jaar bij de OU).

Overigens, als je vanuit een andere achtergornd de master wil gaan doen (bv na de pabo) moet je voordat je aan de master begint een aantal zogenaamd schakelcursussen doen, duurt (in het uitgebreidste geval) een jaar.

Overigens, de OU werkt met eerder verworven competenties (EVC). Als je dus werkervaring hebt (ook in andere richtingen), of over andere competenties beschikt, dan kun je in aanmerking komen voor vrijstellingen.

Het is niet altijd even duidelijk om te zeggen: oh, jij hebt a gedaan, nou dan kun je via b en c, straks d gaan doen. De OU is een van de eerste universiteiten die werkt met EVC.
quote:mamzelle schreef op 07 juni 2008 @ 17:44:

Laat maar, ik heb gegoogled over de bachelor/master structuur.

Zeg dat in het vervolg ff eerder

Had ik een beetje gelijk???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven