Werk & Studie alle pijlers

Studie in Belgie

09-04-2013 15:09 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil misschien een bacheloropleiding sociologie volgen in Belgie.

Nu heb ik twee vragen:

- Is het Belgische onderwijs heel anders dan in Nederland?

Veel/weinig groepswerk? Tentamen die theorie testen of kennistoepassing? Veel/weinig papers schrijven? Werkcolleges met zelf presentaties doen?

(Helemaal perfect zou zijn: Iemand die toevallig geswitcht is tussen Nederlandse/Belgische universiteit?)

- En heeft iemand ervaring met sociologie in Antwerpen, Gent of Leuven? En waarom heb je dan gekozen voor die universiteit?

Ter info: ik heb een hbo opleiding afgerond en hierbinnen een universitaire minor gevolgd.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!
- Ja, wat schoolser, meer respect voor prof en lesgever heb ik de indruk. Hangt wel van prof tot prof af.

- Veel groepswerken en papers, vooral in de hogere jaren. Ook presenteren hoort in hogere jaren erbij. Examens (in januari, mei/juni en alle hers in augustus/september, je begint pas eind september met de lessen) die vragen om theorie-uitleg en toepassing op een gegeven probleemstuk.

- Gent: pol-soc-comm is eerste jaar samen. Vriend heeft het gedaan, maar andere optie dan soc. Antwerpen vond ik geen leuke stad, Leuven zat te veel met Nederlanders en Gent is klein maar fijn.
Ik heb niet hetzelfde gestudeerd, maar wel een half jaar in Gent gestudeerd.

Het is inderdaad veel en veel schoolser. Docent zit voor de klas en werkt bladzijde voor bladzijde het boek door. Dan heb je in de maand januari alleen maar examens en blokken en de Belgen hebben dan echt geen sociaal leven meer.

Opzich beviel studeren in Gent mij wel omdat ik de structuur wel fijn vond.

Dat flinke aantal Nederlanders is niet alleen in Leuven. Dat is ook in Gent en Antwerpen. Persoonlijk vond ik de weekenden vaak een beetje saai. Dit omdat alle Belgische studenten naar huis gingen zodra het weekend begon en hierdoor trekken de Nederlanders uit verveling ook terug naar Nederland (is in combinatie met een OV echt spotgoedkoop :p)

Als je nu in Nederland woont zou ik persoonlijk een studie in Nederland overwegen. Een hoop Nederlanders gaan naar België omdat ze in Nederland zijn uitgeloot of omdat het collegegeld zoveel lager is.

Persoonlijk vond ik Gent een beetje te klein, maar dat zijn al veel steden voor mij :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven