Werk & Studie alle pijlers

Studie Nederlands

31-01-2010 10:57 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het orienteren en ben geinteresseerd geraakt in een studie Nederlands.

De enige studie die ik kan vinden is een lerarenopleiding. Mijn vraag is wat je precies allemaal met de studie kunt en of er nog andere soortgelijke opleidingen zijn.
http://www.studereninleid ... erlandse-taal-en-cultuur/

http://www.let.vu.nl/nl/o ... taal-en-cultuur/index.asp

http://www2.hum.uu.nl/Sol ... kort/destudie-text.htm#sn

Wat vind je hiervan? In welke stad wil je eigenlijk studeren? Met Google kom je een heel eind.
sophiepapa wijzigde dit bericht op 31-01-2010 11:14
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Lerarenopleiding is op HBO-niveau?

Als het ook iets op WO-niveau mag zijn, dan kun je eens naar Nederlandse taal en cultuur kijken.
Er zijn zat studies Nederlands, in ieder geval elke universiteit heeft ook studies Nederlandse taal en cultuur enzo.

HBO is inderdaad alleen lerarenopleidingen
Bedankt voor de reacties maar ik zoek geen studie op WO niveau. Ik zit zelf te denken aan HBO en daar kan ik dus alleen de lerarenopleiding vinden en lerares worden is nu net iets wat ik niet wil.
Volgens mij heeft Windesheim Zwolle een opleiding Nederlands zonder lerarencomponent.
In het algemeen gesteld: het HBO leidt op voor een beroep, het WO leidt op tot onderzoeker op een vakgebied. "Nederlands" is geen beroep, "Leraar Nederlands" wel. Wat wil je met de studie? De journalistiek in? Dan ga je HBO-journalistiek doen. Wil je communicatie-adviseur worden? Dan ga je HBO-communicatie doen (weet niet hoe die heet, maar die is er vast )
Och, ook met je WO heb je grote kans om in het onderwijs te belanden. Of zoals ik, iets te doen wat niet met je studie-achtergrond te maken heeft.
Dat klopt, ik beweer ook niet dat iedereen die WO doet onderzoeker wordt op zijn vakgebied . Maar dat is wel de insteek van het onderwijs.
Delphi, ik reageerde niet bewust op jou hoor. Ik vond je post erg duidelijk.

Uit 'mijn' jaar zitten er bij mijn weten 2 in het onderzoek, een heleboel in het onderwijs en ik doe maar wat. (Terwijl in het begin echt niet zoveel mensen richting onderwijs wilden..)
Ik ben ooit de lerarenopleiding Nederlands gaan doen, omdat ik dacht dat je daar ook wel andere dingen mee zou kunnen dan leraar worden. Helaas was dat niet zo... in het eerste jaar was de lesstof nog heel breed en inhoudelijk, maar vanaf het tweede jaar kwam de focus steeds meer te liggen op het lesgeven. Op een gegeven moment was het vrijwel alleen nog maar lesgeven en na een stage wist ik zeker dat dat niet was wat ik wilde. Aan het begin van het derde jaar ben ik er toen nog mee gestopt. Ik raad je dus aan die HBO-opleiding alleen te doen als je echt voor de klas wilt staan.

Wil je echt inhoudelijk meer, dan kun je volgens mij toch echt beter naar het WO. Ik geloof niet dat er nog andere HBO-studies zijn op het gebied van de Nederlandse taal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven