Werk & Studie alle pijlers

Studie schooljaar 2012/2013 topic!

16-08-2012 09:09 942 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik, omdat ik een thuisstudie doe, moeite om mezelf aan mijn planning te houden.

Dit schooljaar wil ik dat anders aanpakken!

Ik open dit topic voor mensen met hetzelfde probleem en ik hoop dat wij elkaar af en toe een schop onder de kont kunnen geven als wij afwijken van onze studieplanning.

De bedoeling is dus dat je mededeelt wat af moet deze week, en ook (naar eerlijkheid) vermeld of het werk daadwerkelijk gedaan is.

Zo creëeren we een soort van "stok achter de deur/ sociale controle" , we zullen zien of het helpt...

Veel succes allemaal!

(natuurlijk zal ik vandaag nog mijn planning van deze week posten)
We live in a free world
Hoi allen,

afgelopen week druk bezig geweest met kerstborrels en dergelijke, daarom niet echt kunnen reageren. Inmiddels alle posts van iedereen gelezen, maar het is een beetje te veel om op alles uitgebreid te reageren ;) In ieder geval goed om te zien dat iedereen zo hard bezig is geweest

Hier heb ik in ieder geval goed nieuws, mijn scriptieonderwerp is 'goedgekeurd', in zodanig dat ik nu een begeleider heb gevonden die mijn scriptie gaat begeleiden! Ik ben zo opgelucht dat die laatste onzekerheid weg is. Tegelijkertijd heb ik de opdracht gekregen om voor half januari een aantal boeken en artikelen door te lezen. Bol.com is dus erg blij met me geweest afgelopen week ;) Gelukkig ook nog de nodige artikelen gevonden, dus genoeg om het onderwerp echt vorm te gaan geven.

Het grootste nadeel is dat ik nu vakantie heb van mijn werk, maar ontzettend veel moet doen. Ik was van plan om 5 papers te schrijven, alle literatuurreflecties voor de rest van de periode te maken, 2 boeken te lezen en samen te vatten voor het tentamen dat ik heb en te leren voor de herkansing van 30 januari. Daar zijn dus nu een aantal boeken en artikelen bijgekomen. Heeft er dus iemand een tip om dit allemaal zo effectief mogelijk te gaan doen in 2 weken tijd en toch nog een beetje te kunnen genieten van de vakantie?

Voor vandaag staat in ieder geval het eerste paper dat ik af wil maken op het programma. Het moeten 2.500 woorden zijn en ik heb er nu iets meer dan 600... Het gaat dus redelijk, maar tegelijkertijd ben ik er nog lang niet. Ik ga wel proberen het rond 12:00 uur redelijk af te hebben, duimen jullie voor me dat ik in 2 uur tijd ongeveer 2.000 woorden ga schrijven? ;)

Delmikra
Gaat je lukken!!! Je hebt al een start gemaakt met die 600 woorden.

Betreft het vrij hebben van werk en veel studie dingen moeten doen, toch vakantie willen vieren. Dan kan je niet anders dan plannen. Welke leuke vakantiedingen heb je in je hoofd? En die plan je dan in, en er omheen je studiedingen.

Ik ga op vakantie komende week t/m volgende week zondag. Ik heb begin januari 2 deadlines voor 2 grote papers (eentje op 31 dec.). Dus ik zit met ongeveer hetzelfde. Ik ga alles in de avond doen, want overdag zal ik op pad zijn. Geen wijntjes dus, niet borrelen, maar de boeken/artikelen en schrijven maar.

Alleen.... ik voel een wattenhoofd... Verkouden? Nu kerst inkopen, vanavond kerstdiner met vrienden. Altijd een rare drukke periode dit!

Succes Delmikra!
Clarins, inmiddels 1150 woorden, gaat redelijk, alleen had ik voor mijn gevoel meer kunnen doen. Denk dat ik gewoon een beetje moe ben en dat ik me niet te druk moet maken als ik even afgeleid raak ;) Mag best trots zijn op wat ik heb geschreven, het is naar mijn idee redelijk goed.

Ik wil het liefst meerdere dingen doen deze vakantie, met 1e en 2e kerstdag was ik eigenlijk van plan om niets aan school te doen, gaat tegen mijn principes in ;) Verder wil ik misschien een dagje naar de sauna, een dagje bioscoop in Antwerpen en wellicht nog een dagje sushi maken + uiteten (was een aanbieding van Groupon). Maar ach, ik ga kijken of alles te plannen is en zo niet, dan maar iets minder voor school doen dan ik had gehoopt... Geniet van het shoppen en eten clarins!
Clarins, inmiddels 1150 woorden, gaat redelijk, alleen had ik voor mijn gevoel meer kunnen doen. Denk dat ik gewoon een beetje moe ben en dat ik me niet te druk moet maken als ik even afgeleid raak ;) Mag best trots zijn op wat ik heb geschreven, het is naar mijn idee redelijk goed.

Ik wil het liefst meerdere dingen doen deze vakantie, met 1e en 2e kerstdag was ik eigenlijk van plan om niets aan school te doen, gaat tegen mijn principes in ;) Verder wil ik misschien een dagje naar de sauna, een dagje bioscoop in Antwerpen en wellicht nog een dagje sushi maken + uiteten (was een aanbieding van Groupon). Maar ach, ik ga kijken of alles te plannen is en zo niet, dan maar iets minder voor school doen dan ik had gehoopt... Geniet van het shoppen en eten clarins!
Delmikra, je bent niet de enige. Hier helemaal geen vakantie helaas, maar tentamenweken. Alleen kerstdagen en oudjaar vrij. Misschien een tip om niet al die boeken door te lezen, maar je te focussen op je aantekeningen, samenvatting van een studiegenoot, colleges?! Dit scheelt enorm in tijd. Ik zou persoonlijk helemaal tureluur worden als ik alles moest doen wat jij moet doen in zo een korte tijd. Vergeet inderdaad niet te genieten van de rust van de vakantie! Ik twijfel zelf enorm over mijn leer-aanpak. Helaas tijdens de schoolweken bezig geweest met opdrachten, essays en dus amper wat stof uit de boeken gelezen. Kan ik beste toch nog alle stof lezen (ben ik wel heeeeel lang bezig, zijn honderden pagina's) of alleen heel goed de hoor/werkgroepen en aantekeningen leren. Eigenlijk heb ik nog nooit voor een tentamen heel het boek of boeken voor dat vak gelezen (tijdsnood) en heb het tot nu toe altijd gehaald door vooral te focussen op de colleges. Maar ben toch bang dat ik een keer mijn neus stoot. Wat denken jullie?

Hoe oud zijn jullie eigenlijk?! Jullie klinken zo enorm volwassen
Het probleem is dat ik aan aantekeningen van anderen helaas niet veel heb, die 2 boeken krijg ik een tentamen over, dus die moet ik echt lezen. De overige artikelen en boeken zijn voor mijn scriptie en ik zal uiteindelijk moeten weten wat er in die boeken staat. Wellicht kan ik er wel samenvattingen over vinden, maar het beste is toch om zelf te lezen. We zijn nu 2 uur verder en zit op ongeveer 1.300 woorden, gaat helemaal niet zoals ik het wil. Nu even proberen te knallen en het voor 17.00 uur af proberen te krijgen.

Ik ben overigens 24, en jullie?
hé, had hier een heel verhaal getypt en nu is hij weg

Maar goed,

@ delmikra nog gelukt???

Ik ben zelf 26...
Nope, het is nu half 9 en heb nu wel 2.403 woorden (WHOEHOE), dus later dan de geplande deadline. Ach, ben al lang blij dat het nu klaar is. Alleen nog even de literatuurlijst in elkaar knallen en dan stop ik er denk ik mee voor de rest van de avond!
Hoi!

Leuke kerstdagen gehad allemaal?

Ojee ik heb spijt...spijt dat ik me niet aan de planningen heb gehouden die ik heb gemaakt..spijt dat ik alle tentamens in het beste geval maar voor de helft heb voorbereid (maar vaak echt minimaal) en spijt dat ik alles uitstel dat met studeren te maken heeft. De tentamencijfers komen nu langzaam binnendruppelen en het is niet fraai zoals mijn vader zou zeggen. Heeft iemand DE tip om het leren van de hertentamens aan te pakken? Ik weet dat die hers mijn eigen schuld zijn maar een tip kan altijd helpen. Voor filosofie bijvoorbeeld..hoe moet ik dat in godsnaam leren? Dat ik op tijd moet beginnen weet ik. De her van wetenschapsfilosofie is over iets minder dan een maand en ik moet 14 hoofdstukken bestuderen. Die andere her(s) (ik hoop dat het bij 2 blijft maar vrees voor 3) komt wel goed. Als ik wel had geleerd was het tentamen goed te doen.

Fijne avond verder iedereen en ik hoop dat iemand me kan helpen!
Pfff ik ben kwaad op mezelf. Door de kerstdagen, veel verjaardagen, drukte op werk, zin in gezellige dingen (en noem nog maar 10 excuses op) heb ik na 6 weken nog haast niets uitgevoerd. Voor 1 vak zit het boek nog in plastic, voor een ander vak moet ik 4 van de 5 opdrachten nog doen en alhoewel ik druk in colleges was met aantekeningen heb ik de overige 5 boeken voor tentamens nog niet echt open geslagen om echt te leren. Crap. Ook de reden dat ik weinig heb geschreven - er valt niet heel veel te schrijven!

Ik heb me voorgenomen vandaag even kort een nieuwe planning te maken. Te beginnen met een opdracht en maandag keihard te gaan blokken - dan heb ik namelijk toch het huis voor mezelf.

Ik heb nu echt last van de winterdip, mijn motivatie is weg. Baal baal baal. Ik hoop dat het de rest wel goed verlopen is de afgelopen periode. Ieder geval weet ik wat mijn nieuwe voornemen is voor het nieuwe jaar!

Succes en goede jaarwisseling! Xx
Ik ben ook weer aan de studie. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me erg relaxed voel. Vanaf 2 januari tentamenweken, maar ben al een tijdje bezig met studeren. In eerste instantie begin ik altijd met de boeken begrijpend te lezen, maar merk dan na 100 bladzijdes dat het veel te veel tijd kost en helemaal niet efficiënt werkt. Want na een hoofdstuk lezen is maar de helft blijven hangen. Wat ik nu dus doe is de sheets van de hoorcolleges en mijn aantekeningen van de hoor-en werkgroepen leren. Twee januari begin ik met een raar wiskunde/economie-vak. Hoewel ik tot gister nog erg gestressed hierom was, merk ik nu dat ik het steeds meer ga begrijpen en dat het wel goed komt Het is vooral elke dag een stukje leren en zelf even evalueren als je gaat slapen. Gewoon even er bij stil staan dat je weer een stapje verder bent, meer dingen weet en meer begrijpt dan gisteren. Dit helpt mij erg. Meestal lijkt het na een dag studeren dat ik niets heb gedaan (als ik kijk naar de hoeveelheid wat ik heb gedaan), tot ik stil sta bij WAT ik allemaal heb geleerd wat ik nog niet goed beheerste. Dat geeft veel zelfvertrouwen en zo merk je elke dag dat je al een stukje dichterbij het tentamen bent en er steeds meer klaar voor raakt.

Niekchic, als ik jou was zou ik niet al die enorme dikke boeken doorwerken. Zoals ik hierboven heb getypt merk ik voor mijzelf dat dit helemaal niet efficiënt werkt. Beter kan je eerst alle colleges (sheets, aantekeningen en opdrachten) leren en oefenen. Meestal beheers je dan al 80 procent voor het tentamen, want meestal zijn de dingen die docenten bespreken tijdens de colleges wat ze ook gaan vragen op het tentamen. Eventueel kan je daarna nog het boek doorbladeren, dingen lezen die je niet snapt, wat herhalen, etc. Zo moet het vast en zeker goed komen! Maar goed, wellicht vind je het zelf fijner om toch alle boeken door te lezen. Maar ik zeg wat ik het zelf het fijnste vind en wat bij mij altijd succes opgeleverd heeft.

Succes allen
Gelukkig 2013 gewenst!

Ik kom even het topic binnenvallen, ik zit in het derde jaar van een HBO-opleiding en moet in februari mijn stage afronden.

Echter: ik heb ontzettend last van werkontwijkend gedrag en zit redelijk te stressen en heb een schop onder mijn kont nodig! De afgelopen maand vaak ziek geweest en moet nu bezig met een flinke inhaalslag, omdat ik mezelf redelijk hoge deadlines gesteld heb en me hier ook aan wil houden.

Wie geeft mij even een schop onder mijn billetjes?
Haaii!!

Ook namens mij de beste wensen

Oeioei: Heb mijn planning van een paar dagen terug alweer een beetje laten vallen..na oud en nieuw was ik toch echt te moe voor enige vorm van actie! Dus morgen naar de bieb en daar de planning rechttrekken. Hopelijk kom ik dan weer op schema. Anders zijn de hertentamens ook kansloos.

De colleges die ik volg zijn meestal maar een heel klein beetje overlappend met de stof uit het boek/artikelen. En heb nu gemerkt dat alleen de handouts en dia's leZen niet genoeg is dus ik moet de boeken in. Bij hoge uitzondering zijn het Nederlandstalige boeken (thank God) dus dan gaat het lezen net iets sneller.

Heb mijn tas al ingepakt en mijn bammetjes gesmeerd!

@ullaaa: Hoe is je tentamen gegaan?

en Wordtel: zijn die hoge eisen echt nodig? Als je zoveel moet inhalen na ziekte is het dan niet verstandig om je eisen iets bij te stellen? Ik ken het wel..ik ben best perfectionistisch en leg de lat ook hoog. Gevolg is wel dat de hoge druk die ik op mezelf leg soms (vaak) verlammend werkt en dat ik alleen maar gefrustreerd ga zitten zijn. Heb je nog iets gedaan vandaag? Nu is het vast te laat maar morgen ben ik dus ook van plan om te gaan studeren en ben ik available voor schopjes hier en daar mits het wederzijds is!
Beste wensen allemaal!

Mijn goede voornemen is dat ik hier wat vaker kom schrijven.

Ik heb ff wat voorbeeldbladzijdes bekeken van "Wetenschapsfilosofie voor Geesteswetenschappen". Wat een belangrijk ding is bij het leren van filosofie - belangrijker dan bij andere vakken - vind ik het continue 'terugkoppelen'. Stel, je hebt filosoof 1/stroming 1 en en daarna filosoof 2/stroming 2. Bedenk tijdens het lezen over 2 dan steeds wat nu belangrijke verschillen en overeenkomsten zijn. Dat geeft je ook meer begrip over de filosofen apart.

Die resumees aan het einde van de hoofdstukken zijn wel handige checks. Als je alles wat daar staat uitgebreid kan uitleggen en begrijpt dan zal het vast wel goedkomen.

Maak je zelf een samenvatting?
Liever elitair dan een pauper!
Goeiemorgen!

Kalliope, bedankt dat je er even naar gekeken hebt. Wat lief! Die tip van jou is wel een goede, ik heb het gevoel dat ik nu wat serieuzer ermee ben waardoor ik het hopelijk beter ga snappen en met die tips van jou helemaal. Ik ben het zelf aan het samenvatten ja. Er is van de vorige druk een samenvatting die ik wel heb bekeken maar merk dat dat nietgoed blijft hangen en ook niet mijn stijl is dus die heb ik snel weer weggelegd. Ik ben geen fan van kant en klare samenvattingen maar dacht er zo makkelijk vanaf te komen. Zit nu klaar in de bieb om te gaan beginnen. Hoe is het met jouw papers?

Succes!!
Heej allemaal

Ik ben daarnet ook weer gaan zitten om te gaan schrijven aan mijn scriptie. Helaas is mijn plan van aanpak nog niet goedgekeurd, maandag heb ik daar een gesprek over. Maar ik wil nu in ieder geval tot 14:00 uur even hard doorweken. Om 14:00 uur laat ik jullie weten hoe ver ik ben gekomen. Het begin is echt wel weer moeilijk, een chronisch tekort aan motivatie, dus ik dacht: ik ga hier weer posten, als een stok achter de deur!

Groetjes en jullie ook allemaal nog succes met de studiewerkzaamheden!
Hier nog 1 aan de studie. Fijn om af en toe in dit topic te kijken en te weten dat je niet de enige bent! Laten we met zijn allen er nu voor gaan, dan zijn we er maar lekker vanaf
Niek, als je iets niet begrijpt of je afvraagt of je het goed samenvat, stel dan vooral vragen. Grote kans dat het boek ergens bij mij in de UB ligt, dan kan ik altijd nog ff uitgebreider kijken.

Ik neem altijd vakantie met kerst/o&n, dus ben nog niet aan mijn essays begonnen. Maar begin het nietsdoen nu zat te raken, dus dit weekend ga ik denk ik aan mijn commissie en vrijwilligerswerk, en vanaf maandag weer werken en studeren. Zin in.
Thanks Kalliope!

Ik ben alweer gestrand bij hoofdstuk 2. Dat is zo'n onoverzichtelijke brij met zinnen. Ik kan gewoon niet achter de structuur van het hoofdstuk komen. Ik wil al lezende samenvatten maar ik word er helemaal gestoord van. Het verhaal loopt niet echt voor mijn gevoel, Ik krijg er geen duidelijke lijn in qua stromingen en filosofen. Heel vervelend. Als jij daarnaar wil kijken? Als t teveel tijd kost hoeft het niet hoor.

Groot gelijk dat je vakantie neemt! Ik ben ook pas net weer begonnen hoor. Maandag voor 't eggie! Heb nu al 2 tentamens niet gehaald maar zag net wel dat ik een ander schrijfsel heb binnen getikt. Nu dus mijn leerstijl radicaal veranderen en het moet goedkomen! Dit weekend ga ik naar mijn ouders toe met mijn filosofieboek als gezelschap, ik zou maar een helder moment krijgen! Succes met alles. (ik geniet met volle teugen van het niks doen ;))
Hoi allen,

ook namens mij iedereen de beste wensen! Hoop dat jullie fijne dagen hebben gehad. Ik heb met kerst (en de 2 dagen erna) ziek op bed gelegen en dus in die week niet heel veel voor school kunnen doen. Inmiddels heb ik deze week flink doorgewerkt en een aantal dingen af gemaakt. Ik heb zelfs al een beetje voor kunnen werken. Voor mijn scriptie heb ik helaas nog niet veel gedaan en ook mijn interview over een burgerinitiatief moet ik nog gaan afnemen (die opdracht moet over een week worden ingeleverd, dus dat wordt nog spannend).

Ik ga vandaag ook even knallen voor school, proberen de laatste literatuurreflectie af te maken en wat voor te bereiden voor mijn scriptieafspraak.

Zijn er nog anderen die vandaag aan de slag zijn?
Morgen weer het eerste college van het jaar. 'Gelukkig' de hele dag lang. Van 9 tot 6 met twee uurtjes niks doen tussendoor. Zie er nu al tegenop en dat het hele komende blok op maandag pfff het enige voordeel is dat het niet op vrijdag is!

Jullie ook allemaal beginnen morgen? Succes!!

PS dit weekend veel minder gedaan dan gehoopt helaas...
Jazeker, ook ik heb vanavond weer het eerste college van het jaar. En vandaag ook weer voor het eerst aan het werk ;) Ben benieuwd hoe de dag gaat lopen. Vooralsnog heb ik de juiste flow nog niet te pakken ;)
Niek, ik heb het boek net aangevraagd bij de UB en zal straks ff kijken.

Dit weekend niets meer gedaan. Nu hard aan de slag voor mijn commissie. En morgen ga ik lekker werken denk ik.
- knip knip -

Als je dit nou gaat herhalen voor jezelf moet je de volgende dingen tegen elkaar afzetten:

1. klassieke natuurwetenschap/moderne revolutie (theorieen, wetten, academies).

tegen:

2. Middeleeuwen (Aristoteles, Galenus, Ptomelaeus).

Dat is de allerbelangrijkste richtlijn/structuur.

Vervolgens gaat het in 2.1b en 2.1c verder over de klassieke natuurwetenschap/wetenschappelijke revolutie; hierin kan je de tegenstellingen waarschijnlijk goed zien. Eventueel kan je dit in je inleiding aanvullen: Copernicus en Bacon kan je dan achter "1. Ontstaan in de Wetenschappelijke Revolutie (bv. Galileo, Boyle, Newton)" zetten.

In 2.1d gaat het dan over de Copernicaanse Revolutie van Kant. Dit is als het ware een "gevolg" van de Wetenschappelijke Revolutie, qua structuur.

Als je wilt, kijk ik er nog wel ff verder naar. Erg lastig om het op een computer te doen, meestal doe ik het op papier, dan kan je met pijltjes iedereen en alles met elkaar verbinden. Kan je zeggen als je het gelezen hebt, dan haal ik de samenvatting daarna ff weg.
Als het totaal niet duidelijk is moet je het ook zeggen hoor. Ik heb dit al zo vaak moeten herhalen dat het voor mij misschien wat meer op de automatische piloot gaat en mijn uitleg daardoor veel minder duidelijk wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven