Werk & Studie alle pijlers

Studie schooljaar 2012/2013 topic!

16-08-2012 09:09 942 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik, omdat ik een thuisstudie doe, moeite om mezelf aan mijn planning te houden.

Dit schooljaar wil ik dat anders aanpakken!

Ik open dit topic voor mensen met hetzelfde probleem en ik hoop dat wij elkaar af en toe een schop onder de kont kunnen geven als wij afwijken van onze studieplanning.

De bedoeling is dus dat je mededeelt wat af moet deze week, en ook (naar eerlijkheid) vermeld of het werk daadwerkelijk gedaan is.

Zo creëeren we een soort van "stok achter de deur/ sociale controle" , we zullen zien of het helpt...

Veel succes allemaal!

(natuurlijk zal ik vandaag nog mijn planning van deze week posten)
We live in a free world
Even een snelle update, heb jullie reacties nog niet gelezen maar dat doe ik allemaal...hmm vrijdag ..

Ik heb mijn hertentamen vorige week gehad. Het ging naar mijn gevoel wel redelijk, denk dat ik met de hakken over de sloot ben. Maar ooohh wat ben ik mentaal op. Ik kwam thuis van me herkansing en ik was ZO moe de volgende dag heb ik uitgeslapen en viel ik overdag weer in slaap.

Gister ook tentamen gehad om half 9 begon het, dus ik moest al half 7 van huis vertrekken...pffoee ik was kapot! Het tentamen ging redelijk...durf er niets over te zeggen want het was met allemaal formules en berekeningen, denk wel dat ik de over het algemeen de juiste formules heb gebruikt maar soms kan je toch net 1 stap verkeerd hebben gedaan waardoor je een totaal ander antwoord krijgt.

Vandaag had ik ook een tentamen statistiek2, maar dat heb ik niet gemaakt. Ik had ook niets voorbereid en toen ik een oefententamen ging proberen te maken kon ik ook werkelijk niets invullen. Dus ja, ik dacht dat heeft geen zin.

Morgen heb ik wiskunde, ga het wel maken maar weet zeker dat ik die niet haal...ik heb daar ook veeel te weinig voor gedaan en te weinig geoefend.

Vrijdag heb ik filosofie en dat ben ik nu dus ook steeds aan het leren ipv statistiek 2 en wiskunde, hopelijk haal ik dat. Want over het algemeen wordt dat heel erg slecht gemaakt.

Wiskunde en statistiek is over het algemeen een kwestie van goed oefenen en dan lukt het wel, dus daarom maak ik mij daar minder zorgen voor dan filosofie.

Ik heb wel echt geleerd dat na de vakantie ik alles heel anders ga aanpakken qua studie en planning. Nu was ik letterlijk 5 weken lang bijna iedere dag bezig met mijn herkansing dat ik gewoon echt op was. Maar ik was/ben zo gestresst dat ik het niet zou halen en dat ik dan dus moet stoppen. Alleen ik zie nu wel in dat het echt averechts kan werken en ik beter rustig kan blijven en zoveel mogelijk vakken verspreiden en elke dag een ander vak doen dan 1 periode lang 1 vak.

Hopelijk gaat het bij jullie goed?
Ppp11, waar gaat je filosofie over? Ik studeer filosofie, dus misschien kan ik je helpen.

Gelukkig zijn er hier nog mede-zieligerts die ook geen vakantie hebben.

Ik ben gewoon niet meer gemotiveerd merk ik. Vooral omdat ik het toch nooit meer af kan krijgen. En ik had vandaag de wekker om 5.45 gezet, maar kwam er pas om 8.30 uit. Zit nu pas in de bieb.

Maar goed, ik ga er gewoon voor en kijk wel hoever ik kom. *Hele harde schop* succes met de laatste loodjes allemaal!
Liever elitair dan een pauper!
Wat goed dat je alsnog naar de bieb bent gegaan. Ik zit ook in de UB. Maar ben begonnen met een hoop computer/laptop gedoe. En die 'behulpzame' vrouw die achter de balie zat kon mij niet helpen (ze wilde het niet, dat stuk chagerijn!) Ben nu druk voor het tentamen van morgen. Mijn motivatie heeft mij (en anderen in mijn omgeving) totaal in de steek gelaten. Gisteravond bijv tentamen om 6 uur. Om half 3 bedenk ik dat het wel zinvol zou zijn als ik een wat zou gaan lezen. Ik had trouwens filosofie tentamen. Ik volg wetenschapsfilosofie en ik ben er niet echt dol op. Het boek is verschrikkelijk en de colleges zijn saai. Zo jammer! Weet niet hoe je er iets leuks van kan maken maar toch...gister dus een tentamen. Zit je daar met een paar 100 anderen in een tentamengebouw in the middle of nowhere. Met meerkeuze vragen dus. En ik kan dat echt niet goed. De meeste van mijn medestudenten waren in een paar minuten klaar! Ik ben dus benieuwd. Als je mij ook wil helpen?? Ik heb waarschijnlijk een her. Hoe moet ik het leren? Ik snap niet hoe ik het moet aanpakken. Ik doe maar wat ;)
Ik zit nu al op school, eerder danv erwacht. maar ga nog even aan de slag. Tenminste dat is de bedoeling hoewel het niet erg vlot gaat...heb de indruk dat ik de stof al redelijk beheers. En het oefententamen maak ik zonder problemen. Dus ga later alleen nog de teorie doorlezen.

Verder iedereen Succes!!!
Ik heb inderdaad ook wetenschapsfilosofie. Ik heb meerkeuze vragen en het schrijven van een essay.

Heleboel artikelen over Adam Smith, Karl Marx, Fukuyama en nog een aantal andere filosofen. Het boek kleine inleiding wetenschapsfilosofie en het boek van Hans Achterhuis, 'de utopie van de vrije markt'.

Het essay gaat waarschijnlijk over een aantal verschillende onderwerpen van verschillende filosofen, maar we weten dus nog niet welke onderwerpen dat is een verrassing.

De meerkeuzevragen zijn bij ons ook erg tricky want je krijgt gewoon 4 antwoorden die meestal allemaal wel goed zijn en dan moet je kiezen voor het best passende antwoord.
Ik heb voor wetenschapsfilosofie een boek dat heet 'wetenschapsfilosofie voor de geesteswetenschappen' en is van Leezenberg dacht ik. Ik heb alleen maar toetsen, gelukkig geen essays ofzo maar ik heb een algemeen deel met hoorcolleges dat is uit dat boek. En ik heb een vakspecifiek-deel en daar heb ik andere artikelen voor en moet ik schrijfproducten inleveren en een presentatie houden. Vrij pittig allemaal. Die mc-vragen zijn bij mij ook tricky en vaak zijn het gewoon stellingen en vragen ze welke van de 4 er goed zijn. Maar ook die lijken allemaal zo op elkaar.
Zo hier hard bezig geweest. Heb een paar oefeningen voor het hertentamen gemaakt. En net een verslag afgerond wat vrijdag ingeleverd moet worden in het engels. Dus alleen kwestie van spellingcheck doen.

het andere vak wat morgen ingeleverd moet worden heb ik ook zowat af. Dat is kwestie van een paar kleine details bijwerken.

Nu even uitrusten en even wat eten en drinken
Zo, hertentamen is geweest, ging op zich wel goed. Een heel vage uitkomst bij een rekenvraag, maar goed dat kan makkelijk een goede uitkomst zijn.

Ook tussendoor al heel wat voor deze week afgerond, dus nu vrijdag nog 2 dingen inleveren en dan is het vakantie.
Zo, ik meld mij ook even. Tot nu gaat mijn nieuwe opleiding niet zo top door allemaal omstandigheden. Mijn slb'er heeft mij de keuze gegeven om nu te stoppen en het volgend jaar nog een keer te proberen of nu gewoon keihard te gaan knallen. En ik heb gekozen voor dat laatste. Ik moet de komende tentamenweken de vorige tentamenweken ook helemaal doen. Oftewel; 8 tentamens. Dus vanaf nu heb ik bijna geen vrije tijd en ben ik enorm veel bezig met leren. Ik moet het nu gewoon doen.
Jammer Nickchic dat wij niet hetzelfde hebben, anders hadden wij elkaar kunnen helpen.

Iemand hier ooit 6 tentamens gehad, en ze alle 6 gehaald?
6 op universitair niveau dan he...
Ja, en het was ook nog eens een warme periode toen (tegen de 30 graden). Dat was echt klote studeren! En erna voelde het alsof ik in een vacuum had geleefd en was 3 kilo kwijt. Handig, het was toch zomer
quote:_strawberry_ schreef op 19 december 2012 @ 13:11:

Zo hier hard bezig geweest. Heb een paar oefeningen voor het hertentamen gemaakt. En net een verslag afgerond wat vrijdag ingeleverd moet worden in het engels. Dus alleen kwestie van spellingcheck doen.

het andere vak wat morgen ingeleverd moet worden heb ik ook zowat af. Dat is kwestie van een paar kleine details bijwerken.

Nu even uitrusten en even wat eten en drinken Way to go strawberry!
quote:ppp11 schreef op 20 december 2012 @ 10:03:

6 op universitair niveau dan he...Ik denk dat het op HBO niveau ook een zware kluif is.
Ik zit te denken wat voor reeks dat ook alweer was, er zat in: wetenschapsfilosofie, ethiek en recht, statistiek II en.... Moet even denken, was nog in de BSc-periode. A&O psychologie, a&o en beleid! Jup, dat waren ze. Wetenschapsfilosofie haalde ik per ongeluk, ik had het echt niet geleerd, maar was wel naar alle werkgroepen geweest. Ik ging naar het tentamen om te 'snuffelen' en dacht; ik doe wel het her voor het 'eggie'. Ik had inderdaad een onvoldoende, ik ging naar de inzage, juist om goed te luisteren en dingen te vragen (zodat je weet hoe je het studeren moet aanpakken voor het hertentamen, waar moet je op letten). Toen merkte ik op dat er een hele vraag niet was nagekeken. En die had ik eigenlijk best goed beantwoord. Deze vraag werd alsnog nagekeken, kreeg de volle punten daarvoor en volgens mij had ik het tentamen toen net aan gehaald (ipv een 5,5 een 5,9) Dramatisch cijfer, maar wel gehaald. Ik vind het nog steeds een vloek op mijn cijferlijst.
Zo Clarins, dat zijn ook niet zomaar even alle makkelijke vakken.....

Vind het echt knap, alles toch gehaald! Hoe had je dat gedaan?

Ik bereid me er alvast op voor dat ik in het ergste geval 6 tentamens heb. Ik heb sowieso al 2 herkansingen omdat ik die niet heb gemaakt en de rest heb ik wel geleerd, maar niet zo goed als ik eigenlijk zou willen, kwam dus omdat ik heel erg bezig was met mijn herkansingsvak die ik denk ik wel heb gehaald.

Maar voor na de vakantie wil ik gelijk goed aan de slag met alles in te plannen en hoe ik alles ga leren.
6 tentamens op welk niveau dan ook is een hele kluif. Hangt ook van het vak/stof af en ook van de hoeveelheid.

hier heb ik net alle documenten gecontroleerd op spellcheck. Dus dan morgen inleveren en ik kan de rest v/d dag vrij nemen.

Straks met ma centrum in, wat spulletjes kopen, en met ma meegaan omdat ze speciale steunzolen moet laten maken.

En dan morgen 1 uurtje les en is het vakantie :D Eigenlijk is het al vakantie...want dat ene uurtje zit ik me toch altijd te vervelen...LOL>

Verder iedereen die vandaag bezig is succes alvast!!
ahhhhh dames!

Vandaag mijn laatste tentamen gehad van 2012..pff wat een opluchting. Ik heb me nog nooit zo slecht gedragen qua studiehouding..was vast het afreageren van blok 1!

Nu nog een deadline om 6 uur die ik er zoals het er nu uitziet wel ga halen. Wel stom dat die kerel voor hetzelfde vak een tentamen en een deadline op dezelfde dag zet. Ik ga nog even bikkelen ;)
Als de wereld nou morgen vergaat hoeven we ons ook niet druk te maken over hertentamens bedenk ik me nu net..wat een fijne gedachte!

(afgelopen studiejaar had ik ook 6 tentamens per tentamenweek maar toen had ik maar 2 tentamenweken)
quote:ppp11 schreef op 20 december 2012 @ 10:35:

Zo Clarins, dat zijn ook niet zomaar even alle makkelijke vakken.....

Vind het echt knap, alles toch gehaald! Hoe had je dat gedaan?

Grote stapel aantekeningen, grote stapel samenvattingen, college sheets en werkgroepen bijhouden. Ik ben een slechte planner en werk echt niet vooruit, ik zit altijd op de deadline. Maar ik zorgde wel dat ik alles in huis had, alles in mappen, en als het zover was: gaan. Dan duik je die tentamenperiode in, dan heb je even geen leven buiten die tentamens. En als het voorbij is ga je meteen dezelfde avond de kroeg in met vriendinnen. Het was zomer, lang licht, ik zag lijkbleek maar had me wel in wat moois zomers gehesen. Heerlijk was die avond, we hadden gegeten in een studentenkroeg (met korting En de rest van de avondjes wijntjes drinken, kletsen en opgelucht zijn dat het achter je ligt. Ik haatte het! Blij dat ik nu jaren later alleen papers hoef te schrijven. Ook veel werk, maar blokken voor tentamens
quote:niekchic schreef op 20 december 2012 @ 16:53:

ahhhhh dames!

Vandaag mijn laatste tentamen gehad van 2012..pff wat een opluchting. Ik heb me nog nooit zo slecht gedragen qua studiehouding..was vast het afreageren van blok 1!

Nu nog een deadline om 6 uur die ik er zoals het er nu uitziet wel ga halen. Wel stom dat die kerel voor hetzelfde vak een tentamen en een deadline op dezelfde dag zet. Ik ga nog even bikkelen ;)Deadline gehaald? Fijne vakantie! Of indien de wereld morgen vergaat, fijne ondergang gewenst
quote:clarins schreef op 20 december 2012 @ 20:26:

[...]

Deadline gehaald? Fijne vakantie! Of indien de wereld morgen vergaat, fijne ondergang gewenst

Ja ik heb de deadline gehaald. Heb het gruwelijk afgeraffeld maar ik was er zo ontzettend klaar mee! Om 6 uur ging bij mij het lampje uit. Voor mij zijn tentamenweken heel intens. Ik ben niet goed in vasthouden aan planningen. Ik maak elke dag een nieuwe planning haha. Maar zo'n week heb ik hele korte nachten (vaak een uurtje) dus ben nu doodop! Gelukkig nu vakantie dus ga bij mijn ouders op krachten komen!

Jullie ook alvast fijne feestdagen enzo!!
@niekchic

wat fijn dat je je deadline hebt gehaald..en geniet van je vakantie!

@Clarins

Papers schrijven en gewoon opdrachten maken ed. is altijd fijner dan blokken voor tentamens. Want bij mij zit er meer tijd in het blokken dan schrijven ed.

@hier

Nog steeds aan het wachten op resultaten. Alles is ingeleverd, en kan dus echt vakantiehouden nu. Moet voor na de vakantie wel wat dingen in orde maken, maar dat is hooguit een paar uurtjes werk.
quote:_strawberry_ schreef op 21 december 2012 @ 18:14:

@Clarins

Papers schrijven en gewoon opdrachten maken ed. is altijd fijner dan blokken voor tentamens. Want bij mij zit er meer tijd in het blokken dan schrijven ed.

@hier

Nog steeds aan het wachten op resultaten. Alles is ingeleverd, en kan dus echt vakantiehouden nu. Moet voor na de vakantie wel wat dingen in orde maken, maar dat is hooguit een paar uurtjes werk.

Papers schrijven gaat veel meer tijd inzitten (bij mij), maar ik moet dan ook papers inleveren van 8000 woorden. Geen kattepis, je kunt niet even wat uit je nek kletsen met zoveel woorden. Maar juist dat er meer tijd in gaat zitten, zegt iets over de waarde die ik eraan hecht. Ik leer er zoveel meer van. Blokken zegt me niets, ik bereid me ook nooit ruim voor. Ik heb alles in huis om door te nemen, maar ben daar niet weken of zelfs dagen van tevoren mee bezig. De dag ervoor en de dag zelf, dat is alles. Met papers schrijven ga je aan de slag met wat je een semester lang hebt geleerd, zowel de stof als de manier waarop van je gevraagd is om te denken, je punten uit te werken. Ik kan zo'n lange paper niet even in een dagje eruit gooien. Gelukkig is de structuur van de vakken al zo opgezet, dat je begint met een voorstel, feed back krijgt, verwerkt en weer verder schrijft. Ik ben de komende week, ook al ben ik op vakantie, daarmee bezig. Veel leeswerk en schrijfwerk al gedaan, nu moet het echte werk beginnen.

Als je dat af hebt, dan weet je ook best veel van een onderwerp. Van vele tentamens met stupide geblok, is de inhoud me ontglipt op het moment dat ik de tentamenzaal verliet. Zonde eigenlijk, maar ja, je moet die tentamens toch halen om verder te komen! Hebben jullie dat ook met blokken voor tentamens? Je produceert het tijdens het tentamen, en daarna foetsie, zet je het uit je hoofd.

Voor mij dus niet echt vakantie nu, want in de eerste week van het nieuwe jaar twee grote papers inleveren. En dan begint het nieuwe blok alweer!

Voor degenen die echt vakantie hebben, veel plezier en geniet van de rust. Voor degenen die nog deadlines hebben, succes! En allen een hele fijne Kerst!
quote:niekchic schreef op 21 december 2012 @ 15:18:

[...]

Ja ik heb de deadline gehaald. Heb het gruwelijk afgeraffeld maar ik was er zo ontzettend klaar mee! Om 6 uur ging bij mij het lampje uit. Voor mij zijn tentamenweken heel intens. Ik ben niet goed in vasthouden aan planningen. Ik maak elke dag een nieuwe planning haha. Maar zo'n week heb ik hele korte nachten (vaak een uurtje) dus ben nu doodop! Gelukkig nu vakantie dus ga bij mijn ouders op krachten komen!

Jullie ook alvast fijne feestdagen enzo!!Planningen, OMG, daar ben ik ook een ramp mee. Blokken voor tentamens is ook zo mind numbing. Met een opdracht of paper schrijven zie je wat groeien voor je neus, op het scherm, je ziet je werk. Blokken is niet tastbaar, beetje staren naar alle aantekeningen en samenvattingen. Boooorrrriiinnnggg. En weinig slaap inderdaad. Heerlijk bijslapen deze vakantie en laat je lekker verwennen bij je ouders!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven