Studie/scriptie - leg hier je ei!
donderdag 28 januari 2010 om 13:15
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!
Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?
Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?
Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
woensdag 5 mei 2010 om 11:20
Yarabelle en inkje, kunnen jullie niet zulke lappen tekst in je scriptie schrijven Nee hoor, juist fijn om te lezen dat er meer mensen zo aan het worstelen zijn.
Tyche, ik heb het juist andersom. Lekker met data klooien en hopen dat er iets leuks uit komt vind ik heerlijk, maar het wetenschappelijk verantwoord maken vind ik een drama. Mijn theoretisch kader staat in grote lijnen maar moet echt nog veel beter. Ga toch maar eerst met de analyse aan de slag, gewoon omdat ik anders vast blijf zitten. Hopelijk werkt dat voor mij!
(maar vanmiddag ga ik toch mooi naar het bevrijdingsfestival!)
Tyche, ik heb het juist andersom. Lekker met data klooien en hopen dat er iets leuks uit komt vind ik heerlijk, maar het wetenschappelijk verantwoord maken vind ik een drama. Mijn theoretisch kader staat in grote lijnen maar moet echt nog veel beter. Ga toch maar eerst met de analyse aan de slag, gewoon omdat ik anders vast blijf zitten. Hopelijk werkt dat voor mij!
(maar vanmiddag ga ik toch mooi naar het bevrijdingsfestival!)
woensdag 5 mei 2010 om 12:23
Ik zit ook weer achter de pc. Ik hoop vandaag een heel eind te komen met mijn inleiding, misschien zelfs wel het af hebben. Zodat ik de rest van het weekend heb voor mijn conclusie. Het gaat overigens weer best wel moeizaam, maar ik blijf toch stug doorgaan.
Welkom Puntje! Nog een andere tip, als je begint na te denken over een onderwerp, vooral veel lezen, artikelen zoeken. Kijken waar eventueel gaten zitten in de literatuur. Dan beginnen met een onderzoeksvoorstel. Als je een goed voorstel hebt, dan heb je een goede richtlijn voor het schrijven van je scriptie en kan je ook een betere focus leggen. En verder eens met Tyche, gewoon beginnen. Het hoeft niet meteen perfect de eerste keer.
Welkom Puntje! Nog een andere tip, als je begint na te denken over een onderwerp, vooral veel lezen, artikelen zoeken. Kijken waar eventueel gaten zitten in de literatuur. Dan beginnen met een onderzoeksvoorstel. Als je een goed voorstel hebt, dan heb je een goede richtlijn voor het schrijven van je scriptie en kan je ook een betere focus leggen. En verder eens met Tyche, gewoon beginnen. Het hoeft niet meteen perfect de eerste keer.
woensdag 5 mei 2010 om 12:38
woensdag 5 mei 2010 om 14:02
Ik sla bevrijdingsdag over dit jaar, ben toch niet in NL, maar heb te veel afleiding hier van 't forum en internet. Vacatures zoeken is toch eigenlijk best wel leuk
Maar ik moet vandaag nog twee artikelen lezen.... en als dat lukt dan ben ik blij. Meer is nog leuker; maar weet niet of dat wel gaat lukken....
@puntjes: ik ben ook net begonnen en ik begin met eerst met een soort achtergrond schets (situatie, probleem, hoofdvraag) en dat ga ik dan later uitbreiden met theoretisch kader en methode. Maar nu eerst gewoon veel lezen, vooral van artikelen geschreven door grote namen in de vakgebied. En dan van daaruit ga ik ga verder werken..
Maar ik moet vandaag nog twee artikelen lezen.... en als dat lukt dan ben ik blij. Meer is nog leuker; maar weet niet of dat wel gaat lukken....
@puntjes: ik ben ook net begonnen en ik begin met eerst met een soort achtergrond schets (situatie, probleem, hoofdvraag) en dat ga ik dan later uitbreiden met theoretisch kader en methode. Maar nu eerst gewoon veel lezen, vooral van artikelen geschreven door grote namen in de vakgebied. En dan van daaruit ga ik ga verder werken..
woensdag 5 mei 2010 om 14:20
Ik sluit me aan. Ik ben 'bezig' met mn masterscriptie. Moet zeggen dat ik het licht nog niet echt zie. Ik heb een globaal onderwerp, maar weet verder eigenlijk niet goed wat ik er mee moet. Wat mevrouwtjezonneschijn zegt klinkt goed. Misschien moet ik het ook zo aanpakken. Ik voel me nog te erg zweven. Iig ik lees vandaag ook! Succes!
woensdag 5 mei 2010 om 14:36
Ook hier weer met scriptie bezig, gaat op zich oke, maar zoooooo langzaam. Begrijp echt niet waarom ik niet gewoon wat sneller kan schrijven/werken. Ik vertrek ergens in augustus voor een semester naar het buitenland en heb mezelf tot 1 augustus de tijd voor scriptie gegeven (vanaf 1 augustus moet ik van alles en nog wat voor vertrek regelen). In eerste instantie wilde ik klaar zijn voor 1-8, maar bedacht me dat ik dat ws niet (met mijn tempo)ga redden en dacht dat ik me er ook bij neer had gelegd dat ik na terugkomst laatste deel van scriptie moet doen. Ik merk echter dat dat toch niet helemaal het geval is, pffff wat moet ik nou, ik wil het liefst klaar zijn, maar continue die klok in mijn nek word ik niet goed van. Jullie misschien advies/tips?
woensdag 5 mei 2010 om 14:43
@ bmichelle; wat tof dat je lekker weggaat! Ik heb ook weer plannen....wereldreizigsters zijn we haha
Maar irritant meis!! Maar het is niet zo dat je een bepaalde deadline vanuit school/uni hebt?? Het lijkt me idd niet handig om een deel van je scriptie erna te doen, omdat je er dan waarschijnlijk totaal 'uit' bent. Heb je een schema voor jezelf gemaakt? Wanneer je wat af wilt hebben...een soort stappenplan?
@ AgoErgoSum; fijn...iemand met hetzelfde...alleen ben jij 3 woorden verder
Het is ook gewoon een chaos om me heen, werkt ook niet lekker...overal boeken, papieren..
@ AgoErgoSum; fijn...iemand met hetzelfde...alleen ben jij 3 woorden verder
woensdag 5 mei 2010 om 14:44
woensdag 5 mei 2010 om 14:45
woensdag 5 mei 2010 om 14:49
Haha ik zie ons echt zo zitten allemaal...achter die verdomde pc, met een zuur gezicht, koekjesrollen, snoepzakken, boeken, pennen, forum open, continu je mail checken, online shoppen etc. Kunt een soort soap over ons maken
Ik heb wel zojuist 2 zinnen getypt voor m'n 'abstract', iets wat 0 prioriteit heeft..maar achhhhhhh beter iets dan niets.
woensdag 5 mei 2010 om 14:57
Zo, bureau = schoon. Dat scheelt alweer. Misskiek: gewoon beginnen NU!
Yarabelle, hahaha ik heb vanochtend een uur aan mijn voorpagina zitten knutselen. Omdat ik het gevoel wil hebben dat ik toch wat ben opgeschoten...
Maar we nemen onszelf in de maling. Ik ga echt NU wat doen, en ga over een uur weer even op t forum 10 minuten, en dan weer een uur knallen.
Kom op!
Yarabelle, hahaha ik heb vanochtend een uur aan mijn voorpagina zitten knutselen. Omdat ik het gevoel wil hebben dat ik toch wat ben opgeschoten...
Maar we nemen onszelf in de maling. Ik ga echt NU wat doen, en ga over een uur weer even op t forum 10 minuten, en dan weer een uur knallen.
Kom op!
woensdag 5 mei 2010 om 15:38
Haha dat is niet eerlijk! Ik ben mijn dataset aan het opschonen, dummy's aan het maken, z-scores berekenen en missings aan het opvullen met gemiddelden en random-dummy's. Ook een hels karwei, maar je ziet er een stuk minder van....
Wil vanmiddag mijn verschillende levels matchen zodat ik mijn complete multi-level model kan gaan bouwen. Lijkt me een prima doel.
Succes met je A4-tjes
Wil vanmiddag mijn verschillende levels matchen zodat ik mijn complete multi-level model kan gaan bouwen. Lijkt me een prima doel.
Succes met je A4-tjes
woensdag 5 mei 2010 om 15:43
quote:Maryxz schreef op 05 mei 2010 @ 15:38:
Haha dat is niet eerlijk! Ik ben mijn dataset aan het opschonen, dummy's aan het maken, z-scores berekenen en missings aan het opvullen met gemiddelden en random-dummy's. Ook een hels karwei, maar je ziet er een stuk minder van....
Succes met je A4-tjes De termen ken ik allemaal maar myyy god, okay ik heb echt zero idee waar je het over hebt haha....iets in SPSS waarsch....
Succes met je A4-tjes De termen ken ik allemaal maar myyy god, okay ik heb echt zero idee waar je het over hebt haha....iets in SPSS waarsch....
woensdag 5 mei 2010 om 16:13
Hihi dataset klinkt constructief. Ik schrijf me rot, maar het zijn zeker geen blz die ooit toegevoegd zullen worden. Dus ik doe ook niet mee met de A4 competitie Ik vind een a4 in een uur best wel goed klinken. Eigenlijk.
Heb echt enorme moeite met concentratie, dus heb ik mijn oude systeem met wekkertje net weer opgepakt. Enorm kinderachtig, maar wel vrij effectief. Ik zet de wekker op een uur en in die tijd mag ik niet soggen, dan kwartiertje afleiding en weer een uur instellen op de wekker. Ik ben ook maar gaan samenvatten ipv lezen/staren, zo onthou ik tenminste wat er stond. Of dit verstandig is (kost natuurlijk enorm veel tijd), geeeeen idee, maar iig heb ik nu wel het gevoel dat afgelopen uur nut had. Misschien om erin te komen. Ik heb afgelopen jaar (??) echt veel tijd verprutst met denken aan het schrijven/beginnen van een scriptie/me druk maken/werken/druk maken om relaties/mezelf/ziek zijn. Geen idee wat ik precies deed. Iig ik zit niet zo in het studeren.
Heb echt enorme moeite met concentratie, dus heb ik mijn oude systeem met wekkertje net weer opgepakt. Enorm kinderachtig, maar wel vrij effectief. Ik zet de wekker op een uur en in die tijd mag ik niet soggen, dan kwartiertje afleiding en weer een uur instellen op de wekker. Ik ben ook maar gaan samenvatten ipv lezen/staren, zo onthou ik tenminste wat er stond. Of dit verstandig is (kost natuurlijk enorm veel tijd), geeeeen idee, maar iig heb ik nu wel het gevoel dat afgelopen uur nut had. Misschien om erin te komen. Ik heb afgelopen jaar (??) echt veel tijd verprutst met denken aan het schrijven/beginnen van een scriptie/me druk maken/werken/druk maken om relaties/mezelf/ziek zijn. Geen idee wat ik precies deed. Iig ik zit niet zo in het studeren.