Werk & Studie alle pijlers

Studiegeld hoe?

15-03-2013 13:38 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 51 en wil weer studeren, echter de kosten voor 1-jarige HBO opleiding zijn rond de 3000 euro. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bekostigen?
Sparen!!!
Gaat niet lukken!
Dan kan je het ook niet bekostigen
Dan houdt het op, wat wil je dan horen?!
In termijnen betalen .. Hoe anders ? Sparen is ook een optie
Dan is het helaas niet mogelijk. Of je zou al moeten lenen..
quote:meisje10 schreef op 15 maart 2013 @ 13:38:

Ik ben 51 en wil weer studeren, echter de kosten voor 1-jarige HBO opleiding zijn rond de 3000 euro. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bekostigen?

Kom je niet in aanmerking voor tegemoetkoming vanuit je werk?

Is dit overigens je eerste HBO opleiding want anders zouden de kosten nog wel eens hoger kunnen liggen hou daar rekening mee
In de 80-er jaren gedeeltelijk Kunstacademie gedaan. Ik heb wat rondgevraagd en gegoogled en je kan een regeling bij je opleiding vragen, belasting ga ik nog bellen (belastingaftrek maar dan moet ik het voorschieten) of een lening....
Dan zul het inderdaad voor moeten schieten met een lening. Wil je de opleiding combineren met je huidige baan? Ga je wel een inkomen hebben als je de opleiding gaat doen?
Die regeling is idd standaard, dan betaal je om de maand een deel of om de twee maanden.

Belastingaftrek: boven de 500 euro kun je idd (deels?) aftrekken.

Lening, zou ik never nooit niet doen. Als je kunt aflossen kun je óók sparen, dan begin je maar een jaar later denk ik dan..
opties

* sparen

* via je werkgever / extra werken

* als het voor je (toekomstige) werk is, is het deels aftrekbaar van de belasting.

waarom is sparen geen optie?

is het een voltijdsopleiding?

collegegeld kun je in termijnen betalen.

sommige opleidingsinstituten bieden losse modules aan. Dan zou je kunnen sparen voor 1 module en daarna weer verder sparen voor een volgende.

als je al een hbo-opleiding hebt, zou het inderdaad kunnen dat je het zogenaamde instellingstarief zal moeten betalen. Dit geldt niet als dit je eerste opleiding in de gezondheidszorg of het onderwijs is. Daarnaast geldt het instellingstarief niet als je je eerste hbo-opleiding voor een bepaald jaar (1990????) gedaan hebt. Dus dat inderdaad ook goed uitzoeken.
Misschien een gekke aanname van mij, maar als je 51 bent. heb je dan geen inkomen waarvan je een dergelijk bedrag kunt sparen? (hoe lang dit ook duurt..)
Niet dat ik iemand ooit te oud vind om te leren, maar in hoeverre ga je je nog te volgen opleiding nog gebruiken, en ga je het geld wat je er nu instopt nog terug verdienen na het behalen van je diploma?
Wil je het gaan gebruiken voor je werk? Dan kijken of je werkgever je tegemoet wil komen.

Is het gewoon voor je eigen interesse/plezier dan sparen idd.
driedubbel
dubbel...
Ik weet niet welke studie je wilt doen maar veel HBO opleidingen zijn als thuisstudie te doen en dat is een stuk goedkoper.

En handiger te combineren met je werk als je dat hebt.
Je zal moeten lenen.

Als jij onder de 30 was, had ik je geadviseerd om rond te kijken voor beurzen. De meeste beurzen hebben namelijk de eis dat je onder de 30 bent. Misschien dat er uitzonderingen bestaan, ik ben ze (nog) niet tegengekomen maar ik hoef ook geen uitzondering, dus heb daar dan ook niet naar gezocht.
Belastingdienst hoef je niet speciaal te bellen. Studiekosten geef je gewoon op als aftrekpost in je belasting. Maar dan moet er dus wel ook een inkomen zijn om het af te trekken. De drempel is dit jaar verlaagd naar ¤ 250,-. Je voorlopige teruggave kan je ook per maand terug vragen, als je dan per maand een beetje opzij kan leggen kan je zo wellicht je college geld in termijnen voldoen?

Leidt de opleiding wel echt op voor een Bachelor? (aangezien je aangeeft niet eerder een opleiding te hebebn afgemaakt en deze opleiding maar één jaar duurt)
quote:Orzoo schreef op 15 maart 2013 @ 14:07:

Wil je het gaan gebruiken voor je werk? Dan kijken of je werkgever je tegemoet wil komen.

Wat een aparte forumnaam heb je voor een 51-jarige! ;)
Werken en sparen. Duurt heus niet zo lang, hoor. En je bent extra trots op jezelf als je het haalt

Ik moet nog heel veel sparen voordat ik de opleiding kan doen die ik wil (is duurder en langer), en heb een laag inkomen. Maar doe het graag, het is gewoon in alle opzichten beter voor me. (Meer werkervaring, tijd goed spenderen, hogere eigenwaarde, een doel hebben, een plan hebben.)
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Als het niet lukt om te sparen lijkt lenen mij ook geen optie.

Meisje10, werk je nu? Is het mogelijk om meer te werken? Of zit je in een uitkeringssituatie?

Waarom wil je deze studie doen? Gewoon voor de lol of om echt vooruit te kunnen op de arbeidsmarkt?
Stel dat je twee jaar spaart en dan tijdens de opleiding ook geld apart kan zetten, dan is het iets minder dan 3000/36=83 euro per maand (rente) die je nu opzij moet gaan zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven