Werk & Studie alle pijlers

Studiegeld hoe?

15-03-2013 13:38 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 51 en wil weer studeren, echter de kosten voor 1-jarige HBO opleiding zijn rond de 3000 euro. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bekostigen?
Lenen van familie of vrienden?
51 is echt niet te oud hoor, bij mij in de klas (deeltijd hbo studie) zaten ook zat mensen van rond die leeftijd of ouder in de klas. Sommige hebben zelfs nog een carrière switch kunnen maken.

Sparen is het het handigst. Lenen zou ik niet doen. Teruggave van de belastingdienst is een mooie opsteker, maar ik zou me er niet rijk bij rekenen, je krijgt niet zo veel terug. Het allermooist zou nog zijn als je werkgever het wil sponsoren. Werk je ook en zijn dit opties bij je werkgever?

Het collegegeld, daar kun je niet om heen. Waar je wel op kunt besparen zijn de boeken. Tweedehands zijn ze stukken goedkoper en vaak blijkt ook nog wel dat je de boeken amper gebruikt of voor een tentamen helemaal niet nodig hebt. Misschien kun je daar wat inzicht in krijgen. Voor mijn 4jarige deeltijdstudie heb ik hooguit 20 boeken gekocht (van de 80 aanbevolen boeken) de rest kun je wel lenen of kopiëren of heb je niet eens nodig.
Ja wie weet hoe ik mijn forumnaam kan veranderen

Ik krijg hem niet vergoed van mijn werkgever hij heeft geen belang bij de opleiding. Ik werk nu fulltime, net gescheiden, en moet veel sparen voor eventuele verhuizing. En dat lukt al zowat niet vandaar dat ik daarmee zit. Op andere unit van zelfde instantie hebben ze mijn CV gevraagd en zijn zeer geinteresseerd nu de akte nog. Pedagogisch didaktische aantekening. Daar gaat het dus om en die duurt een jaar.
Is een EVC traject bij deze opleiding ook mogelijk? Dat houd in dat je op basis van je werkervaring van de afgelopen jaren een soort vrijstelling kunt krijgen.

Neem anders eens contact met de opleiding op om te horen wat er evt. voor jou allemaal mogelijk is.
fonds voor tweedekans onderwijs
Waarom wil je weer gaan studeren. Heb je op dit moment werk of is het omdat je op zoek bent naar werk, maar niks kan vinden en daarom gaat studeren om de kansen op werk te vergroten? In dit laatste geval kun je misschien deelnemen aan een reintergratietraject.via het UWV. Daarbij word je opleiding (voor een deel) bekostigd. Ook hebben ze bij sommige gemeentes een potje voor dat soort dingen.

EDIT: Ik lees nu verderop in het topic dat je fulltime werkt, dus dan gaat bovenstaand verhaal niet op. Ik ben bang dat je dan net als iedereen die iets wil gewoon zult moeten sparen.

Misschien is het een idee om eens een overzicht te maken van alle inkomsten en uitgaven (en dan ook echt alle, dus ook dat broodje of kopje koffie wat onderweg gekocht word enz.) en kijk dan eens of er posten zijn waarop bezuinigd kan worden. Op die manier kan er misschien ruimte gecreeerd worden om het geld voor de opleiding zo snel mogelijk bij elkaar te krijgen. Ook kun je bij veel opleidingen in termijnen betalen, dus wanneer je tijdens de start nog niet het hele bedrag bij elkaar hebt is dat niet zo erg. Zolang er maar wel ruimte is om de termijnbedragen te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven