Te laat op het werk?
vrijdag 21 december 2018 om 00:55
Ik wel.
En nu?
TO, zoek lekker een baan dichterbij huis. Afhankelijk zijn van de treinen is kut. Tilburg-Rotterdam wil je ook niet met de auto doen in de spits. En zoveel reizen wordt je echt zat op een gegeven moment.
vrijdag 21 december 2018 om 00:57
Naar mijn idee geeft het juist een heel goed beeld:ViataFlowee schreef: ↑20-12-2018 17:56jaaaaaa maar nog ik ben nieuw. Het was mij al eerder vorige week overkomen. Geeft zo een verkeerd beeld
je werkt ergens net en komt 1x per week fors te laat.
Dan kunnen ze er dus wel van uit gaan dat dat nog veel vaker gaat gebeuren als ze je houden.
vrijdag 21 december 2018 om 04:34
Dit. Ga het gesprek aan en probeer tot een oplossing te komen. Geef aan waar je afgelopen twee weken tegenaan bent gelopen en dat je dit heel vervelend vindt. Geef ook aan dat je uiteraard de misgelopen tijd wilt compenseren door langer door te werken en dat je hoopt dat ze begrip kunnen hebben voor je afhankelijke positie. Vraag of ze evt. een oplossing hebben waar jij nog niet aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld: misschien (weet niet hoe belangrijk het is dat je precies op tijd bent) dat er een mogelijkheid is om zeer sporadisch een taxi te mogen pakken als het erg uitloopt en dat ze dan willen meedenken over de kosten. En geef ook aan dat je bereid bent om in de toekomst dichter bij je werk te gaan wonen.gizzmo-returns schreef: ↑20-12-2018 21:49Wat ik dus al eerder zei, ga er op je eigen initiatief over in gesprek.
Dus, pak de controle en laat zien dat je het erg vervelend vindt en er alles aan wilt doen om dit niet je werken in de weg te laten staan. En probeer tzt toch te verhuizen, want dit gaat geheid nog erg vaak voorkomen. Is toch ook zonde van je tijd om al die uren onbetaald in het verkeer vast te zitten/op tochtige stations te wachten op treinen die te laat zijn. In die uren dat je kwijt bent aan reizen, had je voor een baan ook ergens anders dichterbij betaald kunnen krijgen.
vrijdag 21 december 2018 om 08:48
Ik zie nu al dat een paar van mijn collegas mij niet mogen. Vanwege dat te laat komen gisteren.diyer schreef: ↑21-12-2018 04:34Dit. Ga het gesprek aan en probeer tot een oplossing te komen. Geef aan waar je afgelopen twee weken tegenaan bent gelopen en dat je dit heel vervelend vindt. Geef ook aan dat je uiteraard de misgelopen tijd wilt compenseren door langer door te werken en dat je hoopt dat ze begrip kunnen hebben voor je afhankelijke positie. Vraag of ze evt. een oplossing hebben waar jij nog niet aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld: misschien (weet niet hoe belangrijk het is dat je precies op tijd bent) dat er een mogelijkheid is om zeer sporadisch een taxi te mogen pakken als het erg uitloopt en dat ze dan willen meedenken over de kosten. En geef ook aan dat je bereid bent om in de toekomst dichter bij je werk te gaan wonen.
Dus, pak de controle en laat zien dat je het erg vervelend vindt en er alles aan wilt doen om dit niet je werken in de weg te laten staan. En probeer tzt toch te verhuizen, want dit gaat geheid nog erg vaak voorkomen. Is toch ook zonde van je tijd om al die uren onbetaald in het verkeer vast te zitten/op tochtige stations te wachten op treinen die te laat zijn. In die uren dat je kwijt bent aan reizen, had je voor een baan ook ergens anders dichterbij betaald kunnen krijgen.
vrijdag 21 december 2018 om 08:57
Je reist met de trein van Tilburg naar Rotterdam? Dan ga je vaker te laat komen. Als je werkgever daar last van heeft is het terecht dat dat consequenties heeft. Kan he vervelend vinden maar daar kan je werkgever niks aan doen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrijdag 21 december 2018 om 09:11
Hier hebben we gelukkig geen vaste werktijden. Meestal start ik om 07:00 want dan kan ik ook weer lekker vroeg naar huis. Dus als ik een keer om 10:00 aankom kijkt niemand daar raar van op. Het lijkt me echt niets voor mij om 'vaste tijden' te moeten werken. Ik denk dat ik daar gillend gek van zou worden
vrijdag 21 december 2018 om 09:52
Het gaat er natuurlijk niet over dat het rot is voor collega's of voor jou. Je werkgever kan niet van je op aan. Hoe het ook komt, door je overleden kat, uitgevallen treinen, ijzel, suïcide op het traject, hartstilstand van de buurvrouw, 2 keer te laat komen in zo'n korte tijd geeft een verkeerd signaal.
Als dat wat jij kan heel bijzonder is dan heb je vast wel wat krediet bij je werkgever, maar als er voor jou 3 anderen zijn, dan is het wel een beetje over vrees ik.
Als dat wat jij kan heel bijzonder is dan heb je vast wel wat krediet bij je werkgever, maar als er voor jou 3 anderen zijn, dan is het wel een beetje over vrees ik.
vrijdag 21 december 2018 om 09:53
In veel functies kan dat natuurlijk niet.Orangetree schreef: ↑21-12-2018 09:11Hier hebben we gelukkig geen vaste werktijden. Meestal start ik om 07:00 want dan kan ik ook weer lekker vroeg naar huis. Dus als ik een keer om 10:00 aankom kijkt niemand daar raar van op. Het lijkt me echt niets voor mij om 'vaste tijden' te moeten werken. Ik denk dat ik daar gillend gek van zou worden
Ik heb ook weleens ergens gewerkt waar je zogenaamd flexibele werktijden had. Mocht je tussen 7 en 9 beginnen. Ik begon meestal om 7 uur en als ik dan een keer om half 8 aankwam, dan werd er al volop geroddeld waar ik bleef en konden mijn collega's zogenaamd niet van me op aan
vrijdag 21 december 2018 om 10:28
Dan woon je wel heel ver van je werk af. Treinen rijden tegenwoordig erg goed op tijd, dus twee keer vertraging en dan nu ook nog een uur is wel heel veel.ViataFlowee schreef: ↑20-12-2018 18:21Het gaat meer om het nieuw zijn in de team. Ik moest 10.00 in amsterdam zijn en vertrok al om 7 van huis. Ruim op tijd zou je denken...ik wil namelijk niet dat ik eruit getrapt wordt...vanwege 1x te laat zijn tijdens proeftijd.
Als je blijkbaar een krappe aansluiting hebt waardoor als je die mist je meteen een uur te laat op je werk bent, dan is dat wel heel fors. Maar waar woon je dat de normale reistijd al drie uur is? Dat is toch niet te doen: zes uur reizen op één dag voor je werk???
vrijdag 21 december 2018 om 10:32
Roodhaar bedoelt je reistijd. Krijg je die ook vergoed?
Stel je verdient 10 euro per uur en werkt 8 uur per dag. Dan verdien je op een dag 80 euro met 8 uur werken.
Maar tel je reistijd daar nou eens bij op: dan verdien je 80 euro met 14 uur bezig voor werk. Maw: 5,70 euro per uur.
Dus kun je wel een goed salaris hebben, als je het omrekent naar het aantal uren dat je daarvoor bezig bent met je werk is dat misschien helemaal niet zo goed.
vrijdag 21 december 2018 om 10:36
Ja 1x was 10 min later. Kon het gebouw niet vinden. 2x in amsterdam....verschrikkelijk dit. Tot nu toe hebben zij mij gewoon tot feb ingepland. Dus ik denk dat ze mij nog ern kans geven.ninanoname schreef: ↑21-12-2018 09:52Het gaat er natuurlijk niet over dat het rot is voor collega's of voor jou. Je werkgever kan niet van je op aan. Hoe het ook komt, door je overleden kat, uitgevallen treinen, ijzel, suïcide op het traject, hartstilstand van de buurvrouw, 2 keer te laat komen in zo'n korte tijd geeft een verkeerd signaal.
vrijdag 21 december 2018 om 10:37
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je dan zo vroeg vertrekt... Er gaan 10, ja tien, treinen per uur van Tilburg naar Amsterdam. En die brengen je, met een overstap, in minder dan 1u30m naar Amsterdam. Waarom ga je uberhaupt om 7 uur op het station staan als je om 10 uur in Amsterdam moet zijn.ViataFlowee schreef: ↑20-12-2018 20:531x was precies hetzelfde probleem. 2e x vandaag dus weer....ik was niet echt te laat we hadden pas een afspraak om 11.30 en ik moest daar om 9m30 zijn...waarom weet ik ook niet. IK was er om 10m45...ik moest van tilburg naar amsterdam. Was al 7 uur op station eerste twee treinen vielen uit...trein waar ik in zat stond eerst 20 min stil en daarna was het defect verklaard en moest ik overstappen in denhaag waar vervolgens nog een keer mijn trein stil stond. Het was meer dat mijn collega het niet leuk vond voor mij want zo kwam ik slecht over bij de team in amsterdam
Dat betekent dus dat je meer dan 2 uur vertraging op die route hebt gehad.
vrijdag 21 december 2018 om 10:38
Ik vraag me dus af of het echt alleen aan dat te laat komen ligt, of je houding in het algemeen.ViataFlowee schreef: ↑21-12-2018 08:48Ik zie nu al dat een paar van mijn collegas mij niet mogen. Vanwege dat te laat komen gisteren.
Je had zelf al lang alles kunnen uitleggen door een gesprek aan te vragen.
vrijdag 21 december 2018 om 12:32
reiskosten worden vergoed. alleen ik spendeer 300-500 aan reiskosten. ik krijg niet alles vergoed. Alleen de ritprijs maar het overige saldo..
vrijdag 21 december 2018 om 13:16
vrijdag 21 december 2018 om 13:35
Nee precies. En het klopt ook niet wat ze schrijft.gizzmo-returns schreef: ↑21-12-2018 13:16to gaat stelselmatig niet in op het advies om zelf erover het gesprek aan te vragen en uitleg te geven.
vrijdag 21 december 2018 om 14:15
vrijdag 21 december 2018 om 14:46
Pffff... Succes ermee. Voor geen enkel salaris zou ik zolang willen reizen per dag.
Volkomen kansloos.
Heb je ook nog een leven?
En dan ook nog die reacties 'dan blijf je toch een uurtje langer'..
Alsof jij er wat aan kunt doen dat die trein vertraagd was.
Mijn advies : zoek wat in de buurt, echt waar. Het scheelt je zoveel gedoe en stress. Ik werk op 20 minuutjes fietsafstand. Het is gewoon niet meer te doen anders. Of altijd en eeuwig de file in of het hoogst onbetrouwbare ov.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Dit scheelt zoveel stress, daar kan geen salaris tegenop wat mij betreft.
Volkomen kansloos.
Heb je ook nog een leven?
En dan ook nog die reacties 'dan blijf je toch een uurtje langer'..
Alsof jij er wat aan kunt doen dat die trein vertraagd was.
Mijn advies : zoek wat in de buurt, echt waar. Het scheelt je zoveel gedoe en stress. Ik werk op 20 minuutjes fietsafstand. Het is gewoon niet meer te doen anders. Of altijd en eeuwig de file in of het hoogst onbetrouwbare ov.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Dit scheelt zoveel stress, daar kan geen salaris tegenop wat mij betreft.
vrijdag 21 december 2018 om 15:37
Als jij een van mijn werknemers zou zijn en zou komen klikken over je directe collega, zou ik je ten eerste uitlachen en adviseren om ander werk te gaan zoeken. Gadverdamme wat een verschrikkelijke collega moet jij zijn zeg.gizzmo-returns schreef: ↑20-12-2018 21:11Ik zou dit 2 x te laat komen dus wel melden aan mijn manager over iemand die nog moet beginnen met werken....
TO: maak je niet zo druk, collega’s kunnen zich daar aan irriteren. Doe gewoon je stinkende best op je werk, blijkbaar geven ze aan dat jij je werk goed doet en blijf dat doen. Ga er verder met je manager in over gesprek en zeg dat als het weer gaat gebeuren je de uren in gaat halen indien het werk niet af komt.
Mensen vergeten vaak dat het niet gaat om op tijd komen, maar je verantwoordelijk te nemen over je werkzaamheden. Als je bij mij op kantoor te laat komt, wat al niet kan, geen probleem, zolang je maar zorgt dat de kant er geen last van heeft.
Het heeft natuurlijk ook met je branche te maken. Maar gaan klikken over je collega’s, ik walg er echt van.
anoniem_351208 wijzigde dit bericht op 21-12-2018 15:38
0.18% gewijzigd
vrijdag 21 december 2018 om 16:43
Dit gaat overiemand in de proeftijd, vind ik toch echt wat anders dan een vaste collega..mikedb80 schreef: ↑21-12-2018 15:37Als jij een van mijn werknemers zou zijn en zou komen klikken over je directe collega, zou ik je ten eerste uitlachen en adviseren om ander werk te gaan zoeken. Gadverdamme wat een verschrikkelijke collega moet jij zijn zeg.
TO: maak je niet zo druk, collega’s kunnen zich daar aan irriteren. Doe gewoon je stinkende best op je werk, blijkbaar geven ze aan dat jij je werk goed doet en blijf dat doen. Ga er verder met je manager in over gesprek en zeg dat als het weer gaat gebeuren je de uren in gaat halen indien het werk niet af komt.
Mensen vergeten vaak dat het niet gaat om op tijd komen, maar je verantwoordelijk te nemen over je werkzaamheden. Als je bij mij op kantoor te laat komt, wat al niet kan, geen probleem, zolang je maar zorgt dat de kant er geen last van heeft.
Het heeft natuurlijk ook met je branche te maken. Maar gaan klikken over je collega’s, ik walg er echt van.
En for the record, ik ben een prima collega. Doe ff normaal zeg.
vrijdag 21 december 2018 om 16:52
Nu zo snel mogelijk aankaarten bij je leidinggevende en HR,
Daar leg jij jouw reissituatie voor inclusief jouw afhankelijkheid van vertragingen en de daarbij behorende fluctuerende begintijden.
Dan geef jij aan dat je het geen probleem zou vinden om te zijner tijd te verhuizen dichter naar je werk, waardoor dit probleem minder vaak zou voorkomen, maar dat je dit natuurlijk nog niet kan doen wanneer jij nog geen vaste aanstelling hebt.
Daarna vraag jij naar hoe jouw directe collega's afhankelijk zijn van jouw aanwezigheid qua werk?
Daar leg jij jouw reissituatie voor inclusief jouw afhankelijkheid van vertragingen en de daarbij behorende fluctuerende begintijden.
Dan geef jij aan dat je het geen probleem zou vinden om te zijner tijd te verhuizen dichter naar je werk, waardoor dit probleem minder vaak zou voorkomen, maar dat je dit natuurlijk nog niet kan doen wanneer jij nog geen vaste aanstelling hebt.
Daarna vraag jij naar hoe jouw directe collega's afhankelijk zijn van jouw aanwezigheid qua werk?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 21 december 2018 om 16:53
Ik zou van een collega in proeftijd ook verwachten dat die toch net wat strikter op tijd is dan anderen. Maar zoals altijd hangt er een hoop af van de praktijk.
Als wij iemand aannemen die 3 uur reistijd heeft om op kantoor te komen, dan snappen we best dat dit betekent dat die persoon niet om 8 uur 's ochtends op kantoor kan zitten en dat er ook een hoop momenten zijn waar het mis kan gaan.
Waar het raar wordt hier is dat TO niet 3 uur reistijd heeft met de trein zoals ze zelf zegt, maar ongeveer 1,5 uur (Tilburg-Amsterdam). Dus ze komt niet 1,5 uur maar 2,5 uur te laat als ze de trein om 7 uur pakt.
Dus stel je even voor als collega van TO. TO komt een uur te laat binnen en zegt: ja sorry sorry sorry, pas de derde keer in twee weken tijd in mijn proeftijd, maar ik ben echt om 7 uur vanaf station Tilburg vertrokken!
Dan denk ik als collega de eerste keer: oh wat kut die vertraging. De tweede keer denk ik: huh, 7 uur vanaf station Tilburg naar Amsterdam, dat kan toch geen 3 uur duren zonder vertraging... En dan ga je denk ik toch twijfelen aan de oprechtheid van TO...
Als wij iemand aannemen die 3 uur reistijd heeft om op kantoor te komen, dan snappen we best dat dit betekent dat die persoon niet om 8 uur 's ochtends op kantoor kan zitten en dat er ook een hoop momenten zijn waar het mis kan gaan.
Waar het raar wordt hier is dat TO niet 3 uur reistijd heeft met de trein zoals ze zelf zegt, maar ongeveer 1,5 uur (Tilburg-Amsterdam). Dus ze komt niet 1,5 uur maar 2,5 uur te laat als ze de trein om 7 uur pakt.
Dus stel je even voor als collega van TO. TO komt een uur te laat binnen en zegt: ja sorry sorry sorry, pas de derde keer in twee weken tijd in mijn proeftijd, maar ik ben echt om 7 uur vanaf station Tilburg vertrokken!
Dan denk ik als collega de eerste keer: oh wat kut die vertraging. De tweede keer denk ik: huh, 7 uur vanaf station Tilburg naar Amsterdam, dat kan toch geen 3 uur duren zonder vertraging... En dan ga je denk ik toch twijfelen aan de oprechtheid van TO...