Te lief
vrijdag 14 september 2018 om 07:37
Dit is toch daadkrachtig en niet arrogant? Ik denk dat je daar precies de juiste toon hebt aangeslagen.MinkeDeWit schreef: ↑13-09-2018 23:38Ik kreeg gisteren als laatste vraag ‘welke vraag die we niet gesteld hebben wil je nog beantwoorden’. Dat was de vraag waarom ze mij moeten aannemen, dus toen heb ik een vlammend betoog gehouden over mijn jarenlange ervaring, waarin ik nog nooit door een collega of klant van tafel geblazen ben en ik echt wel mijn mannetje sta in functie. Ik zou mezelf zo aannemen, want ik krijg het werk gedaan en mensen vinden me nog aardig ook.
Ik vind het heel tof wanneer je lekker voor jezelf kan opkomen en kan vertellen waar je goed in bent!
vrijdag 14 september 2018 om 08:55
Wat moet ze dan wel doen?*Labalade* schreef: ↑14-09-2018 06:02Het valt me trouwens op dat je forumnaam Naamloosjes is. Dat roept bij mij de associaties op van klein, verlegen, lief idd, niet opvallen, kwetsbaar (hoezo heb jij geen naam?? Verdien je die niet ofzo?),
Misschien ben je dat niet hoor. Maar mogelijk straal je onbewust deze dingen ook uit naar je omgeving (en dus ook tijdens je sollicitatie).
vrijdag 14 september 2018 om 08:58
De tips van RogerPriddy vind ik erg nuttig voor TO.
vrijdag 14 september 2018 om 09:01
als het echt om eerste gezicht gaat, en daarna beter wordt:naamloosjes schreef: ↑13-09-2018 22:01Mensen die me kennen, vinden dit vaak helemaal niet. Maar op het eerste gezicht wel.
eerst je uiterlijk aanpakken. Vooral geen los (lang) haar, altijd in een wat strenge staart (nee, niet 2 vlechtjes...)
een jasje aan, liefst met beetje schouder (schoudervulling mag weer)
goeie hakken (lengte doet ook iets met overwicht)
en geen meisjeskleuren, geen roze. Rood is echt power
Kijk (luister) naar je stemgebruik. Praat wat harder en wat dieper.
en geef een goede handdruk
Mensen wat langer aankijken, is ook dominant
succes!
vrijdag 14 september 2018 om 09:11
TO, als je al dit soort tips nu nog nodig hebt, is de baan dan wel geschikt voor je? Nu worstel je je door een sollicitatie heen. En straks sta je voor een klas voor goedgebekte pubers. Die vaak feilloos van leraren hun zwakke plekken aanvoelen. Hoe ga je dat dan oplossen??lilalinda schreef: ↑14-09-2018 09:01als het echt om eerste gezicht gaat, en daarna beter wordt:
eerst je uiterlijk aanpakken. Vooral geen los (lang) haar, altijd in een wat strenge staart (nee, niet 2 vlechtjes...)
een jasje aan, liefst met beetje schouder (schoudervulling mag weer)
goeie hakken (lengte doet ook iets met overwicht)
en geen meisjeskleuren, geen roze. Rood is echt power
Kijk (luister) naar je stemgebruik. Praat wat harder en wat dieper.
en geef een goede handdruk
Mensen wat langer aankijken, is ook dominant
succes!
Ik neem aan dat je een lerarenopleiding hebt gedaan, en ook stage hebt gelopen. Welke feedback kreeg je daar op je houding en presentatie?
vrijdag 14 september 2018 om 09:18
Ik ben nog bezig met de opleiding.*Labalade* schreef: ↑14-09-2018 09:11TO, als je al dit soort tips nu nog nodig hebt, is de baan dan wel geschikt voor je? Nu worstel je je door een sollicitatie heen. En straks sta je voor een klas voor goedgebekte pubers. Die vaak feilloos van leraren hun zwakke plekken aanvoelen. Hoe ga je dat dan oplossen??
Ik neem aan dat je een lerarenopleiding hebt gedaan, en ook stage hebt gelopen. Welke feedback kreeg je daar op je houding en presentatie?
Ik krijg vaak terug dat ik kalm blijf.
vrijdag 14 september 2018 om 09:27
MinkeDeWit schreef: ↑13-09-2018 23:44Moet je je tijdens een gesprek dan eigenlijk als zelfingenomen arrogante kwast opstellen?
Ik vind mezelf heel assertief, daadkrachtig en deskundig. Ik kan echter ook wel tien mensen opnoemen die deskundiger of daadkrachtiger zijn dan ik, en met die mensen in mijn achterhoofd steek ik daar magertjes bij af. Mijn ‘idolen’ op dat vlak zijn alleen wel de hoge managers die ik tegenkom, en in mijn functie hoef ik echt niet de allerbeste te zijn op dat specifieke vlak. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat ik heel aardig kan fietsen, terwijl ik dat bovengemiddeld goed kan, maar geen Lance Armstrong dus ik krijg de zin ‘ik kan heel goed fietsen’ maar moeilijk over mijn lippen. (Even als voorbeeld, ik ben een belabberde fietser).
Dat heeft toch niets met zelfingenomen en arrogant te maken?
Als ik solliciteer, doe ik dat liefst op een functie die weer beter/hoger/interessanter is dan wat ik hiervoor gedaan heb. Dan komen er toch zaken bij waar ik weinig of geen ervaring in heb, mag ik hopen. Hoe kan ik anders nog groeien? Niemand neemt mij aan als ik dat op gesprek zeg, maar ik weet dat ik de kennis en kunde om me die nieuwe zaken eigen te maken, dus bluf ik in een gesprek dat ik het (al) kan.
Een werkgever wil een goede kandidaat voor de functie. Jij kent jezelf het beste en moet aan de werkgever overbrengen waarom jij geschikt zou zijn hiervoor. Blijkbaar vind je jezelf geschikt, anders zit je daar niet op gesprek. Om op dat fietsen terug te komen. Een Tom Dumoulin heeft nog nooit de Tour de France gewonnen, is dus geen Lance Armstrong....mag hij dan niet zeggen dat hij puik kan fietsen?
vrijdag 14 september 2018 om 09:31
Je kunt ook juist de sterke punten van lief zijn benadrukken:
- juist daardoor een band krijgen met de klas en daardoor doen ze alles voor je
- een fijne sfeer
- een veilige sfeer
- kinderen die wat verlegener zijn kunnen juist bij jou terecht omdat je banaderbaar bent
- je voelt de kinderen goed aan, omdat je voelt wat hun behoeften zijn en daar kun je vervolgens op inspelen
- je durft je kwetsbaar op te stellen voor de klas waar heel veel moed voor nodig is (weer een sterk punt van lieve jou)
- je gaat eerlijk en rechtvaardig om met de kinderen zonder dat je continu moet dreigen, gevaarlijk kijken, enz. Jij laat de ECHTE jij zien. Ja, lief, maar dat is nu juist jouw kracht!
- En.... wanneer je dat allemaal hebt benoemd, geef je aan dat jij JUIST DAARDOOR rust en orde in jouw klassen hebt.
TO, bedenk je dat "met de vuist op tafel slaan" bij je moet passen. Jij bent jij en jij bent lief. Nou, maak dan van die karaktereigenschap een sterk punt (zie lijstje hierboven) en zeg dat! Dan kom je juist sterk over.
- een fijne sfeer
- een veilige sfeer
- kinderen die wat verlegener zijn kunnen juist bij jou terecht omdat je banaderbaar bent
- je voelt de kinderen goed aan, omdat je voelt wat hun behoeften zijn en daar kun je vervolgens op inspelen
- je durft je kwetsbaar op te stellen voor de klas waar heel veel moed voor nodig is (weer een sterk punt van lieve jou)
- je gaat eerlijk en rechtvaardig om met de kinderen zonder dat je continu moet dreigen, gevaarlijk kijken, enz. Jij laat de ECHTE jij zien. Ja, lief, maar dat is nu juist jouw kracht!
- En.... wanneer je dat allemaal hebt benoemd, geef je aan dat jij JUIST DAARDOOR rust en orde in jouw klassen hebt.
TO, bedenk je dat "met de vuist op tafel slaan" bij je moet passen. Jij bent jij en jij bent lief. Nou, maak dan van die karaktereigenschap een sterk punt (zie lijstje hierboven) en zeg dat! Dan kom je juist sterk over.
vrijdag 14 september 2018 om 09:42
Als ik dit zo lees, vraag ik me af of ik deze 'uitdaging' wel aan zou willen gaan. Ook met de ervaring die ik heb... ik heb ooit eens ergens gesolliciteerd waar de commissie dezelfde vraagtekens had. Daar ging het niet om een klas kinderen, maar om collega's die werden aangeduid als 'stevige types'. Toch viel de keuze op mij, omdat ik – net als jij – wel veel werkervaring had in hetzelfde werkveld.
Toen ik er eenmaal zat begreep ik wat ze bedoelden. Dat het vooral ging om introversie - extraversie. Ik kon inderdaad niet op tegen de dominante extraverte manier van werken. Snel schakelen, jezelf profileren, geen moment rust, alert en adrem moeten zijn want anders was je kans voorbij, etc. etc.
Dit is ook weer zoiets. Wordt er uitgegaan van een bepaald type leerling, die over een 'lieve docent' heen zou lopen. Ik zou, als rustige introverte leerling, heel blij zijn geweest met een lieve evenwichtige docent. Die zou mijn vertrouwenspersoon zijn, maar ik kon eigenlijk nergens echt terecht. Ik werd niet begrepen en met mij alle introverte leerlingen niet. De leraren waren allemaal van die gevatte chaotische types, je moest weken wachten op je cijfers en ze hadden zelden een les goed voorbereid... maar ze kwamen er wel mee weg vanwege hun persoonlijkheid.
Als school zou je toch moeten proberen om een mooie mix te maken van je team. Ik zou daar dus ook op insteken. Maar het is maar de vraag of ze daar voor open staan, gezien de algemene maatschappelijke norm.
Toen ik er eenmaal zat begreep ik wat ze bedoelden. Dat het vooral ging om introversie - extraversie. Ik kon inderdaad niet op tegen de dominante extraverte manier van werken. Snel schakelen, jezelf profileren, geen moment rust, alert en adrem moeten zijn want anders was je kans voorbij, etc. etc.
Dit is ook weer zoiets. Wordt er uitgegaan van een bepaald type leerling, die over een 'lieve docent' heen zou lopen. Ik zou, als rustige introverte leerling, heel blij zijn geweest met een lieve evenwichtige docent. Die zou mijn vertrouwenspersoon zijn, maar ik kon eigenlijk nergens echt terecht. Ik werd niet begrepen en met mij alle introverte leerlingen niet. De leraren waren allemaal van die gevatte chaotische types, je moest weken wachten op je cijfers en ze hadden zelden een les goed voorbereid... maar ze kwamen er wel mee weg vanwege hun persoonlijkheid.
Als school zou je toch moeten proberen om een mooie mix te maken van je team. Ik zou daar dus ook op insteken. Maar het is maar de vraag of ze daar voor open staan, gezien de algemene maatschappelijke norm.
vrijdag 14 september 2018 om 09:46
Haha die naam was omdat alle namen die ik probeerde al bezet waren.*Labalade* schreef: ↑14-09-2018 06:02Het valt me trouwens op dat je forumnaam Naamloosjes is. Dat roept bij mij de associaties op van klein, verlegen, lief idd, niet opvallen, kwetsbaar (hoezo heb jij geen naam?? Verdien je die niet ofzo?),
Misschien ben je dat niet hoor. Maar mogelijk straal je onbewust deze dingen ook uit naar je omgeving (en dus ook tijdens je sollicitatie).
vrijdag 14 september 2018 om 09:48
Dankjewel, ja dat klopt wel. Ik krijg wel altijd alle persoonlijke verhalen te horen. Leerling die me vertelde onzeker te zijn omdat ze nog nooit had gezoend. Leerling die vertelde zich elke nacht paniekaanvallen te hebben.Een*Nieuwe*Lente schreef: ↑14-09-2018 09:31Je kunt ook juist de sterke punten van lief zijn benadrukken:
- een fijne sfeer
- een veilige sfeer
vrijdag 14 september 2018 om 10:00
Eens. Niet is.naamloosjes schreef: ↑13-09-2018 22:56Ik ga m'n kleding is goed bekijken. Ik ga een proefles geven. Ik zie er vrij jong uit en dat werkt niet altijd mee.
Onderwijs zei je?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 14 september 2018 om 10:07
Nou TO, geef hier dan eens weerwoord op. Dit soort flauwe opmerkingen zou je in een klas ook terug kunnen krijgen
vrijdag 14 september 2018 om 10:08
Zo ontzettend raak wat je zegt.vivinnetje schreef: ↑14-09-2018 09:42Als ik dit zo lees, vraag ik me af of ik deze 'uitdaging' wel aan zou willen gaan. Ook met de ervaring die ik heb... ik heb ooit eens ergens gesolliciteerd waar de commissie dezelfde vraagtekens had. Daar ging het niet om een klas kinderen, maar om collega's die werden aangeduid als 'stevige types'. Toch viel de keuze op mij, omdat ik – net als jij – wel veel werkervaring had in hetzelfde werkveld.
vrijdag 14 september 2018 om 10:15
Wat goed dat jullie zo goed hebben opgelet in de les!Een*Nieuwe*Lente schreef: ↑14-09-2018 10:07Nou TO, geef hier dan eens weerwoord op. Dit soort flauwe opmerkingen zou je in een klas ook terug kunnen krijgen![]()
vrijdag 14 september 2018 om 10:16
Een*Nieuwe*Lente schreef: ↑14-09-2018 10:07Nou TO, geef hier dan eens weerwoord op. Dit soort flauwe opmerkingen zou je in een klas ook terug kunnen krijgen![]()
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
vrijdag 14 september 2018 om 10:27
jaaaa
je bent al een echte leraar!
Deden die van mij ook op die manier (ver in de vorige eeuw): fout op het bord, kreeg standaard de opmerking:
"ik wilde even checken of jullie opletten"
vrijdag 14 september 2018 om 11:02
Bij docent X ja. Die zei nog, “goed opletten allemaal want straks komen jullie bij mevrouw Naamloosje en die kent de spellingsregels niet” . *kijkt uitdagend en grijnst mee met de klas*
vrijdag 14 september 2018 om 11:06
Okee lol.naamloosjes schreef: ↑14-09-2018 09:46Haha die naam was omdat alle namen die ik probeerde al bezet waren.
Toch is het een naam die past bij een wat verlegen, klein, lief meisje. (Meer passend zou zijn, NaamloosjeMaarpasopIkbijtjekopEraf94
Maar een proefles, spannend. Moet je daar dan voor solliciteren? Uit je OP begreep ik dat het om een baan ging en dat je afgestudeerd was. Verkeerd begrepen, sorry ^^
vrijdag 14 september 2018 om 11:09
Het gaat ook om een baan en nee niet afgestudeerd. Ik werk al sinds mijn tweede jaar.*Labalade* schreef: ↑14-09-2018 11:06Okee lol.
Toch is het een naam die past bij een wat verlegen, klein, lief meisje. (Meer passend zou zijn, NaamloosjeMaarpasopIkbijtjekopEraf94).
Maar een proefles, spannend. Moet je daar dan voor solliciteren? Uit je OP begreep ik dat het om een baan ging en dat je afgestudeerd was. Verkeerd begrepen, sorry ^^
vrijdag 14 september 2018 om 11:18
Ah okee. Uhm ik ben nu een beetje in de war haha. (Het is ook niet mijn sector). Maar is het dan solliciteren voor een stagebaan? Of ben je bijna afgestudeerd en is het voor daarna?naamloosjes schreef: ↑14-09-2018 11:09Het gaat ook om een baan en nee niet afgestudeerd. Ik werk al sinds mijn tweede jaar.
vrijdag 14 september 2018 om 11:31
Nee, in het onderwijs staan veel docenten onbevoegd voor de klas.*Labalade* schreef: ↑14-09-2018 11:18Ah okee. Uhm ik ben nu een beetje in de war haha. (Het is ook niet mijn sector). Maar is het dan solliciteren voor een stagebaan? Of ben je bijna afgestudeerd en is het voor daarna?
vrijdag 14 september 2018 om 11:37
MinkeDeWit schreef: ↑13-09-2018 23:44Moet je je tijdens een gesprek dan eigenlijk als zelfingenomen arrogante kwast opstellen?
Ik vind mezelf heel assertief, daadkrachtig en deskundig. Ik kan echter ook wel tien mensen opnoemen die deskundiger of daadkrachtiger zijn dan ik, en met die mensen in mijn achterhoofd steek ik daar magertjes bij af. Mijn ‘idolen’ op dat vlak zijn alleen wel de hoge managers die ik tegenkom, en in mijn functie hoef ik echt niet de allerbeste te zijn op dat specifieke vlak. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat ik heel aardig kan fietsen, terwijl ik dat bovengemiddeld goed kan, maar geen Lance Armstrong dus ik krijg de zin ‘ik kan heel goed fietsen’ maar moeilijk over mijn lippen. (Even als voorbeeld, ik ben een belabberde fietser).
Als je die hogere managers wat beter leert kennen kom je erachter dat zij er precies zo over denken
In mijn werk heb ik met ze allemaal regelmatig te maken. Toen ik laatst aan één van hen vroeg of hij even tijd voor me had, was het eerste dat hij vroeg; `je gaat toch niet weg he..?` . Dat was het moment waarop ik aanvoelde dat ook deze manager, die notabene door de overkoepelende organisatie hoger wordt ingeschat dan onze eigen directeur, soms ook het gevoel heeft dat hij vanalles verkeerd doet.
Het gras van de buren lijkt altijd groener.
Het zit hem toch vooral in uitstraling en dat had ik al op mijn zestiende. Het heeft weinig met gewicht of kleding te maken. Maar ik ben wel eerlijk, weet wat ik kan en ik ben daar zélf van overtuigd. Ik weet ook wat ik niet kan maar ben altijd bereid om het te proberen en ik kan met mijn eigen fouten en mislukkingen goed leven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.