Werk & Studie alle pijlers

Terug naar je oude baan

26-02-2018 11:53 24 berichten
Ik heb binnnekort een sollicitatiegesprek voor mijn oude functie. Sinds twee jaar zit ik op een nieuwe plek en die vind ik afwisselend 'vreselijk' tot 'best een aardige dag'. De inhoud van het werk is nieuw, dus dat is leuk, maar de sfeer en de collega's zijn gewoon zo anders dan op mijn oude plek. Daar kwam ik elke dag ontspannen binnen voor een dagje lekker werken en lol hebben. Nu ben ik continu op mijn hoede en aan het opletten of ik geen mensen voor het hoofd stoot of (vaker nog) collega's zichzelf profileren ten koste van mij.
Dat zit overigens niet tussen mijn oren, zelfs de teamleider heeft gezegd dat hij de sfeer niet zo prettig en opbouwend vindt als op zijn oude plek, al zijn er natuurlijk ook leuke collega's (anders had ik het geen twee jaar geprobeerd).
Maar nu dat gesprek. Ze gaan mij natuurlijk vragen waarom ik wil terugkomen, en dan kan ik niet zeggen dat ik de nieuwe plek vreselijk vind. Er moet ook een positieve reden zijn, en ik kan alleen maar verzinnen dat ik de collega's en het werk mis. Redenen als nieuwe ontwikkelingen, nieuwe uitdaging, etc komen natuurlijk gemaakt over.
Zijn hier wel eens mensen terug gegaan naar hun oude werk, en wat heb je daarvoor als reden aangegeven?
Alle reacties Link kopieren
Het werk/de werkinhoud past beter in mijn balans tussen prive- werk?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
26-02-2018 11:56
Het werk/de werkinhoud past beter in mijn balans tussen prive- werk?

En/of dat je vind dat je oude werkt je gewoon beter ligt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat nu je weg bent, je pas beseft hoe leuk het was?
dianaf schreef:
26-02-2018 12:00
En/of dat je vind dat je oude werkt je gewoon beter ligt.
Ja, mooie aanvulling.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zoals je het hier zegt; het werk past bij je, je vond het team heel fijn etc.

Je zou iets kunnen zeggen van: Veel geleerd op de nieuwe plek, nieuwe uitdaging aangegaan, maar ik bleef maar terug denken aan "oude werk" en dat dat toch beter bij me pastte/leuker was/...
Bedenk ook goed dat je oude baan ook niet meer het oude is. Er gebeurt een hoop in 2 jaar! Bedenk voor jezelf de reden waarom je daar bent weggegaan. En speelt dat nog steeds? Zo ja, misschien is het dan sowieso beter om te kijken naar een 3e werkgever (niet je oude of je huidige baan).
Kun je qua afstand/reistijd nog iets noemen?
Waarom ben je weggegaan bij je oude baan? Is het bij dezelfde werkgever of een andere. Zoals hier boven opgemerkt, het is de vraag of je oude werk de afgelopen 2 jaar ook niet is veranderd qua sfeer. De tijd is ook daar niet stil blijven staan, en je had 2 jaar geleden een reden om te vertrekken
Ik ben een aantal jaar geleden eens terug gegaan naar mijn oude baan en heb toen aangegeven dat dat beter paste qua balans etc.

Wat ik wel lastig vond was toen ik weer terug kwam, er de nodige opmerkingen door collega's werden gemaakt in de trent van 'heb je weer zo iemand die niet weg kon komen'.

Daar moest ik ff doorheen. Inmiddels ben ik daar wel definitief al n aantal jaren weg vanwege wat hierboven ook werd gezegd : de tijd had daar ook niet stil gestaan. Dus het kan zowel goed als fout uitpakken denk ik.

Succes in elk geval!
Ik zou gewoon eerlijk zijn, maar dan op de positieve manier: 'Ik ben hier beter op mijn plek dan in mijn huidige baan'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Qua balans is er geen verschil, en ik maak me ook geen zorgen of ik inhoudelijk de beste kandidaat ben. Direct inzetbaar en mijn recente werkervaring sluit er naadloos bij aan (is zelfs een extra pluspunt, qua kennis en netwerk). De kans is wel groot dat de nadruk ligt bij de reden van mijn eerdere vertrek, en of die nu niet meer aan de orde is. Ik ben weg gegaan omdat ik heel erg toe was aan iets nieuws. Dat heb ik even geprobeerd, en besloten dat mijn hart toch ligt bij mijn oude afdeling :-) Ik weet al dat er het een en ander is veranderd, want ik heb nog regelmatig contact met oude collega's.
nena78 schreef:
26-02-2018 12:15
Waarom ben je weggegaan bij je oude baan? Is het bij dezelfde werkgever of een andere. Zoals hier boven opgemerkt, het is de vraag of je oude werk de afgelopen 2 jaar ook niet is veranderd qua sfeer. De tijd is ook daar niet stil blijven staan, en je had 2 jaar geleden een reden om te vertrekken
Dit inderdaad. Ik zou zelf nooit terug gaannaar een oude baan, hoe leuk de baan ook was maar dat is meer omdat ik het gevoelsmatig iets vind hebben van geen vooruitgang. Slaat wellicht nergens op maar ik zou een derde optie overwegen en dat ik gewoon iets nieuws qua werkomgeving cq bedrijf
Ik ben teruggegaan naar mijn oude werk. Een van mijn werkgevers vroeg mij regelmatig of ik niet terug bij hen wilde komen. Omdat mijn contract bij mijn nieuwe werkgever (door ziekte) niet werd verlengd kwam het mij zeer goed uit.

Ik moest na terugkomst wel weer wennen, er was een hoop veranderd, uiteindelijk wel weer mijn draai gevonden.
Misschien kan je dat "andere lucht willen snuiven" en "extra netwerk opbouwen" wel gebruiken?

Alleen zou ik als werkgever angst hebben dat je het straks na een half jaar of een jaar alweer aftrapt omdat de oude lucht je toch weer tegen gaat staan.
Ik ben ook eens teruggegaan naar mijn vorige werkgever. Werd niet eens gevraagd waarom, maar werd met open armen ontvangen.
Om jouw vraag te beantwoorden: het werk kon je prima aan, maar het vorige bedrijf past beter bij je qua sfeer e.d.
Cum non tum age
Persoonlijk 'zet ik altijd een minnetje' als sollicitanten een motivatie geven als: 'fijnere werktijden', 'leukere collega's', 'betere balans privé/werk', 'gunstigere reistijden'...Dat kunnen best redenen zijn die meespelen, maar als werkgever hoor ik liever aspecten waar ik als werkgever ook iets aan heb ...
anoniem_358939 wijzigde dit bericht op 26-02-2018 22:52
3.38% gewijzigd
Digisuus schreef:
26-02-2018 18:04
Persoonlijk 'zet ik altijd een minnetje' als sollicitanten als motivatie geven: 'fijnere werktijden', 'leukere collega's', 'betere balans privé/werk', 'gunstigere reistijden' etc...Dat kunnen beste redenen zijn die meespelen, maar als werkgever hoor ik liever aspecten waar ik als werkgever ook iets aan heb ...
Bij mij zou 'minder reistijd' een goede reden zijn als iemand nu 2 uur enkele reis heeft door bv verhuizing en dat wordt dan 15 minuten of zo. Dat is zo'n enorm verschil, dat begrijp ik ook wel, en levert geen minpunten op. Net als iemand die nu onbetaald werkt, en toch echt op zoek is naar een betaalde baan. Maar verder wel helemaal eens, ik heb volgens mij (en volgens de mensen die voor me werken) best veel begrip voor het feit dat mensen een leven hebben, maar iemand die solliciteert met als argument 'betere werk-privé balans' zou toch wel wat bedenkingen opleveren. Dat zou ik dus niet zo snel gebruiken.
Nou, dat was een verschrikkelijk slecht gesprek, ik ben er helemaal beduusd van. De teamleider die bij het gesprek was was vooral naar redenen aan het zoeken waarvoor de baan niets voor mij is, vanwege de veranderde omgeving blabla. Hij probeerde me te vangen op woorden, interpreteerde alles wat ik zei in zijn eigen straatje, heel irritant. Op een gegeven moment werd ik ook wat narrig, en heb ik een paar keer gezegd 'nee, dat bedoel ik dus niet!' (met uitroepteken). Voorafgaand aan het gesprek kwam ik mijn oude teamleider tegen, die zei dat hij het belachelijk vond dat ik nog op gesprek moest komen. Hij zou me ongezien aannemen op basis van resultaten uit het verleden. Maar ja, hij heeft het niet voor het zeggen...
MinkeDeWit schreef:
09-03-2018 12:07
Nou, dat was een verschrikkelijk slecht gesprek, ik ben er helemaal beduusd van. De teamleider die bij het gesprek was was vooral naar redenen aan het zoeken waarvoor de baan niets voor mij is, vanwege de veranderde omgeving blabla. Hij probeerde me te vangen op woorden, interpreteerde alles wat ik zei in zijn eigen straatje, heel irritant. Op een gegeven moment werd ik ook wat narrig, en heb ik een paar keer gezegd 'nee, dat bedoel ik dus niet!' (met uitroepteken). Voorafgaand aan het gesprek kwam ik mijn oude teamleider tegen, die zei dat hij het belachelijk vond dat ik nog op gesprek moest komen. Hij zou me ongezien aannemen op basis van resultaten uit het verleden. Maar ja, hij heeft het niet voor het zeggen...
:hug: dat is klote.

Als je niet wordt aangenomen, en je werkt in de sector waar ik denk dat je werkt, stuur me maar een pb, ik kijk graag voor je naar vacatures. In de meeste regio’s van Nederland schreeuwen ze om mensen met ervaring, en ik kan je vacatures doorspelen via pb en met behoud van privacy dus.

Maar zoals gezegd, alleen als ik goed inschat wat voor werk je doet :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-03-2018 20:03
:hug: dat is klote.

Als je niet wordt aangenomen, en je werkt in de sector waar ik denk dat je werkt, stuur me maar een pb, ik kijk graag voor je naar vacatures. In de meeste regio’s van Nederland schreeuwen ze om mensen met ervaring, en ik kan je vacatures doorspelen via pb en met behoud van privacy dus.

Maar zoals gezegd, alleen als ik goed inschat wat voor werk je doet :)
Bedankt, maar ik denk dat je er net naast zit. Ik ben rijksambtenaar dus van mijn werkgever is er maar een :-)
Vooralsnog heb ik gehoord dat ik door de eerste selectie ben, als zijnde geschikt. Omdat er nog meer kandidaten komen hoor ik pas over drie(!) weken definitief de uitslag.
MinkeDeWit schreef:
09-03-2018 22:40
Bedankt, maar ik denk dat je er net naast zit. Ik ben rijksambtenaar dus van mijn werkgever is er maar een :-)
Vooralsnog heb ik gehoord dat ik door de eerste selectie ben, als zijnde geschikt. Omdat er nog meer kandidaten komen hoor ik pas over drie(!) weken definitief de uitslag.
Dan kan ik inderdaad weinig meer voor je doen dan duimen. Succes!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zo dus toch nog wel redelijk goed nieuws na dat helse gesprek,

Ik duim mee!
Wat een raar gesprek, ziet de nieuwe teamleider risico's in je bekwaamheid?

Wie weet ben je juist te zwaar bevonden qua kwaliteiten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven