Terugkomen studiedag verplicht? (Ouderschapsverlof)
donderdag 10 augustus 2017 om 14:03
Misschien weet iemand hier hoe het zit. Uiteraard zal ik ook de bond nog benaderen.
Ik werk 0,6 op ma, di, woe. Komend jaar neem ik 0,2 ouderschapsverlof en werk ik ma en di.
Nu zit ik de jaarkalender te bekijken en zie ik dat er in het jaar 6 studie(mid)dagen zijn gepland, allemaal op woensdag. Normaal gesproken snap ik dat je moet komen en die uren van je taakuren af gaan maar ik neem nou juist de woe osv zodat ik thuis ben met de kinderen en we geen kdv nodig hebben die dag. Woensdag is nl voor mijn ouders en schoonouders een lastige dag om op te passen.
Ik werk 0,6 op ma, di, woe. Komend jaar neem ik 0,2 ouderschapsverlof en werk ik ma en di.
Nu zit ik de jaarkalender te bekijken en zie ik dat er in het jaar 6 studie(mid)dagen zijn gepland, allemaal op woensdag. Normaal gesproken snap ik dat je moet komen en die uren van je taakuren af gaan maar ik neem nou juist de woe osv zodat ik thuis ben met de kinderen en we geen kdv nodig hebben die dag. Woensdag is nl voor mijn ouders en schoonouders een lastige dag om op te passen.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:06
donderdag 10 augustus 2017 om 14:15
Dan moet je eerst even in je cao, arbeidsovereenkomst en eventuele interne regelingen kijken wat daarover is afgesproken. Wellicht kun je ook ruilen? Dat je die dag dan de hele woensdag werkt en een van de andere twee dagen thuis bent. Misschien kan je partner (als je die hebt) wel van de 6 x een aantal maal opvangen door thuis te werken.
Lijkt mij dat het bijwonen van een studiemiddag toch belangrijk voor je moet zijn en je daar toch graag bij zou willen zijn. Tuurlijk kan het een keertje echt niet lukken en moet je er wellicht 1 of 2 aan je voorbij laten gaan.
Lijkt mij dat het bijwonen van een studiemiddag toch belangrijk voor je moet zijn en je daar toch graag bij zou willen zijn. Tuurlijk kan het een keertje echt niet lukken en moet je er wellicht 1 of 2 aan je voorbij laten gaan.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:19
donderdag 10 augustus 2017 om 14:21
Mijn man heeft geen baan waarmee hij thuis kan werken. Woensdag is een dag dat hij geen vrij kan nemen alleen bij hoge uitzondering. Geen 6 x in een jaar. Vanwege herkenbaarheid kan ik dat niet verder uitleggen maar het is wel de reden dat ik de woensdag als osv opneem.sneeuwwitje80 schreef: ↑10-08-2017 14:15Dan moet je eerst even in je cao, arbeidsovereenkomst en eventuele interne regelingen kijken wat daarover is afgesproken. Wellicht kun je ook ruilen? Dat je die dag dan de hele woensdag werkt en een van de andere twee dagen thuis bent. Misschien kan je partner (als je die hebt) wel van de 6 x een aantal maal opvangen door thuis te werken.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:22
Nee hoor. Soms is het een leuke toevoeging, vaak ook niet.
TO:
Bond bellen en vragen hoe het wettelijk zit.
Kijken welke studiedagen jij zinvol vindt om eventueel voor terug te komen.
Met je werkgever in gesprek.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:22
Klopt dat doe ik ook zeker maar ik dacht misschien heeft iemand het hier aan de hand gehadMoirenPhae schreef: ↑10-08-2017 14:15Bel de bond. Zij kunnen je een goed antwoord geven, itt iedereen hier op Viva die maar wat gaat roepen.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:23
Nah zo spannend zijn die studiedagen meestal niet maargoed. Ik snap dat ik ze niet allemaal kan missen. Begrijp alleen niet dat ze steeds op dezelfde dag dan worden gepland, er zijn meer parttimers die alleen ma en di werken
donderdag 10 augustus 2017 om 14:26
Basisonderwijs ja. Ik ben ook benieuwd. Misschien kan ik met wg afspreken dat ik de helft erbij ben. Sowieso ben ik heel benieuwd hoe ze dat willen doen met alle extra uren als ik maar 0,4 werk en de kinderen tot half 4 heb. Dat is per week 6 uur, voor ALLES (incl compensatie vakantie)
donderdag 10 augustus 2017 om 14:27
Debiel gepland idd. Bij ons wisselt het steeds van dag, zodat elke parttimer een keer de lul is. Ik kom in overleg niet altijd terug, de woensdag was voor mij niet te doen ivm privézaken.
donderdag 10 augustus 2017 om 14:27
Dan staat er op dinsdag wel een invaller voor de groep. Maakt mij niet uit hoor, denk alleen niet dat dat de bedoeling is.Fruity-Pebbles schreef: ↑10-08-2017 14:23Aan opvang vragen of je dagen kan ruilen. Dus dinsdag niet werken en kinderen niet naar opvang en woensdag jij studiedag/werken en kinderen naar opvang.
In uren wijzigt dit niks
donderdag 10 augustus 2017 om 14:28
En wat doet ze dan met haar klas op de dinsdag dat ze niet komt werken? Vrij geven?Fruity-Pebbles schreef: ↑10-08-2017 14:23Aan opvang vragen of je dagen kan ruilen. Dus dinsdag niet werken en kinderen niet naar opvang en woensdag jij studiedag/werken en kinderen naar opvang.
In uren wijzigt dit niks
donderdag 10 augustus 2017 om 14:30
Zo was ik dat op mijn vorige school ook gewend ja.MoirenPhae schreef: ↑10-08-2017 14:27Debiel gepland idd. Bij ons wisselt het steeds van dag, zodat elke parttimer een keer de lul is. Ik kom in overleg niet altijd terug, de woensdag was voor mij niet te doen ivm privézaken.
donderdag 10 augustus 2017 om 15:02
Met 0,4 wtf zijn het waarschijnlijk meer studie uren dan je moet maken, de helft van je uren voor studie mogen door school ingepland worden en de andere helft moet je zelf invullen. Volg je zelf nog een cursus, dan zijn het te veel uren en moeten die uren gecompenseerd worden of je hoeft niet bij alle dagen aanwezig te zijn.
donderdag 10 augustus 2017 om 15:44
Toen ik dat typte was er bij mij nog niet bekend dat ze voor de klas staat. Dat lees ik nu pas en ik zit op mobiel.MoirenPhae schreef: ↑10-08-2017 14:28En wat doet ze dan met haar klas op de dinsdag dat ze niet komt werken? Vrij geven?
Dat wordt wel lastig ja.
donderdag 10 augustus 2017 om 19:36
Er zijn vast meer collega's die op de woensdag normaliter vrij zijn, hoe lossen zij dit op?
Misschien denk ik te zwart wit, maar het opnemen van ouderschapsverlof doet toch niet ter zake in dit vraagstuk? Dat staat er toch los van?
Nogmaals, ik werk in een andere sector, dus misschien zie ik het verkeerd. Ik moet ook wel eens buiten mijn reguliere werkdagen wat doen en dan is het niet hebben van oppas heel vervelend, maar niet het probleem van de werkgever
Misschien denk ik te zwart wit, maar het opnemen van ouderschapsverlof doet toch niet ter zake in dit vraagstuk? Dat staat er toch los van?
Nogmaals, ik werk in een andere sector, dus misschien zie ik het verkeerd. Ik moet ook wel eens buiten mijn reguliere werkdagen wat doen en dan is het niet hebben van oppas heel vervelend, maar niet het probleem van de werkgever
donderdag 10 augustus 2017 om 19:53
In het basisonderwijs heb je per jaar een bepaald aantal uren voor studie, verdeeld over zelf in te vullen uren en uren die je school mag invullen. Hoeveel uren dat zijn hangt af van je werktijdfactor. De uren die school indeelt moet je er gewoon zijn, ook als dit niet op je werkdag is, pas als je twee banen hebt moet er overlegd worden. Maar aangezien TO een kleine werktijdfactor heeft is er een kans dat er op 6 woensdagen meer uren gemaakt worden dan ze hoeft te maken en dan moet er gecompenseerd worden of hoeft ze niet iedere keer te komen.mallebeppie schreef: ↑10-08-2017 19:36Er zijn vast meer collega's die op de woensdag normaliter vrij zijn, hoe lossen zij dit op?
Verder is het wel normaal dat directeuren een beetje rekening houden met parttimers en de dagen wisselen.
donderdag 10 augustus 2017 om 20:12
In principe mag jij als werknemer kiezen op welke dag je osv opneemt. Je werkgever kan je niet verplichten om oo deze dagen te komen werken.
Als het je 'gewone' vrije dag was, kunnen ze je wel verplichten. Maar nu het osv is, kan dat niet.
Zo heb ik het begrepen van de bond, toen ik gedoe gad over osv.
Wij hebben nu ook altijd alle studiemiddagen op woensdag. Wel fijn, want dan is er tijd voor, maar wel lastig voor de mensen die niet op woensdag werken.
Als het je 'gewone' vrije dag was, kunnen ze je wel verplichten. Maar nu het osv is, kan dat niet.
Zo heb ik het begrepen van de bond, toen ik gedoe gad over osv.
Wij hebben nu ook altijd alle studiemiddagen op woensdag. Wel fijn, want dan is er tijd voor, maar wel lastig voor de mensen die niet op woensdag werken.
donderdag 10 augustus 2017 om 20:14
Dus de ene keer op maandag, de volgende op woensdag en ook wel eens op vrijdag, zodat iedereen wel eens terug moet komen op een vrije dag. Dat is toch wel gangbaar, maar moet niet.gelderka schreef: ↑10-08-2017 20:11Tsja, maar de ene parttimer heeft op woensdag vrij, de ander op vrijdag en verdorie, sommige malloten zelfs op maandag.
Met een studiedag wil je het hele team bij elkaar hebben. Dat gaat om het team en niet om de uurtjes die je maakt.
Je kunt die uurtjes dus niet op donderdag-ochtend inhalen want het gaat om de gezamelijkheid.
Ik vind 6 dagen in een jaar ook weer niet héél erg veel, hoor.