Werk & Studie alle pijlers

Thuis na faillissement

19-07-2013 09:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik moet even van me afschrijven. En aangezien er waarschijnlijk veel meer mensen in hetzelfde schuitje zitten, zoek ik herkenning en kunnen we elkaar misschien wat steun geven!

Ik zit sinds een aantal maanden thuis, nadat het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan is. Omdat ik het al een beetje voelde aankomen, was ik al aan het rondkijken en solliciteren. Maar toen het daadwerkelijk uitgesproken werd, kwam het toch wel als een klap. Ik ben de hoofdkostwinner, dus we zagen onze toekomt opeens even helemaal wegvallen.

Zoals gezegd zijn we nu een paar maanden en ook zo'n 80 (open)sollicitaties verder.! Ik solliciteer me suf, maar tot nu toe zonder succes. Te weinig ervaring, geen openstaande vacatures, te hoog opgeleid, te laag opgeleid... Er zijn schijnbaar redenen genoeg om me niet aan te nemen.

Vanmorgen kwam er dan toch een telefoontje naar aanleiding van een sollicitatie. Niet helemaal wat ik wilde, maar ik wil graag aan de slag. Alles leek goed te gaan, totdat het salaris besproken werd. Ik heb echt geen hoge eis, maar het salaris dat geboden werd, was ruim €200 onder mijn WW. Zo'n €1000 lager dan mijn oude salaris. Wat zakken in salaris is geen probleem, maar meer dan €1000 bruto lager is gewoon geen optie...

En nu? Nu weet ik het gewoon even niet meer. Soms vliegt de hele situatie me zo aan. Een soort paniek overvalt me: vind ik ooit weer een baan waarvan ik kan rondkomen? Wat moet ik doen om überhaupt kans te maken op een baan? Ik heb alles al ingezet: uitzendbureau's, Facebook, Linkedin, netwerk, vacature-sites, mailtjes gestuurd naar vrienden etc.

Het afgelopen jaar is door verschillende opeenvolgende gebeurtenissen een achtbaan geworden en het voelt alsof deze nog niet van plan is om te stoppen. Ik wil ook niet elke keer mijn man/familie/vrienden "lastigvallen" met mijn verdriet, dus ik hoop hier wat herkenning en steun te vinden. En ik hoop dat we elkaar wat steun kunnen geven, want ik besef heel goed dat ik niet de enige ben in deze situatie!
Ook meegemaakt vorig jaar! In het geval van die baan zou ik gewoon verder gaan zoeken, hoelang heb je nog recht op WW?

Als je deze baan aanneemt en je komt proeftijd niet door zit je met nog lagere WW, gun jezelf nog even wat zoektijd...
Ik lees mee, zelfde situatie afgestudeerd en nu zit ik thuis. Prachtige studie gedaan maar de bouw is slecht. Solliciteer vooral op vacatures op websites van monsterboard tot jobbird en van overheid.nl tot nationale vacaturebank, sta ingeschreven bij alle mogelijke detacheringsbureaus. Ben bereid per dag 75 km enkele reis vanaf mijn woonplaats te werken ook daar reageer ik dus op. Maar zoals gezegd, genoeg redenen om niet aangenomen te worden. Ik zie ook even niet meer wat ik nog meer kan doen. Dus ook ik vraag me af of er nog tips zijn, los van volhouden, blijven solliciteren enz.
quote:annapalona schreef op 19 juli 2013 @ 09:58:

Ook meegemaakt vorig jaar! In het geval van die baan zou ik gewoon verder gaan zoeken, hoelang heb je nog recht op WW?

Als je deze baan aanneemt en je komt proeftijd niet door zit je met nog lagere WW, gun jezelf nog even wat zoektijd...

Dat is niet waar. Je oude WW herleeft weer, voor het oude bedrag.

http://www.uwv.nl/Particu ... s/ik_ben_gaan_werken.aspx
Annapalona, in dat geval herleven de oude ww rechten weer. Neemt niet weg dat ik ook geen baan met een salaris lager dan mijn ww zou accepteren. Ik kan daar gewoonweg niet van rondkomen. Geef jezelf idd wat tijd en zorg dat je je netwerk uitbreidt door bijv vrijwilligerswerk of naar netwerkborrels te gaan. Ik heb na driekwart jaar thuis te hebben gezeten, via mijn netwerk een klus van een jaar gekregen. Daarna moet ik echt een andere baan hebben anders gaat het fout. Pfff, die druk he? Sterkte iig!
Ik vond een baan maar daar hadden ze na een jaar ook te weinig werk en dus geen plek meer voor mij. Ik ben bezig met een papiertje halen en kijken naar een zzperschap, nu ben ik chronsich ziek dus nog moeilijker om een werkgever te vinden die dat aan durft.

Geen tips dus dan zoeken en hopen dat je ergens toch tussen komt. Ik lees ook mee en wens jullie sterkte, het is gewoon zo moeilijk op het moment.
quote:ninon schreef op 19 juli 2013 @ 10:05:

Annapalona, in dat geval herleven de oude ww rechten weer. Neemt niet weg dat ik ook geen baan met een salaris lager dan mijn ww zou accepteren. Ik kan daar gewoonweg niet van rondkomen. Geef jezelf idd wat tijd en zorg dat je je netwerk uitbreid door bijv vrijwilligerswerk of naar netwerkborrels te gaan. Ik heb na driekwart jaar thuis te hebben gezeten, via mijn netwerk een klus van een jaar gekregen. Daarna moet ik echt een andere baan hebben anders gaat het fout. Pfff, die druk he? Sterkte iig!Kijk dat is beter nieuws, dan zou ik als de baan me aanspreekt het overwegen, kan je echt niet rondkomen, als in de vaste lasten kunnen echt niet betaald worden, wel verder kijken denk ik..
Annapalona, als to na bijv een half jaar eruit zou moeten, dan krijgt ze wel ww obv haar laatstverdiende loon en dan klopt jouw eerdere stelling wel. Ingewikkeld dat UWV gebeuren, zucht
quote:ninon schreef op 19 juli 2013 @ 10:05:

Annapalona, in dat geval herleven de oude ww rechten weer. Neemt niet weg dat ik ook geen baan met een salaris lager dan mijn ww zou accepteren. Ik kan daar gewoonweg niet van rondkomen. Geef jezelf idd wat tijd en zorg dat je je netwerk uitbreidt door bijv vrijwilligerswerk of naar netwerkborrels te gaan. Ik heb na driekwart jaar thuis te hebben gezeten, via mijn netwerk een klus van een jaar gekregen. Daarna moet ik echt een andere baan hebben anders gaat het fout. Pfff, die druk he? Sterkte iig!En als je na bv een half jaar contract weer op straat staat, is dat dan ook van toepassing? Ik vraag het uit nieuwsgierigheid weet het echt niet, zit in de ZW vandaar.
Ik heb nog wel even WW, zit nu nog in de afhandeling van mijn faillisements-uitkering. Die heb ik namelijk ook nog steeds niet ontvangen, dus heb al 3 maanden geen inkomsten. Gelukkig hadden we wel een kleine buffer, al was die natuurlijk niet bedoeld om dit gat op te vangen!

Ik denk ook dat de kans het grootst is via je netwerk. Iedereen kent wel iemand die werkloos is, vacatures worden volgens mij vaak achter de schermen vervult.

Op zich zou ik wel een baan aan kunnen nemen op WW-niveau, maar er onder is echt geen optie. Dan redden we het financieel gewoon niet.

Bedankt voor jullie snelle reacties in elk geval, "fijn dat ik niet de enige ben". Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen!
Haha al antwoord op mijn vraag, ja het is allemaal zeer ingewikkeld en niet makkelijk.
Heb in mijn vorige functie heel veel gewerkt met het UWV, vond het toen al erg omslachtig en onduidelijk. Nu ik er op persoonlijk gebied mee te maken heb, wordt dat idee weer eens bevestigd!
quote:bloemenbehang schreef op 19 juli 2013 @ 10:17:

Ik heb nog wel even WW, zit nu nog in de afhandeling van mijn faillisements-uitkering. Die heb ik namelijk ook nog steeds niet ontvangen, dus heb al 3 maanden geen inkomsten. Gelukkig hadden we wel een kleine buffer, al was die natuurlijk niet bedoeld om dit gat op te vangen!

Ik denk ook dat de kans het grootst is via je netwerk. Iedereen kent wel iemand die werkloos is, vacatures worden volgens mij vaak achter de schermen vervult.

Ja het UWV neemt de tijd, mega druk met de faillisements uitkeringen dat was vorig jaar al vreselijk.

Maar na 3 maanden kreeg ik wel een betaling, voorlopig bedrag kwa loon en ww , later nog een na betaling ivm pensioen premie die wel was ingehouden maar niet betaald aan de verzekering en de vrije dagen en vakantiegeld.

Op zich zou ik wel een baan aan kunnen nemen op WW-niveau, maar er onder is echt geen optie. Dan redden we het financieel gewoon niet.

Bedankt voor jullie snelle reacties in elk geval, "fijn dat ik niet de enige ben". Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen!
Wat een rotsituatie TO.

Jij bent hoofdkostwinner en wat doet je man? Kan hij niet (meer) werken?

Is de aangeboden baan full- of parttime. In geval van parttime, kun je er misschien iets bijzoeken? Heb je al onderhandelt over het aangeboden salaris? Of gaat het na een jaar wel omhoog?

Ik heb bv nu een baan aangenomen waarmee ik het minimumloon verdien. Kut, maar ik word wel intern opgeleid en na een jaar stijgt mijn salaris flink. Dat offer heb ik er voor over.
Mijn man gaat wel kijken of hij meer kan werken, maar ik vrees dat er weinig rek in zijn uren zit.

De baan die ik aangeboden kreeg, was een uitzendbaan. Salaris stond vast, helaas.

Vanmorgen toch nog een nieuwe sollicitatie kunnen versturen en contact opgenomen met iemand uit mijn netwerk. Voelt toch elke keer weer fijn als je toch nog iets kan doen!
Herkenbaar. Toen ik nog solliciteerde kon ik helemaal down worden van afwijzingen. Actie ondernemen door opnieuw te solliciteren voelde altijd goed.

Enfin, als het salaris niet onderhandelbaar is en er is ook geen zicht op meer zou ik het ook niet doen. Je moet wel rond kunnen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven