Werk & Studie alle pijlers

Thuis werken, hoe doe je dat?

29-04-2017 11:24 61 berichten
Ik werk meestal twee of drie dagen per week thuis. Tijdens schoolweken gaat dat prima. Ik begin tijdens het ontbijt, en in ieder geval tot een uur of 15.00 kan ik ongestoord doorwerken. Daarna lukt het dan ook nog wel omdat de kinderen meestal naar hun kamer gaan. Dit jaar is een beetje een rommeltje qua schoolvakanties want mijn oudste is al een maand thuis voor de voorbereiding van het eindexamen, en jongste heeft vroeger vakantie omdat ze in groep 8 zit. Deze week hadden ze beide vakantie. Ze houden wel rekening met me omdat ik moet werken, maar willen toch ook wel eens tv kijken of dat ik ze ergens heen rijdt. Ik word dus regelmatig gestoord in mijn werk, en kan me daar nogal aan ergeren.

Helaas heb ik geen aparte werkkamer. We hebben wel een lege zolderkamer, maar daar staat rommel en de WiFi (die ik echt nodig heb) komt niet zo ver. Bovendien vind ik het beneden ook veel fijner qua licht en alles bij de hand.

Hoe werken jullie thuis tijdens schoolvakanties? Vooral met grotere kinderen zonder bso, of bijv een partner in huis.
Ik heb een eigen ruimte. Maar ga ook weleens s avonds zitten als ik overdag teveel andere dingen gedaan heb.
Toch in de zolderkamer gaan zitten en via een wifi repeater het netwerk versterken in de zolderkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk aan de eettafel. Heb wel een werkkamer, boven, maar vind het beneden prettiger. Zoon zit meestal op zolder met vrienden of is met vrienden weg. Heb eigenlijk nauwelijks 'last' van stoorzenders en ach, wil hij wel even komen kletsen is dat prima, dat doe ik tenslotte op kantoor met collega's ook weleens.

Zoon vindt het wel een stuk gezelliger als ik thuisben.

Je zou eens kunnen kijken naar een wifiversterker?
Krijg motto niet verwijderd :-)
Hier ook een eigen kantoor. Anders zou het voor mij net als bij jou moeilijk zijn.
Ik heb een zolderkamer ingericht. Een wifi versterker op de eerste etage zodat ik op zolder ook maximaal wifi heb. Ook omdat ik ook regelmatig moet bellen wil ik ook niet gestoord worden door de deurbel of geklop op de voordeur van vriendjes van mijn kinderen. Dus beneden in de woonkamer werken werkt voor mij niet.

Als mijn kinderen vakantie hebben, werk ik gewoon niet thuis. Dat werkt voor mij niet. Ik stuur ze uit logeren of ik en mijn man nemen afwisselt vrij.
Accepteren dat je anders thuiswerker als de kinderen er ook zijn. Geef ze wat aandacht, drink samen een kop thee en dan weer door. En dan inderdaad 's avonds nog maar wat doen. Of eerder opstaan en al werk verzet hebben voordat je pubers uit bed rollen.
Op kantoor is het tegenwoordig ook zeer rumoerig sinds ze onze kamers hebben afgeschaft en er een gezellige OGH-kantoortuin van hebben gemaakt. Meestal wordt het pas om een uur of 16.00 rustiger, maar als ik dan langer doorwerk gaan de dames thuis weer mopperen dat ik zo laat thuis ben. Ik los het nu overigens wel zo op dat ik op kantoordagen toch maar langer blijf zitten, zodat ik op thuiswerkdagen wat korter kan maken. Sowieso komen de kinderen pas om 11 uur uit bed, dus als ik vroeg begin heb ik nog wel wat tijd. Maar ja, het is ook wel weer fijn om dan wat langer te kunnen blijven liggen.

De vakantie-uren gaan hard dit jaar, maar misschien is het een fase
Bij mijn vorige werk wat het zelfs 'verboden' om thuis te werken terwijl er kinderen in huis waren om voor te zorgen. Dit gold in ieder geval voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Dat werkt ook gewoon niet als ze om de haverklap bij je komen vragen om iets.

Verder hebben wij twee kamers op zolder gemaakt, waar we de glasvezel naar hebben doorgetrokken. Dus geen geklooi met slechte wifi. Kan ook met de ADSL.
Toen ze een keer enorme herrie aan het maken was en ik in een call was (wat ze wisten) heb ik wel eens naar beneden geroepen "and now you all SHUT up! I am in a bloody conference call!!!' Was ik vergeten mijn telefoon op mute te zetten dus konden mijn gesprekspartners daarvan meegenieten. Moeders was even boos....
Zo'n WiFi-versterker, is dat draadloos? Op zich is een zolder natuurlijk snel opgeruimd en er staat al een bureau. Hmm toch maar eens over denken.
quote:MinkeDeWit schreef op 29 april 2017 @ 11:42:

Zo'n WiFi-versterker, is dat draadloos? Op zich is een zolder natuurlijk snel opgeruimd en er staat al een bureau. Hmm toch maar eens over denken.Ja. Is gewoon een soort stekkerblokje dat je WiFi signaal kopieert. Ik heb hier perfecte WiFi op zolder.
Ik zou inderdaad voor een wifi versterker zorgen en op zolder een fijne werkkamer maken. Hier werkt beneden werken ook niet, zeker met een boel kinderen die allemaal rondlopen en vrienden ontvangen. Die van mij zijn ietsjes ouder en ik spreek nu af dat ik tot 12 uur werk bijvoorbeeld en ze alleen mogen storen voor belangrijke zaken. Meestal werkt dat vrij goed alleen verschillen we nog weleens van mening over wat nou belangrijk is. Zo vind ik dat zoekgeraakte paar schoenen niet zo belangrijk maar zij moeten nu die schoenen aan want dat staat cool bij de rest van de outfit dus is het voor hen wel belangrijk.. Accepteren dat je een stuk minder productief bent als er kinderen in huis zijn is dus ook een goede, dan kun je wat meer vooruit plannen in plaats van je ergeren dat je niet genoeg tijd hebt en te vaak gestoord wordt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:okkervil schreef op 29 april 2017 @ 11:40:

Bij mijn vorige werk wat het zelfs 'verboden' om thuis te werken terwijl er kinderen in huis waren om voor te zorgen. Dit gold in ieder geval voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Dat werkt ook gewoon niet als ze om de haverklap bij je komen vragen om iets.

Verder hebben wij twee kamers op zolder gemaakt, waar we de glasvezel naar hebben doorgetrokken. Dus geen geklooi met slechte wifi. Kan ook met de ADSL.

Verboden? Hoe kunnen ze dat nou weten? En welke uren je werkt? Ik kan me er ook wel weer alles bij voorstellen, maar waarschijnlijk mag het wel als je oppas aan huis hebt dan?

Mijn schoonmoeder komt langs en ik kan op mijn eigen kamer zitten met de deur dicht. Kind is echter pas 2.5 dus dan is oppas nog niet zo'n issue.
of naar kantoor gaan om te werken....

Ik kan het ook niet thuis werken.. en ik woon alleen! Ik leid mezelf af:

oh even tv kijken

oh even boodschappen doen

oh even de wasmachine aanzetten

dus ik werk altijd op kantoor. Heel sporadisch thuis als er een monteur komt ofzo.. maar daar moet je dan ook meteen weer mee koffie drinken en kletsen en kijken wat hij/zij aan het doen is.

Op kantoor hebben we ook een kantoortuin. Iedereen werkt bij ons met koptelefoons ( muziek ) op . Er mag niet overlegd worden op de tuin, telefoontjes op de gang, geen muziek en geen geklets.
Zolder opruimen wifi signaal versterker kopen. Voor 15€ ben je klaar. Als je de rotzooi op zolder verkoopt hou je nog over
Hier kinderen van 12 jaar en jonger, en als ik thuiswerk, zorg ik altijd dat het om een afgebakend blok gaat. Dus bijvoorbeeld tussen 13.00 en 15.00u ben ik bezig en vermaak je jezelf. Dan drinken we met z'n allen wat, kunnen ze even kletsen of vragen stellen, en dan bijvoorbeeld nog een uurtje tot het eten koken. Ik werk altijd aan de eettafel (ondank keurig geordend kantoor op zolder...), maar de kinderen spelen / zijn liever boven, dus dat gaat prima.
Mijn man werkt soms thuis maar wel in de studeerkamer. Als er niemand is zit hij gerust in de huiskamer maar anders niet.

Ik vind niet dat ons hele gezin zich aan moet passen zodat hij lekker kan thuis werken. Hij die thuis wil werken creëert zelf dat dat lukt.

Toen de kinderen nog klein waren was woensdag dus een slechte keus voor een thuiswerkdag.
Het zijn toch wel wat oudere kinderen dat scheelt. Je kunt ze tenminste nog vragen om rustig te zijn.

Bij mijn van zoon van bijna 11 kan ik rustig thuis werken. Bij mijn zoon van 4 en dochter van 2 is dat heel anders. Dan lukken alleen de makkelijke dingen om te doen.
quote:fientje1982 schreef op 29 april 2017 @ 12:13:

Het zijn toch wel wat oudere kinderen dat scheelt. Je kunt ze tenminste nog vragen om rustig te zijn.

Bij mijn van zoon van bijna 11 kan ik rustig thuis werken. Bij mijn zoon van 4 en dochter van 2 is dat heel anders. Dan lukken alleen de makkelijke dingen om te doen.Toen ze klein waren gingen ze gewoon naar de opvang. Dan was mijn winst de reistijd.
Ik vraag me af waarom mensen thuis gaan werken terwijl de kinderen er zijn.

Zo kun je toch niets doen? Ook al heb je een eigen kantoortje o.i.d., je zult altijd gestoord worden door de kinderen, hetzij omdat ze jou storen, hetzij omdat ze elkaar de hersens inslaan, of hetzij omdat je ze juist niet hoort.

Je zit altijd met 1 oor te luisteren naar wat er gebeurd. Zo kun je je werk toch niet goed doen?

In het geval van TO snap ik wel dat ze niet in de kantoortuin wil werken i.v.m. de onrust. Dat zou ik zelf ook niet kunnen.

Ik snap trouwens niet dat zoiets ooit is bedacht. Wie kan daar nou goed werken?
Hier maakt juist zoon gebruik van de zolder. En ach, 's ochtends is het hier dan toch stil, aangezien hij een gat in de dag slaapt
Krijg motto niet verwijderd :-)
koptelefoon aansluiten op de tv zodat ze toch tv kunnen kijken. Of kunnen ze geen tv kijken op de pc of tablet?

Kinderen van die leeftijd kan je echt wel duidelijk maken dat je moet werken, omdat er anders geen inkomen is. Je werkt toevallig thuis ipv in een kantoorgebouw, maar je mag verder niet gestoord worden.

Verder maak een goede planning. Hoeveel uur moet je werken, en maak dan een roostere. Op de ingeroosterde uren ben je niet beschikbaar voor kinderen. En het is aan jou om die uren 's morgens, 's middags, 's avonds of 's nachts te plannen. Volgens mij moeten er dan genoeg uren over blijven om leuke dingen te gaan doen met je kinderen.

En wanneer jij werkt maak dit dan ook duidelijk. Zodra jij je rode hoedje op hebt, de plantenspuit op tafel staat etc mogen ze je niet storen. Behalve voor echt heel belangrijke zaken, zoals een grote snee in de vinger. Maar niet om te vragen of dat ze wat mogen drinken, ze zich vervelen etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:PoasAaier schreef op 29 april 2017 @ 11:49:

[...]

Ja. Is gewoon een soort stekkerblokje dat je WiFi signaal kopieert. Ik heb hier perfecte WiFi op zolder.Wij hebben hier ook zulke dingen. Ideaal. Je stopt ze in een stopcontact. Wij hebben er één op de 1e verdieping en één op zolder.
En toch blijf je dan met één oor en één oog je kinderen in de gaten houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven