Werk & Studie alle pijlers

Tips voor mijn uitstelgedrag.

19-12-2017 23:52 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven stel ik dingen chronisch uit. Ik wacht tot het allerlaatste moment om iets voor elkaar te krijgen.
Super irritant, maar ik kán niet anders.

Vorig jaar werkte ik fulltime 40 uur, en dat zorgde ervoor dat ik een heel strak ritme had. Hierdoor had ik niet zo'n last van uitstelgedrag: ik moest immers gewoon netjes op tijd zijn om mijn baan te behouden, mijn werk moest ik doen en 's avonds kon ik lekker uitrusten.

Nu ben ik weer gaan studeren. Ik kom van het HBO en doe nu een Universitaire studie. Het valt mij ontzettend zwaar. Vooral omdat ik níet kan plannen en niet productief kan zijn als ik zelf mijn dagen moet inplannen. Ik word er echt helemaal gek van.

I
Ik stel dus alles uit wat er nu al voor heeft gezorgd dat ik één vak dit jaar al niet meer kan halen. Ik heb dus sowieso vertraging want dat moet ik volgend jaar opnieuw doen.

Ik voel me hier zo ontzettend kut over.. Terwijl ik ook gewoon weet dat het honderd procent m'n eigen schuld is. Maar waarom kan ik mezelf er gewoon niet toe zetten om dit te doen?!

Heeft iemand tips voor mensen zoals mij..... Wat doe jij/denk jij als je iets wilt uitstellen? Wat zorgt ervoor dat je productief bent?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga beginnen met het maken van een goede planning die realistisch is.

Het probleem is denk ik onder andere het volgende:

Ik schat de tijd te positief in en neem school niet serieus genoeg. Feestje? Jahoor, Pinkiepink gaat wel ookal moet ze aan haar huiswerk zitten. Ik schat mijn tijd veel te ruim in.

Op een gegeven moment nadert de deadline en blijf ik het voor me uitschuiven. Geen zin in, kan morgen wel, noem maar op.

Dan, is opeens de deadline wel heel dichtbij en begin ik een beetje te paniekeren. Ik heb een hele stapel werk en dat kan ik niet binnen die korte tijd goed maken.

Ik stel het dus nog meer uit want het is een enorme rotklus.

Totdat ik niet meer kan en iets ga doen. Bah, dat is kut. Het is dan echt dweilen met de kraan open. Het werk wat ik lever is afgeraffeld, ongedetailleerd en vooral niet van de kwaliteit die ik kan leveren.

Ik haal dan net een zesje of een onvoldoende en ik vervloek mijzelf dat ik dit allemaal aan mezelf te danken heb.

Wat ik nu heb gerealiseerd is dus dat mijn inschatting van tijd niet klopt.

Ik ga het nu zo plannen dat ik iedere dag een beetje ga doen.

Ik hoop dat dit gaat werken. Bedankt voor alle tips!
Ik herken het, Pinkiepink. Een geniaal TedTalk filmpje over dit onderwerp:

https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU
(Inside the mind of a master procrastinator | Tim Urban)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven