Werk & Studie alle pijlers

Top-down leren

22-09-2022 18:34 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar ben ik begonnen met een studie aan de universiteit om me om te scholen. Misschien dat mensen me nog kennen van het topic werk-studie/naar-de-universiteit/list_m ... #p32538269
En ik heb mijn eerste jaar gehaald. Met nog een extra vak erbij uit het tweede jaar. Dus in totaal 66 punten :cheer2:
Ik moest voor één vak een hertentamen maken, en dat was wel echt even een dip voor me. Direct toch weer de gedachte of ik dit wel aankon. Maar toch doorgegaan.
Nu zit ik in het tweede jaar met extra vakken erbij. En het valt me op dat ik kennelijk iemand ben die top-down leert ipv bottom-top. Iedere keer als ik nieuwe vakken heb voel ik me de eerste weken zo'n dombo. Ik zie moeilijkheden die er niet zijn. Bedenk dingen die niet gevraagd worden, maar in mijn hoofd wel. En dan na een week of 4/5 valt het kwartje pas, omdat ik dan pas genoeg puzzelstukjes heb om het overzicht te hebben.
En ik vind dat zo ontzettend irritant. Ik haal alles uiteindelijk echt wel, maar het geeft me de eerste weken stress en een rotgevoel. Ik vrees echter dat dit niet over zal gaan. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
27-09-2022 18:22
Maar het punt is dus dat het bij vrouwen vaak minder zinnig is om je dan heel erg te focussen op in welk hokje je wel of niet (of 40-60-80%) past maar welke symptomen jij wel of niet hebt en wat jou helpt. Juist omdat het zo overlapt qua uiting :) Volgens mij bedoelen we eigenlijk bijna hetzelfde.

Nee, ik denk het niet. Gestoord gedrag dat ontstaat als reactie op een beschadigende omgeving is fundamenteel anders dan gestoord gedrag dat voorkomt uit een neurobiologische variatie, ook al ziet het er soms hetzelfde uit. Wanneer de oorzaak van het gedrag extern ligt, ligt de oplossing in het aanpassen van de omgeving: passend onderwijs bijvoorbeeld, in plaats van geen onderwijs, wat nu vaak het geval is. En die oplossing geldt overigens voor alle mensen, niet alleen voor mensen met een hoog iq: alle mensen laten immers gestoord gedrag zien als ze lange tijd in een niet passende omgeving zitten. Voor mensen met een neurobiologische variatie zijn andere oplossingen misschien geschikter, zoals medicatie. Maar dat is geen geschikte oplossing voor neurotypische mensen die op de verkeerde plek zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
27-09-2022 18:34
Nee, ik denk het niet. Gestoord gedrag dat ontstaat als reactie op een beschadigende omgeving is fundamenteel anders dan gestoord gedrag dat voorkomt uit een neurobiologische variatie, ook al ziet het er soms hetzelfde uit. Wanneer de oorzaak van het gedrag extern ligt, ligt de oplossing in het aanpassen van de omgeving: passend onderwijs bijvoorbeeld, in plaats van geen onderwijs, wat nu vaak het geval is. En die oplossing geldt overigens voor alle mensen, niet alleen voor mensen met een hoog iq: alle mensen laten immers gestoord gedrag zien als ze lange tijd in een niet passende omgeving zitten. Voor mensen met een neurobiologische variatie zijn andere oplossingen misschien geschikter, zoals medicatie. Maar dat is geen geschikte oplossing voor neurotypische mensen die op de verkeerde plek zitten.
En dan krijg je ook de situatie dat niet passend onderwijs opgelost dient te worden met een pilletje. En dat vind ik voor een volwassene die eigen keuzes kan maken toch echt anders dan voor een kind in ontwikkeling.

ADHD is gewoon echt iets anders dan onrust en hyperactief gedrag vanuit hb/niet passend onderwijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
27-09-2022 18:34
Nee, ik denk het niet. Gestoord gedrag dat ontstaat als reactie op een beschadigende omgeving is fundamenteel anders dan gestoord gedrag dat voorkomt uit een neurobiologische variatie, ook al ziet het er soms hetzelfde uit. Wanneer de oorzaak van het gedrag extern ligt, ligt de oplossing in het aanpassen van de omgeving: passend onderwijs bijvoorbeeld, in plaats van geen onderwijs, wat nu vaak het geval is. En die oplossing geldt overigens voor alle mensen, niet alleen voor mensen met een hoog iq: alle mensen laten immers gestoord gedrag zien als ze lange tijd in een niet passende omgeving zitten. Voor mensen met een neurobiologische variatie zijn andere oplossingen misschien geschikter, zoals medicatie. Maar dat is geen geschikte oplossing voor neurotypische mensen die op de verkeerde plek zitten.
Mijn ervaring en hoe ik het nu leer is dus dat de oplossingen, net als de uitingen, grotendeels overlappen. En dat er eigenlijk helemaal geen fundamenteel verschil tussen het ene of het andere zit, al het gedrag is immers context- en omgevingsafhankelijk.

De enige uitzondering is inderdaad medicatie maar dat wordt ten eerste sowieso nooit ‘zomaar’ gegeven. En ten tweede is dat lang niet altijd geschikter en meestal maar een gedeeltelijk hulpmiddel en zeker geen gouden oplossing. Zelf neem ik het overigens überhaupt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
27-09-2022 19:19
En dan krijg je ook de situatie dat niet passend onderwijs opgelost dient te worden met een pilletje. En dat vind ik voor een volwassene die eigen keuzes kan maken toch echt anders dan voor een kind in ontwikkeling.

ADHD is gewoon echt iets anders dan onrust en hyperactief gedrag vanuit hb/niet passend onderwijs.
Maar zo dient het voor geen enkel kind opgelost te worden. Ook niet voor kinderen met ADHD. Integendeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
27-09-2022 19:21
Maar zo dient het voor geen enkel kind opgelost te worden. Ook niet voor kinderen met ADHD. Integendeel.
Toch is het de realiteit. En dat aantal wordt groter als er onvoldoende onderscheid wordt gemaakt. Het gebrek aan kennis van hb bij zorg- en onderwijsprofessionals is me werkelijk een doorn in het oog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
27-09-2022 19:29
Toch is het de realiteit. En dat aantal wordt groter als er onvoldoende onderscheid wordt gemaakt. Het gebrek aan kennis van hb bij zorg- en onderwijsprofessionals is me werkelijk een doorn in het oog.
’Makkelijk oplossen met een pilletje’ is niet mijn ervaring.

Maar goed, het moet dus andersom: er moet meer naar aanpassingen en passende omgeving gekeken worden. Ook bij ADHD. Met een overlappende focus op als er ADHD vermoedens zijn dat er ook aan HB gedacht moet worden, vooral bij meisjes. Waarbij het dus minder relevant is welk hokje past maar wel welke strategieën werken.

Met je laatste zin overigens eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij was wellicht al volwassen? Ik zie ze zeer regelmatig voorbij komen, de met ADHD gediagnosticeerde kinderen waarbij er sprake is van een misdiagnose. Dan is er sprake van hb, trauma, hechtingsproblematiek, een onveilige thuissituatie etc etc, maar dat wordt echt niet allemaal onderzocht als je aanklopt voor hulp bij je drukke moeilijk aan te sturen kind.

Bovendien heeft een ADHD kind weer iets anders nodig om goed te kunnen functioneren op school en thuis dan een ASS kind of een HB kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wacht effe...zitten we nu eerlijkwaar een type leer omstandigheid te medicaliseren tot probleem waarvoor we pillen moeten slikken?

Kan (ik zeg kán) het niet ook zo zijn dat niet alles tot een probleem gemaakt hoeft te worden en dat je met bepaalde kennis van zaken dingen anders aanvliegt? Ik bedoel, ik zou het best fijn vinden als de hele wereld zich zou aanpassen aan mij of als er overal pillen voor zouden zijn, zodat ik pas in de 12 zodiac tekens. Maar laten we het nu even niet gaan medicaliseren. Please. Soms denk ik wel eens dat iedereen gewoon dolgraag een probleem wíl hebben. Zullen we die gang nu eens achterwege laten?

Ok, ik leer wat anders dan Jan. En Jan leert weer wat anders dan Truus en die leert weer hetzelfde als Fatma, die weer net wat anders dan Jan leert. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
27-09-2022 19:55
Jij was wellicht al volwassen? Ik zie ze zeer regelmatig voorbij komen, de met ADHD gediagnosticeerde kinderen waarbij er sprake is van een misdiagnose. Dan is er sprake van hb, trauma, hechtingsproblematiek, een onveilige thuissituatie etc etc, maar dat wordt echt niet allemaal onderzocht als je aanklopt voor hulp bij je drukke moeilijk aan te sturen kind.

Bovendien heeft een ADHD kind weer iets anders nodig om goed te kunnen functioneren op school en thuis dan een ASS kind of een HB kind.
Ik ben als kind al als HB getest, en pas als volwassene kwam ADHD erbij. Maar dit kwam nav mijn kind, die (voorlopig) ook allebei lijkt te hebben. En mijn ervaring is dus dat wel degelijk al die zaken zijn onderzocht voordat ADHD überhaupt ter sprake kwam toen ik met mijn lastige kind kwam. Die overigens niet eens druk hoeft te zijn want ook dat is een misvatting.

En dat laatste is dus nogal persoonlijk en kan dus wel degelijk enorm veel overlap in zitten in wat je nodig hebt. En het moet niet zo zijn (even een enorm versimpeld voorbeeld) dat je met een stempel ADHD wel headphones op mag tegen overprikkeling maar met HB niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
27-09-2022 18:34
Nee, ik denk het niet. Gestoord gedrag dat ontstaat als reactie op een beschadigende omgeving is fundamenteel anders dan gestoord gedrag dat voorkomt uit een neurobiologische variatie, ook al ziet het er soms hetzelfde uit. Wanneer de oorzaak van het gedrag extern ligt, ligt de oplossing in het aanpassen van de omgeving: passend onderwijs bijvoorbeeld, in plaats van geen onderwijs, wat nu vaak het geval is. En die oplossing geldt overigens voor alle mensen, niet alleen voor mensen met een hoog iq: alle mensen laten immers gestoord gedrag zien als ze lange tijd in een niet passende omgeving zitten. Voor mensen met een neurobiologische variatie zijn andere oplossingen misschien geschikter, zoals medicatie. Maar dat is geen geschikte oplossing voor neurotypische mensen die op de verkeerde plek zitten.
Thalas,
zonder dat je het weet zet je mij weer even sterk terug in mijn schoenen.
Mijn fijne, vrolijke, prachtige kind word een draak op school. Omdat hij tegen vanallesennogwat aanloopt. En nu komt de zoveelste tijdelijke iber wederom met de vragen 'of hij wel tegen veranderingen kan en of hij zich wel in kan leven in de gevoelens van andere kinderen?'
Terwijl het ons door het doortoetsen van kind al klip en klaar is waar het hier aan schort. Verveling en kinderen bij wie hij niet past/klikt/matcht. Dank dat je me weer even van de twijfel terug zet in de realiteit, ook al was het nergens je intentie :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Singlejingle schreef:
27-09-2022 20:04
Wacht effe...zitten we nu eerlijkwaar een type leer omstandigheid te medicaliseren tot probleem waarvoor we pillen moeten slikken?

Kan (ik zeg kán) het niet ook zo zijn dat niet alles tot een probleem gemaakt hoeft te worden en dat je met bepaalde kennis van zaken dingen anders aanvliegt? Ik bedoel, ik zou het best fijn vinden als de hele wereld zich zou aanpassen aan mij of als er overal pillen voor zouden zijn, zodat ik pas in de 12 zodiac tekens. Maar laten we het nu even niet gaan medicaliseren. Please. Soms denk ik wel eens dat iedereen gewoon dolgraag een probleem wíl hebben. Zullen we die gang nu eens achterwege laten?

Ok, ik leer wat anders dan Jan. En Jan leert weer wat anders dan Truus en die leert weer hetzelfde als Fatma, die weer net wat anders dan Jan leert. Kom op zeg.
Jan leert op de helft van het tempo wat school biedt.
Truus en Fatima leren op hetzelfde tempo als school
Keesje, die heeft moeite met het tempo van school.

Voor Keesje word alles uit de kast getrokken om aan het tempo mee te kunnen doen. Voor de cijfers van de school ook beter als hij net zo kan meedoen als Truus en Fatima.
Want Truus en Fatima zijn voorbeeldige kinderen.
En dan Jan.. tja, Jan. Wat moeten we toch met Jan? Hij zou het allemaal wel kunnen, als hij het eens liet zien. Maar hij is dromerig in de klas. Of opstandig. Druk, hangt de clown uit. Maar doet niet wat er moet gebeuren, namelijk gewoon even de tafel van 7 zo'n keer of tien opschrijven. Jan is een probleemgeval. Daar moeten we iets mee. Wat zou hij hebben en hoe kunnen we hem gewoon net zoals Truus en Fatima in de pas kunnen laten lopen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
27-09-2022 20:14
Ik ben als kind al als HB getest, en pas als volwassene kwam ADHD erbij. Maar dit kwam nav mijn kind, die (voorlopig) ook allebei lijkt te hebben. En mijn ervaring is dus dat wel degelijk al die zaken zijn onderzocht voordat ADHD überhaupt ter sprake kwam toen ik met mijn lastige kind kwam. Die overigens niet eens druk hoeft te zijn want ook dat is een misvatting.

En dat laatste is dus nogal persoonlijk en kan dus wel degelijk enorm veel overlap in zitten in wat je nodig hebt. En het moet niet zo zijn (even een enorm versimpeld voorbeeld) dat je met een stempel ADHD wel headphones op mag tegen overprikkeling maar met HB niet.
Wat ontzettend fijn voor jullie!

Het gaat natuurlijk niet om een zelfde aanpak bij overlap, het juist om die verschillen. Bv een hb-kind heeft veel behoefte te creëren en om autonoom te zijn. En, back on topic, een top down uitleg. Voor ADHD’ers wordt juist vaak aangeraden flink structuur te bieden. Je wil dus niet een verkeerd gediagnosticeerde HB’er heel veel structuur gaan bieden met een bottom up uitleg.

Ik heb zelf zo’n Jan thuis, althans, hij is wel erg braaf op school maar ondanks een batterij aan hulp is het allemaal erg ingewikkeld. Want zelfs bij een juiste ‘diagnose’ (hb is natuurlijk geen diagnose) is het voor betrokkenen nog erg ingewikkeld wat er dan past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
27-09-2022 20:24
Jan leert op de helft van het tempo wat school biedt.
Truus en Fatima leren op hetzelfde tempo als school
Keesje, die heeft moeite met het tempo van school.

Voor Keesje word alles uit de kast getrokken om aan het tempo mee te kunnen doen. Voor de cijfers van de school ook beter als hij net zo kan meedoen als Truus en Fatima.
Want Truus en Fatima zijn voorbeeldige kinderen.
En dan Jan.. tja, Jan. Wat moeten we toch met Jan? Hij zou het allemaal wel kunnen, als hij het eens liet zien. Maar hij is dromerig in de klas. Of opstandig. Druk, hangt de clown uit. Maar doet niet wat er moet gebeuren, namelijk gewoon even de tafel van 7 zo'n keer of tien opschrijven. Jan is een probleemgeval. Daar moeten we iets mee. Wat zou hij hebben en hoe kunnen we hem gewoon net zoals Truus en Fatima in de pas kunnen laten lopen?
Allemaal leuk en aardig. Maar weet je hoeveel mensen wel ergens een uitzonderingspositie bekleden? Je kúnt nu eenmaal niet met alles en iedereen rekening houden. Onmogelijk. En misschien is dat in een select groepje wereld wél mogelijk, waar er geld is en kennis van zaken en personeel dat betaald wordt uit potjes óf ouders met veel geld voor privé scholen. Maar ongeveer 90% vd mensen op deze wereld zullen zich linksom of rechtsom moeten redden met wat er is. Niet wat er op maat gemaakt kan worden. En aangezien er al behoorlijk wat kennis is, is de luxe om onderwijs aan te passen aan laagbegaafde leerlingen én hoogbegaafde leerlingen in Nederland al best aardig ontwikkeld. Moet dat dan per se nog verder gedifferentieerd worden of zal de persoon in kwestie daar ook op een bepaalde manier een omgang mee moeten vinden? Je kunt niet de wereld, het onderwijs, het werkveld, bedrijfsleven én relaties allemaal aanpassen aan die ene persoon. Wat ook niet nodig is, want de meeste mensen zijn best flexibel en vinden maniertjes. En zo erg is dat echt niet om maniertjes te leren.

De een heeft een andere leercurve dan de ander. De een doet er wat langer over dan de ander. De een heeft mentale issues waar vel energie naar gaat, de ander heeft een sociale omgeving die een groot beroep op hem doet en de volgende heeft een andere leerstijl. En de pechvogel heeft het allemaal. Komt ook voor. Maar het is ook een kunst om met bepaalde inzichten trucjes toe te passen. Echt hoor, veel kunnen dat wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
27-09-2022 20:52
Wat ontzettend fijn voor jullie!

Het gaat natuurlijk niet om een zelfde aanpak bij overlap, het juist om die verschillen. Bv een hb-kind heeft veel behoefte te creëren en om autonoom te zijn. En, back on topic, een top down uitleg. Voor ADHD’ers wordt juist vaak aangeraden flink structuur te bieden. Je wil dus niet een verkeerd gediagnosticeerde HB’er heel veel structuur gaan bieden met een bottom up uitleg.

Ik heb zelf zo’n Jan thuis, althans, hij is wel erg braaf op school maar ondanks een batterij aan hulp is het allemaal erg ingewikkeld. Want zelfs bij een juiste ‘diagnose’ (hb is natuurlijk geen diagnose) is het voor betrokkenen nog erg ingewikkeld wat er dan past.
Dus, elk van jouw kinderen z'n eigen docent? De docent die al omkomt in de vele leerlingen? De docenten die te kort zijn en de docenten die niet te vinden zijn in pittige klassen? Die docent moet aan jouw jan met z'n HB bottom up behoeftig aan veel structuur lesmethode allerlei trucjes uit de kast gaan trekken? Zodat Truus die net precies andersom werkt ook haar eigen methodiek moet krijgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Singlejingle schreef:
27-09-2022 21:25
Dus, elk van jouw kinderen z'n eigen docent? De docent die al omkomt in de vele leerlingen? De docenten die te kort zijn en de docenten die niet te vinden zijn in pittige klassen? Die docent moet aan jouw jan met z'n HB bottom up behoeftig aan veel structuur lesmethode allerlei trucjes uit de kast gaan trekken? Zodat Truus die net precies andersom werkt ook haar eigen methodiek moet krijgen?
Zo heel veel meer werk is het niet om nieuwe stof top down te introduceren zodat Jantje al aan de slag kan, de leerlingen met een gemiddeld tempo alvast zien waar we gaan uitkomen aan het einde van het hoofdstuk en vervolgens bottom up zodat Christientje niet gelijk de kont tegen de krib gooit want te veel en te moeilijk en Fatma niet gelijk in een ravijn ligt want hyperventileren over hoeveelheid van de faalangst.

Wil ik ook nog tijdens het mindmappen kekke plaatjes gebruiken voor de dyslectische leerlingen die alleen een brij aan letters op hun A4 velletje zien staan en geen hol kunnen met al die pijlen.

Zeg ik dan als leraar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
27-09-2022 21:31
Zo heel veel meer werk is het niet om nieuwe stof top down te introduceren zodat Jantje al aan de slag kan, de leerlingen met een gemiddeld tempo alvast zien waar we gaan uitkomen aan het einde van het hoofdstuk en vervolgens bottom up zodat Christientje niet gelijk de kont tegen de krib gooit want te veel en te moeilijk en Fatma niet gelijk in een ravijn ligt want hyperventileren over hoeveelheid van de faalangst.

Wil ik ook nog tijdens het mindmappen kekke plaatjes gebruiken voor de dyslectische leerlingen die alleen een brij aan letters op hun A4 velletje zien staan en geen hol kunnen met al die pijlen.

Zeg ik dan als leraar.

:heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Singlejingle schreef:
27-09-2022 21:25
Dus, elk van jouw kinderen z'n eigen docent? De docent die al omkomt in de vele leerlingen? De docenten die te kort zijn en de docenten die niet te vinden zijn in pittige klassen? Die docent moet aan jouw jan met z'n HB bottom up behoeftig aan veel structuur lesmethode allerlei trucjes uit de kast gaan trekken? Zodat Truus die net precies andersom werkt ook haar eigen methodiek moet krijgen?

Is het je bedoeling om zo heftig over te komen?

Ik ben de laatste die een leraar over de kling wil helpen. Maar ook de moeder van mijn kind, een kind dat randje thuiszitter is met schooltrauma. Dus ja, dan is er toch wel een hulp en aanpassing nodig op school (en dat wil school ook graag, gelukkig).
De kwestie met misdiagnoses heeft natuurlijk twee kanten. Een tegenbeweging, waar ik soms ook mijn gerede twijfels over heb, is alles toeschrijven aan de hoogbegaafdheid van een kind. Dat vind ik soms ook redelijk vermoeiend, puur omdat ik zelf liever alle mogelijkheden open houdt (zonder dat ik vind dat er per se iets onderzocht moet worden overigens).

Om het fenomeen hoogbegaafdheid hangt een enorme mystiek van generalisatie. Ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik daar van moet vinden, maar het stoort mij wel soms. Tegelijkertijd besef ik mij heel goed dat ik ook te weinig kennis heb om het met gerede argumenten te ontkrachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
27-09-2022 21:42

Om het fenomeen hoogbegaafdheid hangt een enorme mystiek van generalisatie.

Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
En in zijn algemeenheid zijn er natuurlijk enorm veel leerstijlen. Wat je leerstijl ook is (auditief, visueel, leren door fouten te maken, leren door mee te kijken met de expert, leren in stukjes, leren vanuit het grote geheel): het vooral belangrijk om te ontdekken wat voor jezelf werkt en dat zoveel mogelijk toe te passen.

Ik weet van mijzelf dat ik het beste leer door wat ik noem de afkijk- en imiteertaktiek. Dat betekent dus bijvoorbeeld in een werkomgeving in eerste instantie alleen maar toekijken als "a fly on the wall". Maar mijn kinderen leren weer heel anders. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niets met een mindmap, maar leer door stof aan een (denkbeeldig) persoon uit te leggen, een van mijn kinderen werkt graag met een mindmap.

Het maakt allemaal niet uit, zolang je maar uitgepuzzeld hebt wat voor je werkt en je dat waar mogelijk toe kunt passen met wat slimme taktieken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
27-09-2022 21:42
De kwestie met misdiagnoses heeft natuurlijk twee kanten. Een tegenbeweging, waar ik soms ook mijn gerede twijfels over heb, is alles toeschrijven aan de hoogbegaafdheid van een kind. Dat vind ik soms ook redelijk vermoeiend, puur omdat ik zelf liever alle mogelijkheden open houdt (zonder dat ik vind dat er per se iets onderzocht moet worden overigens).

Om het fenomeen hoogbegaafdheid hangt een enorme mystiek van generalisatie. Ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik daar van moet vinden, maar het stoort mij wel soms. Tegelijkertijd besef ik mij heel goed dat ik ook te weinig kennis heb om het met gerede argumenten te ontkrachten.
Omdat er zo vaak gezegd wordt : hij kan zich niet inleven in andere kinderen en hij kan niet tegen verandering DUS zal er wel ASS zijn.

Nou nee. Mijn kind komt meteen tot de kern en denkt ontzettend veel verder en met zoveel meer factoren om rekening mee te houden. Daarom kan hij niet levelen met kinderen en ook niet tegen verandering, omdat hij dan opnieuw moet beginnen met alle factoren en mogelijkheden uit te denken.

Dus alleen het getoonde gedrag in een niet passende omgeving beoordelen, doet dit type kind ongelooflijk te kort. Kijk nog eens als ze iets doen waar ze passen en fantastisch aan het werk zijn. Dan is er geen spoor van de kenmerken terug te vinden.

Maar die kant wordt niet gezien in de niet passende omgeving want die beide omgevingen komen niet bij elkaar.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
27-09-2022 21:55
En in zijn algemeenheid zijn er natuurlijk enorm veel leerstijlen. Wat je leerstijl ook is (auditief, visueel, leren door fouten te maken, leren door mee te kijken met de expert, leren in stukjes, leren vanuit het grote geheel): het vooral belangrijk om te ontdekken wat voor jezelf werkt en dat zoveel mogelijk toe te passen.

Ik weet van mijzelf dat ik het beste leer door wat ik noem de afkijk- en imiteertaktiek. Dat betekent dus bijvoorbeeld in een werkomgeving in eerste instantie alleen maar toekijken als "a fly on the wall". Maar mijn kinderen leren weer heel anders. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niets met een mindmap, maar leer door stof aan een (denkbeeldig) persoon uit te leggen, een van mijn kinderen werkt graag met een mindmap.

Het maakt allemaal niet uit, zolang je maar uitgepuzzeld hebt wat voor je werkt en je dat waar mogelijk toe kunt passen met wat slimme taktieken.
Natuurlijk is dat zo. Maar dat staat toch los van hoogbegaafdheid?
En het lastige is dat de meeste basisscholen weinig ruimte bieden voor verschillende leerstijlen. Het gros van de scholen is nog van: de leerkracht legt uit en dan maak jij zelf de werkjes uit je boekje.
Frizz schreef:
27-09-2022 21:50
Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Precies zoals ik het zeg: er wordt enorm gegeneraliseerd met daarbij dan ook nog de (verleidelijke) neiging iedere zweem van enigszins afwijkend gedrag (waarbij je je nog af kunt vragen in hoeverre iets echt afwijkend is) toe te schrijven aan hoogbegaafdheid. Met generaliseren bedoel ik bijvoorbeeld de zijnskenmerken, die aan hoogbegaafdheid worden toegeschreven: behoefte aan autonomie, rechtvaardigheidsgevoel, hooggevoeligheid enzovoorts.

Vroeger hadden we vrij simpel een IQ als criterium. Nu verschuift het meer en meer (heb ik de indruk althans) naar de zijnskenmerken, die minder meetbaar en subjectiever zijn.
Of dat terecht is kan ik niet beoordelen (daarvoor mis ik kennis en expertise), maar het kan er voor zorgen, dat je minder oog hebt voor andere opties en mogelijkheden.

Ik vind het redelijk lastige materie.
Doreia* schreef:
27-09-2022 21:57
Omdat er zo vaak gezegd wordt : hij kan zich niet inleven in andere kinderen en hij kan niet tegen verandering DUS zal er wel ASS zijn.

Nou nee. Mijn kind komt meteen tot de kern en denkt ontzettend veel verder en met zoveel meer factoren om rekening mee te houden. Daarom kan hij niet levelen met kinderen en ook niet tegen verandering, omdat hij dan opnieuw moet beginnen met alle factoren en mogelijkheden uit te denken.

Dus alleen het getoonde gedrag in een niet passende omgeving beoordelen, doet dit type kind ongelooflijk te kort. Kijk nog eens als ze iets doen waar ze passen en fantastisch aan het werk zijn. Dan is er geen spoor van de kenmerken terug te vinden.

Maar die kant wordt niet gezien in de niet passende omgeving want die beide omgevingen komen niet bij elkaar.
Dat is jouw ervaring, waar ik niet aan twijfel. Ik heb een andere ervaring met mijn kinderen en experts. Deze kant wilde ik ook belichten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dat echt totaal niet. Ik zou zeggen: gelukkig is er meer oog voor zijnskenmerken van hb, en is IQ niet meer het enige criterium. Want je kind zal maar net 128 scoren, niet testbaar zijn of juist ‘gewoon’ hoogintelligent zijn.

Welke nadelen zie je dan?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven