Werk & Studie alle pijlers

Top-down leren

22-09-2022 18:34 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar ben ik begonnen met een studie aan de universiteit om me om te scholen. Misschien dat mensen me nog kennen van het topic werk-studie/naar-de-universiteit/list_m ... #p32538269
En ik heb mijn eerste jaar gehaald. Met nog een extra vak erbij uit het tweede jaar. Dus in totaal 66 punten :cheer2:
Ik moest voor één vak een hertentamen maken, en dat was wel echt even een dip voor me. Direct toch weer de gedachte of ik dit wel aankon. Maar toch doorgegaan.
Nu zit ik in het tweede jaar met extra vakken erbij. En het valt me op dat ik kennelijk iemand ben die top-down leert ipv bottom-top. Iedere keer als ik nieuwe vakken heb voel ik me de eerste weken zo'n dombo. Ik zie moeilijkheden die er niet zijn. Bedenk dingen die niet gevraagd worden, maar in mijn hoofd wel. En dan na een week of 4/5 valt het kwartje pas, omdat ik dan pas genoeg puzzelstukjes heb om het overzicht te hebben.
En ik vind dat zo ontzettend irritant. Ik haal alles uiteindelijk echt wel, maar het geeft me de eerste weken stress en een rotgevoel. Ik vrees echter dat dit niet over zal gaan. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Ik heb deze term, top-down leren, dus nog nooit eerder gehoord. Ben erop gaan googlen en verrek, ik herken het! Vooral het plaatje onderaan deze website: https://www.ikleeranders.nl/category/ke ... own-leren/

Op de basisschool was ik echt het kneusje van de klas, qua cijfers. Op de middelbare ging dat stukken beter doordat de vakken in verschillende lokalen werden gegeven etc. Op de uni heb ik dit gedrag eruit gewerkt maar leerde ik wel alles kort van tevoren zodat ik zoveel mogelijk kennis in 1x opnam i.p.v. het hele semester colleges te volgen. De opleiding die ik deed had heel strikt gescheiden vakken, waardoor het voor mij goed te doen was.

Nooit geweten dat dit dus een naam heeft.
sprankelend schreef:
22-09-2022 19:16
Volgens mij heeft het meer te maken met de targets die docenten tegenwoordig zelf moeten halen binnen een onderwijsinstelling.
Ik ben docent op een universiteit (niet bij rechten overigens) en ik heb nog nooit een target gekregen. Wat moet ik me daar bij voorstellen? De aanwezigheidsplicht wordt voor elk vak in het programma bepaald in de OER, dus niet door de individuele docent. Daar is het doel wel degelijk van dat meer studenten de vakken halen omdat ze gedwongen worden te komen en mee te doen (en zo de stof te verwerken). Maar dat zijn dus geen targets die docenten krijgen, maar opleidingscoordinatoren die dat bij vakken opleggen. Als het aan mij lag kwamen alleen de studenten die wat willen leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kokora schreef:
22-09-2022 19:42
Ik heb deze term, top-down leren, dus nog nooit eerder gehoord. Ben erop gaan googlen en verrek, ik herken het! Vooral het plaatje onderaan deze website: https://www.ikleeranders.nl/category/ke ... own-leren/

Op de basisschool was ik echt het kneusje van de klas, qua cijfers. Op de middelbare ging dat stukken beter doordat de vakken in verschillende lokalen werden gegeven etc. Op de uni heb ik dit gedrag eruit gewerkt maar leerde ik wel alles kort van tevoren zodat ik zoveel mogelijk kennis in 1x opnam i.p.v. het hele semester colleges te volgen. De opleiding die ik deed had heel strikt gescheiden vakken, waardoor het voor mij goed te doen was.

Nooit geweten dat dit dus een naam heeft.
Wat een goede link. Exact dit. Nou voortaan dus eerst de samenvattingen lezen...duidelijk!
Ha, fijn dat ik je dus toch nog kon helpen ;-D..

Ben wel benieuwd waar Doreia nou op doelde, gezien ik zelf ADHD heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 20:00
Wat een goede link. Exact dit. Nou voortaan dus eerst de samenvattingen lezen...duidelijk!
Ja of dus de inhoudsopgave, Zoals ik eerder zei
Bestaan er samenvattingen voor jouw studies TO? Ik had voor mijn opleiding de JOHO's. Die moest je kopen, maar waren echt heel fijn.

Edit: https://www.joho.org/nl/shopbundel-met- ... elor-2-rug
Poeszie schreef:
22-09-2022 20:05
Ja of dus de inhoudsopgave, Zoals ik eerder zei

Dat zou mij dan juist weer niet genoeg details geven m.b.t. die kaders ;-D.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat het bij hoogbegaafden vaker voorkomt en sinds ik bepaalde dingen van mijzelf weet, is toen ook het dubbeltje gevallen. Dat ik gewoon beter leer op een andere manier dan de meeste mensen en dat gaf wel rust, ook omdat er op de universiteit mee vrijheid was om dingen op je eigen manier te doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kokora schreef:
22-09-2022 20:09
Bestaan er samenvattingen voor jouw studies TO? Ik had voor mijn opleiding de JOHO's. Die moest je kopen, maar waren echt heel fijn.

Edit: https://www.joho.org/nl/shopbundel-met- ... elor-2-rug
Van notarieel recht weet ik dat niet precies. Van rechtsgeleerdheid wel, maar die worden pas op het laatst verstuurd >:-(
Ik moet denk ik even wat ouderejaars dan aan de mouw trekken. Misschien dat die nog een samenvatting van vorig jaar hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die JOHO's zien er goed uit. Dank je wel!
Misschien heb je hier ook nog iets aan.. Ik vond vooral StudeerSnel heel fijn, met vakspecifieke samenvattingen. Oh de nostalgie :hihi:..

https://www.stuvia.com/
https://www.studeersnel.nl/
https://knoowy.nl/nl/universiteit/notarieel-recht
Alle reacties Link kopieren Quote
Studeersnel ken ik inderdaad. Stuvia wel van gehoord. Verder voor rechtsgeleerdheid nog studentwiki.
Ik ben altijd erg blij met de oude tentamens. Kan ik vast zien wat voor soort vragen er gesteld gaan worden. Zodat voor mij duidelijk wordt hoe diep ik moet gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kokora schreef:
22-09-2022 20:31
Misschien heb je hier ook nog iets aan.. Ik vond vooral StudeerSnel heel fijn, met vakspecifieke samenvattingen. Oh de nostalgie :hihi:..

https://www.stuvia.com/
https://www.studeersnel.nl/
https://knoowy.nl/nl/universiteit/notarieel-recht
Is dit ook jouw vakgebied toevallig dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kokora schreef:
22-09-2022 20:09
Dat zou mij dan juist weer niet genoeg details geven m.b.t. die kaders ;-D.

Haha, ook top down leerders verschillen dus
hvm schreef:
22-09-2022 20:35
Is dit ook jouw vakgebied toevallig dan?
Nee, ik zit in een heel ander vakgebied, medisch. Eén van mijn jaargenoten, tevens oud huisgenote, is notaris en daarom weet ik een mini beetje van het studieproces af :). Genoeg om te weten dat uni- en vakspecifiek kunnen zoeken van meerwaarde is.
anoniem_63d7cf5403da1 wijzigde dit bericht op 22-09-2022 20:41
12.19% gewijzigd
Poeszie schreef:
22-09-2022 20:36
Haha, ook top down leerders verschillen dus
Ja grappig! We zijn net mensen ;-D!!
Dubbel
Kokora schreef:
22-09-2022 20:03
Ha, fijn dat ik je dus toch nog kon helpen ;-D..

Ben wel benieuwd waar Doreia nou op doelde, gezien ik zelf ADHD heb.

Ik zag de OP en daarna jou reageren en moest ook meteen aan ADD/ADHD denken. ;)

Heeft top down-leren een direct verband met bovengenoemde?

Ik lees de tekst net in die link en dacht meteen 'oooh, zo zit ik in elkaar!' TO, als je zelf niet bekend bent met ADHD, kan ik me zo voorstellen dat je wat handvaten kunt vinden in uitleg voor mensen die dit hebben. Wellicht haal je er nuttige tips uit voor het studeren. :)
Ik leer ook zo, maar ik wist eigenlijk niet dat dat een naam heeft :proud:
Waar ik altijd verschrikkelijk veel moeite mee had is als mensen het (goedbedoeld hoor) makkelijker proberen te maken door leerzame anekdotes en ezelsbruggetjes erbij te halen.
Voor mij werkt dat verwarrend, ik onthoud al die verhaaltjes wel maar ik moet dan ook uit mijn hoofd leren waar ze voor zijn, en hoe ik ze moet toepassen (en dat is voor mij meestal helemaal niet logisch) dus eigenlijk heb ik dan dubbel werk.

Als ik gewoon een lijst krijg met de harde technische feiten, en ik weet naar welk doel ik toewerk dan is er geen probleem, dan kan ik zelf wel bedenken hoe ik daar kom.
Ik heb wel echt moeten leren om sommige dingen uit de lessen gewoon te negeren, en zelf de hoofdzaken er uit te filteren.

Lastig op de basisschool en de middelbare school, maar op het HBO ging ik meestal gewoon om mijn docenten heen door zelf met de leerstof aan de gang te gaan, en als ik het dan snapte kon ik de beginnersopdrachtjes ook wel maken.
Ik werkte eigenlijk achterstevoren, maar mijn cijfers waren prima.
Ik vond mijn manier zelf altijd heel logisch trouwens :proud:
anoniem_63680fe92b4c2 wijzigde dit bericht op 22-09-2022 21:56
8.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
22-09-2022 21:15
Ik zag de OP en daarna jou reageren en moest ook meteen aan ADD/ADHD denken. ;)

Heeft top down-leren een direct verband met bovengenoemde?

Ik lees de tekst net in die link en dacht meteen 'oooh, zo zit ik in elkaar!' TO, als je zelf niet bekend bent met ADHD, kan ik me zo voorstellen dat je wat handvaten kunt vinden in uitleg voor mensen die dit hebben. Wellicht haal je er nuttige tips uit voor het studeren. :)
Adhd?? Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Hoort top-down denken daarbij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
22-09-2022 21:15
Ik zag de OP en daarna jou reageren en moest ook meteen aan ADD/ADHD denken. ;)

Heeft top down-leren een direct verband met bovengenoemde?

Ik lees de tekst net in die link en dacht meteen 'oooh, zo zit ik in elkaar!' TO, als je zelf niet bekend bent met ADHD, kan ik me zo voorstellen dat je wat handvaten kunt vinden in uitleg voor mensen die dit hebben. Wellicht haal je er nuttige tips uit voor het studeren. :)

Ik ben hoogbegaafd en heb ADD trekken, mijn jongste dochter idem, zij leert net zo. Ik denk wel dat er raakvlakken zijn tussen HB/ADD en top-dowm leren ja. Er zit ook een dun vlak soms tussen HB en ADD
Sherlock schreef:
22-09-2022 21:15
Ik zag de OP en daarna jou reageren en moest ook meteen aan ADD/ADHD denken. ;)

Heeft top down-leren een direct verband met bovengenoemde?

Ik lees de tekst net in die link en dacht meteen 'oooh, zo zit ik in elkaar!' TO, als je zelf niet bekend bent met ADHD, kan ik me zo voorstellen dat je wat handvaten kunt vinden in uitleg voor mensen die dit hebben. Wellicht haal je er nuttige tips uit voor het studeren. :)
:proud:!

ADHD studietips: Body doubling, ADHD focus muziek op de achtergrond, meeschrijven in het Focus en accountability topic ;-D.
Poeszie schreef:
22-09-2022 21:41
Ik ben hoogbegaafd en heb ADD trekken, mijn jongste dochter idem, zij leert net zo. Ik denk wel dat er raakvlakken zijn tussen HB/ADD en top-dowm leren ja. Er zit ook een dun vlak soms tussen HB en ADD
In de VS wordt voornamelijk gesproken over ADHD inattentive type en niet ADD. De andere twee typen zijn hyperactive/impulsive of combined. Ik ben zelf dus ADHDer, maar fysiek absoluut niet druk. Mentaal juist héél gestructureerd, maar dat is aangeleerd copinggedrag. Ik kan wel giga snel schakelen en werk het liefst in een setting waarin ik dat ook moet kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 18:57
Ja, ik weet het inmiddels wel van mezelf. Toch vind ik het lastig om geen stress te ervaren. Gewoon omdat ik er voor mijn gevoel de eerste weken niks van snap. En ik weet dat het goedkomt. Maar dat gevoel is zo frustrerend. Ik wil het dan gewoon begrijpen, maar ik mis dan de informatie die ik daarvoor nodig heb. En als ik er dan naar vraag (ja, ik ben wel iemand die alle vragen stelt die ik wil), dan krijg ik vaak als reply: Dat is voor week ...zoveel...
En intussen ben ik voor mijn gevoel enorm aan het spartelen.
Ik weet dat veel studenten (en ik zelf soms ook wel) antwoorden van internet plukken. Maar het frustreert me dan dat het me zelf nog niet lukt.
Ooooh, heet dat zo waar ik last van heb? Top down? Ok, dat staat mij idd ook in de weg. Ik snap iets vaak pas als ik het complete plaatje heb en ik alles kan plaatsen. Maar omdat dat plaatje, context etc niet gegeven wordt, heb ik het gevoel dat ik verzuip in onlogische stukjes kennis. Ik ben dan ook idd iemand die altijd meer vraagt dan de docent op dat moment kan of wil geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarwasikweer schreef:
22-09-2022 19:05
Dit is zo herkenbaar. Mijn ouders zijn docent en hebben me als kind van de ene test naar de andere therapeut gebonjourd. Want ja ik was wel slim (zagen ze) maar ik kon niet op de geijkte manier leren. Dat ik slim was dat klopte en dat ik niet op de standaard manier kon leren ook. Alleen die 2 hebben zij tot op de dag van vandaag niet in verband kunnen brengen. Als docent vonden ze me vooral een chaoot zonder overzicht. Over dat iq hebben we het nooit meer gehad. Uiteindelijk hbo met hangen en wurgen gehaald. Niveau vond ik om te lachen zo laag maar die verslagen en het leren voor de tentamens vond ik de hel. Het ging allemaal zo onlogisch en zo langzaam en ik snapte in het begin nooit waar het heen ging. Pas later werd het duidelijk en dacht ik: god moet dat echt zo moeilijk? Dat kan zoveel efficienter. Ik wil alles vanaf bovenaf aan al duidelijk en niet andersom.
Haha, superherkenbaar. Ik kan ook echt 3 x niks met van onderaf naar boven kijken, waarbij de informatie in brokjes komt. Ik moet het van bovenaf zien en dan pel ik het zelf wel af.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven