Werk & Studie alle pijlers

Tot laat werken

02-11-2013 07:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik hoop dat er meer mensen zijn die tot laat in de nacht werken, en ben benieuwd naar hoe anderen het doen.

Ik werk van 4/5 uur 'smiddags tot 3/4 uur ' snachts meestal. Niet altijd, vanaf volgende week doe ik gelukkig twee weken ochtend shifts.

Hoe dan ook, als ik thuis kom rond 3/4 uur ga ik niet gelijk naar bed. Ik lees nog wat, drink en glas wijn en na een uur of twee ga ik slapen.

Mijn vriendinnen verklaren me voor gek... Ik zou toch wel zó moe moeten zijn dat ik gelijk wil slapen. Maar ik kan het niet, gelijk naar bed na werk. Ik wil even rust aan m'n hoofd voordat ik ga slapen.

Ik zie mijn job als een 9 tot 5 baan in dat opzicht, en niemand met een 'normale' job gaat gelijk naar bed toch?

Moet wel bekennen dat ik erg moe ben de laatste tijd. Het is net alsof een normale avond vrij meer rust geeft als een van 5-7 vrij.

Hoe doen jullie dit?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet direct gaat slapen dan. Toen ik in de horeca werkte en midden in de nacht thuiskwam, ging ik ook eerst even rustig nog wat eten, drinken en tv kijken. Even tot rust komen zegmaar. Direct slapen lukt mij dan echt niet!
Komt wel goed, schatje!
Heel herkenbaar, ik kan ook niet direct slapen als ik 's avonds of 's nachts thuiskom. Eerst even tot mezelf komen.
Ik werk niet zelf in shifts, maar ken wel iemand die dat wel doet. En net als jij, gaat hij niet meteen slapen zodra hij thuis is. Is ook logisch, je lichaam heeft een ander ritme aangenomen (voor the time being, uiteraard).

Doe verder waar jij je goed bij voelt, alleen mensen die ook zo'n ritme hebben weten hoe het voelt....
Vannacht was ik om 00:20 thuis en op dit moment ben ik weer op weg naar mijn werk. Ik sliep rond 01:30, om dezelfde reden als jou: niet gelijk gaan slapen en dingetjes doen. Dus je bent zeker niet de enige. Door wat je vriendinnen zeggen, zou ik denken dat geen van hen tot zo laat werkt. Klopt dat?
Na ouderavonden of avond-vergaderingen kan ik ook niet direct slapen. Terwijl de wekker de volgende dag wel weer vroeg afgaat.

Eerst moet ik de dingen verwerken, brein tot rust laten komen etc.

Ik geef je dus groot gelijk.
Niet meer dan normaal. Probeer die tijd echter wel zo kort mogelijk te houden.
ik heb vroeger wel eens 's nachts gewerkt en probeerde dan wel gelijk te gaan slapen omdat iedereen al op bed lag, maar dan sliep ik zo onrustig, lag in mijn bed nog te werken zeg maar. Het is inderdaad beter om even tot rust te komen, ik zou zeggen raad je vriendinnen aan om meteen na hun werk eens te gaan slapen.. gaat niet lukken hoor! lange shift btw.. 11 uur? of ligt dat aan mij
Ik kan me goed voorstellen dat je na een hele werkdag die tot diep in de nacht duurt je even moet ontspannen voordat je kunt gaan slapen.

Tot voor een tijdje terug had ik een baan overdag waarnaast ik 's nachts ook heel vaak werd opgeroepen. Eigenlijk was het niet te doen om dan gelijk erna de slaap te vatten. Maar ik wist dat ik over een uur zo weer gebeld kon worden en in ieder geval om een uur of acht weer present moest zijn dus zat er toch niets anders op dan eenmaal thuis gelijk mijn bed in te duiken.
Herkenbaar hoor, na een avonddienst kan ik ook echt niet direct slapen.. Ik probeer wel de tijd inderdaad zo kort mogelijk te houden, omdat ik van mezelf weet dat ik wel altijd vroeg wakker ben..
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Grappig, ik had het laatst met de nachtdienst hierover. Zij ging na haar nacht namelijk nog van alles doen in de ochtend en ging pas tegen de middag slapen.. Dan werd ze weer wakker vlak voordat ze moest werken. Iedereen vond het raar, maar er zit wel wat in vond ik...mensen die gewoon overdag werken staan ook pas op vlak voor ze moeten werken. 's Middags komen ze thuis en zijn de hele avond nog in de weer en gaan dan slapen.

Volgens mij kun je een nachtdienst veel beter volhouden als je goed uitgerust begint en er niet al een halve dag op hebt zitten.

Maar hoe dan ook, je moet het doen zoals het voor jou goed voelt. Lekker boeiend dat 'iedereen' het anders doet. Jij bent niet iedereen.
Bijna niemand die ik ken gaat uit de nachtdienst meteen naar bed. Ik ook niet. Je moet toch altijd even ontspannen.
Ik doe dat tot mezelf komen en ontspannen wel in bed. Want ik wil eigenlijk wel zo snel mogelijk slapen. Moet wel zeggen dat ik meestal iets na middernacht thuis ben dan. Soms eet ik nog wat, ga in bed liggen, kijk een herhaling van iets op tv en val dan vanzelf langzaam in slaap.
Ik herken het niet qua werk, want geen nachtdiensten, maar dat acclimatiseren is wel herkenbaar. Hoe laat ik ook thuis ben, ik moet eerst tot rust komen. Doe ik dat niet, val ik helemaal niet meer in slaap.

Gewoon doen dus.
Waar zit de any-key?
Ik werk ook onregelmatig met veel late diensten en ga toch eerst echt relaxen als ik thuis kom. En douchen!

Ik mag vanavond weer....
Ik mag vanavond ook weer. Ik ga na een late dienst altijd wat eten en drinken en even tv kijken. Anders lig ik te malen in bed.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik draai ook regelmatig nachtdienst. Ik ben dan tegen 8 uur thuis. Ik lees de krant (met een wijntje), rommel wat in huis, kijk tv en tegen 11 uur ga ik naar bed. Ik slaap dan tot een uur of zes. De rest van het gezin zit dan aan de warme maaltijd. Ik neem brood en koffie. De warme maaltijd neem ik mee en die eet ik tegen een uur of vijf 's morgens. Na mijn laatste nacht ga ik wel direct naar bed en sta ik om 12 uur op.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Ik werk in de horeca en ben ook vaak rond 2/3 uur vrij, we zitten dan altijd nog even na. Na een uurtje ga ik naar huis en kan ik wel slapen. Ik denk dat het vrij normaal is dat als je druk bezig bent geweest op je werk dat je even tijd nodig hebt om moe te worden. Ik zou wel proberen niet te lang te blijven hangen, maar dat verschilt per persoon denk ik hoe snel je moe wordt.
Toen ik nog in de horeca werkte ging ik ook niet meteen naar bed als ik thuis kwam of zelfs meteen naar huis na het werken. Meestal eerst nog wat eten en wat ontspannen, alleen of met collega's, hond uitlaten, douchen, wat rommelen. Eigenlijk wat je na een gewone baan van negen tot vijf ook doet. Soms mis ik het nog weleens, ik ben eigenlijk een echte nachtuil.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik werkte vroeger tot een uur of 1. Als ik thuis kwam ging ik direct slapen, maar ik weet van mijn collega's dat zij dat niet konden. Zij gingen inderdaad ook eerst rustig tv kijken e.d.

Verschil tussen hen en mij was wel dat ik ook een overdag baan had en er dus vroeg uit moest voor lange dagen. Ik denk dat het qua vermoeidheid goed is voor je om te kijken of je wel een normaal nachtpatroon kan aanhouden, ook al vindt dat dan plaats in de ochtend/middag. Dus wel het minimum aantal uren slaap pakken dat je nodig hebt en ook niet té lang slapen.
Ik vind het heerlijk om 's nachts te werken. Ik kan me op de terugweg in de auto echt verkneukelen om het feit dat iedereen naar zijn werk moet en ik naar mijn bed mag. Ik hou van de rust van de nacht.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Hoi!

Thanks voor alle reacties! Was niet van plan hoor mijn gewoontes te veranderen, was gewoon benieuwd! Ik werk in een hotel als assistent manager in een erg drukke lounge/bar. 11 uur werken is heel normaal.

Ik vind 's nachts werken niet erg, wel heb ik het gevoel meer 'een leven' te hebben als ik overdag werk. Alleen mijn shift overdag begint om 10am en meestal ben ik niet voor 10pm thuis. Eigenlijk heb je dan nog minder aan je dag.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik werk in de horeca en ben meestal pas in de ochtend klaar, zo tussen 5 en half 8 - dat ligt eraan welke dag het is. Ik ga soms nog even met mn collega's wat drinken, dan de hond uitlaten, douchen en wat eten. Dat eten doe ik meestal in bed, met het forum erbij of iets anders te lezen. Na een uurtje val ik meestal in slaap. Helemaal in het weekend probeer ik wel redelijk snel weer op te staan, omdat ik anders zo weinig tijd met mn vriend samen heb. Eventueel ga ik voor mn werk nog weer even een uurtje liggen zodat dat in totaal toch zo'n 7 uur rust/slaap is.
Zeg maar Spijker.
Je hebt absoluut meer een leven als je overdag werk denk ik! Veel mensen in mijn omgeving studeren of werken overdag, tegen de tijd dat zij tijd hebben zijn wij alweer aan het werk. Het is voor mij dus absoluut toegelegd op vrije dagen volplannen en vooruit plannen zodat je een leven houdt, hoe moeilijk het ook is dit te combineren met andere leefstijlen van anderen. Iedereen in mijn omgeving weet en accepteert dit, wat mij genoeg tijd voor mijn vrienden oplevert.
Ik heb avonddiensten gewerkt tot 11 uur. Voordat je thuis bent... is het ook weer later. En nee, ik kon nooit meteen slapen. Juist aan het einde is er altijd veel te doen qua opruimen en afsluiten, dat je vol adrenaline thuis komt. Ik kon niet voor 2 uur snachts in slaap vallen. Mij brak het op, want de kinderen moesten gewoon naar school, en dat betekende dat de wekker gewoon om half 7 afging.

Ik ben niet het type voor onregelmatige werktijden, ik trek dat heel slecht in combinatie met een gezin. maar het is dus wel heel normaal dat je, ook al is het midden in de nacht, de tijd neemt om je te ontspannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven