Twee bachelorstudies, overlapping
vrijdag 5 juli 2019 om 20:31
Mijn dochter overweegt om een tweede bachelorstudie te starten. Ze heeft bijna het tweede jaar van studie A afgerond en heeft eigenlijk spijt dat ze op het laatste moment (zesde klas) is gewisseld van haar oorspronkelijke keuze studie B. Nu heeft ze voor komend jaar al ingeschreven voor een minor die nodig is voor toelating tot master C. Die master wil ze sowieso doen, en is ook mogelijk na studie B. Ik denk dan praktisch, dan heeft ze dus twee voor de effort van 1 want dan kan ze de studiepunten uit bachelor A ook inzetten bij studie B. Volgens dochter werkt dat niet zo. Na de vakantie gaat ze een afspraak maken met een coördinator om te bespreken wat de handigste manier is (ze verblijft nu nog tot eind augustus in het buitenland).
Maar ik ben wel benieuwd en hier zitten ook (ervarings-) deskundigen.
Kun je vakken inzetten als studiepunten voor meerdere studies als ze overlappen?
Als na aanvang van de tweede bachelor de eerste bachelor wordt afgerond, en je begint aan je master, betaal je dan ook maar een keer collegegeld?
Maar ik ben wel benieuwd en hier zitten ook (ervarings-) deskundigen.
Kun je vakken inzetten als studiepunten voor meerdere studies als ze overlappen?
Als na aanvang van de tweede bachelor de eerste bachelor wordt afgerond, en je begint aan je master, betaal je dan ook maar een keer collegegeld?
vrijdag 5 juli 2019 om 20:48
Ja, dat precies. Voor de master moet ze die minor doen, en de master kan zowel na bachelor A als B. Het lijkt me dus wat overdreven om hem twee keer te doen, of een heel ander keuzevak. Maar dan heb je gemiddeld per studie natuurlijk niet je vereiste studiepunten. Misschien zijn er nog wel andere vrijstellingen mogelijk. Algemene academische vakken heeft ze natuurlijk al gehad.Suikerwafel schreef: ↑05-07-2019 20:45Mijn partner heeft een tweede studie gedaan. Ook overlap op bepaalde vlakken Ze hoefde geen minor meer, want kon de studiepunten van de vorige studie inzetten. Is dat wat je bedoelt?
vrijdag 5 juli 2019 om 21:02
Mijn broer doet dit op het HBO. Hij is gestart met opleiding 1, een jaar later opleiding 2 gestart. Ongeveer 70% overlap in 'basis vakken', dat is met meerdere opleidingen binnen de hogeschool (kunstsector). De basis vakken worden veelal gegeven op maandag t/m donderdag, de opleidingsspecifieke vakken op vrijdag. Deze moet hij dus combineren waardoor hij wel wat vertraging oploopt. Het scheelt dat er ook veel stage-/praktijk-uren bij horen buiten schooltijd, dus daarmee creëert hij op andere dagen ook studieruimte.
Bij hem is het dus voor die 70% basis vakken wel '2 voor de prijs van 1'...
Bij hem is het dus voor die 70% basis vakken wel '2 voor de prijs van 1'...
vrijdag 5 juli 2019 om 21:37
Ik denk dat het een gevalletje maatwerk wordt. Mijn ervaring is gebaseerd op deeltijd-hbo en al oud. Mijn mbo-diploma, vakdiploma, cursussen en 5 jaar werkervaring op een mbo/hbo-werk en denkniveau-functie in een internationale omgeving deed veel. Zo heb ik geen stage hoeven te doen, mijn werk voldeed meer dan prima en had voldoende niveau. Nederlands, engels, minor (daar kon ik mijn vakdiploma in kwijt), studievaardigheden, computervaardigheden (was toen een dingetje...) etc. heb ik vrijgesteld gekregen. Dit in overleg met de coördinator en na overleggen van bewijs dat ik wel beschikte over de kennis en vaardigheden natuurlijk heeft ze mij vrijstellingen gegeven. Voor de lol heb ik toen wel een vak van Makelaardij gevolgd (ik had door de vrijstellingen tussenuren en om 6 uur 's avonds wil je of thuis zijn of nuttig bezig maar niet wachten in een lege kantine) en heb daar aparte getuigschriften voor gekregen. Ook heb ik nog een module inleiding strafrecht gedaan zonder ooit in de les geweest te zijn. De docent gaf overdag dat vak en daagde mij uit om het tentamen te doen. Hij gaf mij de bundel en ik heb het in de trein naar werk gelezen, hem 's avonds nog wat gevraagd etc.. Tentamen gemaakt door mijn roostervrije dag te ruilen en dat was dat. Ik was geslaagd en de docent was de fles Baileys kwijt.
Maar dat zou met een dubbele bachelor ook zo moeten werken, al is het voor mij al even geleden... Kijk dus naar overlap, keuzemodules, minor etc. Misschien dat een module in de avond te volgen is etc. De coördinator kan daarbij helpen en samen met haar bekijken wanneer ze het beste wat kan doen. Als uiteindelijk beide voor master c toelaatbaar zijn, dan kan ze ook afstuderen in de een en van de ander getuigschriften verzamelen voor de modules die er voor haar toe doen. Ze mist dan de titel van B, maar de vraag is of dat zo belangrijk is als ze toch de master gaat doen en dat hangt ook af wat ze met haar studie wil en of daarvoor de volledige en exact die bachelor b nodig is als ze de master heeft. Ze moet vooral praktisch denken in wat ze wil en nodig heeft. Dan komt ze er wel.
Maar dat zou met een dubbele bachelor ook zo moeten werken, al is het voor mij al even geleden... Kijk dus naar overlap, keuzemodules, minor etc. Misschien dat een module in de avond te volgen is etc. De coördinator kan daarbij helpen en samen met haar bekijken wanneer ze het beste wat kan doen. Als uiteindelijk beide voor master c toelaatbaar zijn, dan kan ze ook afstuderen in de een en van de ander getuigschriften verzamelen voor de modules die er voor haar toe doen. Ze mist dan de titel van B, maar de vraag is of dat zo belangrijk is als ze toch de master gaat doen en dat hangt ook af wat ze met haar studie wil en of daarvoor de volledige en exact die bachelor b nodig is als ze de master heeft. Ze moet vooral praktisch denken in wat ze wil en nodig heeft. Dan komt ze er wel.
vrijdag 5 juli 2019 om 22:15
Dat ligt er ook aan hoe de instellingen van studie A en B samenwerken. Ik werk bij een instelling waar studie F en G heel veel overlap hebben, een dubbele propedeuse doen is niet veel extra. Doe je echter studie F bij een andere instelling en wil je overstappen naar onze studie G, dan is het nog niet zo gemakkelijk om die studiepunten om te zetten. Gek, maar waar.
vrijdag 5 juli 2019 om 22:25
Ik heb 2 bachelors gedaan met enkele overlappende vakken. Dit was wel bij dezelfde faculteit.
Voor mij betekend dat, dat ik in feite anderhalve studie heb omdat ik de overlappende vakken maar 1 keer heb hoeven doen. Ik heb ook maar 1 minor gedaan die geldt voor beide studies. Het was zelfs mogelijk geweest geen minor te doen en een vak dat ik gehaald heb voor de andere studie in te brengen voor de minor punten. Dit wilde ik zelf niet.
Voor mij betekend dat, dat ik in feite anderhalve studie heb omdat ik de overlappende vakken maar 1 keer heb hoeven doen. Ik heb ook maar 1 minor gedaan die geldt voor beide studies. Het was zelfs mogelijk geweest geen minor te doen en een vak dat ik gehaald heb voor de andere studie in te brengen voor de minor punten. Dit wilde ik zelf niet.
vrijdag 5 juli 2019 om 22:52
Dit hangt echt van de faculteit en examencommissie af. Ik mocht een eerdere minor niet gebruiken, volgens hen omdat ik die al gedaan had voordat ik ingeschreven stond voor studie B. Dat er een hoop mensen waren die vrijstelling kregen op basis van een eerder afgeronde studie maakte niks uit.
In theorie zou het kunnen, of het goedgekeurd wordt weet de opleiding alleen.
Wat betreft de kosten: stufi voor je master is wat anders, dus zolang het je eerste master is, krijg je dat nog.
Wat betreft de kosten: stufi voor je master is wat anders, dus zolang het je eerste master is, krijg je dat nog.
vrijdag 5 juli 2019 om 22:57
Dat zou heel mooi zijn als dat kan. Van hbo wist ik het wel, vroeger kon je met een paar extra vakken een ‘dubbelprofiel’ halen, nu nog waarschijnlijk, dus misschien wel logisch dat het op de universiteit ook kan. Misschien is het zelfs wel mogelijk om een stage dubbel te laten tellen (studie B heeft in de bachelor een stagemogelijkheid, als je dat op een bepaalde manier invult kan hij ook voor de master).Zwartvlekje schreef: ↑05-07-2019 22:25Ik heb 2 bachelors gedaan met enkele overlappende vakken. Dit was wel bij dezelfde faculteit.
Jammer dat ze pas nu de knoop heeft doorgehakt. Wachten tot 1 mei voor ze kan inschrijven, maar nu heeft ze wel tijd om alles goed uit te zoeken.
vrijdag 5 juli 2019 om 22:58
Even kort: toen ik studeerde (+-5jaar geleden) was het zo dat als je een studie afrond je het wettelijk instellingsgeld moet betalen voor de volgende. Dus het beste kan ze gewoon een paar jaar wachten met het aanvragen van het eerste diploma, en als ze met beide klaar is beide diploma’s aanvragen. Ik zou eens kijken hoe dat nu geregeld is
Let wel
duo ed zullen dit niet aangeven op hun site ofzo, maar een studieadviseur weet wel hoe dit werkt
Let wel
vrijdag 5 juli 2019 om 22:59
Hoe bedoel je, stufi? Ze heeft alleen een OV-kaart. Ik vermoed dat die na vier jaar vervalt. Daar gaat ze overheen, maar hopelijk kan ze dan nog wel lenen indien nodig.nausicaa schreef: ↑05-07-2019 22:52Dit hangt echt van de faculteit en examencommissie af. Ik mocht een eerdere minor niet gebruiken, volgens hen omdat ik die al gedaan had voordat ik ingeschreven stond voor studie B. Dat er een hoop mensen waren die vrijstelling kregen op basis van een eerder afgeronde studie maakte niks uit.
vrijdag 5 juli 2019 om 23:35
Nou ja, stufi is inderdaad meer het recht op lenen momenteel, maar dat bedoelde ik.
Je betaalt voor je eerste master overigens ook het gewone collegegeld, ook als je al een of meerdere bachelors hebt gedaan. Bachelor en master worden als aparte dingen beschouwd, dus dat telt dan niet als ‘tweede studie’.
Je betaalt voor je eerste master overigens ook het gewone collegegeld, ook als je al een of meerdere bachelors hebt gedaan. Bachelor en master worden als aparte dingen beschouwd, dus dat telt dan niet als ‘tweede studie’.
zaterdag 6 juli 2019 om 02:09
Waarom? Inschrijven voor 1 mei betekent gegarandeerd plek (uitgezonderd studies met selectie), maar daarna inschrijven is soms ook best mogelijk. Als ze zeker weet dat ze dit wil, zou ik informeren of ze niet in september al kan starten.MinkeDeWit schreef: ↑05-07-2019 22:57Dat zou heel mooi zijn als dat kan. Van hbo wist ik het wel, vroeger kon je met een paar extra vakken een ‘dubbelprofiel’ halen, nu nog waarschijnlijk, dus misschien wel logisch dat het op de universiteit ook kan. Misschien is het zelfs wel mogelijk om een stage dubbel te laten tellen (studie B heeft in de bachelor een stagemogelijkheid, als je dat op een bepaalde manier invult kan hij ook voor de master).
Jammer dat ze pas nu de knoop heeft doorgehakt. Wachten tot 1 mei voor ze kan inschrijven, maar nu heeft ze wel tijd om alles goed uit te zoeken.
zaterdag 6 juli 2019 om 02:26
Bij de opleiding die ik volg kun je vrijstelling krijgen voor vakken die eerder zijn behaald, maar daar zit een kostenplaatje én een opdracht aan vast die 3 maanden tijd kost. Het hangt dus van het aantal overlappende vakken af of het zin heeft de vrijstelling aan te vragen. Verstandig dat ze met de coördinator gaat praten.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:17
Het werkt nog steeds zo. Één van mijn kinderen gaat in september starten met twee bachelors. Er zit overlap in vakken, waardoor hij qua belasting op anderhalve studie uit komt. We betalen 1 keer collegegeld. Het is wel veel gedoe (nu al...) met inschrijven voor van alles (geen enkele site houdt rekening ermee), verplichte vakken die tegelijk worden gegeven enz.