Werk & Studie alle pijlers

Uitzendbureau voor part-time werk met bachelor geschiedenis?

14-09-2009 19:54 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een jaar geleden heb ik mijn bachelor geschiedenis afgerond en ben inmiddels alweer een jaar bezig met mijn master. Ik hoop over een half jaar af te studeren. Ik had altijd een bijbaan in de zorg naast mijn studie, helaas hebben zij mij daar na deze maand niet meer nodig.

Ik zou daarom graag via een uitzendbureau part-time werk willen doen dat meer aansluit bij mijn studie-achtergrond. Tot dat ik opzoek kan gaan naar iets meer permanents. Ik ben echter helemaal niet thuis in de uitzendbureau's, daarom vroeg ik mij af of hier iemand weet bij welk uitzendbureau ik het beste langs zou kunnen gaan.

Alvast bedankt

Varuca
En verwacht niet te veel van ASA, dat is waarschijnlijk vooral callcenter en secretaressewerk ed. (dat was tien jaar geleden in ieder geval zo, en toen was er gezien de economische omstandigheden waarschijnlijk meer tijdelijk werk dan nu)
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
@ Cole, klopt heb ook heel veel gelezen over orïentalisme. Het is een zeer interessant begrip en de dscussie in hoeverre het werkelijk bestond, zal nog wel heel wat decenia door gaan.

@ dejavu dat snap ik allemaal. Daarom zoek ik nu ook een uitzendbureau of site waar ik een studiegerelateerde bijbaan kan vinden. En richting geven aan je leven, er zijn denk ik weinig 22 jarige die al precies weten wat ze willen. En er zijn denk ik weinig mensen die op hun 22e iets zijn gaan doen en dat hun hele leven zijn blijven doen.
www.cultuurnetwerk.nl

www.culturele-vacatures.nl
Varuca, dat denk ik wel. De meeste jongeren kiezen toch heel gericht voor een bepaalde studie. Als je medicijnen gaat doen, word je dokter, als je rechten gaat doen jurist of advocaat, met pabo word je leraar. De meeste jongeren weten op hun 22-ste wel degelijk wat ze later zullen gaan doen.

JIj wordt historicus, maar het probleem is dat daar heel weinig vraag naar is. UItzendbureaus vinden een jonge historicus gewoon niet interessant. Been there, done that. Ik weet waar ik het over heb.

Ook bij die uitzendbureaus met mooie namen, die Zoe noemt, zul je heel weinig van je gading vinden. Of je moet heel veel geluk hebben. Je kunt daar op gaan zitten hopen, maar beter is om zelf je toekomst in eigen hand te nemen.
Dan heb je nog nooit met geschiedenis studenten gepraat. Er zijn sowieso weinig die uiteindelijk als historicus aan de slag gaan.

Veel universitaire studies leiden niet zoals hbo studies op voor een bepaald beroep. Als dat al gebeurd, dan wordt je opgeleid tot onderzoeker, en daar komt echt niet iedereen in te werken.
Varuca, de beste manier om een leuke baan te krijgen later is nu te kijken of je nog een extra stage kan lopen (desnoods een korte snuffelstage oid). Of zelf iets organiseren. Maakt eigenlijk niet uit wat. Ik denk serieus dat een blog waarin geschiedenisstudenten schrijven over geschiedenis voor een breed publiek, of juist over de vakken die ze volgen en evt. ook papers uploaden met reactiegelegenheid en een hoekje om elkaar te steunen bij afstudeerdips een leuk project zou kunnen zijn.

Hoe ik jou hoor: je weet nog niet wat je wilt maar redeneert dan teveel vanuit de mogelijkheden die anderen je gaan bieden/opties die je later hebt. Als je nagaat wat jij echt heel erg leuk vindt om te doen (fashion blog bijv) en waar je goed in bent en lekker met anderen plannetjes smeedt om daar je geld in te gaan verdienen, dan is dat een veel leukere, minder frustrerende en kansrijkere manier om op een plek te komen waar je gelukkig bent en ook nog van kunt leven.
quote:varuca schreef op 14 september 2009 @ 22:24:

Dan heb je nog nooit met geschiedenis studenten gepraat. Er zijn sowieso weinig die uiteindelijk als historicus aan de slag gaan.

Veel universitaire studies leiden niet zoals hbo studies op voor een bepaald beroep. Als dat al gebeurd, dan wordt je opgeleid tot onderzoeker, en daar komt echt niet iedereen in te werken.Ik praat voor mijn werk heel veel met geschiedenisstudenten, en het klopt dat die vaak op inhoudelijke interesse de studie gaan volgen, of omdat ze zich breed willen ontwikkelen. En een heleboel komen heel erg leuk terecht, maar dat zijn wel degenen met het lef hun instincten te volgen en initiatieven te ontplooien. Gekke, ludieke acties kunnen ook tot serieuze banen leiden.
Bedankt voor je tips MissMara, zal er zeker eens over nadenken.

Ben helaas meer een scheitert dan een persoon met veel lef, ben dan ook altijd in mijn bijbaantjes gerold.
...
Nope Dejavu, dat had ik niet door.

Maar al vanaf het moment dat ik op de middelbare school moest kiezen wat ik wilde gaan doen , denk ik er over na. En ik ben niet extreem veel verder dan toen.
Ook dat herken ik helaas. Maar je hebt vast wel een droombeeld in je hoofd? Want waarom ben je uberhaupt geschiedenis gaan studeren? Wat voor leven hoop je na je master te leiden?
quote:varuca schreef op 14 september 2009 @ 22:34:

Bedankt voor je tips MissMara, zal er zeker eens over nadenken.

Ben helaas meer een scheitert dan een persoon met veel lef, ben dan ook altijd in mijn bijbaantjes gerold.Zorg dan dat je jezelf meer gelegenheid geeft in goede baantjes te rollen, idd door stages, gerichte bijbanen (goed initiatief dus, dit topic!). Vraag eens aan mensen om je heen wat ze denken dat een richting voor jou is voor de toekomst. Zussen, broers, ouders, vrienden, docenten: vaak hebben die best een goed beeld van je en meer ervaring dan jij in de werkende wereld misschien. Succes! En lees heel goed wat Dejavu zegt!
quote:Dejavu schreef op 14 september 2009 @ 22:40:

Ook dat herken ik helaas. Maar je hebt vast wel een droombeeld in je hoofd? Want waarom ben je uberhaupt geschiedenis gaan studeren? Wat voor leven zie jij jezelf na je master leiden?Ben het echt alleen gaan doen omdat ik het interessant vond. Achteraf gezien ben ik het ook gewoon gaan studeren omdat ik geen specifieke ideeën had over wat ik wilde. En tja hopend dat het wel zou komen.
quote:varuca schreef op 14 september 2009 @ 22:43:

[...]

Ben het echt alleen gaan doen omdat ik het interessant vond. Achteraf gezien ben ik het ook gewoon gaan studeren omdat ik geen specifieke ideeën had over wat ik wilde. En tja hopend dat het wel zou komen.

Als je het inhoudelijk nog steeds interessant vindt en je bent goed in je vak en je werkt hard dan kun je ook echt wel manieren vinden om er mee bezig te blijven hoor! Maar dan moet je wel initiatieven tonen, zelf onderzoekjes opzetten, artikelen, verhalen schrijven voor media, of aio worden. Alles is mogelijk.

Stel dat je nou afgestudeerd was en geen werk had he, maar wel genoeg geld om van te leven. Wat zou je dan de hele dag doen?
Ik weet niet eens of ik ook echt iets met geschiedenis wil gaan doen. Zo vind ik mijn scriptie heel interessant, maar ik ben ook echt blij als ik van al dat geschrijf af ben. Mijn probleem is gewoon dat ik overal over twijvel, mede omdat ik zoveel interesses heb. Op zo'n dag zou ik bijvoorbeeld winkelen, maar net zo lief een paar mooie kerken bezoeken.
...
quote:varuca schreef op 14 september 2009 @ 22:51:

Ik weet niet eens of ik ook echt iets met geschiedenis wil gaan doen. Mijn probleem is gewoon dat ik overal over twijvel, mede omdat ik zoveel interesses heb. Op zo'n dag zou ik bijvoorbeeld winkelen, maar net zo lief een paar mooie kerken bezoeken.

Je probleem is niet dat je zoveel interesses hebt, maar dat je zoveel twijfelt!

Winkelen, kerken bezoeken: als je goed kunt schrijven kun je daar ook je geld mee verdienen, bijv. door over stedentrips te schrijven. Shoppen en cultuur is ook een mooi thema voor een blog, kun je vrijblijvend oefenen. Ik zeg het alleen maar om te laten zien dat je wel diep kan gaan nadenken tot je op een dag weet wat je worden wilt, maar die dag komt niet, en niemand zal je zomaar een leuke baan aanbieden. Geef zelf vorm aan je leven!
Als kind was ik dol op lezen en verhalen, ook historische jeugdboeken. Ik vond binnen geschiedenis dan ook allemaal verhalen. Het was geen droge kost, het waren verhalen. Daar komt mijn passie denk ik vandaan. En daarom hou ik dan juist weer niet van politieke geschiedenis, maar wel van culturele. Het gedeelte dat meer over mensen gaat. Tijdens mijn studie ben ik echter ook meer geïnteresseerd geraakt in het theoretische gedeelte van geschiedenis. (hoewel het vak theorie van de geschiedenis echt een ramp was, had een verschrikkelijke docent die het gewoon niet kon uitleggen). Maar toen ik een vak ging volgen dat zich meer richte op het niet-westers debat en er daar veel plaats was voor discussie begon ik ook dat wel interessant te vinden.

En tja dat komt dan ook samen in mijn scriptie.
Moet bekennen dat ik dit best confronterend vind, nuttig maar wel confronterend.

Hoewel ik behalve asa nog geen andere tips heb gehad voor mijn openingspost.

En ja ik ben een twijvelkont, tot in het diepste van mijn ziel, altijd al geweest. En dat is knap lastig. Want door de twijvel onderneem je weinig.
Je houdt van verhalen lezen en van andere culturen. Hou je ook van schrijven, van verhalen vertellen? En spreek je je talen? Ben je goed in de omgang met andere mensen of werk je liever achter de computer?

Je bent vooral nog een consument, nu moet je gaan zorgen dat je ook producent wordt. Dat is heel eng, maar dat is wel waarmee je verschil kunt maken (en geld verdienen, ook heel belangrijk
Wat is de kracht van twijfelen? Dat je dingen van verschillende kanten bekijkt toch, en niet overhaast beslissingen neemt. Ga nadenken over manieren om dat als een talent in te zetten binnen organisaties.

En je houdt dus van verhalen en van cultuur, winkelen, fashion. Da's al best specifiek. Ga gewoon actief denken en praten met mensen over wat je zou kunnen doen. De tijd voor struisvogelen is nu echt voorbij.
@ Dejavu Mijn talen zijn helaas slecht. Ik spreek Nederlands en Engels, en Engels schrijven heb ik sinds de middelbare school niet meer gedaan. Heb absoluut geen talenknbobbel dus dat is lastig.

Ik hou inderdaad wel van schrijven en verhalen vertellen, mits niet te lang. Ik merk ook dat als ik praat over mijn scriptie onderwerp, dat de passie die ik soms kwijt ben tijdens het schrijven weer terug komt.

Ik kan best goed met mensen werken. Mijn bijbaan is/was namelijk op een dagopvang voor dementerende. Heb dat echter wel moeten leren, was vroeger echt een verlegen grijsmuisje. Dat zit er nog steeds wel in, maar niet meer zo aan de oppervlakte.
Nou dames, ik haak voor vanavond af. Moet mijn werk nog afkrijgen en het schiet niet op zo. Echt Varuca, durf keuzes te maken en durf daarbij te falen. En twijfel is goed, zoals Miss Mara zegt, het kan een kracht zijn. Daarvoor moet je er wel voor zorgen dat die twijfel je niet verlamt.
Sorry, zie nu je laatste post. Toch nog even reageren.

Ik denk dat je aan je zelfvertrouwen moet gaan werken, jezelf moet durven laten zien. Qua kleding zit dat volgens mij wel goed, nou nog je innerlijke talenten tonen!
En dat laatste is helaas vaak mijn probleem. Hoewel ik wel gewoon van plan ben om te solliciteren op alles wat mij leuk lijkt, ook al heeft het niks met elkaar te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven