Werk & Studie alle pijlers

Van Wo naar HBO??

01-11-2009 15:24 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die een WO studie hebben afgerond en vervolgens toch nog een HBO studie zijn gaan doen? Ik ben hier namelijk enorm over aan het twijfelen. Wat ik tot nu toe heb ervaren is het WO werk allemaal heel theoretisch terwijl ik graag echt met mensen wil werken. Daarom zou ik graag de opleiding SPH willen gaan doen maar mijn omgeving reageerd hier heel erg negatief op.
Ik heb eerst WO Communicatie gedaan, maar van dat werk werd ik niet blij. Nu heb ik de PABO (HBO) gedaan, en werk met veel plezier.

Mijn moeder vond het destijds ook zonde dat ik mijn WO-opleiding 'weggooide', maar juist door die WO kon ik de PABO in deeltijd doen, met veel vrijstellingen. Ik had er dus ook voordeel van.

Verder vind ik dat het niveau wel blijft, je hebt toch bepaalde vaardigheden die niet verdwijnen door een "lagere" opleiding. Dat merk ik nu ook in mijn werk.
Home is where your wifi connects automatically.
Ik heb het geprobeerd en kon me niet aanpassen aan het niveau en de manier van werken. Maar misschien kan je een keer meelopen op het hbo om te kijken of het je wat lijkt.
Volgens mij was er kortgeleden (?) een soortgelijk topic, misschien kun je die nog vinden.

Heb een tijdje WO gedaan en ben nu bezig aan de laatste loodjes voor HBO-studie.

De omgeving heeft makkelijk oordelen, jij 'moet' het maar doen... Ik was blij niet meer op mijn tenen te hoeven lopen en de basiskennis/-vaardigheden neem je toch wel mee.

Viel me vooral op dat - in mijn geval - plannen niet het sterkste punt van de studie is. Van WO wist ik een jaar tevoren precies hoe het rooster van de hele opleiding in elkaar zat.Met HBO is/was dat steeds per kwartaal en kon het vooral in de propedeuse nog per week veranderen.

edit: ik las trouwens te snel. Heb mijn WO tot propedeuse gedaan, weet niet hoe het is om HBO te gaan doen als je 'verder' bent gekomen. Zou in ieder geval zoeken naar een deeltijd- of duale opleiding..
Ervaringen WO naar HBO. bedoelde ik
Hoi Suzannn,

Wat voor WO studie heb je gedaan? Misschien is het mogelijk om d.m.v. stages in het SPH werkveld binnen te komen?

Kijk in ieder geval naar wat je zelf wilt en, hoe moeilijk dat ook kan zijn, probeer minder op je omgeving te letten. Wat vinden "zij" hier eigenlijk niet goed aan? Hoor je ook positieve geluiden? Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk? Misschien heb je net de verkeerde getroffen?

Je moet vooral kijken naar wat je zelf wil. Ik zou op dit moment zelf nog 4 jaar studeren niet zien zitten (en hoe regel je dat financieel gezien?) en zou kijken hoe ik datgene kon gaan doen wat ik wilde zonder een hele nieuw studie te moeten beginnen. Wellicht is duaal een uitkomst voor je.
Suzann, net wat Runner zegt; kun je met je WO-opleiding niet op een HBO-functie gaan werken?
Ik snap wat je bedoeld, ik heb zelf VWO gedaan en er werd maar van je verwacht dat je naar de universiteit ging. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan omdat ik ook meer praktijkervaring op wilde doen en dat is iets wat ik zeker op het HBO meer krijg.

Aan de andere kant, vind ik het wel erg makkelijk. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik waarschijnlijk wel WO gedaan. Maar dit kan natuurlijk per opleiding verschillen.

Je moet doen wat jij wilt, en niet oordelen op wat je omgeving zegt. Jij moet er later mee werken, dus het gaat erom dat jij je er prettig bij voelt.
...
Eerst zoals Runner zegt nagaan of je gewoon kunt solliciteren naar SPH functies met je WO diploma.

Ik heb geen HBO gedaan, en slechts een jaartje of twee WO, denk wel dat je als je de opleiding gaat doen heel erg zult moeten wennen aan de structuur van de opleiding. Het groepswerk, de vele praktische opdrachten. In de studie die je ambieert wordt je by the way beoordeeld op competenties, en lijkt de vakinhoud wel een beside op de competenties. De vakinhoud moet je met name krijgen vanuit je stage, de competenties kun je mogelijk al aantonen op grond van je WO bul en wat is dan nog de zin van een opleiding? Lijkt me dat je die alleen moet ambieren als je zonder niet in de praktijk tewerk kunt.
Je kunt met een WO diploma niet op SPH functies solliciteren, want je mist de praktische ervaring. Werkgevers willen iemand die meteen inzetbaar is (ze kunnen nu toch kiezen). Ze zullen je niet op gesprek uitnodigen.
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Erg fijn om even iets anders dan kritiek te horen over mijn twijfel. Ik heb privaatrecht gestudeerd, compleet andere richting dus dan SPH. Ik heb mijn studie altijd wel leuk gevonden maar ben het toch vooral gaan doen omdat mijn vader advocaat is en het voor mij een logische optie leek. Ik ben inderdaad ook bang dat het heel lastig zal zijn om op een heel andere manier te gaan studeren, op de universiteit heb je echt alles zelf in de hand en ben je niet afhankelijk van groepjes enzo. Vanwege mijn studie denk ik inderdaad dat het helaas niet mogelijk is om nu toch op een SPH functie te gaan werken, zeker niet aangezien er altijd erg veel SPH sollicitanten zijn.
HBO is veel schoolser dan WO. Ik heb eerst HBO gedaan en toen WO en ik vond WO zelf veel prettiger. Juist dat schoolse sprak me niet aan.

Kun je niet een avondopleiding gaan doen? Heb je toch te maken met wat volwassenere mensen of misschien een verkorte/versnelde opleiding?
Hoi Suzannn,

ik ben na 1.5 jaar WO overgestapt naar HBO, omdat ik het gevoel had dat ik een beroep wilde leren en niet alleen kennis wilde vergaren (deed een onwijs vage studie: taal- en cultuurstudies). Ben uiteindelijk tijdens mn studie al gaan werken en heb nu een eigen bedrijfje, studie nog niet afgemaakt, maar 1 ding wat ik je wel wil meegeven:

zeker als je wat ouder bent, kan het flink tegenvallen. Het is zoals Mariesophie zegt schoolser, en wat mij vooral tegenviel: je moet veel samenwerken met mensen die jonger zijn (toch vanaf 17), onvolwassener, en soms ook stukken minder intelligent.

Aan de andere kant, dat is ook zo binnen de beroepspraktijkj dus het is een goede manier om er aan te wennen.

Ik vond dat nog wel het meest tegenvallen, al dat groepswerken, al die luie mensen, al die spelfouten etc...

Ben blij dat ik mn scriptie alleen kan doen :D
quote:sheherazade schreef op 03 november 2009 @ 08:07:

Je kunt met een WO diploma niet op SPH functies solliciteren, want je mist de praktische ervaring. Werkgevers willen iemand die meteen inzetbaar is (ze kunnen nu toch kiezen). Ze zullen je niet op gesprek uitnodigen.Misvatting. Juist omdát ze kunnen kiezen, zullen ze eerder voor die WO-er gaan. Mits deze natuurlijk naast zijn studie veel werkervaring heeft opgedaan en een relevante stage heeft gelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven