Werk & Studie alle pijlers

Verdrietig door vertrekkende collega

03-06-2025 15:26 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vorige week dinsdag te horen gekregen dat mijn enige directe collega (we zijn docenten in het VO) een nieuwe baan heeft. Hij heeft hier 1,5 jaar over getwijfeld. Voor mij was wel duidelijk dat hij niet lekker in z’n vel zat, aar ik dacht dat dat alleen privé was. Hij heeft de afgelopen twee jaar een echtscheiding achter de rug, dus niet zo vreemd dat het dan wel eens niet zo goed gaat. Kennelijk had ik toch een soort voorgevoel, want ik heb hem een paar weken geleden nog, grappend, gevraagd of hij “toch niet aan het solliciteren was”. En nu opeens dit.

Ik ben de afgelopen dagen vooral heel boos geweest, op de situatie, maar ook op m’n collega. Hij wil niet zeggen wat de precieze reden voor zijn vertrek is, alleen dat het een privéreden is en er andere mensen (naar ik aanneem van school) bij betrokken zijn. Ik heb wel een vermoeden, zeker gezien de tijdslijn van 1,5 jaar.

Vanmorgen zag ik hem voor het eerst weer sinds ik het nieuws gehoord had (lang weekend en deeltijdprinses). Toen hij vroeg hoe het ging moest ik huilen en daarna ben ik de hele dag misselijk en duizelig geweest. Er is nog maar een beperkt aantal mensen op de hoogte en mij is verzocht er verder nog niet met anderen over te praten. Vrijdag komt het in het weekbericht en zal iedereen op de hoogte zijn. Hier heb ik zelf veel moeite mee, maar ik respecteer het wel. Toen ik bij mijn leidinggevende aangaf (zij is op de hoogte) hoe ik me fysiek voelde, heeft ze me naar huis gestuurd. Ik ben autistisch en kan niet goed tegen veranderingen. Dit is zo’n klap voor me. Het voelt alsof het fundament van m’n werk onderuitgehaald wordt.

Vandaag gaf ik geen lessen, omdat m’n examenklassen klaar zijn, maar morgen staat er wel een volle dag op het programma. Zie even niet hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen nu. Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, moet denk gewoon even m’n verhaal kwijt.
germanist wijzigde dit bericht op 03-06-2025 15:56
0.03% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 21:26
Ik schrijf niemand af, ik heb TO alleen aangeraden hiermee aan de slag te gaan. En ik heb inderdaad mijn frustraties over ziekmeldingen gedeeld, maar aangezien TO gewoon les gaat geven, is dat geen aanval op TO.

En ergens, volledig offtopic, zit er ook veel bitterheid bij me. Maar daar moet ik dan zelf maar een topic over openen. Of niet.

Ik vind het op zich ook wel een onderwerp voor een topic om over te sparren.

Kijk ziek is ziek, en als je geen reden weet dan kun je er ook moeilijk iets van vinden. Maar als je de reden wel weet, en die is dus bijvoorbeeld vergelijkbaar met de reden van TO, (even algemeen nu en niet als aanval/opmerking naar TO) en je krijgt als LG/werkgever te maken met het feit dat je anderen in moet zetten op hun vrije momenten vanwege een vergelijkbare reden, dan snap ik wel dat andere collega's hier niet blij mee zijn en niet staan te springen om in te vallen.

Ik heb weleens een werknemer gehad (met een SW indicatie) die zich standaard op maandagochtend ziekmeldde als hij op zondag een feestje had gehad. En iedere keer moest ik zelf dan extra inspringen of anderen dan weer bellen om toch wat over te nemen, op een gegeven moment hadden die ook zoiets van nu even een keer niet. Waardoor ik met problemen zat, zeker wanneer er op die dag examens stonden (wat je toch niet zomaar af kunt zeggen).

Het drukt de sfeer in een team natuurlijk ook erg op een gegeven moment. Je gaat toch scheve gezichten krijgen onderling, het gaat dan ten koste van de samenwerking en teamgeest.

Ik kan wel een gesprek aangaan met werknemer, vragen waarom het zo is dat diegene vaak ziekmeldt, wat ik kan veranderen om ervoor te zorgen dat het wellicht minder voorkomt, maar meer kun je ook niet doen. En dan loopt het personeel wat je wil houden en die goed zijn weg, niet vanwege het werk an sich, maar door een collega die het werkplezier ontneemt van hen. En diegene die vaak ziek is, die kun je niet zomaar wegsturen want die heeft bescherming.

Dat zijn toch best lastige dingen.

En ik lees vaak (hierboven ook iemand geloof ik) mensen die zeggen niemand te kennen die zich zomaar ziekmeldt zonder echt ziek te zijn, dat de meesten doorwerken terwijl ze eigenlijk wel ziek moeten melden, en dat laatste is ook helemaal waar en ook niet juist, maar iemand die zich te pas en te onpas ziek meldt om allerlei vage redenen (of je weet de reden niet) drukt heel erg op je bedrijf. En ik zou tegen die mensen willen zeggen wees blij dat je dit niet herkent, want het is echt niet fijn werken met zulke collega's.

(Dit is echt een algemene post op de reactie waarop ik reageer dus geenszins gebaseerd op de situatie van TO.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wombat schreef:
05-06-2025 22:33
LG stuurde haar naar huis en ze had geen lessen want de examenklassen hebben geen school meer. Een ander was misschien niet eens naar school gegaan in die situatie.

In het onderwijs heb je bovendien niet eens zomaar vrij inzetbare verlofdagen. Onbetaald verlof is ook niet zomaar te regelen. Dan moet je salaris en je pensioen bijvoorbeeld worden aangepast. Krijgt de LG daar weer administratieve rompslomp van.

Prima opgelost zo hoor!

Ik doelde op de post waarop iemand zich ziek had gemeld vanwege de hond die moest bevallen. Niet op de situatie van TO. :)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Eenbeetjevanditendat schreef:
05-06-2025 21:08
Ik vind jouw reacties zó stellig, ik verbaas me over hoe weinig empathie erbij zit.
Jij legt de ziekmeldingen van collega’s langs jouw lat: als jij iets erg vindt, dan kan het en anders niet.
Jij bepaalt de lat van een ander niet. En ongetwijfeld zijn er ook dingen in het leven die jou wel raken, maar een ander niet. Je kan dus niet oordelen over wáárom iemand heftig reageert op iets. Dat het jou niet raakt, zegt niks.

Daarnaast schrijf je alleen vanuit jouw eigen perspectief “weet je wel hoe dit voelt voor de mensen die het op moeten vangen”. Ongetwijfeld ben jij op de werkvloer vaak iemand “die het op moet vangen” maar jouw eenzijdige kijk en stellige oordeel vind ik bekrompen en een beetje kwetsend merk ik.
Ik begrijp jouw reactie wel. Ik snap dat ik in deze heel stellig overkom en dat ben ik ook.
Maar als je zelf altijd je schouders er onder zet en vaak diensten moet opvangen van collega's die zich ziek melden vanwege redenen waarvan ik denk serieus??? meld je je echt ziek vanwege een verkoudheid??? dan snap je misschien ook wel mijn stellige houding,
Ik kan ook niet overal empathie voor opbrengen. Maakt toch niet uit, ook zonder empathie kun je bijspringen bij uitval van anderen. En dat doe ik dan ook gewoon. Maar mijn gedachten zijn van mij.
Strikje schreef:
05-06-2025 23:03
Ik begrijp jouw reactie wel. Ik snap dat ik in deze heel stellig overkom en dat ben ik ook.
Maar als je zelf altijd je schouders er onder zet en vaak diensten moet opvangen van collega's die zich ziek melden vanwege redenen waarvan ik denk serieus??? meld je je echt ziek vanwege een verkoudheid??? dan snap je misschien ook wel mijn stellige houding,
Dat enorme gevoel van verhevenheid van mensen die zelf voortdurend over hun grenzen gaan en daarbij alle collega's en passant nog even besmetten met weet ik het welk virus zou wat mij betreft best eens afgelopen mogen zijn.

Als je akkoord bent met het overnemen van een dienst dan ben je akkoord en hoef je er niet steeds op terug te komen. Als je het eigenlijk niet wilt moet je stoppen dat te doen. Door steeds gefrustreerd in te springen houd je een probleem in stand in plaats van dat je het oplost.
ldp wijzigde dit bericht op 06-06-2025 10:27
17.77% gewijzigd
Strikje schreef:
05-06-2025 23:03

Nou ja ergens is het ook de taak van een werkgever om niet steeds dezelfde mensen in te schakelen, maar je hebt ook niet zomaar een blik werknemers die je op kunt roepen. Zeker in een klein team zijn het steeds dezelfde die op moeten komen draven.

En ik snap heel goed dat zoiets onder collega's gaat wringen, en dat je een andere houding gaat krijgen tov andere collega's.

En meer dan een keer een gesprek voeren met een collega die vaak kortdurend ziekmeldt kun je ook niet echt doen. (Ja het dossier bijhouden om dit mee te nemen met eventuele andere conflicten, dan nog zijn er eigenlijk geen mogelijkheden om iemand die zich frequent kortdurend ziekmeldt te ontslaan.)

Als je als werkgever (en collega's ook) de achterliggende reden kent van het frequente verzuim dan zorgt dat weer wel voor meer begrip, ook al is het niet verplicht de reden op te geven. Het kan zeker wel helpen voor de onderlinge verhoudingen en de werksfeer.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Op maandagen ziekmelden vanwege een feestje in het weekend, en dan niet één keer ('oeps, wat erg, hier heb ik van geleerd!') maar met regelmaat, dat is gewoon asociaal. Dat zou ik ook heel slecht trekken!
Wombat schreef:
06-06-2025 10:29
Op maandagen ziekmelden vanwege een feestje in het weekend, en dan niet één keer ('oeps, wat erg, hier heb ik van geleerd!') maar met regelmaat, dat is gewoon asociaal. Dat zou ik ook heel slecht trekken!

Ja dat is ook asociaal vind ik, maar je kunt natuurlijk niets bewijzen en je kunt daar niks tegen doen helaas. Wat mij betreft mag je als werkgever daar wel wat meer mee kunnen doen, zeker omdat het de directe andere collega's ook benadeeld.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wombat schreef:
06-06-2025 10:29
Dat staat natuurlijk totaal los van wat hier in het topic de aanleiding is. Maar ook als dat het geval is, is het aan de leidinggevende om dat op te lossen. Als collega hoef je dat gat niet elke keer dicht te lopen.
ldp schreef:
06-06-2025 10:51
Dat staat natuurlijk totaal los van wat hier in het topic de aanleiding is. Maar ook als dat het geval is, is het aan de leidinggevende om dat op te lossen. Als collega hoef je dat gat niet elke keer dicht te lopen.
Het is, op mijn werk althans, geen vraag. Ik krijg gewoon een extra uur in mijn rooster geduwd en ik heb dat maar te doen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
06-06-2025 11:23
Het is, op mijn werk althans, geen vraag. Ik krijg gewoon een extra uur in mijn rooster geduwd en ik heb dat maar te doen.
Ja en zo lang het hele team daarmee akkoord gaat en er voldoende werknemers te vinden zijn (in een tijd van een nogal krappe arbeidsmarkt) heeft die werkgever ook geen reden om het anders te gaan doen.

Als ik met de medewerkers in mijn team zo zou omgaan als in de zorg en het onderwijs normaal gevonden wordt houd ik geen collega over.
ldp schreef:
06-06-2025 11:37
Ja en zo lang het hele team daarmee akkoord gaat en er voldoende werknemers te vinden zijn (in een tijd van een nogal krappe arbeidsmarkt) heeft die werkgever ook geen reden om het anders te gaan doen.

Als ik met de medewerkers in mijn team zo zou omgaan als in de zorg en het onderwijs normaal gevonden wordt houd ik geen collega over.
Het is maar waar je de oplossing zoekt. Dat ligt niet persé aan het team dat het accepteert.

Ik zit in een commerciële hoek, maar ook hier is het gewoon aanpoten als er deadlines gehaald moeten worden en iemand valt uit. Bij ons zal er toch eerder gekeken worden naar de medewerker die vaak uitvalt, dan naar de rest van het team dat moet invallen.
ldp schreef:
06-06-2025 10:21
Dat enorme gevoel van verhevenheid van mensen die zelf voortdurend over hun grenzen gaan en daarbij alle collega's en passant nog even besmetten met weet ik het welk virus zou wat mij betreft best eens afgelopen mogen zijn.

Als je akkoord bent met het overnemen van een dienst dan ben je akkoord en hoef je er niet steeds op terug te komen. Als je het eigenlijk niet wilt moet je stoppen dat te doen. Door steeds gefrustreerd in te springen houd je een probleem in stand in plaats van dat je het oplost.

Daar ga je niet altijd mee akkoord. In de zorg loop je dan een stap harder. Omdat er overal personeelstekort is.

Je laat de bewoners niet stikken.
ldp schreef:

Makkelijk gezegd als er overal personeelstekort is en mensen wel zorg nodig hebben.
Strikje schreef:
06-06-2025 12:27
Makkelijk gezegd als er overal personeelstekort is en mensen wel zorg nodig hebben.
Dat probleem los jij in je eentje met zes uren extra in de week niet op. Jij draait door en valt uit, en er is nog een medewerker minder. Of je gaat ander werk doen omdat je hier overvraagd wordt en ontevreden bent. Elke week staat er op dit forum een topic over iemand die de zorg uit wil.

Zo lang mensen de gaten dicht lopen is er onvoldoende noodzaak om de organisatie van de zorg te verbeteren.
ldp schreef:
06-06-2025 12:35
Dat probleem los jij in je eentje met zes uren extra in de week niet op. Jij draait door en valt uit, en er is nog een medewerker minder. Of je gaat ander werk doen omdat je hier overvraagd wordt en ontevreden bent. Elke week staat er op dit forum een topic over iemand die de zorg uit wil.

Zo lang mensen de gaten dicht lopen is er onvoldoende noodzaak om de organisatie van de zorg te verbeteren.

Wat is jouw oplossing dan als mensen zorg nodig hebben en er is geen personeel?
Jammer dan?

Je zult zoiets zeggen waarschijnlijk als
'Leidinggevende moet het oplossen'. Maar als er geen personeel is?

In een ideale wereld is er personeel op ' voorraad' , die altijd wil invallen bij ziekte. Maar in de praktijk werkt het anders. Dus ik ben benieuwd wat jouw oplossing is.
Als ik het zo lees, ben je verliefd op hem.
ldp schreef:
06-06-2025 12:35

Als je nee zegt krijg je gewoon een werkopdracht ;)
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik denk dat er heel veel meer mensen in de zorg zouden willen werken als er veel beter voor de zorgmedewerkers zou worden gezorgd. Ik zit regelmatig met open mond te lezen hier op het forum over hoe er wordt omgegaan met zorgmedewerkers en begrijp daarom heel goed dat mensen er geen trek meer in hebben en dat de overblijvers het moeten oplossen. Maar dat gaat niet.

Met belabberde roosters, beroerde salarissen, zonder rusttijden, het bijna onmogelijk krijgen van voldoende uren terwijl je wel geacht wordt maximaal beschikbaar te zijn, ga zo maar door.

Ik denk dus dat we veel grotere zaken aangepakt moeten worden dan 1 medewerker kan oplossen met wat overwerk.
Ik merk in de zorg voor mijn ouders ook dat er geschrapt wordt in wat bijvoorbeeld de thuiszorg kan leveren. Wat bij mijn ene ouder tien jaar geleden nog kon, wordt voor mijn andere ouder aan de familie gevraagd. Dat is niet leuk, maar wel logisch.
Moiren schreef:
06-06-2025 12:57
Als je nee zegt krijg je gewoon een werkopdracht ;)
Als je het zelf niet erg vindt om voor zo'n organisatie te werken, hoef je het voor mij niet te laten.
ldp schreef:
06-06-2025 12:57
Ik denk dat er heel veel meer mensen in de zorg zouden willen werken als er veel beter voor de zorgmedewerkers zou worden gezorgd. Ik zit regelmatig met open mond te lezen hier op het forum over hoe er wordt omgegaan met zorgmedewerkers en begrijp daarom heel goed dat mensen er geen trek meer in hebben en dat de overblijvers het moeten oplossen. Maar dat gaat niet.

Met belabberde roosters, beroerde salarissen, zonder rusttijden, het bijna onmogelijk krijgen van voldoende uren terwijl je wel geacht wordt maximaal beschikbaar te zijn, ga zo maar door.

Ik denk dus dat we veel grotere zaken aangepakt moeten worden dan 1 medewerker kan oplossen met wat overwerk.
Ik merk in de zorg voor mijn ouders ook dat er geschrapt wordt in wat bijvoorbeeld de thuiszorg kan leveren. Wat bij mijn ene ouder tien jaar geleden nog kon, wordt voor mijn andere ouder aan de familie gevraagd. Dat is niet leuk, maar wel logisch.

En omdat er dus geen oplossing is, werken medewerkers in de zorg dus extra als een collega zich ziek meldt. Want je laat mensen die zorg nodig hebben niet stikken. Letterlijk soms bijna.

Dus dan is het makkelijk gezegd dat je diensten moet weigeren.
Strikje schreef:
06-06-2025 13:12
En omdat er dus geen oplossing is, werken medewerkers in de zorg dus extra als een collega zich ziek meldt. Want je laat mensen die zorg nodig hebben niet stikken. Letterlijk soms bijna.

Dus dan is het makkelijk gezegd dat je diensten moet weigeren.
Als dat jou een beter gevoel geeft moet je daar zeker niet mee ophouden.
ldp schreef:
06-06-2025 13:14
Als dat jou een beter gevoel geeft moet je daar zeker niet mee ophouden.

Jij hebt veel commentaar. Maar geen oplossing.
ldp schreef:

Maar vertel eens, hoe moet die werkgever het anders doen bij werkgever wat echt niet kan blijven liggen?

Want ook dat is wel makkelijk gezegd natuurlijk, de werkgever moet het maar anders regelen, maar die heeft geen personeel op standby staan voor alleen noodgevallen.

(En ik heb het over frequent kortdurend ziekteverlof, even voor de duidelijkheid)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Strikje schreef:
06-06-2025 13:16
Jij hebt veel commentaar. Maar geen oplossing.
Als jouw probleem is dat je vindt dat je te veel uren moet overnemen (daar begonnen we mee) dan is de oplossing om daar mee te stoppen.

Als het probleem is dat er te weinig mensen werken in de zorg dan is de oplossing niet om als individuele medewerker tegen je zin een handje vol extra uren te draaien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven