Werk & Studie alle pijlers

Verdrietig door vertrekkende collega

03-06-2025 15:26 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vorige week dinsdag te horen gekregen dat mijn enige directe collega (we zijn docenten in het VO) een nieuwe baan heeft. Hij heeft hier 1,5 jaar over getwijfeld. Voor mij was wel duidelijk dat hij niet lekker in z’n vel zat, aar ik dacht dat dat alleen privé was. Hij heeft de afgelopen twee jaar een echtscheiding achter de rug, dus niet zo vreemd dat het dan wel eens niet zo goed gaat. Kennelijk had ik toch een soort voorgevoel, want ik heb hem een paar weken geleden nog, grappend, gevraagd of hij “toch niet aan het solliciteren was”. En nu opeens dit.

Ik ben de afgelopen dagen vooral heel boos geweest, op de situatie, maar ook op m’n collega. Hij wil niet zeggen wat de precieze reden voor zijn vertrek is, alleen dat het een privéreden is en er andere mensen (naar ik aanneem van school) bij betrokken zijn. Ik heb wel een vermoeden, zeker gezien de tijdslijn van 1,5 jaar.

Vanmorgen zag ik hem voor het eerst weer sinds ik het nieuws gehoord had (lang weekend en deeltijdprinses). Toen hij vroeg hoe het ging moest ik huilen en daarna ben ik de hele dag misselijk en duizelig geweest. Er is nog maar een beperkt aantal mensen op de hoogte en mij is verzocht er verder nog niet met anderen over te praten. Vrijdag komt het in het weekbericht en zal iedereen op de hoogte zijn. Hier heb ik zelf veel moeite mee, maar ik respecteer het wel. Toen ik bij mijn leidinggevende aangaf (zij is op de hoogte) hoe ik me fysiek voelde, heeft ze me naar huis gestuurd. Ik ben autistisch en kan niet goed tegen veranderingen. Dit is zo’n klap voor me. Het voelt alsof het fundament van m’n werk onderuitgehaald wordt.

Vandaag gaf ik geen lessen, omdat m’n examenklassen klaar zijn, maar morgen staat er wel een volle dag op het programma. Zie even niet hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen nu. Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, moet denk gewoon even m’n verhaal kwijt.
germanist wijzigde dit bericht op 03-06-2025 15:56
0.03% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 19:44
Nou ja, in het onderwijs betekent: Pietje is afwezig vaak dat Karel, Carla en Claudia die uren overnemen. En ik doe dat met liefde als iemand ziek is, of als er iets ergs aan de hand is. Maar als iemand compleet in de stress raakt van het ontslag van een collega, dan vind ik dat geen goede reden. En dat zal harteloos zijn, maar dan ben ik dat dus.
Amen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Nana_Mouskouri schreef:
Nou ja, in het onderwijs betekent: Pietje is afwezig vaak dat Karel, Carla en Claudia die uren overnemen. En ik doe dat met liefde als iemand ziek is, of als er iets ergs aan de hand is. Maar als iemand compleet in de stress raakt van het ontslag van een collega, dan vind ik dat geen goede reden. En dat zal harteloos zijn, maar dan ben ik dat dus.
Snap ik helemaal. Maar ik ben sowieso al niet de meest invoelende persoon. En zeker niet op werk.
Nana_Mouskouri schreef:
Dat het in het onderwijs slecht geregeld is qua bezetting en dat mensen het daardoor normaal vinden hun collega's daarop aan te kijken is voor mij reden genoeg om nooit in het onderwijs te gaan werken.

En daarin ben ik zeker niet de enige waardoor het ook weer deels een vicieuze cirkel is qua bezetting.
MargjeM schreef:
03-06-2025 20:29
Dat het in het onderwijs slecht geregeld is qua bezetting en dat mensen het daardoor normaal vinden hun collega's daarop aan te kijken is voor mij reden genoeg om nooit in het onderwijs te gaan werken.

En daarin ben ik zeker niet de enige waardoor het ook weer deels een vicieuze cirkel is qua bezetting.

Ik kan me niet voorstellen dat er op kantoor anders gereageerd wordt als iemand haar werk niet naar behoren doet, of als mensen zich onterecht afwezig melden.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Hoi TO,

Wat naar voor je dat deze gebeurtenis zulke heftige emoties bij je oproept.

Het vertrekken van een collega is iets “normaals”, iets wat er eens in de zoveel tijd bijhoort als je in een team werkt. Bij de één op zijn werk vaker dan bij de ander. Heel rot als het dan een collega is waar je een speciale band mee hebt of waar je je heel veilig bij voelt. En tegelijk ook erg leuk voor de collega in kwestie. Die een nieuwe kans aangrijpt, een nieuwe uitdaging aan gaat.

Jij reageert, als ik je klachten lees, veel heftiger op deze situatie dan gemiddeld. Tuurlijk is het jammer, soms ook een beetje verdrietig, maar fysieke klachten en ook boosheid gaan wel een stapje verder. Ik denk dat dit, wat je zelf ook schrijft, samenhangt met je autisme, waardoor het omgaan met veranderingen voor jou lastiger is dan voor anderen. Goed om je daar bewust van te zijn. Hopelijk zakt daarmee de boosheid richting je collega ook wat. Deze emotie is van jou, niet van hem. Hij doet niks verkeerd. Zelfs niet als hij jou niet heeft meegenomen in zijn proces, hij mag dit soort dingen voor zichzelf houden.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw teleurstelling enorm is. Goed dat je hier bewust van bent en knap dat je om feedback vraag over je eigen aandeel hierin. Ik zou het verder oppakken met je begeleider; wat maakt precies dat je er zo onrustig van wordt en wat is er nodig om die angst / spanning los te kunnen laten.

Succes TO, ik hoop dat je er ondanks de enorme teleurstelling nu, een fijne collega voor terug krijgt.
Is het misschien ook zo dat je zelf eigenlijk ook weg zou willen maar niet goed durft?

Ik snap de bedreiging van je veilige gevoel trouwens ook goed. Daar moet je wel wat mee, maar je bent echt niet de enige die daar last van heeft
Het is zoals het is
MargjeM schreef:
03-06-2025 20:29

Zat collega’s die dat wel prima vinden hoor, en zijn vaak ook van die dubieuze ziekmelders.
Ik persoonlijk heb er iig de schijt in en als het vaak gebeurt geef ik dat ook aan. Zie niet in wat dat nou specifiek met onderwijs te maken heeft.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
TO heeft vaste begeleiding, dat heeft ze niet voor stinksokken. Ze lijkt verder goed te functioneren zoals 'we' dat in de maatschappij graag zien. En nu heeft ze iets waar ze compleet door overvallen wordt, wat ze totaal niet thuis kan brengen en waar ze (even) in verzuipt. Mag het even zeg? Of moet ze dan maar niet werken omdat ze niet altijd kan voldoen aan wat handig is of de norm is?

Is het fijn voor collega's of leerlingen? Nee natuurlijk niet. Maar ik dacht dat inclusiviteit en participatie een beetje het idee was tegenwoordig. Dan krijg je dit er soms bij. TO heeft het netjes met haar LG besproken, was wel nog steeds kopje onder en liet hier al snel inzicht zien toen haar duidelijk werd dat andren dit geen normale reactie vinden. Behoorlijk leerbaar lijkt me dus geef haar even zeg zonder haar meteen af te schrijven.
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 20:32
Ik kan me niet voorstellen dat er op kantoor anders gereageerd wordt als iemand haar werk niet naar behoren doet, of als mensen zich onterecht afwezig melden.
Ja, op kantoor moeten er ook mensen bijspringen als een ander er niet is. In mijn baan in elk geval wel. De telefoon en mail gaat de hele dag door en deadlines zijn deadlines.
Ik schrijf niemand af, ik heb TO alleen aangeraden hiermee aan de slag te gaan. En ik heb inderdaad mijn frustraties over ziekmeldingen gedeeld, maar aangezien TO gewoon les gaat geven, is dat geen aanval op TO.

En ergens, volledig offtopic, zit er ook veel bitterheid bij me. Maar daar moet ik dan zelf maar een topic over openen. Of niet.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
x
S-Groot schreef:
03-06-2025 21:17
TO heeft vaste begeleiding, dat heeft ze niet voor stinksokken. Ze lijkt verder goed te functioneren zoals 'we' dat in de maatschappij graag zien. En nu heeft ze iets waar ze compleet door overvallen wordt, wat ze totaal niet thuis kan brengen en waar ze (even) in verzuipt. Mag het even zeg? Of moet ze dan maar niet werken omdat ze niet altijd kan voldoen aan wat handig is of de norm is?

Is het fijn voor collega's of leerlingen? Nee natuurlijk niet. Maar ik dacht dat inclusiviteit en participatie een beetje het idee was tegenwoordig. Dan krijg je dit er soms bij. TO heeft het netjes met haar LG besproken, was wel nog steeds kopje onder en liet hier al snel inzicht zien toen haar duidelijk werd dat andren dit geen normale reactie vinden. Behoorlijk leerbaar lijkt me dus geef haar even zeg zonder haar meteen af te schrijven.
Wat een lieve reactie en eens!!
S-Groot schreef:

Maar als iemand zich ziek meldt vanwege de reden dat ze totaal van slag is vanwege het vertrek van een collega, zou ik zeker niet blij zijn. Dit soort dingen horen bij het leven. Daar laat je niet je collega's voor opdraaien.
Strikje schreef:
03-06-2025 22:09
Maar als iemand zich ziek meldt vanwege de reden dat ze totaal van slag is vanwege het vertrek van een collega, zou ik zeker niet blij zijn. Dit soort dingen horen bij het leven. Daar laat je niet je collega's voor opdraaien.
In principe gaat de reden van ziekmelding niemand iets aan. Je bent niet verplicht dat te delen.
Mwrosa schreef:
03-06-2025 22:34
In principe gaat de reden van ziekmelding niemand iets aan. Je bent niet verplicht dat te delen.

Maar als je het weet, dan is het toch niet oke?

Ik kan me niet voorstellen dat als je weet dat een collega overstuur is doordat een andere collega ontslag heeft genomen en zich daardoor heeft ziek gemeld, dat iemand het geen probleem vindt om dan extra te werken. Ik zou het in ieder geval niet oke vinden als ik op mijn vrije dag zou worden gebeld door leidinggevende, 'Zeg, Karin heeft zich ziek gemeld, ja ze is zo overstuur dat Berend ontslag genomen heeft, ze denkt dat de komende week niet kan werken, wil jij haar diensten opvangen? '.

Sorry, maar ik geloof niet dat er iemand is die hier geen problemen mee heeft.
Strikje schreef:
03-06-2025 22:40

Ik kan me niet voorstellen dat als je weet dat een collega overstuur is doordat een andere collega ontslag heeft genomen en zich daardoor heeft ziek gemeld, dat iemand het geen probleem vindt om dan extra te werken. Ik zou het in ieder geval niet oke vinden als ik op mijn vrije dag zou worden gebeld door leidinggevende, 'Zeg, Karin heeft zich ziek gemeld, ja ze is zo overstuur dat Berend ontslag genomen heeft, ze denkt dat de komende week niet kan werken, wil jij haar diensten opvangen? '.

Als je het zo zwart wit stelt inderdaad niet oke. Maar als het bijna nooit voor komt en je daarbij weet dat deze collega , mogelijk door autisme of watdan ook, tijd nodig heeft om dit te verwerken, zou ik het niet zo'n punt vinden. Zeker als het één dag is bijvoorbeeld. Het moet niet regelmatig gebeuren, dat ben ik met je eens. Maar als collega's onder elkaar ben je ook op de hoogte van elkaars eigenaardigheden en vind ik het persoonlijk ook collegiaal om dan een dagje extra te werken. Als je daarmee ook voorkomt dat iemand langdurig uitvalt. Dat maakt een team ook een team vind ik, je draagt het werk samen. En wie weet doet die collega later weer iets voor jou.
S-Groot schreef:

Wat een fijne reactie.

Ik ben op mijn werk de collega die nogal eens overlast oplevert door voor een ander waarschijnlijk onbegrijpelijke uitval.

Ik voel me daar dan enorm rot onder, en schaam me kapot, wat terecht is als ik de reacties hier lees.

Jouw reactie geeft me een beetje moed dat ze me misschien niet allemaal uitkotsen als ik weer eens afmeld. Dankjewel.
Strikje schreef:
Het maakt wel uit hoeveel mensen er kunnen inspringen als er iemand uitvalt, en in het onderwijs is de bezetting veel krapper dan bijv. waar ik werk. Een ziekmelding komt niet altijd op mijn schouders neer, dat maakt het probleem niet zo zwaar.
Los van dat ik eigenlijk niet wil weten waarom iemand er niet is - ik heb er toch geen invloed op, kan er niets mee, wat is het behalve iets om over te roddelen.
Strikje schreef:
03-06-2025 22:09
Ik kan nog tientallen dingen opnoemen die ook bij het leven horen en waar dagelijks over de hele wereld collega's voor opdraaien.
Strikje schreef:

Je overdrijft nogal. De leidinggevende (!) van TO heeft haar de rest van de dag (!) naar huis gestuurd. Meer dan dat is het vooralsnog niet. Niemand heeft het over een week niet komen werken, sterker nog, volgens mij was er gister niemand die er last van heeft ondervonden. Je gaat er ook nog even van uit dat een leidinggevende zo onprofessioneel is te melden waarom iemand er niet is. Als je de klachten van TO leest, was ze ook 'ziek' en niet in staat te werken. Jij kan de reden onnozel vinden, maar het lijkt me een prima afweging van de LG om op zo'n moment iemand even naar huis te sturen.
meisje85 schreef:
04-06-2025 06:32
Je overdrijft nogal. De leidinggevende (!) van TO heeft haar de rest van de dag (!) naar huis gestuurd. Meer dan dat is het vooralsnog niet. Niemand heeft het over een week niet komen werken, sterker nog, volgens mij was er gister niemand die er last van heeft ondervonden. Je gaat er ook nog even van uit dat een leidinggevende zo onprofessioneel is te melden waarom iemand er niet is. Als je de klachten van TO leest, was ze ook 'ziek' en niet in staat te werken. Jij kan de reden onnozel vinden, maar het lijkt me een prima afweging van de LG om op zo'n moment iemand even naar huis te sturen.

Dat kan jij een prima afweging vinden, maar ik niet.
pina schreef:
03-06-2025 20:06
Snap ik helemaal. Maar ik ben sowieso al niet de meest invoelende persoon. En zeker niet op werk.
Nou gefeliciteerd.
Avocadeau schreef:
04-06-2025 00:53
Wat een fijne reactie.

Ik ben op mijn werk de collega die nogal eens overlast oplevert door voor een ander waarschijnlijk onbegrijpelijke uitval.

Ik voel me daar dan enorm rot onder, en schaam me kapot, wat terecht is als ik de reacties hier lees.

Jouw reactie geeft me een beetje moed dat ze me misschien niet allemaal uitkotsen als ik weer eens afmeld. Dankjewel.
Je hoeft je helemaal niet te schamen! Laat je niet leiden door de negatieve reacties.
Strikje schreef:
04-06-2025 06:43
Dat kan jij een prima afweging vinden, maar ik niet.
Gelukkig heeft ze een leidinggevende die begrip voor haar heeft.
Vivamensje schreef:
04-06-2025 06:57
Gelukkig heeft ze een leidinggevende die begrip voor haar heeft.

Helaas voor haar collega's. Die het werk moeten opvangen naast hun eigen werk.

Ik spreek uit ervaring.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven