Verdrietig door vertrekkende collega
dinsdag 3 juni 2025 om 15:26
Ik heb vorige week dinsdag te horen gekregen dat mijn enige directe collega (we zijn docenten in het VO) een nieuwe baan heeft. Hij heeft hier 1,5 jaar over getwijfeld. Voor mij was wel duidelijk dat hij niet lekker in z’n vel zat, aar ik dacht dat dat alleen privé was. Hij heeft de afgelopen twee jaar een echtscheiding achter de rug, dus niet zo vreemd dat het dan wel eens niet zo goed gaat. Kennelijk had ik toch een soort voorgevoel, want ik heb hem een paar weken geleden nog, grappend, gevraagd of hij “toch niet aan het solliciteren was”. En nu opeens dit.
Ik ben de afgelopen dagen vooral heel boos geweest, op de situatie, maar ook op m’n collega. Hij wil niet zeggen wat de precieze reden voor zijn vertrek is, alleen dat het een privéreden is en er andere mensen (naar ik aanneem van school) bij betrokken zijn. Ik heb wel een vermoeden, zeker gezien de tijdslijn van 1,5 jaar.
Vanmorgen zag ik hem voor het eerst weer sinds ik het nieuws gehoord had (lang weekend en deeltijdprinses). Toen hij vroeg hoe het ging moest ik huilen en daarna ben ik de hele dag misselijk en duizelig geweest. Er is nog maar een beperkt aantal mensen op de hoogte en mij is verzocht er verder nog niet met anderen over te praten. Vrijdag komt het in het weekbericht en zal iedereen op de hoogte zijn. Hier heb ik zelf veel moeite mee, maar ik respecteer het wel. Toen ik bij mijn leidinggevende aangaf (zij is op de hoogte) hoe ik me fysiek voelde, heeft ze me naar huis gestuurd. Ik ben autistisch en kan niet goed tegen veranderingen. Dit is zo’n klap voor me. Het voelt alsof het fundament van m’n werk onderuitgehaald wordt.
Vandaag gaf ik geen lessen, omdat m’n examenklassen klaar zijn, maar morgen staat er wel een volle dag op het programma. Zie even niet hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen nu. Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, moet denk gewoon even m’n verhaal kwijt.
Ik ben de afgelopen dagen vooral heel boos geweest, op de situatie, maar ook op m’n collega. Hij wil niet zeggen wat de precieze reden voor zijn vertrek is, alleen dat het een privéreden is en er andere mensen (naar ik aanneem van school) bij betrokken zijn. Ik heb wel een vermoeden, zeker gezien de tijdslijn van 1,5 jaar.
Vanmorgen zag ik hem voor het eerst weer sinds ik het nieuws gehoord had (lang weekend en deeltijdprinses). Toen hij vroeg hoe het ging moest ik huilen en daarna ben ik de hele dag misselijk en duizelig geweest. Er is nog maar een beperkt aantal mensen op de hoogte en mij is verzocht er verder nog niet met anderen over te praten. Vrijdag komt het in het weekbericht en zal iedereen op de hoogte zijn. Hier heb ik zelf veel moeite mee, maar ik respecteer het wel. Toen ik bij mijn leidinggevende aangaf (zij is op de hoogte) hoe ik me fysiek voelde, heeft ze me naar huis gestuurd. Ik ben autistisch en kan niet goed tegen veranderingen. Dit is zo’n klap voor me. Het voelt alsof het fundament van m’n werk onderuitgehaald wordt.
Vandaag gaf ik geen lessen, omdat m’n examenklassen klaar zijn, maar morgen staat er wel een volle dag op het programma. Zie even niet hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen nu. Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, moet denk gewoon even m’n verhaal kwijt.
germanist wijzigde dit bericht op 03-06-2025 15:56
0.03% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 07:24
Want, waar is het begrip voor de collega's die het werk moeten opvangen? Die het zelf al hartstikke druk hebben en dan er naast extra werk moeten doen omdat een collega vanwege zo'n reden zich ziek meldt?
Overal is er personeelstekort, dus er is geen blik met personeel dat kan worden opengetrokken en worden ingezet als iemand zich ziek meldt omdat ze zich niet goed voelt vanwege een collega die ontslag neemt.
Als iemand echt ziek is, wil iedereen wel extra werken is mijn ervaring. Maar om zo'n reden?
Nee. Schouders eronder en wachten tot je dag voorbij is. Thuis uithuilen en verder gaan.
Je belast je collega's die het al druk genoeg hebben.
Overal is er personeelstekort, dus er is geen blik met personeel dat kan worden opengetrokken en worden ingezet als iemand zich ziek meldt omdat ze zich niet goed voelt vanwege een collega die ontslag neemt.
Als iemand echt ziek is, wil iedereen wel extra werken is mijn ervaring. Maar om zo'n reden?
Nee. Schouders eronder en wachten tot je dag voorbij is. Thuis uithuilen en verder gaan.
woensdag 4 juni 2025 om 07:31
Dat ze niet kan werken komt doordat haar autisme haar parten speelt. Die vertrekkende collega was alleen de trigger voor een totale crash.
Een van mijn autistische kinderen heeft dat soms ook. Die houd ik dan een dag thuis van school. Dan meld ik die ziek, en geef ik niet als reden op de de band lek was of dat er op een legoblokjes is gestaan of een andere ogenschijnlijk futile reden. Voor ieder ander zou dat 1 minuutje ergernis zijn. Voor dit kind (en deze TO) kan het betekenen dat er zo'n kortsluiting ontstaat dat driekwart van de dag naar de galamiezen is.
Doordrukken heeft op zo'n moment uitsluitend averechts effect (kan ik na jaren proberen inmiddels uit ervaring zeggen).
Een van mijn autistische kinderen heeft dat soms ook. Die houd ik dan een dag thuis van school. Dan meld ik die ziek, en geef ik niet als reden op de de band lek was of dat er op een legoblokjes is gestaan of een andere ogenschijnlijk futile reden. Voor ieder ander zou dat 1 minuutje ergernis zijn. Voor dit kind (en deze TO) kan het betekenen dat er zo'n kortsluiting ontstaat dat driekwart van de dag naar de galamiezen is.
Doordrukken heeft op zo'n moment uitsluitend averechts effect (kan ik na jaren proberen inmiddels uit ervaring zeggen).
woensdag 4 juni 2025 om 07:41
Wanneer iemand één of twee dagen ziek thuis is, worden in het vo niet direct collega's voor die groepen gezet. Dan vallen die lessen gewoon uit. Pas bij langere afwezigheid worden de groepen overgenomen door collega's wanneer geen ziektevervanging gevonden kan worden.Strikje schreef: ↑04-06-2025 07:24Want, waar is het begrip voor de collega's die het werk moeten opvangen? Die het zelf al hartstikke druk hebben en dan er naast extra werk moeten doen omdat een collega vanwege zo'n reden zich ziek meldt?
Beter nu even een paar dagen thuis zijn om de balans terug te kunnen vinden, dan nu tegen beter weten in doorzetten en dan misschien langduriger uitvallen.
woensdag 4 juni 2025 om 08:01
Als je nou gewoon de OP leest, dan zie je dat ze gisteren geen lessen had dus de kans dat anderen er last van hadden, lijkt me nihil. Je haalt er nogal veel - persoonlijke - dingen bij die niet eens op lijken te gaan. Los daarvan is het niet aan een willekeurige collega om te bepalen "echt ziek" is of niet.Strikje schreef: ↑04-06-2025 07:24Want, waar is het begrip voor de collega's die het werk moeten opvangen? Die het zelf al hartstikke druk hebben en dan er naast extra werk moeten doen omdat een collega vanwege zo'n reden zich ziek meldt?
woensdag 4 juni 2025 om 08:16
woensdag 4 juni 2025 om 08:26
Helemaal eens. Je kunt het een kulreden vinden en voor veel mensen is dat ook zo. Voor TO is dit een grote trigger gebleken en ik denk dat de LG dan ook het meest menselijke en juiste heeft gedaan. TO had geen lessen, dus vervangen niet per se nodig en kan thuis rustig bijkomen en langzaam alles in persoectief gaan zien. Wat had men dan gewild? Iemand die volledig overstuur is dat ze er lichamelijk ziet van is voor de klas zetten? Met andere leraren laten vergaderen?S-Groot schreef: ↑03-06-2025 21:17TO heeft vaste begeleiding, dat heeft ze niet voor stinksokken. Ze lijkt verder goed te functioneren zoals 'we' dat in de maatschappij graag zien. En nu heeft ze iets waar ze compleet door overvallen wordt, wat ze totaal niet thuis kan brengen en waar ze (even) in verzuipt. Mag het even zeg? Of moet ze dan maar niet werken omdat ze niet altijd kan voldoen aan wat handig is of de norm is?
Is het fijn voor collega's of leerlingen? Nee natuurlijk niet. Maar ik dacht dat inclusiviteit en participatie een beetje het idee was tegenwoordig. Dan krijg je dit er soms bij. TO heeft het netjes met haar LG besproken, was wel nog steeds kopje onder en liet hier al snel inzicht zien toen haar duidelijk werd dat andren dit geen normale reactie vinden. Behoorlijk leerbaar lijkt me dus geef haar even zeg zonder haar meteen af te schrijven.
Where is my mind?
woensdag 4 juni 2025 om 08:31
Het is dan ook niet aan collega’s om te bepalen of iemand écht ziek is of niet. Het is ook vaak nogal eens subjectief of men iemand wel ‘écht ziek’ vindt.Strikje schreef: ↑04-06-2025 07:24Want, waar is het begrip voor de collega's die het werk moeten opvangen? Die het zelf al hartstikke druk hebben en dan er naast extra werk moeten doen omdat een collega vanwege zo'n reden zich ziek meldt?
Where is my mind?
woensdag 4 juni 2025 om 09:32
Ziek is ziek. Daar ga je niet over, als collega. Maar dan mag je voor jezelf toch wel balen als je eigen dag daardoor overhoop gehaald zou worden (nu niet het geval begrijp).
Het is met die dingen soms ook eenrichtingsverkeer, de mensen die er snel uit liggen zijn soms ook niet de mensen die flexibel zijn of makkelijk kunnen bijspringen als een ander eens uitvalt.
Het is met die dingen soms ook eenrichtingsverkeer, de mensen die er snel uit liggen zijn soms ook niet de mensen die flexibel zijn of makkelijk kunnen bijspringen als een ander eens uitvalt.
woensdag 4 juni 2025 om 10:11
Ik vind het helemaal niet zo heel vreemd hoor TO (ok, hele dag misselijk en duizelig is misschien wat veel). Ik lees hier vaak dat het 'maar werk is', 'zakelijk bekijken'. Dat is misschien wel zo, maar voor mij is mijn werk ook wel iets meer dan enkel 'werk'. Ik zit (bijna) dagelijks met 1 collega in een kantoor waar ik het heel goed mee kan vinden. Het is wat mij betreft wel meer dan een collega, we spreken prive wel eens af en appen regelmatig etc. Op werk praten we ook over allerlei prive zaken, we weten veel van elkaar. Ik zou ook echt wel even van slag zijn als zij vertrekt. Snap dat het kan gebeuren en het is haar goed recht iets anders te zoeken, maar snap echt wel dat het niet leuk is en dat het ook spannend is hoe verder. Wie komt er in haar plaats, klikt het daar ook mee, etc. Mijn werk maakt het zeker ook leuk vanwege leuke collega's. Ik heb vele collega's en vind echt niet iedereen leuk, maar bij degene waar ik direct mee samen werk vind ik het toch wel erg fijn dat dat goed klikt. Ik zie ook eigenlijk heel veel om mijn heen, collega's die het goed met sommige andere collega's kunnen vinden en bijv ook prive afspreken. Niet iedereen doet dat, maar genoeg mensen ook wel. Bij ons blijven mensen ook wel lang 'plakken', weinig mensen die kort bij ons werken en dan weer opstappen. Dus ik ga er ook wel vanuit dat zowel mijn naaste collega als ik nog lang samenwerken.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 04-06-2025 10:24
16.10% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 10:19
Ik zou hier geen enkel probleem mee hebben. Maar mijn inlevend vermogen is dan ook groot.Strikje schreef: ↑03-06-2025 22:40Maar als je het weet, dan is het toch niet oke?
Ik kan me niet voorstellen dat als je weet dat een collega overstuur is doordat een andere collega ontslag heeft genomen en zich daardoor heeft ziek gemeld, dat iemand het geen probleem vindt om dan extra te werken. Ik zou het in ieder geval niet oke vinden als ik op mijn vrije dag zou worden gebeld door leidinggevende, 'Zeg, Karin heeft zich ziek gemeld, ja ze is zo overstuur dat Berend ontslag genomen heeft, ze denkt dat de komende week niet kan werken, wil jij haar diensten opvangen? '.
Sorry, maar ik geloof niet dat er iemand is die hier geen problemen mee heeft.
Dat TO haar reactie voor de buitenwereld buitenproportioneel lijkt, is weinig relevant. De gevoelens zijn er. Punt. Ik ben ook wel eens van de leg geweest door vertrek van ontzettend fijne collega's.
Ik vind bepaalde reacties richting TO erg lelijk. Ze start niet voor niks dit topic. En geeft niet voor niks aan, dat er sprake is van autisme.
Denk ook dat maar weinig mensen hier zich iets kunnen voorstellen hoe moeilijk het kan zijn om je überhaupt staande te houden in een baan in het voortgezet onderwijs terwijl je autisme hebt. I.p.v. er tegenaan te trappen.
En daar komt nog bij: TO heeft het niet over ziek melden of afmelden (of ik heb er overheen gelezen).
Een inclusieve samenleving waar divergentie wordt gewaardeerd, is blijkbaar nog ver weg. Bah...
flipflop wijzigde dit bericht op 04-06-2025 10:24
6.85% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 10:22
Als TO zich als docent zijnde 1 of 2 dagen ziek meldt komt dat niet direct op de schouders van iemand anders terecht lijkt me. Tenminste niet bij mij op school. De docent valt dan gewoon uit, leerlingen zijn lesvrij. Wat natuurlijk niet fijn is, want de lesstof moet toch behandeld worden. Maar bij ons wordt dit niet gelijk opgevangen door iemand anders. Valt iemand langdurig uit dan pakken collega's dat op inderdaad.framboise-t schreef: ↑04-06-2025 05:24Het maakt wel uit hoeveel mensen er kunnen inspringen als er iemand uitvalt, en in het onderwijs is de bezetting veel krapper dan bijv. waar ik werk. Een ziekmelding komt niet altijd op mijn schouders neer, dat maakt het probleem niet zo zwaar.
Los van dat ik eigenlijk niet wil weten waarom iemand er niet is - ik heb er toch geen invloed op, kan er niets mee, wat is het behalve iets om over te roddelen.
woensdag 4 juni 2025 om 10:48
En op mijn werk weer wel.Tulpje22 schreef: ↑04-06-2025 10:22Als TO zich als docent zijnde 1 of 2 dagen ziek meldt komt dat niet direct op de schouders van iemand anders terecht lijkt me. Tenminste niet bij mij op school. De docent valt dan gewoon uit, leerlingen zijn lesvrij. Wat natuurlijk niet fijn is, want de lesstof moet toch behandeld worden. Maar bij ons wordt dit niet gelijk opgevangen door iemand anders. Valt iemand langdurig uit dan pakken collega's dat op inderdaad.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 4 juni 2025 om 11:10
Bij ons is het inderdaad anders. Ik word regelmatig ingezet om uitgevallen uren op te vangen. Niet in atheneum 5, maar wel in onderbouwklassen. Ook al geef ik daar geen les aan.Tulpje22 schreef: ↑04-06-2025 10:22Als TO zich als docent zijnde 1 of 2 dagen ziek meldt komt dat niet direct op de schouders van iemand anders terecht lijkt me. Tenminste niet bij mij op school. De docent valt dan gewoon uit, leerlingen zijn lesvrij. Wat natuurlijk niet fijn is, want de lesstof moet toch behandeld worden. Maar bij ons wordt dit niet gelijk opgevangen door iemand anders. Valt iemand langdurig uit dan pakken collega's dat op inderdaad.
Ik vind dat de ziekmeldingen van collega's mijn zaak niet zijn. Als TO normaal gesproken altijd afwezig is en nu een of twee dagen niet, lijkt me dat geen probleem. Ze had ook een buikgriepje kunnen hebben, tenslotte. Helaas hebben wij in het onderwijs (in elk geval op mijn school) ook te maken met collega's die elk jaar rond de 20-25 dagen kortdurend absent zijn, zonder bekende reden. Mijn frustratie hierover heeft niet zoveel met TO te maken, dus dat was stom van me.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
woensdag 4 juni 2025 om 11:17
woensdag 4 juni 2025 om 11:21
Dit. En we werken niet eens op dezelfde schoolNana_Mouskouri schreef: ↑04-06-2025 11:10Bij ons is het inderdaad anders. Ik word regelmatig ingezet om uitgevallen uren op te vangen. Niet in atheneum 5, maar wel in onderbouwklassen. Ook al geef ik daar geen les aan.
Ik vind dat de ziekmeldingen van collega's mijn zaak niet zijn. Als TO normaal gesproken altijd afwezig is en nu een of twee dagen niet, lijkt me dat geen probleem. Ze had ook een buikgriepje kunnen hebben, tenslotte. Helaas hebben wij in het onderwijs (in elk geval op mijn school) ook te maken met collega's die elk jaar rond de 20-25 dagen kortdurend absent zijn, zonder bekende reden. Mijn frustratie hierover heeft niet zoveel met TO te maken, dus dat was stom van me.

Dus ja, dat was ook mijn eigen frustratie in het genre “mijn aura is vertroebeld, de kat heeft een scheve nagel en de boodschappen konden echt alleen nu bezorgd worden”.
Vind ik het bs, ja, zou ik er van balen ja, maar ik vind het wel verstandig om er iets mee te doen. Het verloop is vaak hoog.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 4 juni 2025 om 11:59
Moiren schreef: ↑04-06-2025 11:21Dit. En we werken niet eens op dezelfde school
Dus ja, dat was ook mijn eigen frustratie in het genre “mijn aura is vertroebeld, de kat heeft een scheve nagel en de boodschappen konden echt alleen nu bezorgd worden”.
Vind ik het bs, ja, zou ik er van balen ja, maar ik vind het wel verstandig om er iets mee te doen. Het verloop is vaak hoog.
Je maakt een grapje, maar ik heb een collega die zich echt heeft ziek gemeld vanwege haar hond die aan het bevallen was en het er naar uitzag dat een van de pups het niet ging redden.
woensdag 4 juni 2025 om 12:06
Flipflop schreef: ↑04-06-2025 10:19Ik zou hier geen enkel probleem mee hebben. Maar mijn inlevend vermogen is dan ook groot.
Dat TO haar reactie voor de buitenwereld buitenproportioneel lijkt, is weinig relevant. De gevoelens zijn er. Punt. Ik ben ook wel eens van de leg geweest door vertrek van ontzettend fijne collega's.
Ik vind bepaalde reacties richting TO erg lelijk. Ze start niet voor niks dit topic. En geeft niet voor niks aan, dat er sprake is van autisme.
Denk ook dat maar weinig mensen hier zich iets kunnen voorstellen hoe moeilijk het kan zijn om je überhaupt staande te houden in een baan in het voortgezet onderwijs terwijl je autisme hebt. I.p.v. er tegenaan te trappen.
En daar komt nog bij: TO heeft het niet over ziek melden of afmelden (of ik heb er overheen gelezen).
Een inclusieve samenleving waar divergentie wordt gewaardeerd, is blijkbaar nog ver weg. Bah...
Ik accepteer het zeker dat mensen allemaal verschillend zijn. Maar als sommigen mensen ( dus niet TO) zich elke keer afmelden en collega's dit moeten opvangen, dan is een ander werkveld misschien beter op zjjn plek.
Als je zo ontzettend kwetsbaar bent en zo gehinderd word door autisme, wat erg is, dan is misschien een sociale werkplaats beter? Daar kun je helemaal zijn wie je bent.
In het bedrijfsleven is het vooral geld verdienen, in de zorg is het ook erg vervelend als je een collega hebt die steeds uitvalt. Dus divergentie wordt zeker wel gewaardeerd, maar in sommige beroepen/ werkvelden is het niet altijd handig. Daar zijn dan weer andere werkvelden voor.
woensdag 4 juni 2025 om 12:38
Tja, ik snap dat dat wel een soort van calamiteitje is, en dat je even niet weg kan. Maar ziekmelden klopt ook niet.
woensdag 4 juni 2025 om 12:40
Wow, serieus??? Ik geloof niet dat ik dat ooit met maar één collega meegemaakt heb (geen onderwijs, althans niet VO)Nana_Mouskouri schreef: ↑04-06-2025 11:10Bij ons is het inderdaad anders. Ik word regelmatig ingezet om uitgevallen uren op te vangen. Niet in atheneum 5, maar wel in onderbouwklassen. Ook al geef ik daar geen les aan.
woensdag 4 juni 2025 om 12:40
+1Charlotte717 schreef: ↑04-06-2025 08:16Flauwe reacties. Ik heb ook weleens meegemaakt dat ik een hele dag (jaja) van slag was omdat een collega vertrok. Hij was op staande ontslagen. Los van de reden van vertrek, afscheid nemen van een fijne collega is nooit fijn.
gehad bij collega die op staande voet ontslagen werd en een collega met wie ik zeer graag samenwerkte.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
woensdag 4 juni 2025 om 12:42
Strikje schreef: ↑04-06-2025 12:06Ik accepteer het zeker dat mensen allemaal verschillend zijn. Maar als sommigen mensen ( dus niet TO) zich elke keer afmelden en collega's dit moeten opvangen, dan is een ander werkveld misschien beter op zjjn plek.
Als je zo ontzettend kwetsbaar bent en zo gehinderd word door autisme, wat erg is, dan is misschien een sociale werkplaats beter? Daar kun je helemaal zijn wie je bent.
In het bedrijfsleven is het vooral geld verdienen, in de zorg is het ook erg vervelend als je een collega hebt die steeds uitvalt. Dus divergentie wordt zeker wel gewaardeerd, maar in sommige beroepen/ werkvelden is het niet altijd handig. Daar zijn dan weer andere werkvelden voor.
Wat je zegt is dat mensen met capaciteiten, die neurodivergent zijn en zich niet weten aan te passen aan "de geldende normen" op de werkvloer, wat leidt tot uitval, maar beter naar elders kunnen gaan.
Werkgevers en werkomgevingen zouden juist meer moeite moeten doen, om deze capabele mensen aan het werk te houden. I.p.v. ze te "dirigeren " naar een ander werkveld, waar de interesse niet ligt. En sociale werkplaatsen zijn er amper meer.
woensdag 4 juni 2025 om 12:46
Ik heb dat gehad toen een collega met vervroegd pensioen ging. Dacht dat er nog een paar jaar samen zouden werken maar ineens toch eerder stoppen.ingelke_kepringelke schreef: ↑04-06-2025 12:40+1
gehad bij collega die op staande voet ontslagen werd en een collega met wie ik zeer graag samenwerkte.
Was een van mijn beste collega’s en daardoor was ik ook van slag. Heb ook ass en kon de verandering even niet aan. Niet ziekgemeld daardoor maar het kan echt wel effect hebben.
woensdag 4 juni 2025 om 15:33

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in