Werk & Studie alle pijlers

Verplicht ww aanvulling?

11-02-2017 20:43 25 berichten
Mijn man heeft 1 maand een uitkering gekregen via het UWV omdat hij geen baan meer had. Gelukkig kon hij vrij snel daarna weer aan de slag bij een nieuwe werkgever. Echter is hij minder gaan werken en verdient dus minder dan bij de vorige werkgever. Op dit moment krijgt hij nog een aanvulling op de uitkering terwijl wij dit niet nodig vinden en het ook zonde vinden van het recht op de ww maanden. Echter heb ik contact opgenomen met het UWV die mij wist te vertellen dat je dit dus niet uit jezelf kunt stopzetten, dat dit pas kan wanneer je inderdaad meer verdient.

Ik vind dit heel erg vreemd, juist omdat je toch mag verwachten dat het juist prettig is om geen uitkering te hoeven ontvangen; nu wordt het min of meer gedwongen.

Mijn vraag dan ook is of iemand eenzelfde situatie heeft meegemaakt en of er een oplossing is, bij de klantenservice konden ze ons in ieder geval niet verder helpen.
volgens mij heeft het niet zoveel impact op een toekomstige ww uitkering, omdat hij nog steeds zijn uren werkt, toch?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je het wel afzeggen, maar je opgebouwde maanden recht blijven doorlopen zolang je er nog voor in aanmerking komt. Die schuiven dan niet door als je vrijwillig afstand doet.
Klopt, achterlijke nieuwe regeling. Zo snoep je dus lekker goedkoop voor het uwv je opgebouwde recht op ww op.

Je kunt wel afstand doen van de betaling, maar je ww loopt gewoon door.. dus dan naai je jezelf alleen nog maar meer.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:carrie-bradshaw schreef op 11 februari 2017 @ 20:53:

Klopt, achterlijke nieuwe regeling. Zo snoep je dus lekker goedkoop voor het uwv je opgebouwde recht op ww op.

Je kunt wel afstand doen van de betaling, maar je ww loopt gewoon door.. dus dan naai je jezelf alleen nog maar meer.Daar ben ik dus ook zo bang voor. Die maanden ben je dan kwijt terwijl het nu helemaal niet nodig is en we het prima redden, dus willen we toch een soort buffer overhouden voor wanneer het écht nodig is. Nu is het per maand een aanvulling van enkele honderd euro's.. Ik hoop echt dat er nog een mogelijkheid is. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we die maand zonder inkomen beter zonder UWV door kunnen komen.
quote:littledreamer schreef op 11 februari 2017 @ 20:57:

[...]

Daar ben ik dus ook zo bang voor. Die maanden ben je dan kwijt terwijl het nu helemaal niet nodig is en we het prima redden, dus willen we toch een soort buffer overhouden voor wanneer het écht nodig is. Nu is het per maand een aanvulling van enkele honderd euro's.. Ik hoop echt dat er nog een mogelijkheid is. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we die maand zonder inkomen beter zonder UWV door kunnen komen.

Eh, nee. Ook dan heb je ww-recht waar je vrijwillig geen gebruik van maakt, maar wat wel gaat tellen.

Beter dus accepteren en als je het geld niet nodig hebt, een buffer van maken voor als je het wel nodig hebt.
Bij geld en recht staat een identieke topic. Het heet : we kunnen de ww niet stopzetten.

Ik weet niet hoe ik moet linken anders had ik dat voor je gedaan.
Dank je wel voor het doorgeven, ik zal het topic gaan lezen...
quote:carrie-bradshaw schreef op 11 februari 2017 @ 20:53:

Je kunt wel afstand doen van de betaling, maar je ww loopt gewoon door.. dus dan naai je jezelf alleen nog maar meer.Het is geen achterlijke nieuwe regeling. Het is een regeling wat is gemaakt zodat werken loont. Voorheen was 40 uur ww en 40 uur werkhervatting de consequentie dat de ww stopt. Ook wanneer het werk is wanneer je de helft minder verdiende. Nu is dat niet meer zo. Je ww rechten gaan niet op omdat je daarnaast ook werkt. Wanneer je 4 van de 5 jaar gewerkt hebt gaan je gewerkte jaren gewoon mee .
Je kunt het niet stopzetten. Heb zelfs ruzie met het UWV gehad. We willen het niet!!!!

Hun antwoord: u heeft er recht op.

Maar ik wil het niet!!!!

Kreeg t ze niet aan hun verstand gepeuterd.
@druifje; de maanden verdwijnen toch wel? Hij heeft recht op iets van 10 maanden aanvulling. Als die voorbij zijn dan heeft hij 1 jaar gewerkt en eindig je toch weer met 1 arbeidsjaren?
Ik heb het gewoon stop kunnen zetten. Je recht op WW kun je niet stopzetten, de uitbetaling wel. Voor mij was de reden dat ik anders nog voor 13 uur pw zou moeten solliciteren, want die verplichting loopt door. En ze kunnen je dan verplichten dan ook te gaan werken..

Ik heb het in september stop gezet met een online formulier op de site van het UWV.

Maar er is dus verschil tussen je uitbetaling en je recht op ww. Laatste is niet te stoppen :-)
Ja, hier precies zelfde situatie. Ik had ook gelukkig meteen een nieuwe baan maar die zat helaas ver beneden mijn salaris van mijn nieuwe werkgever. Ik zou een aanvulling krijgen. Gebeld met uwv dat ik liever het geld niet wil maar mijn ' tegoed maanden' (23 maanden) wilde bewaren voor als het echt nodig was. Dat kon niet zei ze. Ik was zeer verbaasd.

Dat is toch idioot dat je het uwv geld wil besparen maar dat dat niet kan (en dan heb ik het niet over 200 euro Pm maar veel meer). Ja, je kunt er wel afstand van doen maar dan verlies je toch al je opgebouwde maanden. Je begrijpt dat ik dan wel mijn hand op ga houden. Zeer kromme regeling als je het mij verteld.
http://www.uwv.nl/particu ... mijn-uitkering-stopzetten

Hier staat het ook uitgelegd met de link naar het formulier.
quote:littledreamer schreef op 11 februari 2017 @ 21:38:

@druifje; de maanden verdwijnen toch wel? Hij heeft recht op iets van 10 maanden aanvulling. Als die voorbij zijn dan heeft hij 1 jaar gewerkt en eindig je toch weer met 1 arbeidsjaren?

Nee als hij opnieuw 26 weken werkt dan bouwt hij een nieuw ww recht op gebasseerd op zijn nieuwe werkgever. Hij krijgt dan minimaal 3 maanden ww.

Voldoet hij aan de 4 uit 5 jaren eis, dan heeft hij opnieuw langer dan 3 maanden recht op een ww uitkering. Exacte duur zal tzt bepaald moeten worden. De uitkeringsduur ww wordt namelijk sinds 2016 stapgewijs aangepast.( wordt korter)
Overigens moet ik nog wel 4 x per maand solliciteren. Dit doe ik ook al 1,5 jaar maar nog nooit bericht gehad van het uwv om langs te komen voor een gesprek. Misschien ook omdat ik mijn leeftijd niet echt meer mee heb zitten voor een nieuwe baan.
Overigens is mij verteld dat je geen maanden verliest, maar als je 26 weken gewerkt hebt, je opnieuw ww opbouwt en ook weer opnieuw bekeken wordt waar je recht op hebt.

Als ik nu inlog bij het UWV, is het aantal opgebouwde jaren niet gewijzigd of dat er staat "alles opgemaakt" ofzo :-). Maar goed, ik weet niet hoe het zit als ik onverhoopt weer werkloos wordt.
Als hij daarna in ieder geval nog iets over heeft dan scheelt dat wel. Maar goed hij heeft, besef ik me nu, in de afgelopen maand niet gedaan aan sollicitiatieactiviteiten voor die 8 uur die hij minder is gaan werken en dus logischerwijs dan nog open staat. Ik merk dat er vanuit het UWV nul contact is en we misschien achteraf dingen anders hadden moeten regelen..
Ik kreeg bericht dat ik drie maanden vrijgesteld was van soll plicht toen ik met mijn baan begon, heeft hij dat niet gehad?

Ik moest overigens wel steeds op komen draven..
Nee helemaal niets. Geen gesprek, geen sollicitatiecursus oid, niemand die heeft geinformeert of er bijvoorbeeld al sollicitatie gesprekken waren.. Dus dat vond ik ook al erg vreemd...
quote:littledreamer schreef op 11 februari 2017 @ 21:38:

@druifje; de maanden verdwijnen toch wel? Hij heeft recht op iets van 10 maanden aanvulling. Als die voorbij zijn dan heeft hij 1 jaar gewerkt en eindig je toch weer met 1 arbeidsjaren?Nee , zolang jij werkt in het jaar telt dat jaar mee voor je arbeidsverleden. Wanneer hij 26+ weken werkt wordt ke totale uitkering opnieuw berekend
quote:littledreamer schreef op 11 februari 2017 @ 21:55:

Nee helemaal niets. Geen gesprek, geen sollicitatiecursus oid, niemand die heeft geinformeert of er bijvoorbeeld al sollicitatie gesprekken waren.. Dus dat vond ik ook al erg vreemd...

Voor hoeveel uur had hij recht op ww en voor hoeveel uur is hij gaan werken? De vrijstelling van sollicitatieplicht geldt niet in alle gevallen. Niks horen kan dus betekenen dat de sollicitatieplicht gewoon geldt.

Uwv website:

U bent werkloos geworden op of na 1 juli 2015 en u gaat evenveel uren werken als in uw vorige baan. En u verdient met dit werk minder dan 87,5 % van uw WW-uitkering. Dan heeft u een periode van 3 maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht als u weer minimaal 3 maanden gaat werken. Ook moet een van de volgende situaties voor u gelden:

-U werkt hetzelfde aantal uren als in uw oude baan.

-U werkt meer uren dan in uw oude baan.

- U werkt minimaal 36 uur per week.

Na 3 maanden heeft u weer sollicitatieplicht.
quote:TET73 schreef op 11 februari 2017 @ 21:43:

Ja, hier precies zelfde situatie. Ik had ook gelukkig meteen een nieuwe baan maar die zat helaas ver beneden mijn salaris van mijn nieuwe werkgever. Ik zou een aanvulling krijgen. Gebeld met uwv dat ik liever het geld niet wil maar mijn ' tegoed maanden' (23 maanden) wilde bewaren voor als het echt nodig was. Dat kon niet zei ze. Ik was zeer verbaasd.

Dat is toch idioot dat je het uwv geld wil besparen maar dat dat niet kan (en dan heb ik het niet over 200 euro Pm maar veel meer). Ja, je kunt er wel afstand van doen maar dan verlies je toch al je opgebouwde maanden. Je begrijpt dat ik dan wel mijn hand op ga houden. Zeer kromme regeling als je het mij verteld.Zo krom is de regeling niet. Als alle mensen hun ww recht konden bewaren voor de momenten dat er volledig uitbetaald moet worden en de momenten dat ze met minder toe kunnen de rechten niet hoeven te gebruiken, kan het een hele dure voorziening worden. En dat moet je als werkenden samen ophoesten. Niet onlogisch dat het beperkt wordt. Je hebt er recht op, ook al is het niet het volle pond. Kies je er zelf voor je niet uit te laten betalen prima, maar je rechten lopen wel door. Jouw keuze.
quote:patchouli_ schreef op 11 februari 2017 @ 22:10:

[...]

Zo krom is de regeling niet. Als alle mensen hun ww recht konden bewaren voor de momenten dat er volledig uitbetaald moet worden en de momenten dat ze met minder toe kunnen de rechten niet hoeven te gebruiken, kan het een hele dure voorziening worden. En dat moet je als werkenden samen ophoesten. Niet onlogisch dat het beperkt wordt. Je hebt er recht op, ook al is het niet het volle pond. Kies je er zelf voor je niet uit te laten betalen prima, maar je rechten lopen wel door. Jouw keuze.Maar misschien heb ik die maanden wel nooit meer nodig en als ik het uwv niet had laten uitbetalen, omdat het niet nodig was, dan had het hen een hoop geld bespaard.
quote:TET73 schreef op 11 februari 2017 @ 22:38:

[...]

Maar misschien heb ik die maanden wel nooit meer nodig en als ik het uwv niet had laten uitbetalen, omdat het niet nodig was, dan had het hen een hoop geld bespaard.

Prima toch als je het niet meer nodig zou hebben? Dat betekent dus dat je nieuwe rechten aan het opbouwen bent voor als je het wel nodig hebt.

Het geld komt niet van het uwv, dat hoesten wij werkenden met elkaar op. Zij regelen alleen de uitbetaling. Als je het niet nodig hebt is dat mooi, zulke regelingen zijn er voor bedoeld om mensen die het wel hard nodig hebben te kunnen ondersteunen. Het onderste uit de kan willen halen door rechten op te sparen maakt zo'n regeling op den duur onbetaalbaar. Als je jezelf toch niet te kort wil doen, gebruik dan het recht wat je hebt en maak een buffer.

Het zijn sociale werknemersverzekeringen, geen spaarbrieven oid. Als je altijd werk hebt betaal je meer dan je ooit terug zult krijgen. Wat je koopt is een vangnet voor als je het onverwacht wel nodig hebt. Zo werkt een verzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven