Werk & Studie alle pijlers

Verschil pedagogisch en interpersoonlijk competent

18-05-2019 11:24 18 berichten
Hallo!

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen interpersoonlijk en pedagogisch competent bij een docent?
Ik vind het lastig om onderscheid te maken.
Alle reacties Link kopieren
Interpersoonlijk competent
Een docent die interpersoonlijk competent is, geeft op een goede manier leiding. Zo’n docent schept een vriendelijke en coöperatieve sfeer en brengt een open communicatie tot stand, bevordert de zelfstandigheid van de leerlingen en zoekt in zijn interactie een goede balans tussen:
Leiden en begeleiden;
Sturen en volgen;
Confronteren en verzoenen;
Corrigeren en stimuleren.

Pedagogisch competent
Dat de leerlingen/deelnemers weten dat ze erbij horen, welkom zijn en gewaardeerd worden;
Op een respectvolle manier met elkaar omgaan en uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen;
Initiatieven kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken;
Hun affiniteiten en ambities leren ontdekken en op basis hiervan keuzes kunnen maken met betrekking tot hun studie en loopbaan.

Oftewel: de eerste gaat om de (groep) structuren die je toepast om de individue leerling-ontwikkeling binnen die structuren bewust te stimuleren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ah ok dankjewel, maar als een leerling bijvoorbeeld extra begeleiding nodig heeft (passend onderwijs), valt dat dan onder het interpersoonlijke of het pedagogische?
naamloosjes schreef:
18-05-2019 11:35
Ah ok dankjewel, maar als een leerling bijvoorbeeld extra begeleiding nodig heeft (passend onderwijs), valt dat dan onder het interpersoonlijke of het pedagogische?
Beiden

Heeft een docent nodig die interpersoonlijk en pedagogisch competent .Het een staat niet los van het ander. Waarom wil je dit weten?
enn wijzigde dit bericht op 18-05-2019 11:38
0.39% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Volgens mij:
Interpersoonlijk raakt je communicatie vaardigheden, wat breng je hoe over, hoe bevraag je het best, waarden en normen.
Pedagogisch is meer het leerling eigen kwaliteiten laten ontdekken, de groep en hoe verhoudt de leerling zich hierin, dit alles meer gericht op het overbrengen van de stof en ontwikkelen beroepshouding (in het mbo dan).
Het ligt erg naast elkaar.
Enn schreef:
18-05-2019 11:37
Beiden

Heeft een docent nodig die interpersoonlijk en pedagogisch competent .Het een staat niet los van het ander. Waarom wil je dit weten?
Ik moet het weten voor mijn studie en passende voorbeelden geven vanuit mijn beroep.
Het-groepje schreef:
18-05-2019 11:37
Volgens mij:
Interpersoonlijk raakt je communicatie vaardigheden, wat breng je hoe over, hoe bevraag je het best, waarden en normen.
Pedagogisch is meer het leerling eigen kwaliteiten laten ontdekken, de groep en hoe verhoudt de leerling zich hierin, dit alles meer gericht op het overbrengen van de stof en ontwikkelen beroepshouding (in het mbo dan).
Het ligt erg naast elkaar.
Dankjewel. Dus als een leerling wordt gepest heeft het ook een relatie met allebei?
naamloosjes schreef:
18-05-2019 11:35
Je reageert dan vanuit de interpersoonlijke competentie. Je handelt dan verder vanuit de pedagogische competentie.
De docent maakt de leerlingen medeverantwoordelijk voor de sfeer in de groep en reageert positief op initiatieven van leerlingen/deelnemers.

Toen Jantje riep : daar kunnen we toch kahoot van maken? Heb ik de jongen gelijk gegeven en gezegd dat hij dit dan zou kunnen bespreken in zijn groepje.

Interpersoonlijke competentie: ik luister, stel betrokkenheid vast, ik erken, zie het initiatief als betrokkenheid, stimuleer Jantje in het communiceren met zijn groep.

Pedagogische competentie: Jantje erkennen, zelfstandigheid ontwikkeling van Jantje bevorderen door de communicatie skills zoals luisteren, overleggen, samenvatten en samen beslissen te stimuleren.
Dankjewel dus interpersoonlijk is vooral het directe contact en pedagogisch meer opvoeding op de langere termijn?
naamloosjes schreef:
18-05-2019 11:52
Dankjewel dus interpersoonlijk is vooral het directe contact en pedagogisch meer opvoeding op de langere termijn?
Nee op elke situatie in de klas kun je reflecteren vanuit interpersoonlijke competenties én vanuit pedagogische competenties. En deze kunnen zowel de korte- en lange termijn doelen van leerlingen stimuleren of saboteren natuurlijk. Dat weet ik niet.
Er zit inderdaad wat overlap in, maar ook een belangrijk verschil: pedagogische vaardigheden gaan over het begeleiden/opvoeden en slaan dus eigenlijk alleen op het contact met leerlingen. Interpersoonlijke vaardigheden heb je ook buiten de klas nodig, bijvoorbeeld in het contact met collega's, ouders, buitenschoolse instanties etc.
Heb je niet ergens een beoordelingsformulier oid waarop de competenties concreet gemaakt worden?

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar bij mij op de opleiding wordt de interpersoonlijke competentie opgesplitst in effectief communiceren, het scheppen van een veilig leer- en leefklimaat, het onderhouden van een juiste gezagsrelatie en het effectief overbrengen van informatie. Bij dat laatste moet je dan denken aan stemgebruik, spreekgedrag.

De pedagogische competentie bestaat uit waarden, normen en overtuigingen, verschillen tussen leerlingen, zorgleerlingen, leren leren en de coachende rol.
-Janna- schreef:
18-05-2019 16:56
Heb je niet ergens een beoordelingsformulier oid waarop de competenties concreet gemaakt worden?

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar bij mij op de opleiding wordt de interpersoonlijke competentie opgesplitst in effectief communiceren, het scheppen van een veilig leer- en leefklimaat, het onderhouden van een juiste gezagsrelatie en het effectief overbrengen van informatie. Bij dat laatste moet je dan denken aan stemgebruik, spreekgedrag.

De pedagogische competentie bestaat uit waarden, normen en overtuigingen, verschillen tussen leerlingen, zorgleerlingen, leren leren en de coachende rol.
Precies er staan bij mij concrete voorbeelden onder. Ik vind het wel een leuke vraag, heb gelijk mijn reader erbij gepakt vanmiddag.
Super lief dat iedereen zo meedenkt. Ik heb wel een handleiding, maar ik vind het lastig om concrete voorbeelden te vinden omdat je ze soms onder allebei kan scharen.
naamloosjes schreef:
18-05-2019 21:01
Super lief dat iedereen zo meedenkt. Ik heb wel een handleiding, maar ik vind het lastig om concrete voorbeelden te vinden omdat je ze soms onder allebei kan scharen.
Je wil denk ik aantonen dat je eraan voldoet. Dan kun je een voorbeeld zoeken waaruit dat blijkt. Dat je bij dat voorbeeld ook gebruik maakte van andere competenties, maakt dan toch niet uit?
Ik doe een lerarenopleiding en had eerder deze competenties ook nodig bij bewijsmateriaal etc. Heb je het boek handboek voor leraren? Daarin staan veel voorbeelden die concreet genoeg zijn om het goed te begrijpen.
Ja, dat boek heb ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven